תודה שאיחרת / תומס ל' פרידמן

בבית החרושת של העתיד יהיו רק אדם אחד וכלב. האדם יהיה שם כדי להאכיל את הכלב, והכלב יהיה שם כדי לשמור שהאדם לא ייגע בשום דבר.

צילום:
מעיין רימר

"אני כל כך עסוק", אנחנו מתגאים. לא זמינים לחברים ולמשפחה. לעבור מהתחייבות להתחייבות בלי זמן פנוי. לא לצפות בשקיעה. זו הצלחה?

האם ההמתנה נעשתה מיושנת?

האם סוף סוף לא צריך יותר סבלנות? 

פעם האמינו שהסבלנות מאפשרת מקום לחשיבה. להרהור. 

יש היום יותר ידע מאי פעם, אבל ידע שווה משהו רק כשיש לנו זמן לחשוב עליו.

חוק מור אומר שעוצמת העיבוד של מחשבים מוכפלת כל שנה-שנתיים, ועלויות הייצור שלה עולות בצורה מועטה. זה אומר שאפשר לחשב המון תמורת יחסית מעט כסף. החוק הזה שומר על אמיתותו כבר יותר מ-50 שנה. אנחנו עכשיו נמצאים בחצי השני של "לוח השחמט" שבו מוכפלת כמות גרגירי האורז.

Picture from https://playingintheworldgame.com/wp-content/uploads/2012/09/chessboard.jpg

פעם לקח לנו עשרות שנים עד ששינוי טכנולוגי נכנס לשימוש והשפיע על החיים שלנו. היום זה לוקח מספר שנים מועט.

חישבו על טלפונים חכמים. חישבו על בינה מלאכותית. עד שאנחנו מבינים איך להתמודד עם שינוי כזה, השינוי הבא כבר מגיע. איך מסתגלים?

הדבר הכי חשוב שיש לאנושות לעשות בשנים הקרובות היא ללמוד להסתגל לקצב השינויים הטכנולוגיים.

הם יקרו, בין אם נרצה או לא. השאלה היא כמה מהר נסתגל אליהם, אם בכלל.

דמיינו את עצמכם משחקים גולף.

יש כאלה שהכדור שלהם ינחת בתוך שלולית קטנה והם יקללו את רוע מזלם.

יש כאלה שהכדור ינחת באותה שלולית והם יגידו "תראה איזה מכה אני נותן עכשיו!"

תחושת בעלות על המצב של עצמנו היא גורם חשוב בהצלחה. זה נכון בחינוך כמו שזה נכון בעבודה. אם אנחנו מרגישים בעלות, אנחנו נגרום למצב להיות יותר טוב. ראש תוכנית הבחינות להערכה בינלאומית של תלמידים שעוקב אחרי ביצועים בתחום החינוך אמר שאת הציונים הגבוהים ביותר משיגות מדינות בהם למורים יש אמירה לגבי תוכניות הלימודים והיישום שלהן. אם המורים אחראים ויש להם זמן להתפתחות מקצועית רצופה, הם לא תלושים מהמקצוע שלהם והם דואגים לו, אחראים עליו ומטפחים אותו. 

כדי להיות מספר אחת בתחום שלנו חשוב לזכור: אנחנו תמיד בונים את הבית שלנו.

קוד פתוח.

קהילות יוצרות פתרונות. ככה זה גיטהב (Github). במקום בו יש אנשים שהדבר היחיד שמעניין אותם הוא לפתור בעיות ולפתח דרכים לפתור בעיות, יש צמיחה קיצונית. הכלי עצמו כבר הופך להיות לא-קיים. מה שחשוב זה מה שאנחנו רוצים להשיג.

הבינה המלאכותית הזניקה את החשיבה הזאת קדימה עבור האדם הממוצע. עכשיו אנחנו יכולים להגיד לצ'ט מה אנחנו רוצים, והוא כבר ימצא דרך.

שלוש שאלות שלא כדאי לשאול ילדים:

1. מה תעשה שתהיה גדול?

אין שום דרך לענות על זה. התפקיד שלהם אולי יווצר רק בעוד מספר שנים.

2. מה ההתמחות שלכם באוניברסיטה?

התחומים בהם לומדים באוניברסיטה ודרכי הלימוד עצמן יושפעו בשנים הקרובות בצורה משמעותית מבינה מלאכותית, על שלל יתרונותיה וחסרונותיה. יכול להיות שההתמחות לא תהיה רלוונטית.

3. ממה אתם מתפרנסים?

ענפים ומקצועות שלמים צומחים ומתרסקים, צצים ונעלמים.

אנחנו לא רוצים לגדל בני אדם שקשורים לתחום בודד וקבוע. אנחנו רוצים לגדל אותם להיות בני אדם שלומדים ומסתגלים.

אפשר במקום זאת לשאול אותם מה מלהיב אותם ואילו הזדמנויות פרנסה הם יכולים ליצור עבור עצמם.

במקום לשאול אותם אם הם שמאל או ימין, אפשר לשאול אותם אם הם אוהבים ללמוד או לא.

אנשים שמצליחים הם לא כאלה בזכות המקום בו הם עשו תואר.

אנשים שמצליחים מתלהבים ממה שהם עושים (בדרך כלל בזכות מורה או מרצה שהתלהבו בעצמם מהתחום), יש להם מנטור/ית שמגלה בהתפתחות שלהם עניין ויש להם הזדמנות לעסוק בתחום בצורה פעילה. אנשים כאלה מעורבים בעבודה שלהם ומשגשגים כלכלית.

במאה ה-21 אדם חכם לא יהיה זה שיודע את כל התשובות, אלא מי שיודע לשאול את השאלות הנכונות.

הלך-רוח (מיינדסט) שמעריך את הלמידה יותר מאשר את הידיעה הוא כרטיס הכניסה לעתיד. כולם יוכלו לדעת לתכנת ולפתור בעיות טכנולוגיות בעזרת בינה מלאכותית אם ירצו. אבל מי ירצו ללמוד את המודל החדש? מי ירצו להתפתח? ויותר מזה - מי ידעו להפגין אמפתיה? שיקול דעת? יצירתיות? 

בהמשך חיינו מחשבים יידעו ללמד אותנו גיטרה, אבל הם לא יוכלו לשים לנו יד על השכם, להסתכל לנו בעיניים ולהגיד לנו שהם גאים בנו.

מחשבים יוכלו לשחק מולנו, אבל לא יוכלו ללחוץ לנו את היד בסיום התחרות.

מחשבים יוכלו להגיד לנו בוקר טוב, אבל לא יוכלו לחייך אלינו ולנופף לנו לשלום.

העתיד מסקרן ובלתי ידוע, ולצד המחשבים והבינה המלאכותית, הוא שייך לבני האדם.

בימינו, ימי הבינה המלאכותית, המעצב לא אחראי ליצור צורה בעצמו. הוא אחראי לתת גבולות, יעדים ואילוצים למחשב שנמצא בכף ידו, ואז לבחור מבין העיצובים שהמחשב מציע, לעזור לו לדייק את האילוצים ואת הפתרונות, ולמעשה ליצור, יחד עם המחשב, יצירה משותפת.

מאוד מזכיר לי את התפקיד של המאמן בחיים של הספורטאים.

אנחנו לא פה כדאי להגיד להם "כך בדיוק עושים" אלא ליצור סביבה בה הם מגלים בעצמם מה האפשרויות שלהם ויוצרים בעצמם תנועות ומהלכים.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Think like a rocket scientist / Ozan Varol

דיבור עצמי למאמנים

לטעון ולהתניע

לשתף פעולה וללמוד

Give and take / Adam Grant

Win forever / Pete Carroll

חלומות מזהב / לינוי אשרם

לצמצם פערים ברמת הביצוע

לזהות חוזקות ולהשתמש בהן

לעצב דרך להעריך את השנה וליישם אותה

The Pep revolution - צוות תומך ומשלים

The Pep revolution - פילוסופיה, אסטרטגיה, טקטיקה

The Pep revolution - מערכות יחסים עם השחקנים

The Pep revolution - חשיבות המעטפת

The Pep revolution - מוסר עבודה

The Pep revolution - תשוקה

The Pep revolution - למידה

The Pep revolution / Marti Perarnau

Pep The evolution - צוות תומך ומשלים

Pep The evolution - פילוסופיה, אסטרטגיה, טקטיקה

Pep The evolution - מערכות יחסים עם השחקנים

Pep The evolution - חשיבות המעטפת

Pep The evolution - מוסר עבודה

Pep The evolution - תשוקה

Pep The evolution - למידה

Pep Guardiola The evolution / Marti Perarnau

איך מתחילים?

יש לזה ערך כלכלי?

איך עושים את זה?

סיור וירטואלי בארגון מתפתח

למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים התפתחות?

פוגשים את הארגונים

An everyone culture / Kagan, Lahey

The good psychopath’s guide to success / Dutton, McNab

שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד / סטיבן קובי

הצלחה שנבנית לנצח / פוראס, אמרי, תומפסון

איך לגדל ילדים שהם לא גזענים

איך לגדל ילדים בעלי הערכה עצמית בריאה

איך לגדל ילדים לא סקסיסטיים

איך לגדל ילדים שאומרים את האמת ולא מקללים

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג