שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

איך ניתן להגביר למידה וביצועים? בעזרת גורמי מוטיבציה וקשב ועל ידי חיזוק צימוד (COUPLING) המטרות לפעולות. סיכום מאיר עיניים עבור מאמנים מכל ענפי הספורט.

צילום:
Alex Radelich on Unsplash

בשבוע שעבר כתבתי על ההבדל בין למידה לביצועים, ועל איך לעתים קרובות תנאי אימון שמשפרים למידה פוגעים בביצועים ולהפך.

היום אציג מאמר נוסף עם תמיכה מחקרית רחבה שמסביר איך ניתן להשיג שיפור בביצועים ובלמידה המוטורית באותו זמן.

את המחקר מצאתי דרך ראיון עם החוקרות בפודקאסט Perception and action המוקדש ללמידה מוטורית בספורט.


בראיון הן מציגות את התיאוריה OPTIMAL (מיטוב ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה) של למידה מוטורית.

הן מסבירות שניתן בעזרת גורמי מוטיבציה וקשב להגביר למידה וביצועים על ידי חיזוק צימוד (COUPLING) המטרות לפעולות.

שלושת גופי המחקר הכלולים בתיאוריה:

1. משתנים המשפיעים על הרגשת האוטונומיה של הלומדים - LEARNER AUTONOMY

2. תנאים המשפרים את הציפיות לביצועים עתידיים - ENHANCED EXPECTANCIES

3. מיקוד חיצוני של תשומת לב לאפקט התנועה המיועד - EXTERNAL FOCUS OF ATTENTION


שלושת הגורמים הללו עובדים יחד להגברת המיקוד על המשימה של הספורטאי, וכך לפי המחקר משתפרים הביצועים והלמידה (ראו התמונה למטה)




אימון תחת תנאים מיטביים של מוטיבציה ומיקוד מגביר את פיתוחם של קישורים עצביים אשר תומכים בביצועים ובלמידה יותר יעילה. ציפייה מוגברת להצלחה, אוטונומיה ומיקוד חיצוני דוחפים את הספורטאי לריכוז במטרת הביצוע. בנוסף, גורמים אלו ממעיטים את המיקוד הפנימי ואת הריכוז בדברים שלא קשורים למטלה, אשר מהווים מכשולים לביצועים מיטביים. שלושת התנאים הבאים מחזקים זה את זה, וביחד משפרים את יכולת הביצוע והלמידה:


תמיכה באוטונומיה - AUTONOMY SUPPORT

תנאי אימון התומכים בתחושת הסוכנות ואוטונומיה של הספורטאי יכולים להשפיע על למידה וביצועים מוטוריים. מסתבר שהרצון לשלוט בסביבה הינו צורך פסיכולוגי בסיסי הקיים בבני אדם וגם בחיות. מחקרים הראו שיש העדפה לסיטואציות בהן יש אפשרות בחירה, גם כאשר זה מצריך יותר מאמץ או קשיים.


בנוסף, מצאו שכאשר נותנים לספורטאים תחושת שליטה, או אפשרות בחירה (גם לא משמעותית, כמו סדר פעולות או צבע כדור), הלמידה והביצועים משתפרים. תוצאות אלו מאוד עקביות במחקר, ונמצאו במטלות שונות, ובכל הגילאים ורמות מומחיות.


הגברת ציפייה להצלחה - ENHANCED EXPECTANCIES

חוסר ביטחון יכול לפגוע בזרימה ואוטומטיות של תנועה. לעומת זאת, נסיבות המגבירות את הצפי של ספורטאים להצלחה בביצועים עתידיים יכולות לגרום לעוד הצלחות, שיפור ולמידה.

הצלחות בביצועי עבר נותנים בסיס לביטחון ותחושת מסוגלות, ומשליכים על הציפייה להצלחה בעתיד. נמצא כי ביטחון עצמי לעתים מנבא יכולת מוטורית ולמידה.

חלק מהדרכים להגביר את הציפייה להצלחה בקרב ספורטאים:


● משוב חיובי שמדגיש פעולה ברמה מעל הממוצע ("אתה ב25 אחוז העליון")

● אמונה ביכולתם להצליח במשימה

● הרחבה של הגדרת "הצלחה במשימה" (לדוגמא, מטרה יותר גדולה לפגיעה)

● תיאור המשימה הבאה כקלה יחסית לביצוע


מיקוד קשב חיצוני  - EXTERNAL FOCUS OF ATTENTION

מיקוד ברור של מטרת המשימה היא הכרחית לביצועים ולמידה אופטימליים. הצטברו ראיות רבות לכך שמיקוד הקשב מחוץ לגוף ועל השפעת התנועה המיועדת הינו בעל יתרון לעומת מיקוד קשב פנימי בתנועות הגוף.

ניתוב קשב הספורטאים להשפעה של תנועותיהם, לעומת התנועות עצמן, מאפשר ביצוע ולמידה יותר יעילים.

על ידי הגברת האוטומטיות של השליטה בתנועה, מיקוד קשב חיצוני משפר את אפקטיביות התנועה בדרכים רבות:


● דיוק

● שיווי משקל

● סבולת

● מהירות

● קואורדינציה

● כוח מרבי


לא רק שיש שיפור בכל כך הרבה גורמי תנועה, השיפור מושג ביתר קלות כפי שנראה בתוצאות פעילות שרירית, דופק, ניצול חמצן וכו'. לפיכך גם יעילות התנועה משתפרת יחד עם הביצועים. על בסיס תוצאות המחקר, נראה כי מיקוד קשב חיצוני הינו תנאי למיטוב ביצועים מוטוריים.



סיכום

כל אחד מגורמים אלו נמצא כמשפר ביצועים ולמידה בפני עצמו במחקרים רבים, ונמצא שנוכחות שלושת גורמי השיפור יחד מחזקת את השפעתן.

על מנת שנוכל להפיק את מירב התועלת מהאימונים שלנו, אפשר לנצל את השפעת הגורמים על ידי:


● הדגשה של היבטים חיוביים של הביצוע

● הבטחת האפשרות לחוש הצלחה

● נתינת אפשרות בחירה לספורטאים לחיזוק תחושת האוטונומיה

● מציאת מוקדי קשב חיצוני בהתאם למשימה ורמת הספורטאי


ניתן ללמוד עוד על תיאוריית OPTIMAL באתר שלהם


מקורות:

Wulf, G., Lewthwaite, R. Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychon Bull Rev 23, 1382–1414 (2016). https://doi.org/10.3758/s13423-015-0999-9

Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2016). Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychonomic Bulletin and Review, 23(5), 1382–1414. https://doi.org/10.3758/s13423-015-0999-9

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יונתן אלון

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עומר בוקסנבאום

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם גלעד ערמון

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם רענן דגן

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עידן מימון

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם טל גרודמן

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם רן בן שמעון

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ישראל הלפרין

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג