הפרק האחד-עשר מתוך הספר Coaching better every season.
זה פרק 11 מתוך הספר Coaching better every season.
לחזרה לתפריט המרכזי עם כל הפרקים עליהם כתבתי, לחצו כאן.
11. Recognize and build on strengths - לזהות חוזקות ולהשתמש בהן
הדבר החשוב הבא לעשות לפני שיוצאים לחופשה קצרה הוא לזהות את הדברים הטובים שקרו במהלך העונה האחרונה.
חוץ מפרסי מצטיינים, כדאי לחפש עוד דרכים להביע הערכה לספורטאים שמייצגים בצורה יומיומית את הערכים החשובים לקבוצה או למועדון.
במקומות שונים בהם אימנתי שחקנים ושחקניות קיבלו פרסים על שיפור במהלך העונה, על התנהגות לחברים ועזרה לצוות המועדון, על תמיכה בשחקנים צעירים יותר ועל הישגים בלימודים בבית הספר.
הפרסים האלה יכולים להיות גביע או מגן, והם יכולים להיות גם תעודה או מקום על קיר הכבוד של המועדון. בקיר הכבוד אפשר לציין בצבעים שונים הישגים שונים - למשל אדום לשחקן שכל הזמן נותן 100% שלו על המגרש, צהוב לשחקן שכל הזמן מעודד ומרים אחרים, שחור לשחקן שחושב תמיד על אחרים וכו'. הקיר הופך להיות צבעוני, ובהדרגה, שנה אחרי שנה, הקיר מתמלא בשמות שהופכים להיות מודל לחיקוי לצעירים שמצטרפים.
עוד דרך להנציח עוד-בחייהם ספורטאים/ות בוגרים היא פרס על שמם.
יש במועדון ספורטאית שכבר עשרות שנים מתחרה? אפשר לתת פרס שנתי של התמדה על שמה.
חשוב לזכור שהצטיינות היא חרב דו כיוונית. כדאי מדי פעם לקחת בחשבון מי עוד לא קיבל הוקרה והכרה, ולמצוא דרך להראות להם שגם התרומה שלהם מוערכת. יש מאמנים שנותנים לכל שחקנ/ית כדור קטן ועליו מספר הגופיה שלהם ושני משפטים על התרומה שלהם לקבוצה. ככה כל אחד יודע מה ערכו.
חשוב שכל קבוצה תסיים את העונה במפגש קבוצתי, והמאמנ/ת נדרש/ת לשאת כמה מילים.
חשוב שהמילים האלה ישקפו את הערכים המובילים של הקבוצה או המועדון ויזכירו לכל המעורבים - מנהלים, הורים, ספורטאים/ות ומשפחות - מה חשוב לנו ואיך הצלחנו להתגבר על מכשולים מסוימים כדי להשיג מה שהשגנו.
מצד אחד - לא מומלץ להיעזר בצ'ט GPT כדי "לכתוב" נאום כזה לסיום העונה כי הוא לא היה נוכח עם הקבוצה בשום שלב.
מצד שני - אם כתיבת תבנית כלשהי לנאום תעזור להוסיף פרטים או לחדד משפטים, אז זו התחלה טובה.
חשוב מאוד לחשוב מראש מה להגיד. אלתורים במעמד כמה עשרות אנשים לא מובילים לתוצאה אידיאלית.
רעיונות להתייחס אליהם או שאלות שאפשר לענות עליהן כשמסכמים את השנה:
האם הקבוצה מיצתה את הפוטנציאל שלה? האם הספורטאים/ות נשארו מלוכדים לאורך כל השנה? אם לא, איך הם התגברו על זמנים של מחלוקת? האם הספורטאים/ות התאמצו, התחרו בכל דקה אפשרית והתמידו לאורך כל השנה? האם נוצרו חברויות? האם הקבוצה עמדה במטרות שלה? איך היא עשתה זאת? אם לא, מה נקודות האור?
כשאנחנו חושבים איך לסכם את השנה עבור עצמנו, חשוב שנבקש משוב גם על איך שאנחנו מאמנים.
אני בדרך כלל שואל מה עשיתי שהיית רוצה שאמשיך לעשות וגם מה עשיתי שהיית רוצה שלא אעשה יותר?
אם יש חשש שהספורטאי/ת לא יענו בכנות, אפשר ליצור שאלון קצר ואנונימי (או לבקש מהמנהל המקצועי ליצור אחד כזה) בו אפשר יהיה להגיב בכנות ללא חשש.
שאלות נוספות בהן אפשר להרהר כשרוצים לדעת מה עבד לנו ומה עשינו היטב:
מה היה היום הכי טוב שלי באימון השנה, ולמה?
סיטואציית אימון בה הייתי במיטבי בעונה האחרונה.
אילו חלקים בתוך עולם האימון נותנים לי הכי הרבה אנרגיה?
חשוב ללמוד דברים חדשים, אבל גם חשוב לזהות חוזקות - אצל הספורטאים/ות ואצל עצמנו - ולהשתמש בהם גם כן.
אם מעניין אתכם ללמוד איך להיות מאמנים טובים יותר - הקורס "מבפנים החוצה" הוא בדיוק בשבילכם.