לעצב סביבות למידה יעילות

פרק שביעי מתוך הספר Coaching better every season.

צילום:

זה פרק 7 מתוך הספר Coaching better every season.

לחזרה לתפריט המרכזי עם כל הפרקים עליהם כתבתי, לחצו כאן.

7. Design effective practice environments - לעצב סביבות למידה יעילות

עיצוב אימונים איכותיים זה הבסיס של מקצוע האימון. הדרך בה מאמן מעצב אימונים קובעת את הדרך בה הספורטאי ילמד.

לא כל מי שמגיע למגרש רואה באופן מיידי את הערך באימונים ומשקיע מאמץ של 100% בכל רגע נתון.

אחד הגורמים העיקריים לחוסר ההנאה וחוסר ההערכה לחשיבות האימונים היא אימונים שלא עוצבו בצורה טובה.

אימונים לא טובים פוגעים לא רק בהתפתחות הספורטאים אלא בהתפתחות הקבוצה ובאמון במאמן.

לעתים רחוקות מאמנים לומדים איך לעצב אימון איכותי.

הפוסט של היום אמור לעזור בזה.

ארבעה מאפיינים לאימונים איכותיים:

1. הצבת מטרות ספציפיות ומאתגרות לאימון.

2. הספורטאים נשארים פעילים פיזית וגם מנטלית במהלך כל האימון.

3. הספורטאים זוכים להביע את דעתם ומשתתפים בבניית האימונים.

4. שימוש בתרגילים ובמשחקונים תחרותיים ודומים למשחק.

בואו נפרט:

1. הצבת מטרות ספציפיות ומאתגרות לאימון.

האימונים צריכים להיות מתוכננים ברמה כזו בה אנחנו יודעים מה חשוב בכל חלק ולכל תרגיל או משחקון יש תכלית. 

יש חשיבות לתחרותיות, אבל השאיפה לא יכולה להיות רק לנצח, אלא צריכה להיות גם לשלוט במיומנות. מה יקרה כשנפגוש עוד קבוצה שגם היא רוצה מאוד לנצח והיא גם יותר מיומנת מאיתנו?

הצבת מטרות של שליטה במיומנות גם עוזרת לספורטאים לפתח תבנית חשיבה מתפתחת.

עוד על תבניות חשיבה בלחיצה כאן.

לפני אימון איכותי, הספורטאים יודעים מה יקרה באימון ולמה זה יכול לעזור להם להתקדם.

בלי הסבר כזה, המאמן מניח שהספורטאים יבינו לבד מהמשחק הכיפי מה הם אמורים ללמוד, ולא תמיד זה כך.

זה לא רק עוזר לספורטאים להתמקד, זה גם מחזק את האמון במאמן ואת מערכת היחסים ביניהם.

הטכנולוגיה קיימת לכתוב לספורטאים מראש מה מטרות האימון ומה הוא יכיל. אפשר גם לעשות זאת על לוח מחיק שנמצא במגרש.

ציפיות גבוהות ללא תמיכה מהמאמן יביאו לאכזבה ואף לתסכול. חשוב לזכור לתמוך בספורטאים בהשגת הרף הגבוה.

עונש על אי-השגת המטרה יעשה את ההיפך מתמיכה - הוא יגרום להפרת האמון בין המאמן לספורטאי.

2. הספורטאים נשארים פעילים פיזית וגם מנטלית במהלך כל האימון.

אלכס פרגוסון נשאל על עיצוב אימון וענה: "מה שהיה חשוב זו האיכות. לא אפשרנו להתאמן בלי פוקוס. אינטנסיביות, ריכוז, מהירות - רמה גבוהה של ביצוע."

מאמנים צריכים להחליף את השאלה "איך אמלא את הזמן של האימון?" בשאלה בסיסית הרבה יותר: איך אני יכול לנצל את זמן האימון שלי כדי להשיג את המטרה בכמה שפחות זמן? אימונים ארוכים הם לא כיפיים והם גם לא מועילים.

כל מי שיכול לתכנן לטווח ארוך מוריד מעצמו את העול של להכניס את כל החומר לתוך חודש או אפילו שנה. תמיד יש את השנה הבאה.

"אנשים ברמה נמוכה מבזבזים זמן, אנשים בינוניים משתמשים בזמן שלהם, ואנשים מצליחים משקיעים את הזמן שלהם."

ג'ון וודן, שהיה מתכנן אימונים ברמה הגבוהה ביותר, פרסם פעם את העקרונות שלו לתכנון אימונים מוצלחים:

יסודות, מגוון, חומר חדש בתחילת האימון, מעברים מהירים בין תרגילים, להגדיל מורכבות מאימון לאימון, לסיים בנימה חיובית, להימנע משינוי תוכנית האימון בזמן האימון.

יצרתי מיני-קורס למאמנים שרוצים ללמוד מג'ון וודן. שלחו לי בביט 10 שקלים (0525809934) ואשתף איתכם את הקורס.

למה 10? לזכר 10 אליפויות המכללות של וודן.

3. הספורטאים זוכים להביע את דעתם ומשתתפים בבניית האימונים.

נכון, מאמנים איכותיים מתכננים בצורה איכותית את האימונים, אבל זה לא אומר שלספורטאים אין אמירה.

כשהספורטאים זוכים לבחור הם מפגינים יותר מוטיבציה ויותר מחויבות לאימונים. הגישה המעורבת הזו תומכת באוטונומיה של הספורטאים והיא הוכחה מחקרית כגישה יעילה מאוד לאימון.

שיתוף הספורטאים מאפשר להרגיש בעלות על האימון, הלמידה מאפשרת להם להרגיש תחושת מסוגלות והתקשורת עם המאמן גורמת למערכת היחסים להשתפר. 

אמת, שליטה מוחלטת של המאמן תשיג תוצאות טובות יותר בזמן הקצר, אבל לטווח הארוך היא מפחיתה מוטיבציה, פוגעת ביוזמה ובלקיחת סיכונים של הספורטאים ומפחיתה את תחושת הרווחה שלהם.

זאת ועוד, כשמאמנים נותנים לספורטאים למצוא דרכים משלהם לפתור בעיה או לפתח מיומנות, הם מגדילים את העושר התנועתי שלהם. ספורטאים צריכים להיות מסוגלים לבצע מיומנויות בדרך שמרגישה נוחה להם. אין דבר כזה טכניקה מסוימת שמתאימה לכולם. טוב נעשה אם נאפשר לכל אחד למצוא פתרונות תנועתיים יעילים משל עצמו בעזרת הכוונה מאיתנו.

ג'ון וודן ופיל ג'קסון לא נתנו לשחקנים להביע דעתם במהלך האימונים.

הם עשו זאת במהלך המשחקים.

ג'קסון היה מפורסם ביכולת שלו לשבת על הספסל במהלך משחקים ולתת לשחקנים לפתור בעיות בעצמם.

יצרתי גם (כן כן) מיני-קורס למאמנים שרוצים ללמוד מפיל ג'קסון. שלחו לי בביט 11 שקלים (0525809934) ואשתף איתכם את הקורס.

למה 11? לזכר 11 אליפויות ה-NBA של ג'קסון.

מאז שוודן וג'קסון סיימו לאמן, מדעי האימון התפתחו והיום אנחנו יודעים שכדאי לאפשר לספורטאים לתרום לתהליך האימון של עצמם.

מאמנים שעושים זאת נתפסים כיותר מאורגנים, יותר אינטנסיביים, ויותר מושקעים בלמידה של הספורטאים. 

קשה לשנות הרגלי אימון שאיתנו כבר שנים ארוכות, אבל חשוב למצוא דרך לשלב את הדעות של הספורטאים בהדרגה כדי להתקדם בתור מאמנים.

4. שימוש בתרגילים ובמשחקונים תחרותיים ודומים למשחק.

המאמנים הטובים בעולם מסכימים שתנאי האימון צריכים להיות דומים ככל האפשר לתנאי המשחק.

זה נכון פי כמה לילדים צעירים שנהנים לשחק ולא בהכרח רוצים לעבוד על "טכניקה".

בגישה הנפוצה מאמן מלמד טכניקה בעזרת בלוקים של חזרות על "הפעולה הנכונה". המיומנויות מתרחשות בצורה מבודדת וללא התנגדות.

יכול להיות שזה עוזר בצורה מסוימת, אבל זה בטח לא עוזר לקבלת ההחלטות של הספורטאים.

מחשבות על קבלת החלטות מתוך ספר הכדורסל האחרון בלחיצה כאן.

הגישה של ימינו משלבת משחקונים כדי שיהיה כיף וכדי לגרום לכמה שיותר ילדים להשתתף בצורה פעילה באימון למשך כמה שיותר דקות.

אנחנו לא רוצים שהם יעמדו בטור או יקשיבו להרצאות. אנחנו רוצים שהם יפעלו. זה תלוי גם בדרך בה אנחנו מחלקים את המגרש.

יש רק שני סלים? אנחנו רוצים תחרות קליעות אבל 7 שחקנים על סל זה יותר מדי? משתמשים גם באמצע המגרש לטובת תרגיל כדרור, מסירה או 1*1, ואפשר להשאיר 4 שחקנים על סל.

אם יש 20 שחקנים אבל רק שני סלים, ככה אני משתמש במגרש:

בסל העליון בשרטוט שחקנים 1 ו-4 זורקים לסל. הזריקות שלהם מפריעות לסיומות של 2, 3 ו-5 וגורמות להם להתייחס לסיומות כאילו יש הגנה שמפריעה.

בסל התחתון בשרטוט 6 חודר לסל ו-1 בא להפריע לו, 7 חודר לסל ו-2 בא להפריע לו, 8 חודר לסל ו-3 מפריע לו. הם יוצאים לסירוגין, אבל כל התקפה כזאת נמשכת בערך 4 שניות, אז כל הזמן יש פעילות. עד שהם חוזרים למקום שלהם כבר שוב תורם לצאת. כמובן, כדאי לשנות עמדות יציאה כל כמה דקות.

במרכז המגרש השחקנים 4, 5, 6 ו-7 מתמסרים כאשר 9 מנסה לגעת להם בכדור או לחטוף אותו. יש לשחקנים שמתמסרים מגבלות כמו איסור לזוז או מסירה תוך שנייה 1 כדי להפוך את המשחקון למאתגר ואינטנסיבי.

מחוץ למגרש שני זוגות מתאמנים על כדרור במצבי משחק. בצד השמאלי בשרטוט שחקן מכדרר קדימה במהירות תחת לחץ ומגע. בצד הימני בשרטוט שחקן מכדרר מול שומר שמנסה לחטוף לו את הכדור. הוא מכדרר קדימה, אחורה, לצדדים, משנה כיוונים ובולם, ומנסה להגיע לצד השני בלי שחטפו לו. בחזור מתחלפים.

מאמנים יכולים לנצל את הדרך הזאת כדי לעצב את המשחקונים לפי הצורך שלהם כדי למקד את הספורטאים או כדי להעצים את המיומנויות שרוצים ללמד. אם רוצים הרבה החלטות מהירות, מקטינים את שטח המגרש ואת הקבוצות ומגבילים את הזמן שיש לכל ספורטאי עם הכדור. אם רוצים ללכת עם זה עוד צעד קדימה, נותנים בונוס של נקודות לקבוצה בה השחקנים השיגו נקודות תוך פחות מ-12 שניות בהתקפה.

מצבי משחק, תחרות, אתגר, אינטנסיביות, פוקוס, קבלת החלטות, קריאת מצבים - בואו, יש פה הכול!

במועדון הכדורגל של סביליה מלמדים את המאמנים לעצב משחקונים. בכל תרגול יש כדור וכל האלמנטים הטקטיים כוללים גם הגנה וגם התקפה. (כמו במשחק!)

איך אני בונה תרגילי אימון ומשחקונים? לחצו כאן.

משום שהשיטה של ימינו לא דומה לשיטה המסורתית, מאמנים רבים מרגישים חוסר נוחות ואולי גם קצת פקפוק בצורך או בכדאיות של עיצוב אימונים אחרת.

לפעמים מדובר גם בלחץ חברתי. כולם מלמדים בשיטה מסורתית. וככה תמיד עשינו… למה לשנות?

א. צריך להיזהר שלא נישמע כמו ספורטאי שרק מנסה להישאר באזור הנוחות...

ב. למה לשנות? כי אפשר יותר טוב. לא סתם קוראים לספר Coaching better every season.

רוצים לוודא שאתם מאמנים קצת יותר טוב? מלאו את השאלון הזה אחרי האימון שלכם פעם בכמה זמן.

בקורס "מבפנים החוצה" יש מפגש שלם שמוקדש לעיצוב סביבת למידה.

אם מעניין אתכם ללמוד איך להיות מאמנים טובים יותר - הקורס הזה בשבילכם.

לחצו על הלינק בשביל שיעור ראשון מתוך הקורס בחינם.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג