מתנת הכעס / ארון גנדי

הנכד של מהטמה גנדי, ארון (ARUN), משתף בספרו בשיעורים שלמד מסבא שלו.

צילום:
מעיין רימר

במהלך השהות שלו באשראם בו חי ולימד גנדי, ארון גילה גם את עולם המטלות של המבוגרים. בהודו ניקיון השירותים היה משימה של הקאסטות הנמוכות בחברה, אבל באשראם כולם עשו הכול.

כן, מהטמה גנדי הגדול היה תורן ניקיון בשירותים.

ארון קיווה שעקב היותו הנכד של גנדי הוא יקבל פטור מניקיון השירותים או מסחיבת דליי הזבל המסריחים לאתר הקומפוסט, אבל למד מהר מאוד שאין סיכוי שכך יהיה.

אחותו של ארון, אלה, הצטרפה גם היא למספר שבועות לאשראם. לאחר מספר ימים בהם אכלו כל יום דלעת מבושלת ללא תיבול, ולאחר שההורים שלה אמרו לה לא להתלונן, אלה אמרה בפני כולם "צריך לשנות את השם של המקום הזה לאשראם דלעת!"

גנדי התפלא ותהה בפניה למה היא מתכוונת.

היא אמרה לו.

הוא אמר, "אם כך הדבר, אולי באמת נשנה את השם..."

אבל הוא עשה יותר מכך. הוא הלך לברר, וגילה שאכן מגישים כל יום אותו מזון. אחרי ששאל מדוע, קיבל הסבר שהם חשבו שהוא רוצה ארוחות פשוטות. הם גם אמרו שהיבול של הדלעת היה מעולה ויש להם כל כך הרבה דלעת שהם צריכים לעשות איתה משהו...

גנדי הבין את המצב. הוא הנחה אותם להחליף את הדלעת בשוק בירקות אחרים, ולבשל גם אותם.

פשוט זה לא בהכרח בנאלי. אפשר להכין ארוחה פשוטה מסוגים שונים של ירקות.

ארון למד מאחותו להגיד מה שיש לומר. אם אתה רוצה לשנות את העולם, תצטרך להתגבר על דברים יותר קשים מתפריט שכולו דלעת, אבל אם אתה לא יכול לשנות תפריט כי לא נעים לך, איך תשנה את העולם?


אחרי שהפך מפורסם, רבים רצו להגיע לאשראם של גנדי כדי לחיות לצדו וללמוד ממנו. גנדי לא היה מוכן להקל את המסע על האנשים הרבים, וביקש מהרשויות האזוריות לא להוסיף קו אוטובוס בין העיירה הסמוכה לאשראם.

הוא רצה שיגיעו אליו רק בעלי כוונות רציניות, לא רק כאלה שרצו להציץ בו, מפורסם ככל שיהיה.


ספינת פליטים הגיעה לחופי הודו אחרי שדת אחרת השתלטה על ארצם. נציגיהם ביקשו מהמלך שיתיר להם להישאר שם.

המלך הצביע על כוס מלאה מים שעמדה על השולחן ואמר, "כשם שהכוס הזאת מלאה מים, כך מלאה ממלכתי בבני אדם. אין לנו מקום להוסיף עוד."

מנהיג הפליטים הוסיף למים כפית סוכר ובחש בהם.

"כשם שהסוכר הזה התמזג במים והמתיק אותם, כך יתמזגו בני דתי בקהילה וימתיקו אותה."

כדאי להבין שכל אחד מאיתנו עשוי להיות במקומו של המלך אך גם במקומו של מנהיג הפליטים, ולחשוב איך יוכל להמתיק את חייהם של אחרים.


בכנס אחד ניגש אל גנדי איש הממשל הבריטי והגיש לו מעטפה שמנה. המכתב היה ארסי ומלא אמירות מופרכות. גנדי שלף את הסיכה שחיברה בין דפי המכתב, ראה שבאף אחד מהם אין די מקום לכתיבת תשובה והשליך הכול לפח.

למחרת בבוקר שאל הכותב את גנדי אם קרא את המכתב, ומהי תגובתו.

"שמרתי את שני החלקים הכי יקרים של המכתב. את המעטפה ואת הסיכה שהחזיקה את הדפים. כל השאר היה זבל."

זה סיפור מצחיק, והוא חושף אמת עמוקה יותר. אנחנו מבזבזים את השכל שלנו ואת הזמן שלנו על שטויות ושוכחים ממה שחשוב באמת.

גנדי לא בזבז את זמנו על ריבים.


צעיר בלגניסט אחד חי לבדו בדירה קטנה. אף פעם לא ניקה ולא סידר, הכול היה מלוכלך. בכיור היו ערימות שהגיעו עד התקרה. הוא ידע שהדירה שלו מטונפת, אבל הניח שאם לא יזמין אורחים, איש לא יידע.

יום אחד פגש בחורה והתאהב בה. הם החלו להיפגש, אבל מעולם לא אצלו. הם טיילו בגנים, שוחחו ליד הנהר, ויום אחד היא קטפה ורד אדום יפהפה ונתנה לו אותו.

אפילו הבחור הזה הבין שמתנת אהבה כזו ראויה לחיות בכבוד המגיע לה. הוא ניקה אגרטל מלוכלך ושם בו את הורד. האגרטל הנקי היה נראה מוזר על השולחן מלא האבק אז הוא ניקה גם את השולחן. משם הדרך לניקיון ולסידור החדר כולו. הוא שטף את הרצפה. הוא הדיח כלים. האיש רצה שכל סביבתו תתאים ליופיו של הורד.

מעשה קטן של אהבה שינה את חייו.


אישה אחת שגרה במנהטן סיפרה לארון על חוויה שעברה. זה היה כמה שנים אחרי אסון התאומים, והיא עבדה קרוב לעגלת אוכל מגניבה בה קנתה כל יום בננה מהמוכר הנחמד של דוכן הפירות. היא העריצה את החריצות שלו – הוא היה קם לפני השמש כדי לקנות פירות טריים בשוק, ועמד שם עד הלילה בחום וגם בקור.

"יש לי שני ילדים קטנים ואני רוצה שיהיה להם סיכוי להצליח בחיים," הסביר את שעות העבודה הארוכות שלו. הם שוחחו לעתים קרובות והשיחות איתו נתנו לה אנרגיה לעבודתה שלה.

בוקר אחד סיפר לה שהעבודה שלו השתלמה והוא נוסע לכמה חודשים לבקר את משפחתו ולהביא לה כסף.

"איפה הבית?" היא שאלה.

"באפגניסטן." הוא ענה.

היא לקחה צעד אחורה, המומה. היה לו מבטא זר ועור כהה, אבל בגלל שהיה חביב וטוב לב היא לא חשבה שהוא האויב.

ואז היא הבינה שהוא לא האויב.

היא הבינה שהוא כמו כל אדם אחר, אלא שנולד במדינה מסוכנת.

רובנו היינו רוצים לחיות חיים טובים לנו ולמשפחתנו ולחיות כשווים. האישה הזו הבינה לבסוף שלא משנה מה אומרים לנו על אחרים, החוויה האישית שלנו היא זו שצובעת את המציאות.

מהטמה גנדי נהג לומר "גרם של עשייה שווה יותר מטונות של לימוד."


מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג