תפיסה ופעולה

בשבועות הקודמים לירן שפירא כתב על שיטות אימון תומכות למידה ועל דרכים להשפיע על המוטיבציה של הספורטאים. השבוע הוא מתמקד בבסיס של הלמידה המוטורית מנקודת המבט של הספורטאי: מחזור התפיסה והפעולה (PERCEPTION-ACTION CYCLE).

צילום:
Keagan Henman on Unsplash

מה קורה קודם ומה הקשר ביניהם? האם תפיסה דרך החושים מובילה לפעולה? או שפעולה מובילה לתפיסה של הסביבה שלנו? נראה כמה מהתאוריות המובילות בתחום:


השימוש במושג "תפיסה ופעולה" בתחום תאוריות התפיסה מדגיש את ההבנה שהמטרה העיקרית של תפיסת הסביבה היא לכוון פעולות. כשחוקרים את מערכות הפעולה שלנו מבינים שאנחנו תלויים באופן קריטי בתפיסה שלנו דרך החושים. הגישות המסורתיות של עיבוד-מידע (information-processing) נטו להפריד בין השלב של התפיסה לשלב בחירת הפעולה. לעומת זאת, חלק מהתיאוריות המוצגות בהמשך מחשיבות את הפעולה כסוג של תפיסה בפני עצמה, כמשפיעה על התפיסה, או כחלק בלתי נפרד מתהליך התפיסה של הסביבה.


מודל שתי המערכות

למרות החוויה הסובייקטיבית של ראייה מאוחדת, ישנו גוף מחקר הרומז לכך שמידע ויזואלי לצורך תפיסה ופעולה מעובד דרך שני מסלולים שונים במוח. ישנה הפרדה קלאסית בין עיבוד ויזואלי של 'מה' רואים לעומת 'איפה' רואים את העצם במרחב. במודל "שתי המערכות" ההפרדה היא לפי מטרות התפיסה החזותית:

הבנה של 'מה' קורה

שליטה ב'איך' פועלים

כלומר שתי מערכות שעובדות במקביל ומשלימות אחת את השנייה.


המודל המשולב

בנוסף לראיות לכך שקיימות מערכות ראייה נפרדות, ישנן ראיות לכך שיש שילוב בין המערכות באמצעות זיווג תפיסה ופעולה (PERCEPTION-ACTION COUPLING). פוקוס עיקרי במחקר בנושא כיוונון תפיסה ופעולה בודק את היכולת לסגל את את הפעולות שלנו למצבים משתנים. במודל המשולב כל החושים יחד יוצרים תמונה של המתרחש, שמשתקפת כלפי חוץ בפעולת תגובה. כלומר כל פעולה היא השתקפות של התמונה המשולבת המתקבלת ממערכות התפיסה.


המודל המתגלם (EMBODIED)

תאוריות של קוגניציה מתגלמת (EMBODIED COGNITION) מציעות את ההשערה שקוגניציה מושתת במצבים גופניים, סימולציות של פעולות, ומערכות החושים.

תאוריית הקידוד המשותף (COMMON CODING) אומרת שהמערכת שמייצגת את הסביבה במוח משותפת למערכת הפעולה ומערכות התפיסה החושית.

לפי התאוריה הזאת, המערכות משותפות כיוון שפעולות מקודדות בהתאמה למידע הנתפס מהסביבה. פעולות מבוצעות בהקשר (CONTEXT) של מטרות המשפיעות על הסביבה, ומתלוות על ידי משוב תואם מהסביבה על השפעתן. לפיכך, לא רק המידע מהסביבה משפיע על הפעולות, אלא גם המצב הגופני של הפועל (הספורטאי) משפיע על תפיסת הסביבה. מצב עייפות, מתח פסיכולוגי, וכוונות הספורטאי משפיעות על איזה מידע הוא קולט מהסביבה ואיך הוא מפרש אותו.


המודל האקולוגי (ECOLOGICAL)

מכל המודלים בתחום חקר התפיסה, המודל האקולוגי הינו הכי מזוהה עם המושג "תפיסה-פעולה" (PERCEPTION-ACTION). המודל שפיתח החוקר גיבסון (J.J. GIBSON) דומה למודלים האחרים כאן בכך שהוא מדגיש את חשיבות השילוב בין תפיסה ופעולה.

המודל האקולוגי מגדיר תפיסה כאיסוף או שאיבה של "קבועים" (INVARIANTS) מתוך הסביבה, כלומר מאפיינים ועצמים שאינם משתנים גם כאשר הסביבה משתנה. תפיסה, כפעילות של איסוף מידע, דורשת תנועה ואינטראקציה של הספורטאי עם הסביבה.

גיבסון הציע את המושג זרימה אופטית (OPTICAL FLOW) כדרך לתאר את זרם המידע מהסביבה אל הספורטאי.

לפי גיבסון, הספורטאי קולט את הסביבה בצורת "התאפשרויות" (AFFORDANCES) - אשר הוא הגדיר כאפשרויות פעולה (OPPORTUNITIES FOR ACTION) אשר הסביבה מזמינה.

ההתאפשרויות נשענות על מידע ויזואלי המתקבל מהסביבה יחד עם המגבלות האישיות של הספורטאי (גובה, יכולות גופניות, ניסיון). כלומר, היכולות האישיות של הספורטאי משפיעות על האפשרויות שהוא קולט מהסביבה שלו.


לסיכום, למרות שכל המודלים כאן מסכימים שיש קשר הדוק בין תפיסה לפעולה, הקשר המדויק ביניהם אינו מוסכם על כולם.

מה שכן ברור מהסקירה של המודלים השונים הוא שאין קו פשוט וברור המפריד בין תפיסה ופעולה, ושניהם משפיעים אחד על השני באופן אינטראקטיבי.


“אנו מוכרחים לתפוס כדי לפעול, אך גם מוכרחים לפעול כדי לתפוס"

“We must perceive in order to move, but we must also move in order to perceive”

JJ Gibson 1979


מקורות:


Creem-Regehr, S. H., & Kunz, B. R. (2010). Perception and action. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 1(6), 800–810. https://doi.org/10.1002/wcs.82


מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג