I came as a shadow / John Thompson

ג'ון תומפסון בכלל לא התכוון להיות מאמן, אבל הפך לאחד המאמנים המוערכים בכל ארצות הברית.

צילום:
מעיין רימר

תמיד תכננתי להיות מורה, לא מאמן כדורסל. השתמשתי בכדורסל ככלי ללימוד. הכיתה שלי הייתה המגרש.

כשאני אומר ללמד, אני לא מתכוון לאזורית 2-2-1 או התקפה מתפרצת, למרות שאת שניהם עשיתי מעולה. הרגשתי אחריות להרחיב את האופקים של השחקנים שאני מאמן. רציתי שהם יפתחו ביטחון בעצמם וביכולות שלהם מעבר למאפיינים הגופניים שהם נולדו איתם. רציתי לשבח אותם לא רק על הדאבל אפ אלא גם על ההתאוששות מכישלון או העזרה לחבר. ידעתי שהסיבה שהם מקשיבים לי הייתה כדורסל. כדורסל היה הכלי שלי כדי לגרום להקשיב לדברים האחרים.

נבחרתי להיכל התהילה של הכדורסל, אבל לא מיד. היו אנשים שלא אהבו איך שהתנהגתי ומה שאמרתי. בסופו של דבר נבחרתי להיכל התהילה, אבל הייתי רוצה שיזכרו אותי בזכות כל אותם דברים שמנעו ממני בהתחלה להיכנס אליו.

כשהייתי צעיר, היה לנו מספיק. לא הרגשתי עני, אבל גם ידעתי מה לא לרצות.

ידעתי לא לרצות עוד חתיכת נקניק בסנדביץ'. ידעתי לא לרצות נעליים חדשות עד שרואים את הגרביים דרך החור בנעל. ידעתי לא לרצות חדר שינה שלם עבור עצמי. היה לי מקום בתוך חדר עם אחרים, והייתי שמח.

תמיד אמרו לנו שאם לא ניכנס לכלא או להריון, אז אנחנו נהיה בסדר. הזהירו אותי לא להתעצבן, אבל נזירה אחת בבית הספר בו למדתי אמרה לי ש"אדם שלא מתעצבן הוא לא ממש אדם."

בני הדודים שלי לימדו אותי באיזה צד של הכביש ללכת ואיך לעלות על סוס. הם העיפו תולעים מעלי הטבק בשדה של המשפחה שאני פחדתי בכלל לגעת בהן. הם עבדו קשה ואני הערכתי אותם.

כשאימנתי כדורסל קראתי לספרינטים "עבודה קשה" אבל אני תוהה אם הייתי גדל עם בני הדודים שלי ועובד בקיץ בקטיף תירס או טבק בשיא החום, אולי הייתי חושב על עבודה קשה בצורה אחרת…

ההורים שלי שמרו עליי ואהבו אותי. אבל הם הגנו עליי מדברים שאני הייתי צריך להיאבק עליהם.

אין סיבה שאישה כמו אמא שלי תצטרך לנקות בתים במקום ללמד בבית הספר. אין סיבה שאדם חכם כמו אבא שלי לא יידע לאיית את השם שלו. המדינה שלנו גרמה לנו לסבול. האם היא עשתה את זה בכוונה? במודע? לא יודע, אבל זה קרה.

גברת ג'קסון הייתה מורה מצוינת.

הייתה משמעת בכיתה שלה. לא העזנו לפהק ולא היינו אומרים שהיא משעממת. ידענו מי אחראי בכיתה הזאת, וזה לא היה אנחנו.

כמה ימים אחרי שהגעתי ללמוד אצלה, גברת ג'קסון אמרה לי "אתה לא טיפש, אתה פשוט לא יודע לקרוא."

באותו רגע היא שינתה את החיים שלי. היא ראתה פוטנציאל ויכולת. היא דאגה לי מספיק כדי לא להניח הנחות עליי שנובעות ממבט חיצוני. היא שלחה אותנו למצוא מומחה ללימוד קריאה.

היא גם עשתה עוד דבר חשוב:

היא השאירה אותי כיתה. הייתי בן 12 בגובה 1.80 מטר, אבל היא השאירה אותי כיתה. אבל היא גם דאגה שזה לא יגרום לי להרגיש מושפל. היא שלחה אותי לסידורים כל פעם שהכיתה התאמנה לקראת טקס הסיום. זה עזר לי בתור מאמן. אם שחקן פישל במבחנים ואסור היה לו לשחק, אמרתי למטפל לשים עליו מגן ברך, שיחשבו שהוא פצוע ובגלל זה הוא לא משחק.

רציתי בשביל השחקנים שהם יקבלו את כל ההשכלה שהם יכולים כל עוד הם בוחרים להיות חלק מהאוניברסיטה. רוצים לשחק כדורסל? להיות מפורסמים? בסדר, אבל גם תתכוננו למבחנים ותעברו אותם. אתם רוצים להיות עבדים? אני מסרב להיות הבעלים שלכם. אני לא אשתמש בכם רק בשביל להביא ניצחונות. 

למדתי את זה מהאנשים שלקחו עלינו אחריות במרכז הקהילתי שלנו. הם לימדו אותנו כבוד, נתנו לנו טיפים על בית הספר וגרמו לנו להבין שאכפת להם מאיתנו. הם רצו לעזור לנו בתור בני אדם, לא רק כשחקנים.

כשאבא שלי אמר לי ללמוד את הלבנים, הוא לא התכוון שכולם גזענים ואני צריך לא לאהוב אותם. הוא התכוון שהם חיים בעולם שונה, ואני צריך להכיר אותו ולהבין אותו.

רד אאורבך למד בוושינגטון ואימן תיכונים לפני שעבר לאמן את הבוסטון סלטיקס. הוא חזר לוושינגטון בקיץ והיה נוכח במשחקים שלנו כי היה חבר של אחד מאנשי המרכז הקהילתי בו הסתובבנו. הוא היה בא למגרשים וצופה בנו משחקים. הוא היה מכור לכדורסל.

הוא מדי פעם היה נכנס למגרש ונותן לנו טיפים - איך להשתמש ברגל ציר, איך לבצע הטעיית קליעה. הוא אהב הטעיית קליעה. אני אהבתי ללמוד. לא בכיתה, שם הסתפקתי בציון 80. אבל הבנתי שרד רוצה ללמד, ושאלתי כל מה שיכולתי כדי להיות השחקן הכי טוב שאני יכול.

הוא הציע לקחת אותי למשחקים במגרש אחר, רחוק יותר. ההורים שלי הסכימו.

הוא היה נוהג ומדבר, אני הייתי יושב ומקשיב. לפעמים הייתי שואל שאלות. הוא היה מדבר מעט על כדורסל, והרבה על החיים.

למשל, הוא היה אומר שכדי לראות אם שחקן הוא טוב, צריך לראות מה הוא עושה כשהכדור לא אצלו.

הוא אמר לי לא להפר את החוקים, אלא ללמוד אותם היטב ולנסות לעקוף אותם. הבנתי ממנו שיש אפליה גם של לבנים נגד לבנים. הוא לא אמר כלום על אנטישמיות, אבל הבנתי. לי כל הלבנים נראו אותו דבר, אבל מסתבר שגם בין לבנים יש אפליה.

הפוסט הבא בלחיצה כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

כשהאוויר יוצא מהכדור

I came as a shadow 3

I came as a shadow 2

על גמישות והיכולת לקחת את הזמן

Think like a rocket scientist / Ozan Varol

תודה שאיחרת / תומס ל' פרידמן

דיבור עצמי למאמנים

לטעון ולהתניע

לשתף פעולה וללמוד

Give and take / Adam Grant

Win forever / Pete Carroll

חלומות מזהב / לינוי אשרם

לצמצם פערים ברמת הביצוע

לזהות חוזקות ולהשתמש בהן

לעצב דרך להעריך את השנה וליישם אותה

The Pep revolution - צוות תומך ומשלים

The Pep revolution - פילוסופיה, אסטרטגיה, טקטיקה

The Pep revolution - מערכות יחסים עם השחקנים

The Pep revolution - חשיבות המעטפת

The Pep revolution - מוסר עבודה

The Pep revolution - תשוקה

The Pep revolution - למידה

The Pep revolution / Marti Perarnau

Pep The evolution - צוות תומך ומשלים

Pep The evolution - פילוסופיה, אסטרטגיה, טקטיקה

Pep The evolution - מערכות יחסים עם השחקנים

Pep The evolution - חשיבות המעטפת

Pep The evolution - מוסר עבודה

Pep The evolution - תשוקה

Pep The evolution - למידה

Pep Guardiola The evolution / Marti Perarnau

איך מתחילים?

יש לזה ערך כלכלי?

איך עושים את זה?

סיור וירטואלי בארגון מתפתח

למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים התפתחות?

פוגשים את הארגונים

An everyone culture / Kagan, Lahey

The good psychopath’s guide to success / Dutton, McNab

שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד / סטיבן קובי

הצלחה שנבנית לנצח / פוראס, אמרי, תומפסון

איך לגדל ילדים שהם לא גזענים

איך לגדל ילדים בעלי הערכה עצמית בריאה

איך לגדל ילדים לא סקסיסטיים

איך לגדל ילדים שאומרים את האמת ולא מקללים

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג