תפיסה ופעולה

בשבועות הקודמים לירן שפירא כתב על שיטות אימון תומכות למידה ועל דרכים להשפיע על המוטיבציה של הספורטאים. השבוע הוא מתמקד בבסיס של הלמידה המוטורית מנקודת המבט של הספורטאי: מחזור התפיסה והפעולה (PERCEPTION-ACTION CYCLE).

צילום:
Keagan Henman on Unsplash

מה קורה קודם ומה הקשר ביניהם? האם תפיסה דרך החושים מובילה לפעולה? או שפעולה מובילה לתפיסה של הסביבה שלנו? נראה כמה מהתאוריות המובילות בתחום:


השימוש במושג "תפיסה ופעולה" בתחום תאוריות התפיסה מדגיש את ההבנה שהמטרה העיקרית של תפיסת הסביבה היא לכוון פעולות. כשחוקרים את מערכות הפעולה שלנו מבינים שאנחנו תלויים באופן קריטי בתפיסה שלנו דרך החושים. הגישות המסורתיות של עיבוד-מידע (information-processing) נטו להפריד בין השלב של התפיסה לשלב בחירת הפעולה. לעומת זאת, חלק מהתיאוריות המוצגות בהמשך מחשיבות את הפעולה כסוג של תפיסה בפני עצמה, כמשפיעה על התפיסה, או כחלק בלתי נפרד מתהליך התפיסה של הסביבה.


מודל שתי המערכות

למרות החוויה הסובייקטיבית של ראייה מאוחדת, ישנו גוף מחקר הרומז לכך שמידע ויזואלי לצורך תפיסה ופעולה מעובד דרך שני מסלולים שונים במוח. ישנה הפרדה קלאסית בין עיבוד ויזואלי של 'מה' רואים לעומת 'איפה' רואים את העצם במרחב. במודל "שתי המערכות" ההפרדה היא לפי מטרות התפיסה החזותית:

הבנה של 'מה' קורה

שליטה ב'איך' פועלים

כלומר שתי מערכות שעובדות במקביל ומשלימות אחת את השנייה.


המודל המשולב

בנוסף לראיות לכך שקיימות מערכות ראייה נפרדות, ישנן ראיות לכך שיש שילוב בין המערכות באמצעות זיווג תפיסה ופעולה (PERCEPTION-ACTION COUPLING). פוקוס עיקרי במחקר בנושא כיוונון תפיסה ופעולה בודק את היכולת לסגל את את הפעולות שלנו למצבים משתנים. במודל המשולב כל החושים יחד יוצרים תמונה של המתרחש, שמשתקפת כלפי חוץ בפעולת תגובה. כלומר כל פעולה היא השתקפות של התמונה המשולבת המתקבלת ממערכות התפיסה.


המודל המתגלם (EMBODIED)

תאוריות של קוגניציה מתגלמת (EMBODIED COGNITION) מציעות את ההשערה שקוגניציה מושתת במצבים גופניים, סימולציות של פעולות, ומערכות החושים.

תאוריית הקידוד המשותף (COMMON CODING) אומרת שהמערכת שמייצגת את הסביבה במוח משותפת למערכת הפעולה ומערכות התפיסה החושית.

לפי התאוריה הזאת, המערכות משותפות כיוון שפעולות מקודדות בהתאמה למידע הנתפס מהסביבה. פעולות מבוצעות בהקשר (CONTEXT) של מטרות המשפיעות על הסביבה, ומתלוות על ידי משוב תואם מהסביבה על השפעתן. לפיכך, לא רק המידע מהסביבה משפיע על הפעולות, אלא גם המצב הגופני של הפועל (הספורטאי) משפיע על תפיסת הסביבה. מצב עייפות, מתח פסיכולוגי, וכוונות הספורטאי משפיעות על איזה מידע הוא קולט מהסביבה ואיך הוא מפרש אותו.


המודל האקולוגי (ECOLOGICAL)

מכל המודלים בתחום חקר התפיסה, המודל האקולוגי הינו הכי מזוהה עם המושג "תפיסה-פעולה" (PERCEPTION-ACTION). המודל שפיתח החוקר גיבסון (J.J. GIBSON) דומה למודלים האחרים כאן בכך שהוא מדגיש את חשיבות השילוב בין תפיסה ופעולה.

המודל האקולוגי מגדיר תפיסה כאיסוף או שאיבה של "קבועים" (INVARIANTS) מתוך הסביבה, כלומר מאפיינים ועצמים שאינם משתנים גם כאשר הסביבה משתנה. תפיסה, כפעילות של איסוף מידע, דורשת תנועה ואינטראקציה של הספורטאי עם הסביבה.

גיבסון הציע את המושג זרימה אופטית (OPTICAL FLOW) כדרך לתאר את זרם המידע מהסביבה אל הספורטאי.

לפי גיבסון, הספורטאי קולט את הסביבה בצורת "התאפשרויות" (AFFORDANCES) - אשר הוא הגדיר כאפשרויות פעולה (OPPORTUNITIES FOR ACTION) אשר הסביבה מזמינה.

ההתאפשרויות נשענות על מידע ויזואלי המתקבל מהסביבה יחד עם המגבלות האישיות של הספורטאי (גובה, יכולות גופניות, ניסיון). כלומר, היכולות האישיות של הספורטאי משפיעות על האפשרויות שהוא קולט מהסביבה שלו.


לסיכום, למרות שכל המודלים כאן מסכימים שיש קשר הדוק בין תפיסה לפעולה, הקשר המדויק ביניהם אינו מוסכם על כולם.

מה שכן ברור מהסקירה של המודלים השונים הוא שאין קו פשוט וברור המפריד בין תפיסה ופעולה, ושניהם משפיעים אחד על השני באופן אינטראקטיבי.


“אנו מוכרחים לתפוס כדי לפעול, אך גם מוכרחים לפעול כדי לתפוס"

“We must perceive in order to move, but we must also move in order to perceive”

JJ Gibson 1979


מקורות:


Creem-Regehr, S. H., & Kunz, B. R. (2010). Perception and action. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 1(6), 800–810. https://doi.org/10.1002/wcs.82


מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יונתן אלון

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עומר בוקסנבאום

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם גלעד ערמון

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם רענן דגן

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עידן מימון

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם טל גרודמן

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם רן בן שמעון

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ישראל הלפרין

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג