משוב חופשי ותרומתו לאימון

מהי הדרכה תומכת אוטונומיה ולמה היא אפקטיבית לשיפור טווח רחב של ביצועים, ביניהם מוטיבציה? אליה פורמן מסביר.

צילום:
Marc A on Unsplash

הדרכה תומכת אוטונומיה היא גישה המדגישה את החלקים החופשיים בביצוע או בתוכנית האימון.

משוב אוטונומי, הנקרא לפעמים משוב חופשי, מתאפיין בניסוח פתוח להערות כגון "אתה יכול לבצע..." (בשונה מ"עליך לבצע... ") והוא מאפשר לספורטאים או לומדים להציע הצעות, לשאול שאלות ואף לבחור במידת האפשר את תזמון קבלת המשוב שלהם. מחקרים רבים מצאו קשר בין סוג משובים שכזה לבין ביצועים טובים יותר של ספורטאים [1,2,3]

למשל, בסקירה של הלפרין ושותפיו נמצא שיפור בכוח האגרוף אצל מתאגרפים כאשר אפשרו להם לבחור את סדר המכות שהם הנחיתו על שק איגרוף, לעומת מצב בו הגדירו להם מראש את הסדר. כמו כן, מתן בחירה באשר לאילו תרגילים יהוו חלק מתוכנית אימוני כוח העלתה את נפח העבודה של הבוחרים לאורך זמן, לעומת כאלה שלא התאפשר להם לבחור. אפקטים דומים נמצאו גם על בחירת כמות זריקות עונשין בכדורסל וביצועים ספורטיביים נוספים כמו גולף. גם בחירות לא רלוונטיות או מהותיות לביצוע, כמו צבע הכדור שעובדים איתו, נמצאו כבעלי פוטנציאל לשפר ביצועים [3,4].

אז למה זה קורה? מסתבר שחלקים מסוימים במוח שלנו מראים אקטיבציה (פעילות) למתן בחירות כבר מינקות, ואף נמצא שפעוטות מעדיפים לבחור בעצמם כבר מגיל צעיר מאוד, עוד בטרם רכשו השפעות חברתיות. בשל כך, חוקרים מניחים שייתכן ויש בחופש בחירה צורך אבולוציוני. כמו כן, חוקרים טוענים כי משום שהדרכה תומכת אוטונומיה מעלה את המעורבות של הלומד בתהליך הלמידה, היא גם מעלה את המוטיבציה הפנימית שלו וכך משפרת את הביצועים לאורך זמן [3,5]

השאלה שיש לשאול כעת היא מה רמת הרלוונטיות של סוג הדרכה שכזו למאמני ספורטאים?

מדובר באוכלוסייה שבאופן טבעי כבר מלאה, בדרך כלל, במוטיבציה פנימית ועם זאת, במחקר שכלל מספר ניסויים על זריקות חיצים למטרה חולקו סטודנטים ל-2 קבוצות ניסוי: משתתפים בעלי מוטיבציה פנימית גבוה וקבוצת משתתפים בעלי מוטיבציה פנימית נמוכה. החוקרים הגדירו 2 סוגי בחירה בתוך ההדרכה תומכת האוטונומיה שניתנה למשתתפים: בחירת לא רלוונטית לביצוע – המשתתפים בחרו את צבע החיצים שזורקים למטרה, ובחירה מהותית לביצוע – המשתתפים יכלו לבחור את תזמון מתן המשוב, כלומר מתי יינתן להם פידבק על הביצועים שלהם [5].

מה הם מצאו? בסיום הניסויים נמצא שהבחירה הלא רלוונטית לביצוע (צבע החיצים) שיפרה את הביצוע באופן משמעותי הרבה יותר עבור הסטודנטים שהיו בעלי מוטיבציה נמוכה לעומת הסטודנטים שהיו בעלי מוטיבציה פנימית גבוה גם ככה. מצד שני, נמצא שהבחירה המהותית (מתי יקבלו משוב) שיפרה את הביצועים של כלל הסטודנטים בלי קשר למוטיבציה ההתחלתית שלהם. כלומר, לבחירה המהותית על תזמון המשוב היה אפקט כולל חיובי.

החוקרים משערים שלמעורבות רלוונטית של הלומד באימון יש השפעה על יכולת עיבוד המידע שלו, דבר שעשוי לבוא לידי ביטוי באמצעות שינוי ברמות הדופמין במערכת העצבים המרכזית (דופמין הוא מוליך עצבי שנמצא כקשור בלמידה). הבחירה בטיימינג של הפידבק מאפשרת ללומד להיות 'מוכן' יותר למשוב וכך לנצל טוב יותר את המידע שניתן לו. השילוב של אפקט זה עם המוטיבציה הפנימית הגבוהה מאפשר שיפור ביצועים משמעותי [3,5].

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. הדרכה תומכת אוטונומיה היא סגנון אימון ומתן פידבק ששם דגש על החלק החופשי בביצוע ומאפשר ללומד להיות חלק מבחירת הפרטים באימון.

2. סוג כזה של הדרכה נמצא כאפקטיבי לשיפור ביצועים ולהעלאת מוטיבציה פנימית גם כשמדובר בבחירות שלא באמת רלוונטיות לביצוע.

3. מתן בחירה מהותית כמו לאפשר לספורטאי לבחור מתי לקבל המשוב שלו, עשויה להעלות את הביצועים גם אצל מתאמנים בעלי מוטיבציה גבוהה.

היכולת שלנו כמאמנים לשלב בתוכנית האימונים או בשגרת האימונים אפשרויות בחירה וטיפוח תחושת הבחירה של הספורטאים עשויה להיות משמעותית ליכולת שלהם בפועל.

הנושא של מתן בחירה לספורטאי הוא מורכב ומעמיק יותר מכפי שניתן היה להציג כאן בפוסט, אבל הרעיון המרכזי הוא ברור – ככל שהספורטאי מרגיש מעורב ומשמעותי יותר בתהליך הלימוד כך יגבר הסיכוי שלו להשתפר.

מקורות:

1. https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S1469029209001186

2. https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S1469029216300462

3. https://journals.lww.com/.../Autonomy__A_Missing...

4. https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S1469029220301515

5. https://journals.humankinetics.com/view/journals/jsep/41/3/article-p159.xml

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

מיינדפולנס למתחילים / פדי ברוסנן

ציידים, לקטים, הורים 4

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג