תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

אנחנו מתחילים בספורט כי זה כיף לנו - ואנחנו יודעים בדיוק למה זה כיף. לירן שפירא מציג מחקר שבדק מה כיף למשתתפים בקבוצות ספורט במחקר שיכול להזכיר לספורטאים למה הם התחילו להתאמן ולמאמנים מה אפשר לעשות כדי שימשיכו להתאמן.

צילום:
Adrià Crehuet Cano on Unsplash

בשבוע שעבר הצגתי את תאוריית OPTIMAL ללמידה מוטורית, שם יש דגש מאוד גדול על החשיבות של מוטיבציה לשיפור בלמידה ובביצועים.

היום אציג מחקר שנערך על ידי החוקרת ד"ר אמנדה ויסק (Amanda Visek) בו היא שאלה "מה גורם לספורט להיות כיף עבור שחקנים?" - הגורם מספר אחת להשתתפות ונשירה מספורט.

על פי החוקרת, מטרת המחקר הייתה לפתח מסגרת תיאורטית להבנת המשמעות של "כיף" אצל ילדים ונוער המשתתפים בקבוצת ספורט.

תוצאות המחקר מוצגות בעזרת "מפות כיף" (FUN MAPS), אשר מראות את כל הגורמים לכיף על פי רמת חשיבות וקשר אחד לשני כפי שדורגו על ידי הילדים שהשתתפו במחקר.

מה מצאו?

●       81 גורמי כיף (fun-determinants)

●       11 נושאים מרכזיים (thematically-clustered dimensions)

●       4 עקרונות יסוד (fundamental tenets)

 

תהליך המחקר:

 

סיעור מוחות - מטרת הפעילות הייתה ליצור רשימה מקיפה של רעיונות הקשורים למה שהופך את הספורט למהנה.

משתתפים התבקשו להשלים את המשפט "דבר אחד שגורם לספורט להיות כיף הוא...", כאשר הם נדרשו לחשוב על כמה שיותר רעיונות. את כל הרעיונות צמצמו ל-81 גורמי כיף.

מיון - משתתפים התבקשו למיין את גורמי הכיף לערימות לפי נושאים בצורה שנראית להם הגיונית.

הוראות המיון נתנו אפשרות לחלק לכמה ערימות שרוצים לפי התנאים הבאים: לא למיין לפי רמת החשיבות, לא להשאיר ערימת "שונות", מותר לגורם לעמוד לבדו וכל גורם יכול להיות משויך לערימה אחת בלבד.

הערימות צומצמו ל-11 נושאים מרכזיים אשר חולקו תחת 4 עקרונות יסוד:

 

●       סביבתי: משחקים ואימונים

●       פנימי: למידה ושיפור, מאמץ, בונוסים מנטליים

●       חברתי: דינמיקה קבוצתית חיובית, חברויות בקבוצה, מנהגים קבוצתיים

●       חיצוני: ציוד ומדים, תמיכה במהלך המשחק, מאמן חיובי

 

דירוג - לאחר המיון, המשתתפים דירגו כל גורם בציון מ 1 עד 5 לפי כמה הוא קורה בפועל, חשיבות לרמת ההנאה ועד כמה אפשרי ליישם אותם.

 

מסקנת המחקר

 

חמשת הנושאים המרכזיים שדורגו הכי גבוה:

פנימי - מאמץ (Trying Hard): "לעשות את המיטב", "לעבוד קשה", "פעילות גופנית".

חברתי - דינמיקה קבוצתית חיובית (Positive Team Dynamics): "לשחק טוב יחד כקבוצה", "תמיכה בחברי הקבוצה", "ספורטיביות".

חיצוני - מאמן חיובי (Positive Coaching): "מאמן שמתייחס בכבוד לשחקנים", "מאמן שיודע הרבה על ענף הספורט", "מאמן שהוא מודל חיובי לחיקוי"

פנימי - למידה ושיפור (Learning and Improving): "אתגר להיות יותר טוב", "למידה מטעויות", שיפור ביכולות אתלטיות כדי להגיע לרמה הבאה" .

סביבתי - משחקים ואימונים (Practices and Games): "זמן משחק", "לשחק בעמדה האהובה עליי", "לשחק נגד יריב שקול".

אנחנו כמאמנים יכולים לקחת את תוצאות המחקר כמפת דרכים לעיצוב סביבת האימון שלנו, ואם נצליח ליישם נוכל להגביר את המוטיבציה וההנאה של הספורטאים שלנו, וכך נגדיל את הסיכויים שהם ימשיכו להתקדם ולהשתתף בספורט כל חייהם.

לשמיעת פודקאסט עם החוקרת אפשר ללחוץ כאן

מקורות:

Visek, A. J.,Achrati, S. M., Mannix, H. M., McDonnell, K., Harris, B. S., & DiPietro, L.(2015). The fun integration theory: Toward sustaining children and adolescents sport participation. Journal of Physical Activity and Health, 12(3),424–433. https://doi.org/10.1123/jpah.2013-0180

Visek, A. J.,Mannix, H., Chandran, A., Cleary, S. D., McDonnell, K. A., & Dipietro, L.(2020). Toward understanding youth athletes’ fun priorities: An investigation of sex, age, and levels of play. Women in Sport and Physical Activity Journal, 28(1),34–49. https://doi.org/10.1123/wspaj.2018-0004

הדירוג המלא לפי נושאים מרכזיים:

דירוג של 30 גורמי הכיף הכי משמעותיים ללא הבדל מין, גיל, או רמת משחק:

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג