I came as a shadow 3

הביוגרפיה של המאמן האגדי - חלק מספר 3 - קריירת האימון.

צילום:

‍הפוסט הקודם בלחיצה כאן.

הכומר בבית הספר בו עבדתי שאל אותי אם ארצה לאמן את נבחרת הכדורסל של בית הספר. בקושי היו תלמידים. לפני שהצטרפתי בקושי היו ניצחונות. לא היו ציפיות. ניצחנו חצי מהמשחקים בעונה הראשונה שלי. עוד לפני שהיא נגמרה כבר הייתי ברחוב מחפש שחקנים טובים יותר. חוץ מזה, אנשים הכירו אותי, אז שחקנים רצו לבוא לשחק וללמוד אצלנו. 

עמדתי לסיים את התואר השני שלי והמרצה שלי שאלה אותי מה אני מתכנן לעשות עם התואר. כבר אימנתי כמה שנים, והיה לי הרעיון שאני רוצה להשתמש בכדורסל ככלי חינוכי.

לא מספיק לשרטט תרגילים על הלוח. צריך לדעת איך להציג את זה לשחקנים, איך לגרום להם להאמין בזה ולפעול עבור זה. דוקטור יוז, המרצה שלי, גרמה לי להבין איך להתנהל עם ילדים. שום תרגיל שאני אשרטט לא יעזור לילד שאיבד עכשיו את אבא שלו.

באביב 1972 קיבלתי טיפ מחבר לשעבר בבית הספר שאוניברסיטת ג'ורג'טאון רוצים אותי בתור המאמן של קבוצת הכדורסל. לא האמנתי. לפני כמה שנים הם אפילו לא הסכימו לצרף שחקנים שחורים לקבוצה. איך עכשיו הם רוצים אותי, אדם שחור, בתור המאמן?

לפני 12 שנה הם לא היו מוכנים שאלמד שם, ועכשיו, בזכות צבע העור שלי, הם רוצים שאאמן שם. קצת הפריע לי שהם לא רוצים אותי רק בזכות היכולת שלי אלא בגלל צבע העור. זה הפריע לי, אבל ידעתי שאני יכול לעשות עבודה טובה אם יתנו לי.

אחד הדברים הראשונים שעשיתי היה לקחת מישהי לתפקיד מתאמת לימודים. למיטב ידיעתי לא היה תפקיד כזה אז במכללות. מארי פנלון הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהצוות ובזכותה הרבה שחקנים השלימו תואר. היא דאגה לשיבוץ הקורסים שלהם, לעזרה בלימודים, למגורים מתאימים ועוד.

כדורסל ייגמר בסופו של דבר, והם יהיו צריכים תואר.

כאן גם המקום לספר גם על הכדור המפונצ'ר.

לחצו כאן כדי לקרוא עליו.

בעקבות ניסיון של האוניברסיטאות להקשיח את תנאי הכניסה בעזרת ציונים מסוימים, תומפסון וחבריו שראו את ההשלכות על ספורטאים שחורים צעירים ניסו להבין מה המטרה.

"האם עוני הופך אותך לטיפש? לכזה שלא שווה לעזור לו? ולמה צריך בכלל אוניברסיטאות שלא עוזרות לאנשים שנולדו למשפחה ענייה ומחנכות רק את אלה שכבר יש להם השכלה? האם זה מה שג'ורג'טאון רוצים להיות?"

אחרי שניצחנו במאבק ההוא הבנתי שאף פעם לא הייתי יכול להרשות לעצמי להיות רק מאמן כדורסל. תמיד הייתי צריך להתעסק במשהו נוסף.

המאבק של תומפסון הצליח והאוניברסיטה הסכימה לסמוך על שיקול דעתו בקבלת כדורסלנים. הוא ידאג שהם יעשו מה שצריך (הוא ממילא עשה זאת), והם יקבלו אותם לאוניברסיטה. ואיך אמר תומפסון? "זה לא שאני מקבל כל ילד עם ציונים גרועים. אני מקבל אותם אם הם יודעים לקחת ריבאונד או לשם את הכדור בסל."

"70% מהאימון לא קשורים בכלל לכדורסל," אמר לי דין סמית', "אבל ה-70% יקבעו אם ננצח או נפסיד."

ישבתי באמצע הספסל כמו המאמן הקודם שלי. ישבתי בספסל האחורי של האוטובוס. השחקנים עצמם פרקו את התיקים מהאוטובוס ולא האפסנאים. הם אמרו תודה לאנשי הצוות והשאירו אחריהם נקי. הם לבשו חליפות במשחקי חוץ. לא ישבנו על המשענת של הספה ולא דיברנו בקול רם מדי במסעדות. כל זה לא היה קשור לכדורסל, אבל השפיע.

דין סמית' עזר לי בהמון דברים.

חלק מהמאמנים נחשבים טובים בהתקפה. חלק טובים בסוג הגנה מסוים. הקבוצות של דין סמית' היו טובות בהתקפה, בהגנה ובכל דבר בין לבין. הוא יצר מסורות כמו להצביע לכיוון המוסר אחרי שקלעת סל או ששחקני הספסל עומדים ומוחאים כפיים למהלך מוצלח על המגרש. היה אכפת לו מהשחקנים שהוא מאמן על המגרש ומחוץ לו. הוא גם לימד אותי שזה משנה מה אתה לובש. "תקנה בגדים יותר טובים" הוא אמר לי.

רד לימד אותי להסתכל מה שחקנים (ואנשים) עושים כשהכדור לא אצלם. דין סמית' היה מעולה בזה.

בתקופה אחת מסתכלת התקשרתי לדין כדי להתלונן ולהוציא תסכולים והוא אמר לי "אתה תהיה בסדר."

זה לא מה שציפיתי לשמוע.

"כל עוד אתה מאשים את עצמך ולא את השחקנים, אתה תהיה בסדר."

אחד הדברים שמאמן יכול לעשות זה לספר ליריב שלו מה הוא הולך לעשות בהתקפה. המאמן היריב חושב שהוא יודע מה הולך לקרות, ואז אפשר להפתיע אותו. ידעתי מה דין סמית' הולך לעשות, אבל לא ידעתי מתי. וידעתי שהוא יודע שאני יודע. מה שהשאיר אותי, בעצם, באותה נקודה בדיוק כאילו אני לא יודע.

עוד על דין סמית' כאן וגם כאן.

מעל המגרש שלנו היה חדר עם חלון חד-כיווני. לפעמים לא הייתי נמצא באולם, רק הייתי צופה מלמעלה.

זו הייתה הדרך שלי לראות איך הם מתנהגים כשאני לא נמצא, לראות איך הם מתנהגים "בלי הכדור".

שחקן שאימנתי פעם יצא באוטובוס מהקמפוס. ידעתי את זה כי אני מכיר את כל השומרים והשרתים. אנשים אחרים אפילו לא אומרים להם שלום. כשהשחקן חזר הוא הופתע לראות אותי בתחנה. הוא בטח יחשוב פעמיים לפני שהוא ינסה דבר כזה שוב.

לא היה לי רצון ולא כוונה להחליף את ההורים של השחקנים. חלק מהם ראו בי דמות-אב, וזה מחמיא, אבל רציתי להיות המאמן שלהם, לא ההורה שלהם.

תומפסון מתאר הישג של שני שחקנים שהוא אימן אחרי שהם כבר סיימו לשחק כדורסל - השגת דיור מתאים לאנשים בשכונה בה הם גדלו על ידי גיוס כספים והקמת חברה: "אף אחד מהם לא נבחר לאולסטאר, אחד מהם לא שיחק בכלל במשחקים, אבל ההישג שלהם מעורר בי גאווה לא פחות מאשר ההישגים של פטריק יואינג על המגרש. זה ג'ורג'טאון."

כשאמא שלי מתה, הרגשתי רע. למרות שהייתי אדם מפורסם ומצליח, המוות שלה הותיר אותי שבור. נעדרתי לשני משחקים אבל לא יכולתי יותר להישאר מחוץ למגרש. הרגשתי טוב יותר כשחזרתי לקבוצה.

במסיבת העיתונאים אחרי שזכינו באליפות המכללות שאלו אותי איך זה להיות המאמן השחור הראשון שעושה זאת. אמרתי להם שזה מעליב כי זה רומז שאחרים לא היו יכולים. אני פשוט הראשון שקיבל הזדמנות. המאמנים השחורים הגדולים שהיו לפניי וסללו לי את הדרך פשוט לא קיבלו הזדמנות.

ההצעה לאמן את נבחרת ארה"ב לאולימפיאדה ב-1988 הייתה הצעה שהייתי חייב לקחת. כולם חשבו שנפסיד אבל אני לא התכוונתי לסרב. להיבחר בזכות המוח שלי ולא בזכות הגובה או השרירים, או אפילו לא בזכות הצבע, הייתה הזדמנות שאני לא התכוונתי לפספס.

היה בזה סיכון, כי אם נפסיד מה זה אומר על מאמנים שחורים והיכולת שלהם. אבל גם לקחת את המשרה בג'ורג'טאון היה סיכון, ויצא בסדר.

הפסדנו משחק אחד, אבל זה היה בחצי הגמר. ברית המועצות הפסידו גם הם משחק אחד, אבל בשלב המוקדם. הפסדנו את המשחק הלא-נכון.

הרווחתי את הזכות לאמן את נבחרת ארצות הברית. גם מוחמד עלי הפסיד קרבות, אבל היה לו האומץ להיכנס לזירה.

לפעמים אתה הורג את האריה ולפעמים האריה הורג אותך, אבל אתה בכל מקרה צריך לצאת לצוד.

הפוסט הבא בקרוב.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

כשהאוויר יוצא מהכדור

I came as a shadow 2

I came as a shadow / John Thompson

על גמישות והיכולת לקחת את הזמן

Think like a rocket scientist / Ozan Varol

תודה שאיחרת / תומס ל' פרידמן

דיבור עצמי למאמנים

לטעון ולהתניע

לשתף פעולה וללמוד

Give and take / Adam Grant

Win forever / Pete Carroll

חלומות מזהב / לינוי אשרם

לצמצם פערים ברמת הביצוע

לזהות חוזקות ולהשתמש בהן

לעצב דרך להעריך את השנה וליישם אותה

The Pep revolution - צוות תומך ומשלים

The Pep revolution - פילוסופיה, אסטרטגיה, טקטיקה

The Pep revolution - מערכות יחסים עם השחקנים

The Pep revolution - חשיבות המעטפת

The Pep revolution - מוסר עבודה

The Pep revolution - תשוקה

The Pep revolution - למידה

The Pep revolution / Marti Perarnau

Pep The evolution - צוות תומך ומשלים

Pep The evolution - פילוסופיה, אסטרטגיה, טקטיקה

Pep The evolution - מערכות יחסים עם השחקנים

Pep The evolution - חשיבות המעטפת

Pep The evolution - מוסר עבודה

Pep The evolution - תשוקה

Pep The evolution - למידה

Pep Guardiola The evolution / Marti Perarnau

איך מתחילים?

יש לזה ערך כלכלי?

איך עושים את זה?

סיור וירטואלי בארגון מתפתח

למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים התפתחות?

פוגשים את הארגונים

An everyone culture / Kagan, Lahey

The good psychopath’s guide to success / Dutton, McNab

שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד / סטיבן קובי

הצלחה שנבנית לנצח / פוראס, אמרי, תומפסון

איך לגדל ילדים שהם לא גזענים

איך לגדל ילדים בעלי הערכה עצמית בריאה

איך לגדל ילדים לא סקסיסטיים

איך לגדל ילדים שאומרים את האמת ולא מקללים

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג