כוחה של תפיסה

שאלה שהשחקנים/ות חייבים לדעת, וגם אנחנו: בתוך איזו סביבה הם משחקים ומתאמנים?

צילום:

התאפשרות (Affordance) היא הזמנה לפעולה.

יש שחקנים שיראו מגרש פתוח עם ריווח מעולה וירצו לכדרר דרכו, יש כאלה שירצו למסור ולרוץ דרכו, יש כאלה שירצו לרדת לספסל כי זה קשה להם לשחק במגרש פתוח.

לפי מה מתאפשרים לנו דברים? לפי התכונות שלנו.

מהירים או איטיים, חזקים או חלשים, מנוסים או חדשים, גבוהים או נמוכים.

כמובן, התכונות שלנו יגרמו לנו לתפוס דברים בצורה שונה.

מה שנראה כמו הזדמנות חדירה ליאניס אנטטוקומפו, ייראה כמו הזדמנות לקליעה לסטפן קרי וכמו הזדמנות למסירה לדריימונד גרין.

אין תכונה מסוימת שעדיפה על פני תכונות אחרות. לכל אחד מאפיינים אחרים.

האם מהירות נותנת יתרון? תלוי. אם השחקנית לא שולטת מספיק טוב בכדור, המהירות עלולה להפריע לה ולגרום לאיבודים. אם השחקנית מהירה אבל לא שמה לב לריווח ונתקעת בשומרות, המהירות עלולה להפריע לה.

אנחנו מכירים סקאוטים שמדברים על מהירות.

האם אנחנו מכירים סקאוטים שמדברים על יכולת תפיסת הסביבה?

לפי מה עוד מתאפשרים לנו דברים? לפי הסביבה שלנו.

הריווח. גודל המגרש. מי איתנו בקבוצה. מי היריבים שלנו. כמה זמן יש על שעון הזריקות או על שעון המשחק. מי ביציע. סגנון השיפוט. איכות המגרש והכדור. ועוד…

מסירה וחיתוך (תן ולך, מה שבכדורגל נקרא טיקי טאקה) מתאפשרת בזוג או בשלישיה. אי אפשר לשחק תן ולך לבד.

ברמה האישית,

ברור לחלוטין שבזמן אימון אישי בו יש רק מאמן ושחקנית המאמן לא יכול לשחזר את כל מצב המשחק בצורה אמינה.

במקרה כזה תפקיד המאמן הוא לחפש קושי טכני ו"לתקן" אותו. תפקיד המאמן הוא למצוא חלק במשחק שאפשר לקיים רק שניהם, ולעזור לשחקנית לתפקד במצב הזה. למשל: השחקנית מקבלת מסירה אל מחוץ לקשת, חודרת לסל וצריכה לסיים מול העזרה בהגנה (המאמן). המאמן שולט במצב ויחליט אם הוא יוצא עד אליה (תמשיך לכדרר, תעבור אותו ותסיים), סוגר לה את ימין (סיומת שמאל) או נותן לה להמשיך להתקדם (סיומת ימין). נכון, יש עוד אפשרויות במשחק. אפשר, למשל, למסור החוצה. אבל יש רק שני אנשים באולם…

ברמה הקבוצתית,

כשאנחנו מבקשים תרגול 5 על 0 אנחנו מתעלמים מהפתרונות ההגנתיים (ההגנה מבצעת חילופים, רודפת או עוברת מתחת לחסימה? האם היא מבצעת פלאט או דאבל אפ?) וכתוצאה מזה מבזבזים זמן שיכול להיות מוקדש ללמד ולתרגל מה עושים מול כל אחד מהפתרונות.

כשאנחנו דורשים בזמן 5 על 5 לשחק את התרגיל "עד הסוף" אנחנו מתעלמים מהצורך לפעמים "לשבור" את התרגיל ומבזבזים הזדמנות שנוצרה כדי להשיג זריקה טובה. אם השחקנית פנויה אחרי החסימה הראשונה, האם היא צריכה להחזיר כדור לרכזת ולהשתמש גם בחסימה השנייה? האם מטרת התרגיל היא לשחק אותו עד הסוף, או ליצור מצב זריקה נוח? אם מצב הזריקה הנוח נוצר בחסימה הראשונה, למה לשחק אותו עד הסוף?

כשאנחנו מכריחים או מחייבים את השחקנים/ות לעשות משהו, אנחנו שודדים מהם את האפשרות להחליט בעצמם.

לפעמים הם יחליטו החלטות לא טובות ויאבדו או יחטיאו. לפעמים הם יחליטו החלטות לא טובות ובכל זאת יקלעו. אבל ההחלטות הן תמיד שלהם, וכך שחקנים לומדים.

בני אדם לומדים קבלת החלטות על ידי קבלת החלטות. לא על ידי נאום או הכוונה של אדם חיצוני.

תפקידנו:

1. לתת להם אפשרויות: "אם/אז".

2. לאפשר: "כל דבר אחר גם כן מקובל עליי בהתאם לחוקים שלנו - בחירת זריקות, קצב משחק" וכו'.

3. לתת משוב כדי שכולנו נהיה על אותו דף ונדבר אותה שפה לגבי ההחלטות שהתקבלו.

הפוסט הבא בלחיצה כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג