מהי מיומנות?

אנחנו רוצים לעזור לשחקנים/ות להשתפר. אבל מהי בכלל מיומנות?

צילום:

בכדורסל קיימת הנחה שגויה ששחקנים מיומנים מאוד חוזרים על אותן תנועות.

מאמנים, סקאוטים ואפילו פרשנים חוזרים על הצורך "לזרוק כל פעם באותה דרך" ומדברים על הניסיון  להתאמן בצורה כזו שתייצר "זיכרון שרירי".

יחד עם זאת שנראה יחסית ברור שהשריר עצמו לא יכול לזכור שום דבר, חשוב גם לשים לב שהתנועה - של כולנו, בכל תחום - היא אף פעם לא אותו הדבר.

בעקבות זאת, סביבת האימון צריכה להיות כזו בה השחקנים צריכים להיות מסוגלים להסתגל להגבלות ולאילוצים משתנים.

מה תמיד אמרנו?

לכופף ברכיים, מרפק ישר, רגליים ברוחב הכתפיים.

לעבוד על היסודות, עבודה טכנית ללא הגנה, תרגולים 5 על 0, קודם טכניקה.

מה קורה בפועל? (ועל זה כדאי להתאמן)

עייפות, מוטת ידיים שונה, גובה שונה, ביטחון שונה - גם של ההגנה וגם של ההתקפה.

מיקום ההגנה, מהירות הקלוז אאוט, זווית ועוצמת קבלת הכדור, זמן על השעון, תוצאה, משוב מהמאמנ/ת, בחירת זריקות.

האם אנחנו שולטים בתנועת הזריקה לסל (או כל תנועה אחרת) בצורה כזו שאנחנו יכולים להתאים אותה ברמת הסנטימטר או המילימטרים הבודדים?

לא.

"התארגנות עצמית" היא המונח בו משתמשים כדי לתאר מה אדם עושה כשהוא צריך לפתור בעיה מוטורית כלשהי בסביבה בה הוא פועל.

המחקר של ניקולאי ברנסטין שפך אור על איך מומחים פועלים (ואיך בני אדם פועלים בכלל) כאשר הם צריכים לבצע פעולה שהיא כבר מוכרת: לחצו כאן כדי לקרוא.

בקצרה: אפילו מומחים לא משתמשים כל פעם באותה תנועה.

נכון, הם מומחים אז הם מצליחים לדייק באחוזים גבוהים יותר בפעולה שלהם (זה מה שהופך אותם למומחים), אבל הם לא חוזרים בדיוק על אותה תנועה. הגוף שלהם מבצע התארגנות עצמית בהתאם לפרמטרים השונים ומשיג תוצאה יחסית דומה בתנאים שכל הזמן משתנים.

אנחנו, אומר Harjiv Singh, מומחה הלמידה המוטורית הראשון שעובד בקבוצת NBA, "לא לומדים בעזרת חזרות, אלא בעזרת הבדלים בין חזרות".

שחקני/ות כדורסל מיומנים הם כאלה שמסוגלים להסתגל ולהתאים את התנועות שלהם באופן עקבי לסביבה שכל הזמן משתנה, וכך להשלים משימה מול אילוצים ומגבלות שפועלים עליהם בנקודה מסוימת בזמן.

כשאנחנו מאמנים 1 על 0 ומכוונים את השחקנ/ית לתנועה אחת "נכונה" או "מושלמת" אנחנו בעצם מפריעים להם לפתח מיומנות.

לגוף לא אכפת מה המאמנ/ת רוצה.

התנועה המושלמת שהמאמנים מבקשים היא אותה תנועה לילד שרירי בגובה 1.68 ולילדה רזה בגובה 1.79? איך זה הגיוני?

התנועה המושלמת היא אותה תנועה מחצי מרחק ומחוץ לקשת?

התנועה המושלמת היא אותו הדבר בעייפות ובתחילת המשחק?

התנועה המושלמת היא אותו הדבר בלי שומר/ת ועם שומר/ת בגובה 1.92?

לא, נכון?

יש רק תנועה שמתאימה למצב.

הפוסט הבא בלחיצה כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
Coach K
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

איך לגדל ילדים שהם לא בריונים

איך לגדל ילדים חזקים מנטלית ובעלי מוטיבציה

How to raise kids who aren’t assholes / Melinda Wenner Moyer

Coach K - מסכמים קריירה

Coach K - חוזרים לנצח

Coach K - התמוטטות

Coach K - מתחילים לנצח

Coach K - התחלה קשה בדיוק

Coach K - Army

Coach K / Ian O’Connor

חזון לעתיד - שינוי כיוון

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג