הפרק השלושה-עשר מתוך הספר Coaching better every season.
זה פרק 13 מתוך הספר Coaching better every season.
לחזרה לתפריט המרכזי עם כל הפרקים עליהם כתבתי, לחצו כאן.
13. Collaborate and learn - לשתף פעולה וללמוד
"כשאחד מלמד, שניים לומדים." - רוברט היינליין.
מקצוע האימון יכול להיות מאוד בודד.
אפילו במועדון או בבית ספר בהם יש כמה עשרות מאמנים / מורים, יש מעט מאוד מפגשים רשמיים שמיועדים לשיתוף חוויות ולמידה זה מזה.
זה בולט אפילו יותר במהלך עונת המשחקים או התחרויות בה המאמנים כל כך עסוקים בעשייה של עצמם שבקושי יש להם זמן להרים את המבט ולראות מי עובד לצידם.
כמו שספורטאים צריכים צוות שתומך בהם ומקדם אותם, ככה גם מאמנים.
חשבו עבור עצמכם - מי המאמנים שאתם יכולים להתייעץ איתם או לשתף אותם באופן קבוע? מי אנשים נוספים - כאלה שאינם מאמנים - שיכולים לתרום לכם? אלה יכולים להיות מנהלים מתחומים אחרים, רופאים, או כל אדם אחר שמתעסק בביצועים בפני אנשים אחרים.
אפשר לפנות לאנשים כאלה במייל או באינסטגרם ומדי פעם להיעזר בהם, תוך כדי שגם אנחנו תורמים להם משלנו.
דרך נוספת היא להצטרף למחנות אימונים במהלך הקיץ ולאמן בהם. בסביבה בה יש הרבה אימונים בזמן קצר נוצרים חיבורים שיכולים לגבש ולהחזיק מעמד לאורך זמן.
דרך שלישית היא כתיבה למאמנים שאנחנו מעריכים. הוקרת תודה ופירגון הן לא דברים נפוצים בישראל בדרך כלל, אבל לא תופתעו לשמוע שכל אחד שמח לגלות שהאימון שלו היה מעניין או מועיל, או שהקבוצה שהוא מאמן מעוררת השראה. אין לכם זמן לנסות לכתוב הודעות למאמנים אחרים? אתם מפסידים אפשרויות למידה, קידום ויצירת קשרים.
ובכל מקצוע, אנשים מגלים שהם מרוויחים הכי הרבה כאשר הם מפרגנים ונותנים בלי לצפות לתמורה.
הפסיכולוג הארגוני הידוע אדם גרנט כתב על זה ספר נהדר בשם Give and take. לחצו כאן כדי לקרוא עליו.
דרך כיפית נוספת ללמוד בצורה משותפת במהלך השנה (ובעיקר בתקופת הפגרה) היא קבוצות למידה של חברים משותפים לאימון או (למי שמעז ליצור קשרים חדשים) של מאמנים שיש להם תחומי עניין משותפים איתנו.
למשל, אם מעניין אותי תחום המוטיבציה אצל הספורטאים שאני מאמן, קבוצת למידה תהיה מורכבת ממאמנים שרוצים גם הם להתקדם בתחום הזה.
כדי לתחזק קבוצה כזו צריך:
1. להקדיש זמן מיוחד לשיפור עצמי, למשל 45-60 דקות, פעם בשבועיים-שלושה.
2. שלושה עד שבעה מאמנים שיש להם תחום עניין משותף או קבוצת גיל דומה איתה הם עובדים.
3. סדר יום ברור ומוסכם כדי לנצל זמן בצורה אידאלית. למשל, דיון של 20 דקות על משימת צפייה או קריאה בין המפגשים, ועוד 25 דקות של דיון על מקרים שהתרחשו ביומיום - עם קשר לקריאה או בלי קשר אליה.
4. להחליט מראש מי מוביל את המפגש. זה יכול להיות אותו מאמן, אבל כדאי שהאחריות תתחלף כדי שתחושת השייכות תתגבר ואף אחד בקבוצה לא יחלה ב"תסמונת החניך".
5. דרושה עקביות ודרוש מעקב. ממשיכים עד שרואים שיפור. זה לא מספיק להגיד שצריך שינוי. צריך לעשות את העבודה כדי להשתפר.
בארה"ב, מאמני הוקי באותה קבוצת גיל לומדים יחד תחת אותו אחראי.
מאמנים ראשיים שאוהבים ללמוד שוכרים אליהם לצוות אנשים שיכולים לעזור להם, לאתגר אותם או לתת להם נקודת מבט שונה. אין טעם בהוספה לצוות שלנו אנשים שיודעים פחות מאיתנו.
אם מעניין אתכם ללמוד איך להיות מאמנים טובים יותר - הקורס "מבפנים החוצה" הוא בדיוק בשבילכם.