פרק שני מתוך הספר Coaching better every season.
זה פרק 2 מתוך הספר Coaching better every season.
לחזרה לתפריט המרכזי עם כל הפרקים עליהם כתבתי, לחצו כאן.
2. Connect values to philosophy - חברו ערכים לפילוסופיית האימון שלכם
זה לא משנה מה הערכים שלנו אם אנחנו לא מיישמים אותם ביומיום.
פילוסופיית האימון שלנו משמעותה איך אנחנו ניגשים למקצוע ומה אנחנו מתכננים לעשות כדי להישאר נאמנים לערכים ולתכלית שלנו.
היא בעצם מנחה את ההחלטות היומיומיות שלנו באימון.
בתור מאמן צעיר ידעתי מה אני רוצה להשיג ויכולתי לעשות זאת בדרך מסוימת.
נעלתי נעלי כדורסל, הדגמתי הכול, דרשתי המון והתכוונתי להתעקש על כל סנטימטר.
גם אז היה לי חשוב שהשחקנים/ות יעשו כל מה שצריך בשביל המטרה, אבל עכשיו הזמנים השתנו.
לא יכולתי לדרוש בלי לוודא קודם שהמטרה אכן ראויה בעיניהם, ולא יכולתי להדגים הכול בעצמי. הייתי צריך להשתנות.
לא רציתי להיכחד, אז שיניתי את הפילוסופיה שלי - הערכים מאחורי היומיום נשארו, העקרונות המנחים השתנו.
עוד דוגמה לדברים שמשתנים למרות שהם עשויים לעזור - הדוגמאות, השירים והציטוטים שלנו.
שירים, מפורסמים, ספורטאים ועוד הופכים להיות לא רלוונטיים בשלב מסוים. אולי שיר משנת 2001 היה מעולה בשביל ספורטאית בשנת 2006, אבל לא ב-2026. המסר של "ביחד" הוא חשוב, אבל צריך למצוא דרך יותר עדכנית להעביר אותו.
אם אנחנו דוגלים בפילוסופיית אימון ששמה את הספורטאי/ת במרכז, זו אחריותנו להתאים את עצמנו לצרכים של הספורטאי/ת ולדרכי הלמידה והתקשורת שלהם.
זה אומר, למשל, ללמוד איך עובד טיקטוק, ולהשתמש בו כדי לעשות את תפקידנו בצורה יותר טובה.
דון סטיילי, מהמאמנות המובילות בכדורסל הנשים בארה"ב, יודעת שהדבר החשוב ביותר הוא יצירת קשר עם השחקניות.
היא פעם הייתה שחקנית והיה לה קל יותר להתחבר אליהן. ככל שחולף הזמן זה נהיה קשה יותר "ומזל שאני אוהבת אתגרים" היא אומרת.
ג'ון וודן, פעם אייקון אימון ומאמן שזכה ב-10 אליפויות מכללות ב-12 עונות(!), הודה שלקח לו שנים רבות לארגן את פילוסופיית האימון שלו בהתאם לערכים שלו.
כמה שאלות שיכולות לעזור להבין מה הפילוסופיה שלנו:
למה אנחנו מאמנים?
מה הערכים שלנו?
איזה סוג של חוויות היינו רוצים שהספורטאים שאנחנו מאמנים יחוו?
מה המטרה של ספורט?
מה האחריות שלנו כלפי הספורטאים?
מה ההשלכות של התנהגות לא מתאימה של הספורטאים?
מה אנחנו מוכנים ומה אנחנו לא מוכנים לעשות לטובת המטרה?
במחקר מעניין (11) נשאלו מאמני תיכונים בסוגי ספורט שונים על פילוסופיות האימון שלהם. הם היו מאמנים מצליחים וזכו במשותף ב-175 תארים.
פילוסופיית האימון שלהם כללה הצבת ציפיות גבוהות וסטנדרט התנהגות גבוה.
מחקר נוסף (12) שראיין מאמנים שהם מודל לחיקוי ביחד עם 16 מהספורטאים/ות שלהם, הראה שפילוסופיית האימון של כולם כללה מיקוד בספורטאי/ת ושאיפה לפתח בני אדם טובים ולא רק ספורטאים טובים. הם ראו בספורט כלי לפיתוח עבור החיים.
מחקר שניתח 5 מאמנים שונים מהביוגרפיות שנכתבו עליהם הבליט 6 מאפיינים שונים:
1. דאגה אמיתית לספורטאים/ות ולצרכים שלהם.
2. יצירת יחד משמעותי בקבוצה ובניית מערכת יחסים טובה בין המאמנ/ת לספורטאי/ת.
3. הגדרת תפקיד ברורה לספורטא/ית.
4. תשוקה ומוטיבציה גדולה לניצחון.
5. פיתוח גישת מנהיגות שמסתדרת עם האישיות שלהם והערכים שלהם.
6. פרספקטיבה על הספורט - הוא רק משחק ולא החיים עצמם.
חשוב לזכור - מאמנים איכותיים (משני המינים!) בונים ומטפחים מערכת יחסים טובה בינם לבין הספורטאים/ות ומבינים שהספורטאי/ת במרכז.
מספר חוקרים יצרו את פירמידת ההצלחה של המאמנים, בהתאמה לפירמידת ההצלחה של ג'ון וודן:
כל שנה, קרן מיוחדת של ה-NFL מזהה 10 מאמני פוטבול תיכונים מוצלחים בארה"ב. שנה אחת הם ראיינו אותם לגבי פילוסופיית האימון שלהם (23) ומהתשובות שלהם עלו המאפיינים הבאים:
1. ליצור סביבת ספורט כיפית וחיובית.
2. לכל שחקן בקבוצה יש ערך, בלי קשר לרמה שלו או לתפקיד שלו.
3. אין הרבה חוקים, אבל הציפיות ברורות וגבוהות.
4. תקשורת פתוחה וכנה היא הכרחית.
5. דאגה לשחקנים וניסיון להבין אותם הם חשובים.
6. לעזור לשחקנים לפתח הערכה עצמית ואהבת המשחק.
7. משמעת עצמית ואחריות הם מרכיבים הכרחיים להצלחה.
במקומות בהם הספורטאי/ת במרכז, לכל מאמן יש קובץ מיוחד על כל אחד או אחת, קובץ שמתעדכן עם אירועים, מפגשים ושיחות שונות לאורך השנים.
אף ילדה או ילד לא נשארים זהים לאורך השנים, וקובץ כזה שמתעד שיחות ודברים שקורים במהלך השנה או השנים יכול לעזור לעקוב אחרי ההתפתחות ולשמור על קשר קרוב.
לחצו כאן לדוגמה לקובץ כזה בתחילת שנה.
הפילוסופיה שלנו יכולה להתעצב גם בעקבות מקרים במהלך שנת האימון: מחלוקת על דקות משחק, ספורטאי שמתנהג בחוסר כבוד, הורה בעייתי.
איך מקרים כאלה גרמו לנו להגיב?
איך התגובה שלנו עמדה בערכים שלנו? בתכלית שלנו?
איך הדרך בה פעלנו מסתדרת עם הערכים של הספורטאים שאנחנו מאמנים?
השיעורים הראשונים בקורס "מבפנים החוצה" מדברים על הגדרת התכלית שלנו ועל עיצוב תרבות מערכות יחסים ותרבות קבוצתית.
אם מעניין אתכם ללמוד איך להיות מאמנים טובים יותר - הקורס הזה בשבילכם.