על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

האם רצף ביצועים חזק מנבא ניצחון במאני-טיים? האם רצף חלש מנבא כישלון במאני טיים? אליה פורמן מציג מחקר מעניין מאוד ומעורר מחשבה.

צילום:

רצף ביצועים מוצלח של ספורטאים מהווה עבור מאמנים, אוהדים והספורטאים עצמם אינדיקטור לסיכוי טוב יותר לבצע היטב במאני טיים, בטח לעומת ספורטאים שמגיעים למאני טיים אחרי רצף חלש של ביצועים. אך האם ההנחה הזו תקפה במציאות? האם ספורטאים ברצף חיובי של ביצועים יבצעו בהכרח טוב יותר מספורטאים אחרי רצף שלילי של ביצועים? מחקר מצוין יצא לבדק את מערכת היחסים הזו ומציג תוצאות מרתקות שעשויות לשנות את הדרך בה אנחנו מקבלים החלטות על מי ייקח את "הכדור האחרון"

"היד החמה", כלומר רצף ביצועים מוצלח המנבא המשך של רצף מוצלח (או כפי שנקרא לפעמים - "להיות ב-Zone") היא אחת התופעות הנחקרות במדעי הספורט ולמידה מוטורית. אף על פי שעצם קיומה של התופעה מוטל בספק, השפעתו של רצף ביצועים מוצלח או לא מוצלח על ספורטאים ותפקודם היא נושא המעסיק רבים והוא אף משמש כשיקול מרכזי בניהול משחק ותחרויות. במילים אחרות, הרבה פעמים המאמן יבחר להשתמש בספורטאי שביצע טוב יותר קודם בהשוואה לספורטאי שביצע פחות טוב קודם, מתוך הנחה שיש קשר בין ביצועיו הקודמים לביצוע הבא, במיוחד בזמני לחץ או מאני טיים.

תופעה נוספת הקשורה ברצפי ביצוע, אם כי בכיוון ההפוך, היא תפקוד לאחר הביצוע תחת לחץ. ספורטאים לא מעטים מושפעים באופן דרמטי מביצועיהם במאני טיים, כאשר ביצוע איכותי שלהם עשוי לעודד המשך יכולת גבוהה, וביצוע חלש או כישלון הוא בעל פוטנציאל לזלוג הלאה לביצועים הבאים ולגרום לירידה עקבית ביכולת. מחקר מעניין במיוחד של גריי ואלסופ (Gray & Allsop) ניסה לבדוק את מערכת היחסים הזו, והראה כיצד להיות ב-Zone (או הפוך מכך) משפיע על תפקוד תחת לחץ, במאני טיים, ואיך התפקוד במאני טיים משפיע על רצף הביצועים שבאים אחריו.

לצורך המחקר נערכו 2 ניסויים בסימולטור בייסבול. בניסוי הראשון 36 חובטי בייסבול מנוסים עברו מבחן קדם-לחץ בו ביצעו 20 חבטות כל אחד ולאחר מכן חולקו ל-3 קבוצות על סמך ביצועיהם: קבוצת "היד החמה", או רצף חם, שכללה ספורטאים שחבטו ברמה גבוה מהממוצע שלהם, קבוצת הרצף הקר אשר כללה חובטים שחבטו ברמה נמוכה מהממוצע שלהם וקבוצה נייטרלית שחבטה באחוזים דומים לממוצע או סמוכים אליו. מיד לאחר מבחן הקדם-לחץ, כשהרצף עדיין טרי ורלוונטי, בוצע לכל אחד מהמשתתפים מבחן ביצוע-תחת-לחץ. המבחן כלל חבטה אחת מכריעה על רקע סימולציה של ביצוע במאני טיים (חבטה מכריעה לאליפות), הבטחה לפרס אפשרי בשווי $100 למבצע הטוב בניסוי והכנסת קהל שצפה בהם והגיב בעידוד על ביצוע מוצלח ובקריאות בוז על כישלון בביצוע. אכן מלחיץ. לאחר הביצוע-תחת-לחץ, המשתתפים ביצעו עוד 20 חבטות בדומה לשלב הראשון ונבדקה היכולת שלהם בהשוואה לביצועים הקודמים כאשר רמת הביצוע תחת לחץ שימשה כפקטור אפשרי להשפעה על הרמה שלהם.

התוצאות העלו תמונה מעניינת ביותר. בעוד שכפי שהיה (אולי) מצופה ממנה קבוצת היד החמה ביצעה במאני טיים ברמה דומה לביצועים ללא לחץ, ביצועיהם של חברי הקבוצה הניטרלית וקבוצת היד הקרה מייצרים תמונה לא מובנת מאליה. מסתבר שקבוצת היד הקרה ביצעה במאני טיים טוב יותר (!) מאשר ביצעה בתנאים ללא לחץ וברמה כמעט דומה לזו של הקבוצה הניטרלית שבהשוואה לביצועים ללא לחץ, קרסה במאני טיים.

ממצא נוסף ומעניין מהחלק הראשון במחקר הוא שהספורטאים הציגו זליגה של איכות התפקוד שלהם במאני טיים גם לתוך הסשן הבא של 20 החבטות שלהם. כלומר, מי שנכשל במאני טיים המשיך לבצע רע גם לאחר שכבר הוסר מכשול הלחץ, ומי שביצע היטב במאני טיים המשיך לבצע היטב גם לאחר מכן בלי קשר לאם היה לו רצף קר או חם טרם הביצוע תחת הלחץ. כלומר, התפקוד במאני טיים שימש כ"מאפס כוונות" על רמת הביצוע של החובטים.

התוצאות הלא צפויות מעלות מספר שאלות - האם מדובר בתופעה מקרית, או בתהליך מוטורי שמאפשר לנו כמאמנים לנצל אותו ולהשפיע באמצעותו על הביצועים של הספורטאים שלנו ועל הספורטאים עצמם? מה המנגנון שמייצר קריסה או עמידות תחת לחץ ומדוע הוא משפיע גם על הביצועים שקורים אחרי שהלחץ כבר הוסר? הניסוי ה-2 של גריי ואולספ, אותו נציג בפוסט הבא, טומן בחובו תשובות מעניינות מאוד לשאלות מרתקות אלה.

לפוסט הבא לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג