סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

באיזו מידה מאמנים וספורטאים מודעים לאיזה סוגי פעילות תורמים ללמידה לטווח ארוך? מה צריכים לדעת ספורטאים על מנת לנצל את תהליך הלמידה שלו באופן אופטימלי? סקירת המחקר על למידה לעומת ביצועים מציעה תשובות ברורות.

צילום:
Ian Kim on Unsplash

נצא מנקודת הנחה שהמטרה העיקרית של המאמנים היא לסייע למתאמנים בלמידה לטווח ארוך (LEARNING) זאת אומרת, ליצור שיפור בתפיסה, בהבנה ובמיומנויות אשר יתורגמו לביצועים בתחרות ויחזיקו לאורך זמן.

אולם הדבר שאנו יכולים לראות ולמדוד תוך כדי אימון הינו ביצוע (PERFORMANCE) אשר אינו בהכרח מדד אמין לתהליך למידה לטווח ארוך.

ישנה היסטוריה ארוכה של מחקר המבדיל בין למידה לבין ביצועים, המראה כי למידה יכולה לקרות גם כאשר אין שיפור נראה לעין ברמת ביצוע. לאחרונה, ההפך התגלה, ששיפור בביצוע אינו בהכרח מעיד על למידה. למעשה, שינויים מסוימים בפעילות יכולים להשפיע באופן הפוך על למידה לעומת ביצוע. כלומר יש פעילות שתשפר למידה ותגרע מביצוע בזמן האימון, ולהפך.

נסקור יחד את המחקר הנרחב המבדיל בין ביצועים ללמידה. בנוסף, נבדוק את המחקר במטא-קוגניציה המעיד שלעתים קרובות אנשים טועים ומפרשים את הביצוע שלהם בתהליך הרכישה כמדד אמין ללמידה לטווח ארוך. סיבות אלו רומזות לכך שהבדלה בין למידה לביצוע הינה קריטית לתהליך האימון ויש לה השלכות רבות.

 

בתהליך האימון אנחנו רוצים לצייד את המתאמנים במיומנויות שיהיו גם עמידות וגם גמישות.

עמידות תתבטא בנגישות למיומנות גם לאחר זמן רב ללא שימוש.

גמישות תבוא לידי ביטוי כהתאמה לסיטואציות רבות, כולל כאלה שלא נתקלו בהן באימון.

למידה במובן הזה נבדלת מביצועים שנמדדים בזמן הרכישה או מיד אחריה. ההבחנה בין למידה לביצוע היא קריטית כיוון שקיים גוף מחקר נרחב המראה כי למידה יכולה להתרחש גם כאשר לא נראה שיפור מיידי בביצועים. גם ההפך הוא נכון, ששיפור מיידי בביצוע לעתים קרובות אינו מתורגם ללמידה לטווח ארוך.

ישנה תופעה הנוגדת את האינטואיציה בה תנאי אימון היוצרים הרבה טעויות (כלומר ירידה בביצוע), הם דווקא היעילים ביותר ללמידה.

בנוסף, מחקר מטא-קוגניציה הראה שרוב האנשים מעדיפים דווקא את המצבים בהם הלמידה לטווח ארוך פחות טובה והביצועים לטווח קצר משתפרים.

כעת נבחן את המצבים בהם יש שוני מובהק בהשפעה על למידה מול ביצועים, ונסיק מסקנות לגבי שיטות האימון העדיפות אם מטרתנו היא למידה.

Distribution of Practice חלוקה של האימון  

הנתק בין למידה לביצועים הוכח פעמים רבות במחקר על ידי תמרון רצף התרגול של המיומנות הנלמדת. פיזור התרגול של מיומנות מסוימת על ידי הפרדה של החזרות, ושילוב מיומנות אחרת בין לבין, בדרך כלל תומך בלמידה לטווח ארוך. לעומת זאת, ריכוז התרגול, כלומר חזרה שוב ושוב ברצף על אותה תנועה בדרך כלל משפרת ביצועים בטווח הקצר.

אם כך, למרות שריכוז התרגול נותן שיפור מיידי בביצועים בזמן האימון, פיזור התרגול תומך בשיפור ושימור לטווח ארוך של המיומנות הנרכשת.

תופעה נוספת שנמצאה במחקר על פיזור התרגול, היא תופעה של הפרעה-הקשרית (CONTEXTUAL INTERFERENCE). חוקרים גילו שכאשר מתרגלים מיומנויות שונות בשילוב ביניהן, זה מעודד למידה לטווח ארוך של המיומנויות השונות, למרות שבזמן התרגול יהיה יותר קשה למתרגלים לבצע ברמה גבוהה. למרות שהביצוע הנראה לעין יורד בזמן התרגול, הלמידה וההעברה למצבי אמת משתפרת לנוכח ההפרעה בביצועים שיוצר השילוב בין המיומנויות.

היתרון של התרגול המפוזר והמשולב מתבטא גם בשמירה על יכולת לטווח ארוך וגם ביכולת לבצע את המיומנות בתנאים חדשים ובלתי צפויים.

 

Variability of Practice שונות באימון

בדומה לפיזור התרגול, שינויים בתנאי האימון יכולים גם כן לפגוע בביצועים המיידיים, אך גם יכולים לקדם למידה לטווח רחוק והעברה לתנאי תחרות. מחקרים בתחום הלמידה המוטורית מצביעים על כך שהגדלת השונות באימון יכולה להגדיל את הלמידה לטווח רחוק, למרות שתגרום לעליה בטעויות בזמן האימון עצמו.

שמירה לטווח רחוק והעברה לתנאי מבחן של מיומנויות מוטוריות פשוטות ומורכבות, לעתים מחוזקת על ידי סוג אימון שדורש מספר גרסאות של המיומנות, לעומת חזרה רק על גרסה אחת, למרות שסוג אימון כזה יכול לפגוע ברמת הביצועים בזמן האימון. נראה שאימון עם דרישות משתנות מרחיב את ההיכרות עם המיומנות הכללית הנדרשת לביצוע המשימה.

 

Retrieval Practice אימון שליפה

עשרות שנים של מחקרים מצביעים על כך שתהליך השליפה מהזיכרון המופעל על ידי מבחן משפיע על המידע הנשלף בדרכים משמעותיות.

המבחן אינו מתפקד רק כבדיקה פאסיבית של המידע השמור בזיכרון, אלא גם ככלי לשינוי המידע עצמו. לדוגמה, תנועות הנלמדות מתוך התנסות עצמית בדרך כלל נלמדות יותר טוב מתנועות שנלמדות על ידי הדרכה או צפייה.

כאשר מלמדים תנועה מסוימת, נהוג להדריך פיזית או מילולית את המתאמן להגיע לתנועה הרצויה. האינטואיציה אומרת שסוג הדרכה זה מועיל למתאמן אך עם זאת, כשבודקים את הלמידה במצב בו אין אפשרות לקבל הדרכה מוצאים שההפך הוא הנכון - אימון תנועה ללא הדרכה גורם ללמידה יותר טובה לעומת אימון עם הדרכה.

לסיכום, אימון ללא הדרכה שמעודד מעורבות פעילה של המתאמן מחזק שמירה ולמידה לטווח ארוך של מיומנויות. לפיכך, מומלץ למאמנים לשלב אימונים בהם אין הדרכה והמתאמנים נאלצים לבחון את עצמם.

לסיכום

בהתחשב בכך שמטרת אימון אמורה להיות פיתוח מיומנויות עמידות וגמישות לטווח ארוך, זה חשוב שמאמנים ומתאמנים ידעו ששיפור ברמת הביצוע היום לא בהכרח מעיד על סוג הלמידה שתתגלה ביום התחרות. ההפך הוא הנכון, תנאים אשר מגבילים את רמת הביצוע ומגבירים טעויות באימון לעיתים מובילים ללמידה יותר טובה.

מומלץ לספורטאים ולמאמנים לשקול אימוץ של תבנית "הקשיים הרצויים" למרות התחושות הפנימיות שמתנגדות לכך.

אחרי הכל, רצוי ששיטות אימון יהיו מבוססות על ראיות, לא על מסורת ואינטואיציה.

הגירסה המלאה של הפוסט תישלח מחר לכל הרשומים באתר.

כדי להירשם (בחינם, תמיד יהיה) אפשר ללחוץ כאן או ללחוץ על הלשונית 'מידע מקצועי' שם למעלה.

לסקירה המלאה באנגלית: Learning Versus Performance:  An Integrative Review

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

איך נראה שבוע אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

איך נראה יום אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

דברים שכדאי לדעת על יכולת גופנית

Do Nothing / Celeste Headlee

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 3

תובנות ממשחק הכדורסל - אלישה קלארק

מחשבות אחרונות על הסדרה The last dance

תובנות ממשחק הכדורסל - שיחה עם אגדות כדורסל יווניות

השחקן הוותיק שלי - וינס קרטר

The last dance 7+8 - מחשבה ראשונה

איך לקרוא יותר ספרים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 2

kaizen / Sarah Harvey

תובנות ממשחק הכדורסל - ארגון שחקניות הכדורסל

השחקן הוותיק שלי - ריי אלן

דברים מתפוררים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 1

השחקן הוותיק שלי - אייזיאה תומאס

10 מחשבות על תכנות

עונג שבת - סקוטי פיפן

על מפגש עם אנשים בימי קורונה - 2

השחקנית הותיקה שלי - ליעד סואץ קרני

השחקן הוותיק שלי - דניס סקוט

השחקן הוותיק שלי - פרוויס שורט

על מפגש עם אנשים בימי קורונה - 1

פיט קרול מארח את סטיב קר - פרק 1

10 דברים שלמדתי בקריירה שלי - גל מקל

השחקן הוותיק שלי - כריס מאלין

על חירות וחופש

Mastery / Robert Greene

The last pass / Gary M. Pomerantz

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה

Legacy / James Kerr

רע כמו שמתחשק לי / דניס רודמן

דוד וגוליית / מלקולם גלדוול

לחשוב כמו אלופים - ביטחון

עכשיו צריך לשנות הרגלים - וככה אפשר

על תרבות קבוצתית - ביקור בנימבורק ובאקדמיה בפראג

לחשוב כמו אלופים - תנאים קשים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג