משוב חופשי ותרומתו לאימון

מהי הדרכה תומכת אוטונומיה ולמה היא אפקטיבית לשיפור טווח רחב של ביצועים, ביניהם מוטיבציה? אליה פורמן מסביר.

צילום:
Marc A on Unsplash

הדרכה תומכת אוטונומיה היא גישה המדגישה את החלקים החופשיים בביצוע או בתוכנית האימון.

משוב אוטונומי, הנקרא לפעמים משוב חופשי, מתאפיין בניסוח פתוח להערות כגון "אתה יכול לבצע..." (בשונה מ"עליך לבצע... ") והוא מאפשר לספורטאים או לומדים להציע הצעות, לשאול שאלות ואף לבחור במידת האפשר את תזמון קבלת המשוב שלהם. מחקרים רבים מצאו קשר בין סוג משובים שכזה לבין ביצועים טובים יותר של ספורטאים [1,2,3]

למשל, בסקירה של הלפרין ושותפיו נמצא שיפור בכוח האגרוף אצל מתאגרפים כאשר אפשרו להם לבחור את סדר המכות שהם הנחיתו על שק איגרוף, לעומת מצב בו הגדירו להם מראש את הסדר. כמו כן, מתן בחירה באשר לאילו תרגילים יהוו חלק מתוכנית אימוני כוח העלתה את נפח העבודה של הבוחרים לאורך זמן, לעומת כאלה שלא התאפשר להם לבחור. אפקטים דומים נמצאו גם על בחירת כמות זריקות עונשין בכדורסל וביצועים ספורטיביים נוספים כמו גולף. גם בחירות לא רלוונטיות או מהותיות לביצוע, כמו צבע הכדור שעובדים איתו, נמצאו כבעלי פוטנציאל לשפר ביצועים [3,4].

אז למה זה קורה? מסתבר שחלקים מסוימים במוח שלנו מראים אקטיבציה (פעילות) למתן בחירות כבר מינקות, ואף נמצא שפעוטות מעדיפים לבחור בעצמם כבר מגיל צעיר מאוד, עוד בטרם רכשו השפעות חברתיות. בשל כך, חוקרים מניחים שייתכן ויש בחופש בחירה צורך אבולוציוני. כמו כן, חוקרים טוענים כי משום שהדרכה תומכת אוטונומיה מעלה את המעורבות של הלומד בתהליך הלמידה, היא גם מעלה את המוטיבציה הפנימית שלו וכך משפרת את הביצועים לאורך זמן [3,5]

השאלה שיש לשאול כעת היא מה רמת הרלוונטיות של סוג הדרכה שכזו למאמני ספורטאים?

מדובר באוכלוסייה שבאופן טבעי כבר מלאה, בדרך כלל, במוטיבציה פנימית ועם זאת, במחקר שכלל מספר ניסויים על זריקות חיצים למטרה חולקו סטודנטים ל-2 קבוצות ניסוי: משתתפים בעלי מוטיבציה פנימית גבוה וקבוצת משתתפים בעלי מוטיבציה פנימית נמוכה. החוקרים הגדירו 2 סוגי בחירה בתוך ההדרכה תומכת האוטונומיה שניתנה למשתתפים: בחירת לא רלוונטית לביצוע – המשתתפים בחרו את צבע החיצים שזורקים למטרה, ובחירה מהותית לביצוע – המשתתפים יכלו לבחור את תזמון מתן המשוב, כלומר מתי יינתן להם פידבק על הביצועים שלהם [5].

מה הם מצאו? בסיום הניסויים נמצא שהבחירה הלא רלוונטית לביצוע (צבע החיצים) שיפרה את הביצוע באופן משמעותי הרבה יותר עבור הסטודנטים שהיו בעלי מוטיבציה נמוכה לעומת הסטודנטים שהיו בעלי מוטיבציה פנימית גבוה גם ככה. מצד שני, נמצא שהבחירה המהותית (מתי יקבלו משוב) שיפרה את הביצועים של כלל הסטודנטים בלי קשר למוטיבציה ההתחלתית שלהם. כלומר, לבחירה המהותית על תזמון המשוב היה אפקט כולל חיובי.

החוקרים משערים שלמעורבות רלוונטית של הלומד באימון יש השפעה על יכולת עיבוד המידע שלו, דבר שעשוי לבוא לידי ביטוי באמצעות שינוי ברמות הדופמין במערכת העצבים המרכזית (דופמין הוא מוליך עצבי שנמצא כקשור בלמידה). הבחירה בטיימינג של הפידבק מאפשרת ללומד להיות 'מוכן' יותר למשוב וכך לנצל טוב יותר את המידע שניתן לו. השילוב של אפקט זה עם המוטיבציה הפנימית הגבוהה מאפשר שיפור ביצועים משמעותי [3,5].

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. הדרכה תומכת אוטונומיה היא סגנון אימון ומתן פידבק ששם דגש על החלק החופשי בביצוע ומאפשר ללומד להיות חלק מבחירת הפרטים באימון.

2. סוג כזה של הדרכה נמצא כאפקטיבי לשיפור ביצועים ולהעלאת מוטיבציה פנימית גם כשמדובר בבחירות שלא באמת רלוונטיות לביצוע.

3. מתן בחירה מהותית כמו לאפשר לספורטאי לבחור מתי לקבל המשוב שלו, עשויה להעלות את הביצועים גם אצל מתאמנים בעלי מוטיבציה גבוהה.

היכולת שלנו כמאמנים לשלב בתוכנית האימונים או בשגרת האימונים אפשרויות בחירה וטיפוח תחושת הבחירה של הספורטאים עשויה להיות משמעותית ליכולת שלהם בפועל.

הנושא של מתן בחירה לספורטאי הוא מורכב ומעמיק יותר מכפי שניתן היה להציג כאן בפוסט, אבל הרעיון המרכזי הוא ברור – ככל שהספורטאי מרגיש מעורב ומשמעותי יותר בתהליך הלימוד כך יגבר הסיכוי שלו להשתפר.

מקורות:

1. https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S1469029209001186

2. https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S1469029216300462

3. https://journals.lww.com/.../Autonomy__A_Missing...

4. https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S1469029220301515

5. https://journals.humankinetics.com/view/journals/jsep/41/3/article-p159.xml

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג