תפיסה ופעולה

בשבועות הקודמים לירן שפירא כתב על שיטות אימון תומכות למידה ועל דרכים להשפיע על המוטיבציה של הספורטאים. השבוע הוא מתמקד בבסיס של הלמידה המוטורית מנקודת המבט של הספורטאי: מחזור התפיסה והפעולה (PERCEPTION-ACTION CYCLE).

צילום:
Keagan Henman on Unsplash

מה קורה קודם ומה הקשר ביניהם? האם תפיסה דרך החושים מובילה לפעולה? או שפעולה מובילה לתפיסה של הסביבה שלנו? נראה כמה מהתאוריות המובילות בתחום:


השימוש במושג "תפיסה ופעולה" בתחום תאוריות התפיסה מדגיש את ההבנה שהמטרה העיקרית של תפיסת הסביבה היא לכוון פעולות. כשחוקרים את מערכות הפעולה שלנו מבינים שאנחנו תלויים באופן קריטי בתפיסה שלנו דרך החושים. הגישות המסורתיות של עיבוד-מידע (information-processing) נטו להפריד בין השלב של התפיסה לשלב בחירת הפעולה. לעומת זאת, חלק מהתיאוריות המוצגות בהמשך מחשיבות את הפעולה כסוג של תפיסה בפני עצמה, כמשפיעה על התפיסה, או כחלק בלתי נפרד מתהליך התפיסה של הסביבה.


מודל שתי המערכות

למרות החוויה הסובייקטיבית של ראייה מאוחדת, ישנו גוף מחקר הרומז לכך שמידע ויזואלי לצורך תפיסה ופעולה מעובד דרך שני מסלולים שונים במוח. ישנה הפרדה קלאסית בין עיבוד ויזואלי של 'מה' רואים לעומת 'איפה' רואים את העצם במרחב. במודל "שתי המערכות" ההפרדה היא לפי מטרות התפיסה החזותית:

הבנה של 'מה' קורה

שליטה ב'איך' פועלים

כלומר שתי מערכות שעובדות במקביל ומשלימות אחת את השנייה.


המודל המשולב

בנוסף לראיות לכך שקיימות מערכות ראייה נפרדות, ישנן ראיות לכך שיש שילוב בין המערכות באמצעות זיווג תפיסה ופעולה (PERCEPTION-ACTION COUPLING). פוקוס עיקרי במחקר בנושא כיוונון תפיסה ופעולה בודק את היכולת לסגל את את הפעולות שלנו למצבים משתנים. במודל המשולב כל החושים יחד יוצרים תמונה של המתרחש, שמשתקפת כלפי חוץ בפעולת תגובה. כלומר כל פעולה היא השתקפות של התמונה המשולבת המתקבלת ממערכות התפיסה.


המודל המתגלם (EMBODIED)

תאוריות של קוגניציה מתגלמת (EMBODIED COGNITION) מציעות את ההשערה שקוגניציה מושתת במצבים גופניים, סימולציות של פעולות, ומערכות החושים.

תאוריית הקידוד המשותף (COMMON CODING) אומרת שהמערכת שמייצגת את הסביבה במוח משותפת למערכת הפעולה ומערכות התפיסה החושית.

לפי התאוריה הזאת, המערכות משותפות כיוון שפעולות מקודדות בהתאמה למידע הנתפס מהסביבה. פעולות מבוצעות בהקשר (CONTEXT) של מטרות המשפיעות על הסביבה, ומתלוות על ידי משוב תואם מהסביבה על השפעתן. לפיכך, לא רק המידע מהסביבה משפיע על הפעולות, אלא גם המצב הגופני של הפועל (הספורטאי) משפיע על תפיסת הסביבה. מצב עייפות, מתח פסיכולוגי, וכוונות הספורטאי משפיעות על איזה מידע הוא קולט מהסביבה ואיך הוא מפרש אותו.


המודל האקולוגי (ECOLOGICAL)

מכל המודלים בתחום חקר התפיסה, המודל האקולוגי הינו הכי מזוהה עם המושג "תפיסה-פעולה" (PERCEPTION-ACTION). המודל שפיתח החוקר גיבסון (J.J. GIBSON) דומה למודלים האחרים כאן בכך שהוא מדגיש את חשיבות השילוב בין תפיסה ופעולה.

המודל האקולוגי מגדיר תפיסה כאיסוף או שאיבה של "קבועים" (INVARIANTS) מתוך הסביבה, כלומר מאפיינים ועצמים שאינם משתנים גם כאשר הסביבה משתנה. תפיסה, כפעילות של איסוף מידע, דורשת תנועה ואינטראקציה של הספורטאי עם הסביבה.

גיבסון הציע את המושג זרימה אופטית (OPTICAL FLOW) כדרך לתאר את זרם המידע מהסביבה אל הספורטאי.

לפי גיבסון, הספורטאי קולט את הסביבה בצורת "התאפשרויות" (AFFORDANCES) - אשר הוא הגדיר כאפשרויות פעולה (OPPORTUNITIES FOR ACTION) אשר הסביבה מזמינה.

ההתאפשרויות נשענות על מידע ויזואלי המתקבל מהסביבה יחד עם המגבלות האישיות של הספורטאי (גובה, יכולות גופניות, ניסיון). כלומר, היכולות האישיות של הספורטאי משפיעות על האפשרויות שהוא קולט מהסביבה שלו.


לסיכום, למרות שכל המודלים כאן מסכימים שיש קשר הדוק בין תפיסה לפעולה, הקשר המדויק ביניהם אינו מוסכם על כולם.

מה שכן ברור מהסקירה של המודלים השונים הוא שאין קו פשוט וברור המפריד בין תפיסה ופעולה, ושניהם משפיעים אחד על השני באופן אינטראקטיבי.


“אנו מוכרחים לתפוס כדי לפעול, אך גם מוכרחים לפעול כדי לתפוס"

“We must perceive in order to move, but we must also move in order to perceive”

JJ Gibson 1979


מקורות:


Creem-Regehr, S. H., & Kunz, B. R. (2010). Perception and action. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 1(6), 800–810. https://doi.org/10.1002/wcs.82


מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

סיימנו פאזל של 1000 חלקים

לנצח בקרבות היום יום / אריק זאבי

מרדונה של כולם / דייגו ארמנדו מרדונה

יום אחד בשנה

רפלקציה וחשבון נפש

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יחיעם שרעבי

אם בית הספר היה ספר

בית מלאכה לכתיבה / רוני גלבפיש

אפקט טמין

SAVI

על גרג פופוביץ' וארנבים

Golden / Marcus Thompson II

על ביטחון ומיקוד

איך אתה מספיק כל כך הרבה דברים?

the power of now / Eckhart Tolle

כל פעם קצת

גאונים נכשלים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית הימלשטיין

אבישג סמברג ואמונה

Coaching for life / Paul Annacone

על קצב 2

על קצב

על דקות משחק וקבוצתיות

על ספציפיות

על תקשורת

Mastery teaching / Madeline Hunter

יום הולדת שנתיים לאתר

Coach / Michael Lewis

טיפים לאימונים בקיץ (אבל לא רק)

חזרות

מתנת הכעס / ארון גנדי

שתי ערימות

על אימונים אישיים בקיץ

התו הלא נכון

כל יום קצת

אלוף העולם ליום אחד

ראשונה / יעל ארד

Win or learn / John Kavanagh

11 מאפיינים של מורים אהובים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אורן עמיאל

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 2

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 1

על קבלת משוב - חלק 2

Thanks for the feedback / Stone & Heen

קארים עבדול ג'באר וג'ון וודן על תהליך רוחני

עונג שבת - טים דאנקן

סיפור על טים דאנקן

Make Good Art / Neil Gaiman

לאף אחד לא אכפת

כישלון להתכונן הוא הכנה לכישלון

דברים שכדאי לדעת על אימונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אוהד רדקו

על ספורטאים ואובססיה

איך משפיעה רוטינה על ההתקדמות בספורט?

חוזה ל-10 ימים

ג'ניפר קפריאטי על לחץ

ג'ף בזוס על סטנדרטים גבוהים

אריסטו או סוקרטס

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם שגיא ברעם

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

לטפל בסחלב

טיפים לאימון קליעה

על "יום האישה"

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג