האומץ לאמן - פוסט בהשראת הספר האומץ ללמד.
יש רגעים בתוך אימון אישי או באימון קבוצה בהם אנחנו מגלים משהו חדש.
אולי הבנה מסוימת איך כדאי לזרוק את הכדור לסל.
אולי דרך מסוימת לדבר זה עם זו שנובעת מהיכרות ומניסיון.
אולי שיטת התקפה מסוימת שפתאום מתחברת אצל כולם ויוצרת הנעת כדור שהיא גם הנאת כדור.
רגעים כאלה יכולים להחזיק אותנו שבועות.
יש רגעים בהם הכול הפוך.
שום דבר לא מצליח.
כל הערה הופכת להיות אפשרות להתעצבן או להיפגע.
כל ניסיון למסור הופך לאיבוד כדור.
רגעים כאלה מרגישים כאילו הם נמשכים לנצח ואנחנו רק רוצים שהם ייגמרו כבר.
אם אתם מאמנים שלא אכפת להם כל כך מהימים הרעים האלה, או שאף פעם לא היו לכם ימים רעים, אז הספר הזה לא בשבילכם.
הספר הזה הוא עבור מי שיש להם ימים טובים וגם רעים, והרעים מביאים איתם סבל שיכול להתלוות רק לדבר שאנחנו כל כך אוהבים לעשות.
אנחנו אוהבים ללמד, אנחנו אוהבים את הלמידה ואנחנו אוהבים את הלומדים. אנחנו גם אוהבים את עצמנו כשאנחנו מלמדים.
ברגעים קשים כמו הנ"ל, הדרך היחידה לעבור את הקושי היא להבין בצורה יותר טובה את עצמנו, את השחקנים/ות ואת החיבור הזה בינינו, כדי שנוכל לעשות קצת יותר טוב בפעם הבאה.
החומר שאנחנו מלמדים הוא כל כך רחב וכל כך מורכב, שנדרשות שנים להבין אותו, ואז שנים רבות נוספות כדי להבין איך ללמד אותו לאחרים. וכן, לא משנה כמה נלמד, הידע שלנו תמיד יהיה חלקי.
גם השחקנים/ות שאנחנו מלמדים נעים במנעד כל כך רחב וכל כך מורכב, שנדרשות שנים רבות עוד יותר כדי להבין אותם, בטח ובטח ללמד אותם על עצמם.
אם רק שתי המורכבויות האלה היו המקצוע שלנו, דיינו.
היינו לומדים כמה שאפשר את החומר ואת שיטות האימון, היינו לומדים כמה שאפשר על הנפש של השחקנים/ות, והיינו מסתדרים. אולי אפילו היינו מעולים.
אבל המקצוע מורכב מעוד חלק שהוא בעצם יהיה נושא הספר.
אנחנו מלמדים את מי שאנחנו.
אדם סבלני ילמד אחרים בסבלנות.
אדם עייף יתקשה למצוא אנרגיה ללמד אחרים.
אדם שמרוחק מעצמו יתקשה להתקרב לאחרים וכמובן, יתקשה ללמד אותם.
אדם שמרוחק מהנושא שהוא מלמד אולי יכיר אותו בתאוריה, אבל לא יכיר אותו לעומק. חוסר החיבור בין הנושא ובין האדם בולט לכל תלמיד ותלמידה, בכל נושא.
כדי ללמד היטב - כולל הכרת התלמידים והכרת הנושא - אנחנו צריכים להכיר את עצמנו.
כשאנחנו מדברים על אימון (וחינוך, ולימוד וכו') אנחנו בדרך כלל ולרוב מדברים על מה.
מה מלמדים? מה הנושאים? מה חשוב?
במקומות מתקדמים יותר אנחנו גם שואלים איך.
איך מלמדים? איך מחברים את השחקנים/ות לחומר ואת החומר לשחקנים/ות?
במקומות שאכפת להם מאוד אנחנו גם שואלים למה.
למה אתה מאמן? למה את הגיל הזה? למה אצלנו?
בקורס "מבפנים החוצה", לירן שפירא ואני שואלים את שלוש השאלות הללו ועוזרים למאמנים להכיר את עצמם ואת עולם האימון בעזרת כלים שלא נלמדים בקורסי מאמנים ומדריכים.
לחצו כאן כדי לקבל שיעור ראשון מהקורס בחינם.
הספר שאתם מחזיקים עכשיו עוסק בשאלה נוספת.
מי?
מיהו האדם שמלמד?
לגלות מי אנחנו בעזרת האימון זה תהליך שדורש אומץ.
האומץ לאמן.