מדוע למידה היא לא לינארית

רק לעשות ולקבל תוצאה? היינו רוצים, אבל זה לא עובד ככה.

צילום:

קחו שני ילדים באותה משפחה. יודעים מה, אפילו תאומים.

האם שניהם למדו לזחול או ללכת בדיוק באותו גיל? 

הם נולדו לאותם הורים, חיו באותו בית, הלכו לאותו גן ובית ספר. ועדיין, אחד התחיל ללכת בגיל 11 חודשים ו-3 ימים, והשני בגיל שנה ו-6 ימים.

ככה זה גם עם מיומנויות מוטוריות אחרות.

לא כולם לומדים אותו הדבר, ולא כולם לומדים הכול.

יש כאלה שלומדים מהר לזחול אבל לוקח להם יותר זמן ללמוד ללכת, ויש כאלה שאצלם זה ההיפך.

יש כאלה שיותר קל להם לרוץ אבל יותר קשה להם למסור ביד שמאל, ויש כאלה שההיפך.

היינו רוצים שלמידה של מיומנות תהיה כמו בסרט מטריקס, שם גיבור הסרט לומד אמנויות לחימה על ידי הכנסת מידע אלקטרוני לראש שלו:

אבל זה לא ככה =]

למידה לא מתרחשת בקו ישר וצפוי, היא מלאה בעליות וירידות והתזמון של למידת כל מיומנות שונה בין בני אדם.

איך מיישמים עקרונות של למידה לא לינארית, בקצרה:

1. מעצבים סביבות למידה שמייצגות את מה שקורה במשחק עצמו.

2. אימון שדורש מהשחקנים/ות להתמודד עם שומרים והחלטות.

3. תפעול של אילוצים ומגבלות (מותר/אסור לכדרר, חובה/כדאי לסיים ביד שמאל, אפשר לחדור רק לרווח כפול, מותר לקבל רק מחוץ לקשת או בצבע וכו').

4. אפשרות לגיוון תנועתי. אין דרך אחת שמתאימה לכולם, אין טכניקה מושלמת.

5. מיקוד תשומת הלב לתוצאות של הפעולה (מה קרה לכדור, מה ההטעייה עשתה לשומר) ולא לתנועות הגוף עצמן. פחות הנחיות "רובוטיות" והנחיה כמו בפלייסטיישן.

אפילו עוד יותר בקצרה:

תפקיד המאמנ/ת הוא עיצוב סביבה בה כל אחד יכול לפעול בדרך שהוא חושב שאפשרית, להחליט החלטות עבור עצמו בהתאם למגבלות ולמצב ולשים לב לתוצאות ולהשלכות של הפעולה.

למשל, כשאני מאמן ואני אומר לשחקנים שעכשיו מותר לקבל את הכדור רק מחוץ לקשת או בצבע, אני לא מכריח אותם לעשות שום דבר.

יש כאלה שיעמדו, יש כאלה שינסו להשתחרר, יש כאלה שירוצו כל הזמן ויקוו שימסרו להם בזמן. יש כאלה שיגידו "אל תמסור לי אני לא בקשת עדיין", יש כאלה שיעשו כאילו הם רוצים לקבל בקשת ויתנו ספרינט לסל.

מה כן יקרה? אחרי מספיק אימונים, הריווח יהיה טוב מאוד כי הם לא יעמדו בחצי מרחק, בגלל שהם רגילים שאסור לקבל שם את הכדור.

למשל, כשאני אומר שמותר לחדור רק לתוך רווח כפול, אני לא מכריח אותם לחדור. אני גם לא מכריח אותם לעמוד בצורה מסוימת על המגרש. הם יכולים למסור ולחתוך, לבצע פלאשים אל מרכז הצבע, וכמובן לרוץ למתפרצות.

אבל מה קורה? הם רוצים גם לחדור, אז הם לומדים איך לייצר רווח כפול אחד לשני, כדי שאפשר יהיה לחדור.

ההגבלות יצרו מוטיבציה לביצוע של אלמנט שלא היה מוכר או טבעי, והם לומדים לעשות את זה בהקשר של המשחק.

השלב הבא הבא הוא לא להגיד "מותר רק" אלא להגיד "סל מחדירה לרווח כפול = 8 נקודות". במשחק בו כל סל אחר = 2 או 3, שמונה נקודות זה המון. מוטיבציה.

בהקשר הזה, מיומנות היא לא משהו שאתה "רוכש".

מיומנות היא תוצאה של המפגש שלך עם הסביבה והיכולת שלך לפעול בתוכה בצורה שתשיג את התוצאה הרצויה.

הסביבה כל הזמן משתנה, וספורטאים מיומנים מסוגלי להתאים את עצמם לסביבה ולמצוא פתרונות.

האימון שלנו צריך להיות סביבה חיה ומתעדכנת של בעיות ואתגרים שהשחקנים צריכים לפתור.

אנחנו שואלים אותם מה כדאי, מנסים לעזור להם להבין איך להשיג את זה, ויוצרים סביבת אימון שדורשת החלטות, מתמודדת עם יריב, ויש בה מוטיבציה לפעול.

הפוסט הבא בלחיצה כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג