סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

באיזו מידה מאמנים וספורטאים מודעים לאיזה סוגי פעילות תורמים ללמידה לטווח ארוך? מה צריכים לדעת ספורטאים על מנת לנצל את תהליך הלמידה שלו באופן אופטימלי? סקירת המחקר על למידה לעומת ביצועים מציעה תשובות ברורות.

צילום:
Ian Kim on Unsplash

נצא מנקודת הנחה שהמטרה העיקרית של המאמנים היא לסייע למתאמנים בלמידה לטווח ארוך (LEARNING) זאת אומרת, ליצור שיפור בתפיסה, בהבנה ובמיומנויות אשר יתורגמו לביצועים בתחרות ויחזיקו לאורך זמן.

אולם הדבר שאנו יכולים לראות ולמדוד תוך כדי אימון הינו ביצוע (PERFORMANCE) אשר אינו בהכרח מדד אמין לתהליך למידה לטווח ארוך.

ישנה היסטוריה ארוכה של מחקר המבדיל בין למידה לבין ביצועים, המראה כי למידה יכולה לקרות גם כאשר אין שיפור נראה לעין ברמת ביצוע. לאחרונה, ההפך התגלה, ששיפור בביצוע אינו בהכרח מעיד על למידה. למעשה, שינויים מסוימים בפעילות יכולים להשפיע באופן הפוך על למידה לעומת ביצוע. כלומר יש פעילות שתשפר למידה ותגרע מביצוע בזמן האימון, ולהפך.

נסקור יחד את המחקר הנרחב המבדיל בין ביצועים ללמידה. בנוסף, נבדוק את המחקר במטא-קוגניציה המעיד שלעתים קרובות אנשים טועים ומפרשים את הביצוע שלהם בתהליך הרכישה כמדד אמין ללמידה לטווח ארוך. סיבות אלו רומזות לכך שהבדלה בין למידה לביצוע הינה קריטית לתהליך האימון ויש לה השלכות רבות.

 

בתהליך האימון אנחנו רוצים לצייד את המתאמנים במיומנויות שיהיו גם עמידות וגם גמישות.

עמידות תתבטא בנגישות למיומנות גם לאחר זמן רב ללא שימוש.

גמישות תבוא לידי ביטוי כהתאמה לסיטואציות רבות, כולל כאלה שלא נתקלו בהן באימון.

למידה במובן הזה נבדלת מביצועים שנמדדים בזמן הרכישה או מיד אחריה. ההבחנה בין למידה לביצוע היא קריטית כיוון שקיים גוף מחקר נרחב המראה כי למידה יכולה להתרחש גם כאשר לא נראה שיפור מיידי בביצועים. גם ההפך הוא נכון, ששיפור מיידי בביצוע לעתים קרובות אינו מתורגם ללמידה לטווח ארוך.

ישנה תופעה הנוגדת את האינטואיציה בה תנאי אימון היוצרים הרבה טעויות (כלומר ירידה בביצוע), הם דווקא היעילים ביותר ללמידה.

בנוסף, מחקר מטא-קוגניציה הראה שרוב האנשים מעדיפים דווקא את המצבים בהם הלמידה לטווח ארוך פחות טובה והביצועים לטווח קצר משתפרים.

כעת נבחן את המצבים בהם יש שוני מובהק בהשפעה על למידה מול ביצועים, ונסיק מסקנות לגבי שיטות האימון העדיפות אם מטרתנו היא למידה.

Distribution of Practice חלוקה של האימון  

הנתק בין למידה לביצועים הוכח פעמים רבות במחקר על ידי תמרון רצף התרגול של המיומנות הנלמדת. פיזור התרגול של מיומנות מסוימת על ידי הפרדה של החזרות, ושילוב מיומנות אחרת בין לבין, בדרך כלל תומך בלמידה לטווח ארוך. לעומת זאת, ריכוז התרגול, כלומר חזרה שוב ושוב ברצף על אותה תנועה בדרך כלל משפרת ביצועים בטווח הקצר.

אם כך, למרות שריכוז התרגול נותן שיפור מיידי בביצועים בזמן האימון, פיזור התרגול תומך בשיפור ושימור לטווח ארוך של המיומנות הנרכשת.

תופעה נוספת שנמצאה במחקר על פיזור התרגול, היא תופעה של הפרעה-הקשרית (CONTEXTUAL INTERFERENCE). חוקרים גילו שכאשר מתרגלים מיומנויות שונות בשילוב ביניהן, זה מעודד למידה לטווח ארוך של המיומנויות השונות, למרות שבזמן התרגול יהיה יותר קשה למתרגלים לבצע ברמה גבוהה. למרות שהביצוע הנראה לעין יורד בזמן התרגול, הלמידה וההעברה למצבי אמת משתפרת לנוכח ההפרעה בביצועים שיוצר השילוב בין המיומנויות.

היתרון של התרגול המפוזר והמשולב מתבטא גם בשמירה על יכולת לטווח ארוך וגם ביכולת לבצע את המיומנות בתנאים חדשים ובלתי צפויים.

 

Variability of Practice שונות באימון

בדומה לפיזור התרגול, שינויים בתנאי האימון יכולים גם כן לפגוע בביצועים המיידיים, אך גם יכולים לקדם למידה לטווח רחוק והעברה לתנאי תחרות. מחקרים בתחום הלמידה המוטורית מצביעים על כך שהגדלת השונות באימון יכולה להגדיל את הלמידה לטווח רחוק, למרות שתגרום לעליה בטעויות בזמן האימון עצמו.

שמירה לטווח רחוק והעברה לתנאי מבחן של מיומנויות מוטוריות פשוטות ומורכבות, לעתים מחוזקת על ידי סוג אימון שדורש מספר גרסאות של המיומנות, לעומת חזרה רק על גרסה אחת, למרות שסוג אימון כזה יכול לפגוע ברמת הביצועים בזמן האימון. נראה שאימון עם דרישות משתנות מרחיב את ההיכרות עם המיומנות הכללית הנדרשת לביצוע המשימה.

 

Retrieval Practice אימון שליפה

עשרות שנים של מחקרים מצביעים על כך שתהליך השליפה מהזיכרון המופעל על ידי מבחן משפיע על המידע הנשלף בדרכים משמעותיות.

המבחן אינו מתפקד רק כבדיקה פאסיבית של המידע השמור בזיכרון, אלא גם ככלי לשינוי המידע עצמו. לדוגמה, תנועות הנלמדות מתוך התנסות עצמית בדרך כלל נלמדות יותר טוב מתנועות שנלמדות על ידי הדרכה או צפייה.

כאשר מלמדים תנועה מסוימת, נהוג להדריך פיזית או מילולית את המתאמן להגיע לתנועה הרצויה. האינטואיציה אומרת שסוג הדרכה זה מועיל למתאמן אך עם זאת, כשבודקים את הלמידה במצב בו אין אפשרות לקבל הדרכה מוצאים שההפך הוא הנכון - אימון תנועה ללא הדרכה גורם ללמידה יותר טובה לעומת אימון עם הדרכה.

לסיכום, אימון ללא הדרכה שמעודד מעורבות פעילה של המתאמן מחזק שמירה ולמידה לטווח ארוך של מיומנויות. לפיכך, מומלץ למאמנים לשלב אימונים בהם אין הדרכה והמתאמנים נאלצים לבחון את עצמם.

לסיכום

בהתחשב בכך שמטרת אימון אמורה להיות פיתוח מיומנויות עמידות וגמישות לטווח ארוך, זה חשוב שמאמנים ומתאמנים ידעו ששיפור ברמת הביצוע היום לא בהכרח מעיד על סוג הלמידה שתתגלה ביום התחרות. ההפך הוא הנכון, תנאים אשר מגבילים את רמת הביצוע ומגבירים טעויות באימון לעיתים מובילים ללמידה יותר טובה.

מומלץ לספורטאים ולמאמנים לשקול אימוץ של תבנית "הקשיים הרצויים" למרות התחושות הפנימיות שמתנגדות לכך.

אחרי הכל, רצוי ששיטות אימון יהיו מבוססות על ראיות, לא על מסורת ואינטואיציה.

הגירסה המלאה של הפוסט תישלח מחר לכל הרשומים באתר.

כדי להירשם (בחינם, תמיד יהיה) אפשר ללחוץ כאן או ללחוץ על הלשונית 'מידע מקצועי' שם למעלה.

לסקירה המלאה באנגלית: Learning Versus Performance:  An Integrative Review

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג