אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

רוני לידור כותב על דרך נוספת בה אפשר לאמן וללמד כך שהספורטאים יוכלו להעביר את הלמידה למשחק. היא גם כיפית וגם מועילה.

צילום:

על עוד דרך מגניבה ללמד ולאמן ספורטאים, ניסיתי ואני ממליץ גם לכם.

מתוך חשיבה וקבלת החלטות בספורט / רוני לידור


משחקי הכדור מאופיינים באקראיות (מקריות) כמעט מוחלטת. השחקן מתקשה מאוד בחיזוי הפעולות שיתרחשו במהלך המשחק, ואם הוא כבר צופה את המתרחש, הרי שזה נעשה בסמוך מאוד להתרחשות. קשה ליצור מצב אקראי במהלך האימון.

אפילו ידרוש המאמן משחקניו לבצע פעולות בלתי צפויות, בכל זאת אחרי כמה תרגולים הן יאבדו את גורם ההפתעה כי הספורטאי ילמד את הסדר שלהן. כדי לסייע לשחקן להתנסות בכל זאת בתרגול אקראי של המיומנויות, פיתחו אנשי הלמידה המוטורית שיטת למידה המציגה בפניו כמה מטלות מוטוריות מעולמות תוכן שונים, אך משותפים להן דפוסי תנועה משותפים.

לדוגמה, המיומנות הנלמדת היא זריקת כדור או חפץ אחר ביד אחת למרחק, כאשר היד הזורקת מורמת לצדי הראש, ומשם מבוצעת הפעולה תוך יישור היד לפנים. דפוס תנועה זה בא לידי ביטוי בעת הביצועים הבאים:

מסירת כתף בכדורסל, זריקה עילית לשער בכדור-יד, חבטת פתיחה בטניס וחבטת פתיחה בכדורעף. מיומנויות אלו דומות אך בכל זאת שונות ויכולות להילמד כמכלול באימון המכונה אימון אקראי, שחושף את הלומד לשימוש מקביל של כמה מטלות מוטוריות, כאשר מטרתו העיקרית היא לגרום ללומד לחשוב בכל פעם בצורה שונה.

השחקן נחשף בשיטת למידה זו לצורך לשנות הרגלי חשיבה תוך כדי פתרון בעיות בסביבה מוכרת ועם זאת מעמידה בפניו דרישות ביצוע חדשות. המאמן יכוון את השחקן לבצע את המטלות בסדר אקראי, עד כמה שאפשר, תוך ניטרול האפשרות לביצועים חוזרים של אותה מיומנות. ככל שסדר התרגול יהיה אקראי יותר, כך היעד המרכזי באימון יהיה מוחשי יותר ללומד: תרגול של דפוסי תנועה שונים בסביבה משתנה המעמידה בפניו אתגרים חשיבתיים חדשים.

האימון האקראי מייצג לעתים עולם תוכן שאינו בא לידי ביטוי במהלך המשחק. כדורסלן לא נדרש לבצע מיומנויות ממשחק הכדור-יד. עם זאת, האימון האקראי דורש מהלומד להתאים את דפוס חשיבתו למתרחש סביבו, כמו גם את תגובתו בכל פעם לגירוי אחר. תהליך זה דומה למתרחש במהלך המשחק, ולכן כדאי להיחשף לשיטת אימון מסוג זה. צורות אימון שונות, כמו אימון חדגוני שמעמיד במרכזו תרגול חוזר ונשנה של המיומנות הנלמדת בתנאים קבועים, אינן רגישות לצורך בשינוי של צורות החשיבה של הלומד במהלך הביצוע. למרות שנראה שסוג זה של אימון הוא כללי מדי, הוא בכל זאת משרת נאמנה את השחקן בעיצוב הליכי חשיבה משתנים ובהתאמתם לסביבה משתנה.

כדי שההעברה ממיומנות א' למיומנות ב' תהיה יעילה, על הספורטאי ליישם שני עקרונות אימון שמסייעים בידי הספורטאי להתמודד טוב יותר עם שינויים אפשריים בסביבות הביצוע, הם עקרון הגיוון ועקרון האקראיות. ככל שהמיומנות המוטורית תילמד בצורה מגוונת יותר, כלומר במרחקים, בזוויות ובעיקר בסגנונות ביצוע שונים, כך יהיה קל יותר ללומד להעביר ידע ממיומנות אחת לשנייה. נוסף על כך, ככל שהתרגול של המיומנות יהיה אקראי יותר, כך היכולת של הספורטאי למצוא פתרון יעיל לבעיה שנוצרת במהלך הביצוע תהיה טובה יותר.

אם תהליך הלמידה יתבסס על חד-גוניות בתהליך האימון (חזרה על המיומנות הנלמדת בתנאי ביצוע קבועים שחוזרים על עצמם), עשוי המבצע לשפר ביצוע של דפוס תנועה אחד, אך יתקשה מאוד בשיפור של תהליך ההעברה. בנוסף, כדאי שהספורטאי הצעיר ייחשף לעקרונות אלה לפני שהפנים את המיומנות המוטורית והפך אותה להרגל תנועתי. הרגלים, גם בספורט, קשה לשנות ולכן יש "ללמד להעברה" בשלבים הראשונים של הלמידה, שבמהלכם דפוס התנועה עדיין טרי, ולא נרכש כחלק מהרפרטואר התנועתי הקבוע של הספורטאי.

ללמד להעברה (teaching for transfer) פירושו של דבר ללמד לחשוב, ולכן ככל שתהליך זה מתרחש מוקדם יותר, כך עומד לרשות הספורטאי פרק זמן ארוך יותר להפוך אותו לחלק מהתנהגותו המוטורית הקבועה.

עריכה קלה ושינוי כמה מילים - גלעד ערמון.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג