חזרות ללא חזרה

כל טכניקה קשורה למקור מידע סביבתי. כיוון שסביבת ספורט תחרותי היא דינמית ומשתנה, כך גם הטכניקה משתנה בהתאם לסיטואציה. לכן, השיפור בטכניקה על ידי אימון חזרות המנותקות מסביבת המשחק ככל הנראה לא יישמר כאשר הספורטאי יחזור למצב משחק.

צילום:
Guillaume de Germain on Unsplash

בפוסט הקודם דיברנו על הקשר בין תפיסה ופעולה ועל כך שאין הפרדה ברורה ביניהן. היכולות האישיות של הספורטאי משפיעות על איך הוא מפרש את המידע מהסביבה, והמידע שהוא קולט מהסביבה משפיע על הפעולות שלו.

איך אנחנו יכולים להשתמש בהבנה הזאת כדי לשפר את הביצועים של הספורטאים שאנחנו מאמנים? אחת הדרכים הנפוצות ביותר לשיפור ביצועים היא שיפור של "טכניקה".

אפשר להסתכל על טכניקה בתור הקינמטיקה הנדרשת לביצוע תנועה מסוימת. אבל, ראייה זו מתעלמת מהפן התפיסתי של התנועה ומאין הצורך בתנועה הגיע. ניתן לחשוב על טכניקה בתור ביצוע של החלטה, כזאת שהתקבלה כתוצאה מדרישות הסיטואציה בה נמצא הספורטאי. אם כן, טכניקה היא תוצאה של תפיסת המידע מהסביבה ומטרות הספורטאי (לצבור נקודות, להגן, לחטוף כדור, למסור וכו').

אשאל מעולם הכדורגל ציטוט של יוהאן קרויף: "טכניקה זו לא היכולת להקפיץ כדור 1000 פעמים. כל אחד יכול לעשות זאת על ידי אימון. אז אתה יכול לעבוד בקרקס. טכניקה זה למסור את הכדור בנגיעה אחת, במהירות הנכונה, אל הרגל הנכונה של חברך לקבוצה". במילים אחרות, לטכניקה יש משמעות רק כשיש מטרה טקטית מסוימת במרחב ובזמן.

ישנה אמונה רווחת בקרב מאמנים שאנו משפרים מיומנות על ידי ביצוע חזרות על גבי חזרות של אותה תנועה. אולם, ראיות במחקר שליטה מוטורית מראות שחזרה מדויקת על אותה תנועה שוב ושוב היא למעשה בלתי אפשרית. הביטוי שמתאר את התופעה, "חזרות ללא חזרה" (REPETITION WITHOUT REPETITION), הוטבע על ידי חוקר רוסי בשם ניקולאי ברנשטיין (Bernstein) בשנת 1967.

ברנשטיין הציע שחזרות ביצוע הן בעצם חזרה על החיפוש אחר פתרון פונקציונלי (functional solution) למטלה מסוימת. לפיכך, חשוב לתת למתאמנים הזדמנויות רבות לחפש ולבחון פתרונות מוטוריים יעילים לפתרון בעיה.

חקר על ספורטאים מיומנים מראה ששונות (variability) תנועתית היא מאפיין מפתח לביצועים ברמה גבוהה, והיכולת ליצור פתרונות מגוונים היא הכרחית להצלחה בסביבת ספורט דינמית.

הביטוי "חזרות ללא חזרה" מתייחס גם להשגת מטרה מסוימת בדרכים רבות, ולכן יש צורך להכניס חזרות יחד עם גיוון כשמתכננים אימון. ברנשטיין הגדיר "מיומנות" (DEXTERITY) כך: "היכולת למצוא פיתרון מוטורי לכל מצב חיצוני, זאת אומרת לפתור כל בעיה מוטורית בצורה ראויה, עם דיוק, מהירות מתאימה, בדרך הגיונית ובעזרת תושייה".

בשונה מהגדרות מוקדמות יותר של "ספציפיות אימון" (specificity of practice), התובנות של ברנשטיין הבהירו שמיומנות אינה התנועה עצמה, אלא היכולת של הספורטאי להסתגל לדרישות סביבתו (התחרות). לפי ברנשטיין, תהליך האימון צריך להיות מורכב מחיפוש מתמשך אחר פתרונות מוטוריים יעילים לבעיות המוצגות לספורטאי. לפי גישה זו, אימון אפקטיבי אינו צריך להיות חזרה שוב ושוב על אותו פתרון, אלא הוא תהליך של חזרות על הניסיון לפתור בעיה מסוימת במגוון טכני שמשתפר מחזרה לחזרה.

חשוב להדגיש שכל טכניקה קשורה למקור מידע סביבתי. כיוון שסביבת ספורט תחרותי היא דינמית ומשתנה, כך גם הטכניקה משתנה בהתאם לסיטואציה. לכן, השיפור בטכניקה על ידי אימון חזרות המנותקות מהסביבה ככל הנראה לא יישמר כאשר הספורטאי יחזור למצב משחק. כדי לשנות טכניקה של ספורטאי אנחנו צריכים קודם להבין את הבעיה שניצבת בפניו. כדברי ברנשטיין "אף תופעה טבעית אינה יכולה להיות מובנת מבלי שנשקול כיצד היא הופיעה".

ההמלצה שלי למאמנים - בואו נחשוב פחות על הפתרונות שאנחנו מציעים לספורטאים שלנו, ויותר על הבעיות שאנחנו מציבים בפניהם.

לחצו כאן כדי לצפות בסרטון קצר באנגלית שמסביר את הרעיון.

מקורות:

Bernstein, N. (1967). Co-ordination and Regulation of Movements.

Renshaw, I., & Chow, J. Y. (2019). Aconstraint-led approach to sport and physical education pedagogy. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(2), 103–116. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1552676

Woods, C. T., McKeown, I., O’Sullivan,M., Robertson, S., & Davids, K. (2020). Theory to Practice: PerformancePreparation Models in Contemporary High-Level Sport Guided by an EcologicalDynamics Framework. In Sports Medicine -Open (Vol. 6, Issue 1). https://doi.org/10.1186/s40798-020-00268-5

https://www.just-fly-sports.com/the-movement-terminology-cheat-sheet/

 

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג