הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

הפרעת הקשר היא מרכיב מבוסס בספרות המקצועית בכל הקשור בשיפור אימון וביצועים. בפוסט הקרוב אליה פורמן מציג אותה, מראה מדוע היא רלוונטית עבורנו ומסביר למה לפעמים זה מרגיש שהיא פחות אפקטיבית מהאלטרנטיבה, למרות שהיא הרבה יותר!

צילום:

עד סוף שנות ה-70 של המאה הקודמת קראה הספרות המדעית בספורט ובלמידה מוטורית לתרגל מיומנויות באופן לינארי. כלומר, טענו המדענים, אם נאמן את אותה טכניקה או אותו הביצוע שוב ושוב באופן חזרתי ועקבי נגיע לרמת ביצועים מיטבית במשחק. ב-1979 חוקרים בשם שיה ומורגן העלו את הרעיון המהפכני שייתכן ולימוד ואימון של כמה מיומנויות במקביל עשוי להביא לשיפור גדול יותר בביצוע גם אם סדר הלימוד מתרחש באופן אקראי ולא לינארי.

במילים אחרות, הם הציעו שאין צורך לחכות עד שמיומנות אחת תשתפר בשביל לתרגל / ללמד מיומנות נוספת ואף ייתכן שיש לדרך הזו יתרון בשיפור ביצועים (1). 40 שנה לאחר מכן, טכניקת לימוד הזו המכונה contextual interference (הפרעת הקשר), נחשבת לאחת מיסודות האימון המבוססים ביותר בספרות המוטורית.

למשל, במחקר על שיפור החבטה בבייסבול חולקו 30 חובטים מיומנים ל-3 קבוצות: קבוצת ביקורת שהמשיכה להתאמן על פי לוז האימונים הרגיל שלה, קבוצת אימון "בלוקים" וקבוצת אימון "אקראי". שתי קבוצות הניסוי, קרי קבוצת ה"בלוקים" וקבוצת ה"אקראי", עברו אימון דומה בכל הקשור לנפח ולתוכן: 45 חבטות נגד סוגים שונים של הגשות (כדור מהיר, כדור מסובב וכדור איטי), אך הן נבדלו זו מזו בשיטת האימון שעברו - בעוד שבקבוצת הבלוקים ביצעו 15 חזרות על כל סוג של הגשה ואז עברו להגשה הבאה, בקבוצה האקראית עשו שימוש בהפרעת הקשר וביצעו 45 חבטות ללא סדר ברור אך באופן כזה שבסיכומו של אימון הם ביצעו 15 חבטות לכל סוג של הגשה, בדיוק כמו קבוצת הבלוקים (2).

מה הם מצאו?

למרות שלפני ביצוע האימון לא היו הבדלים בין הקבוצות, בבדיקה שנעשתה לאחר ההתערבות נמצא ששיעור ההשתפרות של הקבוצה האקראית היה גדול פי 2 משיעור ההשתפרות של קבוצת הבלוקים. גם מחקרים על רכישת ביצוע חדש ולא רק שיפור מיומנות קיימת הראו תוצאות דומות (3).

קיימות כמה תאוריות המנסות להסביר את התופעה הרחבה הזו וביניהן שיפור תהליך הקידוד של המיומנויות השונות במוח, שיפור יכולת השליפה של התוכניות המוטוריות או שיפור כושר ההסתגלות של הספורטאי (3). כל אחד מההסברים הללו מנתח את השימוש בהפרעת הקשר ברוח מודלים שונים בלמידה מוטורית, אך השורה התחתונה זהה לכולם: בזמן תחרות מול סביבה דינאמית נדיר שיתרחש מצב של ביצוע חוזר של אותה מיומנות בדיוק, כך שאימון הפרעת הקשר מעלה את רמת הדימיון של האימון לתחרות.

נקודה מעניינת שחשוב לזכור בנושא הזה היא אפקט השיפור המאוחר המגיע בעקבות השימוש בהפרעת הקשר. אחת הסיבות שלמאמנים בשטח יש לעיתים נטייה להעדיף אימון לינארי היא השיפור בביצוע אשר מתרחש לנגד ענינו ממש, מחזרה לחזרה. תופעה זו שאנחנו רואים מעט ממנה (אם בכלל) באימון אקראי, עשויה לגרום לנו להעדיף אימון חזרות פשוט על פניה. אך מסתבר שזה פשוט עניין של זמן. במחקר שבדק את השינוי בלמידה בעקבות גירוי חשמלי לחלק מסוים במוח שקשור בהפרעת הקשר, נמצא המשך שיפור בביצוע לאורך 24 ו-72 שעות לאחר שהאימון הסתיים(!) לעומת ביצוע חזרתי קלאסי והחוקרים סיכמו שלהפרעת הקשר השפעה על תהליכים שמתרחשים בשינה ולאחר מנוחה וכך גם פוטנציאל לשפר ולשמר את השיפור בביצועים לאורך זמן.

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. הפרעת הקשר היא מניפולציה על אימון שנותנת דגש על תרגול של מיומנויות שונות בסדר אקראי ולאו דווקא מעבר ביניהם על סמך שיפור בביצועים.

2. השיפור בעקבות הפרעת הקשר מבוסס היטב בספרות והשורה התחתונה המשותפת להסברים השונים היא הדימיון של אימון כזה לביצועים בתחרות.

3. שימוש בהתערבות זו עשוי לבלבל משום שאימון חזרות או בלוקים כנראה ישפר את המיומנויות בזמן האימון בצורה משמעותית יותר מאימון אקראי. אבל, ואת זה חשוב לזכור - האפקט של הפרעת הקשר נשמר לאורך זמן רב יותר ולכן הוא בעל סיכוי טוב יותר לעבור לתחרות ולהיות אפקטיבי.

מקורות:

1. Henz, D., John, A., Merz, C., & Schöllhorn, W. I. (2018). Post-task effects on EEG brain activity differ for various differential learning and contextual interference protocols. Frontiers in human neuroscience, 12, 19.‏

2. Hall, K. G., Domingues, D. A., & Cavazos, R. (1994). Contextual interference effects with skilled baseball players. Perceptual and motor skills, 78(3), 835-841.‏

3. Sharp, M. H., Gheith, R. H., Reber, D. A., Stefan, M. W., LoDuca, S., Lowery, R. P., & Wilson, J. M. (2020). The effect of blocked versus random practice on dominant and non-dominant baseball swing. Journal of Sport Human Performance, 8(1), 1-9.‏

4. Schorn, J. M., Lu, H., & Knowlton, B. J. Contextual Interference Effect in Motor Skill Learning: An Empirical and Computational Investigation.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

דברים שכדאי לדעת על אימונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אוהד רדקו

על ספורטאים ואובססיה

איך משפיעה רוטינה על ההתקדמות בספורט?

חוזה ל-10 ימים

ג'ניפר קפריאטי על לחץ

ג'ף בזוס על סטנדרטים גבוהים

אריסטו או סוקרטס

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם שגיא ברעם

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

לטפל בסחלב

טיפים לאימון קליעה

על "יום האישה"

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יונתן אלון

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עומר בוקסנבאום

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם גלעד ערמון

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם רענן דגן

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עידן מימון

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג