הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

הפרעת הקשר היא מרכיב מבוסס בספרות המקצועית בכל הקשור בשיפור אימון וביצועים. בפוסט הקרוב אליה פורמן מציג אותה, מראה מדוע היא רלוונטית עבורנו ומסביר למה לפעמים זה מרגיש שהיא פחות אפקטיבית מהאלטרנטיבה, למרות שהיא הרבה יותר!

צילום:

עד סוף שנות ה-70 של המאה הקודמת קראה הספרות המדעית בספורט ובלמידה מוטורית לתרגל מיומנויות באופן לינארי. כלומר, טענו המדענים, אם נאמן את אותה טכניקה או אותו הביצוע שוב ושוב באופן חזרתי ועקבי נגיע לרמת ביצועים מיטבית במשחק. ב-1979 חוקרים בשם שיה ומורגן העלו את הרעיון המהפכני שייתכן ולימוד ואימון של כמה מיומנויות במקביל עשוי להביא לשיפור גדול יותר בביצוע גם אם סדר הלימוד מתרחש באופן אקראי ולא לינארי.

במילים אחרות, הם הציעו שאין צורך לחכות עד שמיומנות אחת תשתפר בשביל לתרגל / ללמד מיומנות נוספת ואף ייתכן שיש לדרך הזו יתרון בשיפור ביצועים (1). 40 שנה לאחר מכן, טכניקת לימוד הזו המכונה contextual interference (הפרעת הקשר), נחשבת לאחת מיסודות האימון המבוססים ביותר בספרות המוטורית.

למשל, במחקר על שיפור החבטה בבייסבול חולקו 30 חובטים מיומנים ל-3 קבוצות: קבוצת ביקורת שהמשיכה להתאמן על פי לוז האימונים הרגיל שלה, קבוצת אימון "בלוקים" וקבוצת אימון "אקראי". שתי קבוצות הניסוי, קרי קבוצת ה"בלוקים" וקבוצת ה"אקראי", עברו אימון דומה בכל הקשור לנפח ולתוכן: 45 חבטות נגד סוגים שונים של הגשות (כדור מהיר, כדור מסובב וכדור איטי), אך הן נבדלו זו מזו בשיטת האימון שעברו - בעוד שבקבוצת הבלוקים ביצעו 15 חזרות על כל סוג של הגשה ואז עברו להגשה הבאה, בקבוצה האקראית עשו שימוש בהפרעת הקשר וביצעו 45 חבטות ללא סדר ברור אך באופן כזה שבסיכומו של אימון הם ביצעו 15 חבטות לכל סוג של הגשה, בדיוק כמו קבוצת הבלוקים (2).

מה הם מצאו?

למרות שלפני ביצוע האימון לא היו הבדלים בין הקבוצות, בבדיקה שנעשתה לאחר ההתערבות נמצא ששיעור ההשתפרות של הקבוצה האקראית היה גדול פי 2 משיעור ההשתפרות של קבוצת הבלוקים. גם מחקרים על רכישת ביצוע חדש ולא רק שיפור מיומנות קיימת הראו תוצאות דומות (3).

קיימות כמה תאוריות המנסות להסביר את התופעה הרחבה הזו וביניהן שיפור תהליך הקידוד של המיומנויות השונות במוח, שיפור יכולת השליפה של התוכניות המוטוריות או שיפור כושר ההסתגלות של הספורטאי (3). כל אחד מההסברים הללו מנתח את השימוש בהפרעת הקשר ברוח מודלים שונים בלמידה מוטורית, אך השורה התחתונה זהה לכולם: בזמן תחרות מול סביבה דינאמית נדיר שיתרחש מצב של ביצוע חוזר של אותה מיומנות בדיוק, כך שאימון הפרעת הקשר מעלה את רמת הדימיון של האימון לתחרות.

נקודה מעניינת שחשוב לזכור בנושא הזה היא אפקט השיפור המאוחר המגיע בעקבות השימוש בהפרעת הקשר. אחת הסיבות שלמאמנים בשטח יש לעיתים נטייה להעדיף אימון לינארי היא השיפור בביצוע אשר מתרחש לנגד ענינו ממש, מחזרה לחזרה. תופעה זו שאנחנו רואים מעט ממנה (אם בכלל) באימון אקראי, עשויה לגרום לנו להעדיף אימון חזרות פשוט על פניה. אך מסתבר שזה פשוט עניין של זמן. במחקר שבדק את השינוי בלמידה בעקבות גירוי חשמלי לחלק מסוים במוח שקשור בהפרעת הקשר, נמצא המשך שיפור בביצוע לאורך 24 ו-72 שעות לאחר שהאימון הסתיים(!) לעומת ביצוע חזרתי קלאסי והחוקרים סיכמו שלהפרעת הקשר השפעה על תהליכים שמתרחשים בשינה ולאחר מנוחה וכך גם פוטנציאל לשפר ולשמר את השיפור בביצועים לאורך זמן.

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. הפרעת הקשר היא מניפולציה על אימון שנותנת דגש על תרגול של מיומנויות שונות בסדר אקראי ולאו דווקא מעבר ביניהם על סמך שיפור בביצועים.

2. השיפור בעקבות הפרעת הקשר מבוסס היטב בספרות והשורה התחתונה המשותפת להסברים השונים היא הדימיון של אימון כזה לביצועים בתחרות.

3. שימוש בהתערבות זו עשוי לבלבל משום שאימון חזרות או בלוקים כנראה ישפר את המיומנויות בזמן האימון בצורה משמעותית יותר מאימון אקראי. אבל, ואת זה חשוב לזכור - האפקט של הפרעת הקשר נשמר לאורך זמן רב יותר ולכן הוא בעל סיכוי טוב יותר לעבור לתחרות ולהיות אפקטיבי.

מקורות:

1. Henz, D., John, A., Merz, C., & Schöllhorn, W. I. (2018). Post-task effects on EEG brain activity differ for various differential learning and contextual interference protocols. Frontiers in human neuroscience, 12, 19.‏

2. Hall, K. G., Domingues, D. A., & Cavazos, R. (1994). Contextual interference effects with skilled baseball players. Perceptual and motor skills, 78(3), 835-841.‏

3. Sharp, M. H., Gheith, R. H., Reber, D. A., Stefan, M. W., LoDuca, S., Lowery, R. P., & Wilson, J. M. (2020). The effect of blocked versus random practice on dominant and non-dominant baseball swing. Journal of Sport Human Performance, 8(1), 1-9.‏

4. Schorn, J. M., Lu, H., & Knowlton, B. J. Contextual Interference Effect in Motor Skill Learning: An Empirical and Computational Investigation.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג