שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

איך ניתן להגביר למידה וביצועים? בעזרת גורמי מוטיבציה וקשב ועל ידי חיזוק צימוד (COUPLING) המטרות לפעולות. סיכום מאיר עיניים עבור מאמנים מכל ענפי הספורט.

צילום:
Alex Radelich on Unsplash

בשבוע שעבר כתבתי על ההבדל בין למידה לביצועים, ועל איך לעתים קרובות תנאי אימון שמשפרים למידה פוגעים בביצועים ולהפך.

היום אציג מאמר נוסף עם תמיכה מחקרית רחבה שמסביר איך ניתן להשיג שיפור בביצועים ובלמידה המוטורית באותו זמן.

את המחקר מצאתי דרך ראיון עם החוקרות בפודקאסט Perception and action המוקדש ללמידה מוטורית בספורט.


בראיון הן מציגות את התיאוריה OPTIMAL (מיטוב ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה) של למידה מוטורית.

הן מסבירות שניתן בעזרת גורמי מוטיבציה וקשב להגביר למידה וביצועים על ידי חיזוק צימוד (COUPLING) המטרות לפעולות.

שלושת גופי המחקר הכלולים בתיאוריה:

1. משתנים המשפיעים על הרגשת האוטונומיה של הלומדים - LEARNER AUTONOMY

2. תנאים המשפרים את הציפיות לביצועים עתידיים - ENHANCED EXPECTANCIES

3. מיקוד חיצוני של תשומת לב לאפקט התנועה המיועד - EXTERNAL FOCUS OF ATTENTION


שלושת הגורמים הללו עובדים יחד להגברת המיקוד על המשימה של הספורטאי, וכך לפי המחקר משתפרים הביצועים והלמידה (ראו התמונה למטה)




אימון תחת תנאים מיטביים של מוטיבציה ומיקוד מגביר את פיתוחם של קישורים עצביים אשר תומכים בביצועים ובלמידה יותר יעילה. ציפייה מוגברת להצלחה, אוטונומיה ומיקוד חיצוני דוחפים את הספורטאי לריכוז במטרת הביצוע. בנוסף, גורמים אלו ממעיטים את המיקוד הפנימי ואת הריכוז בדברים שלא קשורים למטלה, אשר מהווים מכשולים לביצועים מיטביים. שלושת התנאים הבאים מחזקים זה את זה, וביחד משפרים את יכולת הביצוע והלמידה:


תמיכה באוטונומיה - AUTONOMY SUPPORT

תנאי אימון התומכים בתחושת הסוכנות ואוטונומיה של הספורטאי יכולים להשפיע על למידה וביצועים מוטוריים. מסתבר שהרצון לשלוט בסביבה הינו צורך פסיכולוגי בסיסי הקיים בבני אדם וגם בחיות. מחקרים הראו שיש העדפה לסיטואציות בהן יש אפשרות בחירה, גם כאשר זה מצריך יותר מאמץ או קשיים.


בנוסף, מצאו שכאשר נותנים לספורטאים תחושת שליטה, או אפשרות בחירה (גם לא משמעותית, כמו סדר פעולות או צבע כדור), הלמידה והביצועים משתפרים. תוצאות אלו מאוד עקביות במחקר, ונמצאו במטלות שונות, ובכל הגילאים ורמות מומחיות.


הגברת ציפייה להצלחה - ENHANCED EXPECTANCIES

חוסר ביטחון יכול לפגוע בזרימה ואוטומטיות של תנועה. לעומת זאת, נסיבות המגבירות את הצפי של ספורטאים להצלחה בביצועים עתידיים יכולות לגרום לעוד הצלחות, שיפור ולמידה.

הצלחות בביצועי עבר נותנים בסיס לביטחון ותחושת מסוגלות, ומשליכים על הציפייה להצלחה בעתיד. נמצא כי ביטחון עצמי לעתים מנבא יכולת מוטורית ולמידה.

חלק מהדרכים להגביר את הציפייה להצלחה בקרב ספורטאים:


● משוב חיובי שמדגיש פעולה ברמה מעל הממוצע ("אתה ב25 אחוז העליון")

● אמונה ביכולתם להצליח במשימה

● הרחבה של הגדרת "הצלחה במשימה" (לדוגמא, מטרה יותר גדולה לפגיעה)

● תיאור המשימה הבאה כקלה יחסית לביצוע


מיקוד קשב חיצוני  - EXTERNAL FOCUS OF ATTENTION

מיקוד ברור של מטרת המשימה היא הכרחית לביצועים ולמידה אופטימליים. הצטברו ראיות רבות לכך שמיקוד הקשב מחוץ לגוף ועל השפעת התנועה המיועדת הינו בעל יתרון לעומת מיקוד קשב פנימי בתנועות הגוף.

ניתוב קשב הספורטאים להשפעה של תנועותיהם, לעומת התנועות עצמן, מאפשר ביצוע ולמידה יותר יעילים.

על ידי הגברת האוטומטיות של השליטה בתנועה, מיקוד קשב חיצוני משפר את אפקטיביות התנועה בדרכים רבות:


● דיוק

● שיווי משקל

● סבולת

● מהירות

● קואורדינציה

● כוח מרבי


לא רק שיש שיפור בכל כך הרבה גורמי תנועה, השיפור מושג ביתר קלות כפי שנראה בתוצאות פעילות שרירית, דופק, ניצול חמצן וכו'. לפיכך גם יעילות התנועה משתפרת יחד עם הביצועים. על בסיס תוצאות המחקר, נראה כי מיקוד קשב חיצוני הינו תנאי למיטוב ביצועים מוטוריים.



סיכום

כל אחד מגורמים אלו נמצא כמשפר ביצועים ולמידה בפני עצמו במחקרים רבים, ונמצא שנוכחות שלושת גורמי השיפור יחד מחזקת את השפעתן.

על מנת שנוכל להפיק את מירב התועלת מהאימונים שלנו, אפשר לנצל את השפעת הגורמים על ידי:


● הדגשה של היבטים חיוביים של הביצוע

● הבטחת האפשרות לחוש הצלחה

● נתינת אפשרות בחירה לספורטאים לחיזוק תחושת האוטונומיה

● מציאת מוקדי קשב חיצוני בהתאם למשימה ורמת הספורטאי


ניתן ללמוד עוד על תיאוריית OPTIMAL באתר שלהם


מקורות:

Wulf, G., Lewthwaite, R. Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychon Bull Rev 23, 1382–1414 (2016). https://doi.org/10.3758/s13423-015-0999-9

Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2016). Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychonomic Bulletin and Review, 23(5), 1382–1414. https://doi.org/10.3758/s13423-015-0999-9

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג