תקשורת, משוב, חיזוקים וענישה בספורט

מה חשיבותה של תקשורת איכותית ואיך היא מתקיימת? לאל גרשגורן, אסף בלאט, הילה שרון דוד ויונתן שריג כותבים.

צילום:

פרק 11 מתוך הספר "הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע" תאוריה ויישום.

בפסיכולוגיה של הספורט נהוג לראות קשר בין רמת תקשורת טובה לבין ביצוע איכותי. 

התקשורת בין מאמנ/ת לספורטאי/ת, גם בספורט יחידני וגם בקבוצתי, חשובה מאוד גם לביצועים וגם לתחושה הרגשית של כל המעורבים.

לפעמים, הסתמכות יתר על מילים מצביעה על חוסר בהבנה משותפת - ברמה הטקטית או הבין אישית.

הפרק יתחלק לשלושה חלקים שנוגעים בסוגי תקשורת שונים:

חלק 1 - סוגי תקשורת בספורט: תקשורת בין אישית, תקשורת מקצועית, תקשורת מילולית ובלתי מילולית ותקשורת בלתי מכוונת.

חלק 2 - מתן משוב: סוגי משוב, מטרתם ויעילותם, תזמון המשוב, אופיו ודרך העברתו.

חלק 3 - חיזוקים וענישה.

סוגי תקשורת בספורט.

תקשורת בין אישית משפיעה על מגוון תחומים: תהליכים קבוצתיים, מוטיבציה, ריכוז, אסטרטגיה, רכישת מיומנויות, גישות, רגשות והתנהגות.

היא משפיעה גם על לכידות קבוצתית, על לחץ חברתי ועל קונפורמיות.

ספורטאים שחשים בתקשורת טובה ביניהם לבין אחרים מרגישים שהם משתפרים בענף הספורט שלהם.

תקשורת מקצועית היא חלק חשוב בהשגת התיאום בין חלקי הקבוצה כדי להפוך אותה לשלם הגדול מסכום חלקיו.

ספורטאים שמתקשרים היטב זה עם זה מעבירים מידע שעוזר להם לבצע ומוכנים לקבל משוב זה מזה.

גם בין המאמן לספורטאי יש חשיבות לתקשורת פתוחה. אם הספורטאי מתאר מחשבות ורגשות והמאמן מקשיב, שניהם לומדים יותר על הדרך בה יוכל הספורטאי להתקדם.

תקשורת מילולית מאפשרת לספורטאים בינם לבין עצמם או למאמן והספורטאים להעביר ביניהם מידע בעזרת שפה משותפת.

כאשר היריב מאזין, יש אפשרות להשתמש בתקשורת מוצפנת (קודים).

מסרים של תכנון הם מאפיין של קבוצות מנצחות ומסרים של תמיכה רגשית עוזרים למוטיבציה של הספורטאים ולתחושת החוללות העצמית שלהם.

תקשורת בלתי מילולית נכנסת לשימוש כאשר המצב לא מאפשר תקשורת מילולית (מרחק גדול פיזית או רעש רב) או כאשר היריב מאזין ויש להצפין את המסר.

ספורטאים מנוסים בתקשורת מילולית גם מזהים שפת גוף והבעות פנים בצורה יותר מיומנת.

תקשורת בלתי מכוונת לא דורשת מקבל ספציפי. כאשר שחקנית נעה ללא כדור היא מסמנת על שטח פנוי או על אפשרות לקבל את הכדור, גם אם לא קראה לכדור מילולית וגם אם לא תפסה קשר עין עם חברתה לקבוצה שהחזיקה בכדור.

משוב מתמקד בקידום למידה באמצעות מתן מידע.

הבנת העקרונות של מתן משוב תעזור לתת משוב שיקדם למידה.

למידה, בשונה מביצועים שעשויים להיעלם אחרי זמן קצר, היא שינוי קבוע בהתנהגות - והרי זוהי בעצם מטרת המשוב.

עוד על ההבדל בין למידה לבין ביצועים - בלחיצה כאן.

משוב יכול להיות חיצוני ויכול להיות פנימי.

משוב פנימי משמעו שהספורטאי מסתמך על מקורות מבפנים להעריך את הביצוע, כמו החושים שלו או תחושת הגוף.

טעויות מסוימות ניתנות לזיהוי מיידי - מחבט שלא פוגע בכדור, נפילה על הרצפה.

טעויות אחרות אינן כה גלויות (למשל כפיפת הברכיים המתאימה אצל שחקנית כדורעף) ולוקח זמן ללמוד להעריך אותם.

משוב חיצוני יכול להשלים משוב פנימי בעזרת מידע שלא קיים אצל המבצעת.

הידע הזה יכול להיות קשור לתוצאות או לביצוע.

משוב לגבי התוצאות מועיל מאוד כאשר הספורטאי לא יכול להעריך את תוצאת הביצוע בעצמו.

אם שחקן כדורסל יכול לשים לב מה הייתה תוצאת הזריקה שלו (נכנסה או לא, החטאה ימינה או שמאלה וכו'), אין לו צורך במשוב על התוצאה מהמאמן.

הוא כן יכול להיעזר במשוב על הביצוע (היד שלך הייתה ימינה מדי).

משוב המכוון פנימה, לאיברי הגוף של הספורטאי, נמצא פחות יעיל ממשוב המתמקד בתוצאות הפעולה או בחלקים חיצוניים לה (הכדור, השער, הסל, המשקולת וכד').

תדירות המשוב גם היא חשובה, ועל הספורטאי לא להיות תלוי בו.

כדאי לתת משוב לא כל הזמן, אלא רק בחלק מהזמן, כדי לאפשר לספורטאי ללמוד להעריך את הביצוע בעצמו ולפתח עצמאות חשיבתית.

תזמון המשוב עשוי להופיע בחמישה חלקים שונים:

משוב מקביל - בזמן הביצוע מתקבל משוב. משוב שכזה עשוי להגביר ביצועים, אך להפריע ללמידה משום שהביצוע תלוי בהנחייה עצמה ולא מתקיים עצמאית.

משוב צמוד - מיד עם השלמת התנועה. נחשב יעיל מאוד.

משוב מושהה - כמה שניות לאחר הביצוע. מגביר ביצועים בעיקר עקב הצורך של הספורטאי להעריך את המצב בעצמו, ואז להשוות אותו עם המשוב החיצוני. יתרונה של ההערכה העצמית ייעלם אם לא יתקבל משוב חיצוני. בזמן תחרות או משחק אין זמן לספק משוב מיידי או מושהה, וטוב יעשו המאמנים אם יספקו לספורטאים יכולת לתת לעצמם משוב.

משוב מצטבר - ניתן לאחר סדרה של ביצועים. יעיל ללמידה כי הוא מאלץ את הספורטאית ללמוד את המשימה בדרך שונה שאינה תלויה במשוב. תדירות המשוב המצטבר תלויה בקושי המשימה. ככל שהיא קלה יותר אפשר לרווח יותר את מתן המשוב.

משוב לפי דרישה - משוב שניתן רק כאשר הספורטאי מבקש. הוא יעיל כי כאשר הספורטאי מבקש, סימן שבכוונתו להקשיב וליישם. משוב כזה גם עשוי למנוע מהספורטאי להיחשף למידע שאינו חיוני עבורו.

משוב חיובי מצביע על פעולה שנעשתה כפי הרצוי, ומעודד את ההתרחשות שלה. 

כאשר המשוב אינו מזויף, והוא נוגע למאמץ או לכוונה ולא להצלחת הפעולה עצמה, וכאשר הוא ברור וממוקד, הוא עשוי להביא לתפיסת מסוגלות, שביעות רצון ואף רווחה נפשית גבוהות יותר, אם כי לא בהכרח לשיפור ביצועים.

משוב שלילי מרמז על ביצוע פעולה שגויה או לקויה, ועל כן הוא עשוי לעודד שינוי. 

המשוב יעודד סתירה אצל הספורטאית והיא תוכל לפתור אותה על ידי אחת מארבע דרכים:

בריחה מהמצב, דחיית המשוב, שינוי הסטנדרט כדי שיתאים למשוב הנוכחי (טוב נו, תקלעי בשתי ידיים), או שינוי התנהגותי לטובת משוב שונה בעתיד.

עונשים עשויים להועיל בשינוי התנהגותי על ידי פחד או ניסיון להימנע מעונש, אך יש להם גם חסרונות.

העונש לבדו לא מדגים לספורטאית מה הפעולה הרצויה, ועונש ידוע להיות בעל השפעה מרחיקת לכת על מצב הרוח והמוטיבציה של השחקנים.

מאמנים מנוסים משתמשים ביותר חיזוקים מאשר מאמנים חדשים, וגם ביותר חיזוקים חיוביים.

חיזוקים חיוביים למאמץ הובילו ליותר ניצחונות מאשר חיזוקים חיוביים לתוצאות.

ענישה על טעויות מורידה מוטיבציה, ולעומתה חיזוק על מאמץ מגביר אותה.

חיזוק על תוצאות נורמטיביות (כלומר מצופות) מעודד את אלה שמקבלים אותו, אבל לא מעודד את מי שלא.

עוד על מחמאות למאמץ בלחיצה כאן.

חזרה לפוסט המרכזי המכיל קישורים לכל הפרקים - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

מיינדפולנס למתחילים / פדי ברוסנן

ציידים, לקטים, הורים 4

ציידים, לקטים, הורים 3

ציידים, לקטים, הורים 2

ציידים, לקטים, הורים / מייקלין דוקלף

להתמחות בתפקיד שלי / לדעת עוד תפקידים

ממוקדים / ניר אייל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג