תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

אנחנו מתחילים בספורט כי זה כיף לנו - ואנחנו יודעים בדיוק למה זה כיף. לירן שפירא מציג מחקר שבדק מה כיף למשתתפים בקבוצות ספורט במחקר שיכול להזכיר לספורטאים למה הם התחילו להתאמן ולמאמנים מה אפשר לעשות כדי שימשיכו להתאמן.

צילום:
Adrià Crehuet Cano on Unsplash

בשבוע שעבר הצגתי את תאוריית OPTIMAL ללמידה מוטורית, שם יש דגש מאוד גדול על החשיבות של מוטיבציה לשיפור בלמידה ובביצועים.

היום אציג מחקר שנערך על ידי החוקרת ד"ר אמנדה ויסק (Amanda Visek) בו היא שאלה "מה גורם לספורט להיות כיף עבור שחקנים?" - הגורם מספר אחת להשתתפות ונשירה מספורט.

על פי החוקרת, מטרת המחקר הייתה לפתח מסגרת תיאורטית להבנת המשמעות של "כיף" אצל ילדים ונוער המשתתפים בקבוצת ספורט.

תוצאות המחקר מוצגות בעזרת "מפות כיף" (FUN MAPS), אשר מראות את כל הגורמים לכיף על פי רמת חשיבות וקשר אחד לשני כפי שדורגו על ידי הילדים שהשתתפו במחקר.

מה מצאו?

●       81 גורמי כיף (fun-determinants)

●       11 נושאים מרכזיים (thematically-clustered dimensions)

●       4 עקרונות יסוד (fundamental tenets)

 

תהליך המחקר:

 

סיעור מוחות - מטרת הפעילות הייתה ליצור רשימה מקיפה של רעיונות הקשורים למה שהופך את הספורט למהנה.

משתתפים התבקשו להשלים את המשפט "דבר אחד שגורם לספורט להיות כיף הוא...", כאשר הם נדרשו לחשוב על כמה שיותר רעיונות. את כל הרעיונות צמצמו ל-81 גורמי כיף.

מיון - משתתפים התבקשו למיין את גורמי הכיף לערימות לפי נושאים בצורה שנראית להם הגיונית.

הוראות המיון נתנו אפשרות לחלק לכמה ערימות שרוצים לפי התנאים הבאים: לא למיין לפי רמת החשיבות, לא להשאיר ערימת "שונות", מותר לגורם לעמוד לבדו וכל גורם יכול להיות משויך לערימה אחת בלבד.

הערימות צומצמו ל-11 נושאים מרכזיים אשר חולקו תחת 4 עקרונות יסוד:

 

●       סביבתי: משחקים ואימונים

●       פנימי: למידה ושיפור, מאמץ, בונוסים מנטליים

●       חברתי: דינמיקה קבוצתית חיובית, חברויות בקבוצה, מנהגים קבוצתיים

●       חיצוני: ציוד ומדים, תמיכה במהלך המשחק, מאמן חיובי

 

דירוג - לאחר המיון, המשתתפים דירגו כל גורם בציון מ 1 עד 5 לפי כמה הוא קורה בפועל, חשיבות לרמת ההנאה ועד כמה אפשרי ליישם אותם.

 

מסקנת המחקר

 

חמשת הנושאים המרכזיים שדורגו הכי גבוה:

פנימי - מאמץ (Trying Hard): "לעשות את המיטב", "לעבוד קשה", "פעילות גופנית".

חברתי - דינמיקה קבוצתית חיובית (Positive Team Dynamics): "לשחק טוב יחד כקבוצה", "תמיכה בחברי הקבוצה", "ספורטיביות".

חיצוני - מאמן חיובי (Positive Coaching): "מאמן שמתייחס בכבוד לשחקנים", "מאמן שיודע הרבה על ענף הספורט", "מאמן שהוא מודל חיובי לחיקוי"

פנימי - למידה ושיפור (Learning and Improving): "אתגר להיות יותר טוב", "למידה מטעויות", שיפור ביכולות אתלטיות כדי להגיע לרמה הבאה" .

סביבתי - משחקים ואימונים (Practices and Games): "זמן משחק", "לשחק בעמדה האהובה עליי", "לשחק נגד יריב שקול".

אנחנו כמאמנים יכולים לקחת את תוצאות המחקר כמפת דרכים לעיצוב סביבת האימון שלנו, ואם נצליח ליישם נוכל להגביר את המוטיבציה וההנאה של הספורטאים שלנו, וכך נגדיל את הסיכויים שהם ימשיכו להתקדם ולהשתתף בספורט כל חייהם.

לשמיעת פודקאסט עם החוקרת אפשר ללחוץ כאן

מקורות:

Visek, A. J.,Achrati, S. M., Mannix, H. M., McDonnell, K., Harris, B. S., & DiPietro, L.(2015). The fun integration theory: Toward sustaining children and adolescents sport participation. Journal of Physical Activity and Health, 12(3),424–433. https://doi.org/10.1123/jpah.2013-0180

Visek, A. J.,Mannix, H., Chandran, A., Cleary, S. D., McDonnell, K. A., & Dipietro, L.(2020). Toward understanding youth athletes’ fun priorities: An investigation of sex, age, and levels of play. Women in Sport and Physical Activity Journal, 28(1),34–49. https://doi.org/10.1123/wspaj.2018-0004

הדירוג המלא לפי נושאים מרכזיים:

דירוג של 30 גורמי הכיף הכי משמעותיים ללא הבדל מין, גיל, או רמת משחק:

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג