משוב חופשי ותרומתו לאימון

מהי הדרכה תומכת אוטונומיה ולמה היא אפקטיבית לשיפור טווח רחב של ביצועים, ביניהם מוטיבציה? אליה פורמן מסביר.

צילום:
Marc A on Unsplash

הדרכה תומכת אוטונומיה היא גישה המדגישה את החלקים החופשיים בביצוע או בתוכנית האימון.

משוב אוטונומי, הנקרא לפעמים משוב חופשי, מתאפיין בניסוח פתוח להערות כגון "אתה יכול לבצע..." (בשונה מ"עליך לבצע... ") והוא מאפשר לספורטאים או לומדים להציע הצעות, לשאול שאלות ואף לבחור במידת האפשר את תזמון קבלת המשוב שלהם. מחקרים רבים מצאו קשר בין סוג משובים שכזה לבין ביצועים טובים יותר של ספורטאים [1,2,3]

למשל, בסקירה של הלפרין ושותפיו נמצא שיפור בכוח האגרוף אצל מתאגרפים כאשר אפשרו להם לבחור את סדר המכות שהם הנחיתו על שק איגרוף, לעומת מצב בו הגדירו להם מראש את הסדר. כמו כן, מתן בחירה באשר לאילו תרגילים יהוו חלק מתוכנית אימוני כוח העלתה את נפח העבודה של הבוחרים לאורך זמן, לעומת כאלה שלא התאפשר להם לבחור. אפקטים דומים נמצאו גם על בחירת כמות זריקות עונשין בכדורסל וביצועים ספורטיביים נוספים כמו גולף. גם בחירות לא רלוונטיות או מהותיות לביצוע, כמו צבע הכדור שעובדים איתו, נמצאו כבעלי פוטנציאל לשפר ביצועים [3,4].

אז למה זה קורה? מסתבר שחלקים מסוימים במוח שלנו מראים אקטיבציה (פעילות) למתן בחירות כבר מינקות, ואף נמצא שפעוטות מעדיפים לבחור בעצמם כבר מגיל צעיר מאוד, עוד בטרם רכשו השפעות חברתיות. בשל כך, חוקרים מניחים שייתכן ויש בחופש בחירה צורך אבולוציוני. כמו כן, חוקרים טוענים כי משום שהדרכה תומכת אוטונומיה מעלה את המעורבות של הלומד בתהליך הלמידה, היא גם מעלה את המוטיבציה הפנימית שלו וכך משפרת את הביצועים לאורך זמן [3,5]

השאלה שיש לשאול כעת היא מה רמת הרלוונטיות של סוג הדרכה שכזו למאמני ספורטאים?

מדובר באוכלוסייה שבאופן טבעי כבר מלאה, בדרך כלל, במוטיבציה פנימית ועם זאת, במחקר שכלל מספר ניסויים על זריקות חיצים למטרה חולקו סטודנטים ל-2 קבוצות ניסוי: משתתפים בעלי מוטיבציה פנימית גבוה וקבוצת משתתפים בעלי מוטיבציה פנימית נמוכה. החוקרים הגדירו 2 סוגי בחירה בתוך ההדרכה תומכת האוטונומיה שניתנה למשתתפים: בחירת לא רלוונטית לביצוע – המשתתפים בחרו את צבע החיצים שזורקים למטרה, ובחירה מהותית לביצוע – המשתתפים יכלו לבחור את תזמון מתן המשוב, כלומר מתי יינתן להם פידבק על הביצועים שלהם [5].

מה הם מצאו? בסיום הניסויים נמצא שהבחירה הלא רלוונטית לביצוע (צבע החיצים) שיפרה את הביצוע באופן משמעותי הרבה יותר עבור הסטודנטים שהיו בעלי מוטיבציה נמוכה לעומת הסטודנטים שהיו בעלי מוטיבציה פנימית גבוה גם ככה. מצד שני, נמצא שהבחירה המהותית (מתי יקבלו משוב) שיפרה את הביצועים של כלל הסטודנטים בלי קשר למוטיבציה ההתחלתית שלהם. כלומר, לבחירה המהותית על תזמון המשוב היה אפקט כולל חיובי.

החוקרים משערים שלמעורבות רלוונטית של הלומד באימון יש השפעה על יכולת עיבוד המידע שלו, דבר שעשוי לבוא לידי ביטוי באמצעות שינוי ברמות הדופמין במערכת העצבים המרכזית (דופמין הוא מוליך עצבי שנמצא כקשור בלמידה). הבחירה בטיימינג של הפידבק מאפשרת ללומד להיות 'מוכן' יותר למשוב וכך לנצל טוב יותר את המידע שניתן לו. השילוב של אפקט זה עם המוטיבציה הפנימית הגבוהה מאפשר שיפור ביצועים משמעותי [3,5].

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. הדרכה תומכת אוטונומיה היא סגנון אימון ומתן פידבק ששם דגש על החלק החופשי בביצוע ומאפשר ללומד להיות חלק מבחירת הפרטים באימון.

2. סוג כזה של הדרכה נמצא כאפקטיבי לשיפור ביצועים ולהעלאת מוטיבציה פנימית גם כשמדובר בבחירות שלא באמת רלוונטיות לביצוע.

3. מתן בחירה מהותית כמו לאפשר לספורטאי לבחור מתי לקבל המשוב שלו, עשויה להעלות את הביצועים גם אצל מתאמנים בעלי מוטיבציה גבוהה.

היכולת שלנו כמאמנים לשלב בתוכנית האימונים או בשגרת האימונים אפשרויות בחירה וטיפוח תחושת הבחירה של הספורטאים עשויה להיות משמעותית ליכולת שלהם בפועל.

הנושא של מתן בחירה לספורטאי הוא מורכב ומעמיק יותר מכפי שניתן היה להציג כאן בפוסט, אבל הרעיון המרכזי הוא ברור – ככל שהספורטאי מרגיש מעורב ומשמעותי יותר בתהליך הלימוד כך יגבר הסיכוי שלו להשתפר.

מקורות:

1. https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S1469029209001186

2. https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S1469029216300462

3. https://journals.lww.com/.../Autonomy__A_Missing...

4. https://www.sciencedirect.com/.../abs/pii/S1469029220301515

5. https://journals.humankinetics.com/view/journals/jsep/41/3/article-p159.xml

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג