חזרות ללא חזרה

כל טכניקה קשורה למקור מידע סביבתי. כיוון שסביבת ספורט תחרותי היא דינמית ומשתנה, כך גם הטכניקה משתנה בהתאם לסיטואציה. לכן, השיפור בטכניקה על ידי אימון חזרות המנותקות מסביבת המשחק ככל הנראה לא יישמר כאשר הספורטאי יחזור למצב משחק.

צילום:
Guillaume de Germain on Unsplash

בפוסט הקודם דיברנו על הקשר בין תפיסה ופעולה ועל כך שאין הפרדה ברורה ביניהן. היכולות האישיות של הספורטאי משפיעות על איך הוא מפרש את המידע מהסביבה, והמידע שהוא קולט מהסביבה משפיע על הפעולות שלו.

איך אנחנו יכולים להשתמש בהבנה הזאת כדי לשפר את הביצועים של הספורטאים שאנחנו מאמנים? אחת הדרכים הנפוצות ביותר לשיפור ביצועים היא שיפור של "טכניקה".

אפשר להסתכל על טכניקה בתור הקינמטיקה הנדרשת לביצוע תנועה מסוימת. אבל, ראייה זו מתעלמת מהפן התפיסתי של התנועה ומאין הצורך בתנועה הגיע. ניתן לחשוב על טכניקה בתור ביצוע של החלטה, כזאת שהתקבלה כתוצאה מדרישות הסיטואציה בה נמצא הספורטאי. אם כן, טכניקה היא תוצאה של תפיסת המידע מהסביבה ומטרות הספורטאי (לצבור נקודות, להגן, לחטוף כדור, למסור וכו').

אשאל מעולם הכדורגל ציטוט של יוהאן קרויף: "טכניקה זו לא היכולת להקפיץ כדור 1000 פעמים. כל אחד יכול לעשות זאת על ידי אימון. אז אתה יכול לעבוד בקרקס. טכניקה זה למסור את הכדור בנגיעה אחת, במהירות הנכונה, אל הרגל הנכונה של חברך לקבוצה". במילים אחרות, לטכניקה יש משמעות רק כשיש מטרה טקטית מסוימת במרחב ובזמן.

ישנה אמונה רווחת בקרב מאמנים שאנו משפרים מיומנות על ידי ביצוע חזרות על גבי חזרות של אותה תנועה. אולם, ראיות במחקר שליטה מוטורית מראות שחזרה מדויקת על אותה תנועה שוב ושוב היא למעשה בלתי אפשרית. הביטוי שמתאר את התופעה, "חזרות ללא חזרה" (REPETITION WITHOUT REPETITION), הוטבע על ידי חוקר רוסי בשם ניקולאי ברנשטיין (Bernstein) בשנת 1967.

ברנשטיין הציע שחזרות ביצוע הן בעצם חזרה על החיפוש אחר פתרון פונקציונלי (functional solution) למטלה מסוימת. לפיכך, חשוב לתת למתאמנים הזדמנויות רבות לחפש ולבחון פתרונות מוטוריים יעילים לפתרון בעיה.

חקר על ספורטאים מיומנים מראה ששונות (variability) תנועתית היא מאפיין מפתח לביצועים ברמה גבוהה, והיכולת ליצור פתרונות מגוונים היא הכרחית להצלחה בסביבת ספורט דינמית.

הביטוי "חזרות ללא חזרה" מתייחס גם להשגת מטרה מסוימת בדרכים רבות, ולכן יש צורך להכניס חזרות יחד עם גיוון כשמתכננים אימון. ברנשטיין הגדיר "מיומנות" (DEXTERITY) כך: "היכולת למצוא פיתרון מוטורי לכל מצב חיצוני, זאת אומרת לפתור כל בעיה מוטורית בצורה ראויה, עם דיוק, מהירות מתאימה, בדרך הגיונית ובעזרת תושייה".

בשונה מהגדרות מוקדמות יותר של "ספציפיות אימון" (specificity of practice), התובנות של ברנשטיין הבהירו שמיומנות אינה התנועה עצמה, אלא היכולת של הספורטאי להסתגל לדרישות סביבתו (התחרות). לפי ברנשטיין, תהליך האימון צריך להיות מורכב מחיפוש מתמשך אחר פתרונות מוטוריים יעילים לבעיות המוצגות לספורטאי. לפי גישה זו, אימון אפקטיבי אינו צריך להיות חזרה שוב ושוב על אותו פתרון, אלא הוא תהליך של חזרות על הניסיון לפתור בעיה מסוימת במגוון טכני שמשתפר מחזרה לחזרה.

חשוב להדגיש שכל טכניקה קשורה למקור מידע סביבתי. כיוון שסביבת ספורט תחרותי היא דינמית ומשתנה, כך גם הטכניקה משתנה בהתאם לסיטואציה. לכן, השיפור בטכניקה על ידי אימון חזרות המנותקות מהסביבה ככל הנראה לא יישמר כאשר הספורטאי יחזור למצב משחק. כדי לשנות טכניקה של ספורטאי אנחנו צריכים קודם להבין את הבעיה שניצבת בפניו. כדברי ברנשטיין "אף תופעה טבעית אינה יכולה להיות מובנת מבלי שנשקול כיצד היא הופיעה".

ההמלצה שלי למאמנים - בואו נחשוב פחות על הפתרונות שאנחנו מציעים לספורטאים שלנו, ויותר על הבעיות שאנחנו מציבים בפניהם.

לחצו כאן כדי לצפות בסרטון קצר באנגלית שמסביר את הרעיון.

מקורות:

Bernstein, N. (1967). Co-ordination and Regulation of Movements.

Renshaw, I., & Chow, J. Y. (2019). Aconstraint-led approach to sport and physical education pedagogy. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(2), 103–116. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1552676

Woods, C. T., McKeown, I., O’Sullivan,M., Robertson, S., & Davids, K. (2020). Theory to Practice: PerformancePreparation Models in Contemporary High-Level Sport Guided by an EcologicalDynamics Framework. In Sports Medicine -Open (Vol. 6, Issue 1). https://doi.org/10.1186/s40798-020-00268-5

https://www.just-fly-sports.com/the-movement-terminology-cheat-sheet/

 

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג