מי מפתח אצלנו מיינדסט?

פרק שביעי מתוך הספר כוחה של נחישות (Mindset) - הפעם על האנשים שמייצרים אצלנו תבניות חשיבה.

צילום:
Riccardo Annandale on Unsplash

רוצים לדעת עוד על הספר? לחצו כאן.

לפרק השני - בתוך תבניות החשיבה - לחצו כאן.

לפרק השלישי - על יכולת והישגים - לחצו כאן.

לפרק הרביעי - על ספורט - לחצו כאן.

לפרק החמישי - על מנהיגות - לחצו כאן.

לפרק השישי - על מערכות יחסים - לחצו כאן.

הורים.

אף הורה לא רוצה להזיק לילדים שלו או לחבל בהתפתחות שלהם. כולם עושים מה שעושים מתוך רצון אמיתי לעזור, להגן, לקדם ולפתח אותם.

הנה כמה דברים שהורים, מורים ומאמנים אומרים (ומה ההשפעה שלהם):

הצלחת ללמוד את זה כל כך מהר! את כל כך חכמה! (אם לא תלמדי משהו מהר, סימן שאת לא חכמה)

את כזו מבריקה, את מסוגלת להוציא 100 בלי ללמוד בכלל! (מי שמבריק לא לומד, אם אלמד סימן שאני לא מבריקה)

מי שמקבל מחמאות רק על הצלחה יודע שאם ייכשל, לא יקבל מחמאות, ואולי אף ייחשב כישלון.

עדיף להחמיא על מאמץ ועל התמדה, על תרגול ועל למידה, על חיפוש פתרונות ואסטרטגיות, ללא קשר לתוצאה.

מהירות ומושלמות הם האויבים של הלמידה. אם אנחנו מחמיאים על כך באופן ישיר או באופן עקיף (מספרים על אחרים שהם כאלה), אנחנו יוצרים ילדים בעלי תבנית חשיבה מקובעת. מה יקרה כשהם יצטרכו להקדיש מאמץ? למצוא פתרונות?

אם הם במקרה קיבלו מאיתנו משימה ופתרו אותה בקלות או בצורה מושלמת, אפשר להגיד להם משפט בסגנון של "אני מצטער שזה היה קל כל כך, לא התכוונתי לבזבז לך את הזמן, בוא נמצא משהו מאתגר יותר."

אליזבת סיימה את התחרות הראשונה שלה בחלק התחתון של הדירוג, ללא מדליה. היא מאוד התאכזבה. מה כדאי להגיד לה?

1. לדעתי דווקא היית הכי טובה. (זה כמובן לא נכון, היא לא הייתה הכי טובה)

2. הגיעה לך מדליה אבל השופטים טעו. (העברת האחריות למישהו אחר לא תעזור לילדה להשתפר)

3. לא נורא, זה לא הדבר הכי חשוב בעולם. (אם היא לא זכתה זה לא חשוב?)

4. עם יכולת כמו שלך בטח תזכי בפעם הבאה. (שום דבר כזה לא מובטח לה)

5. עדיין לא הגיעה לך מדליה. (זה נכון, ואם היא תרצה לזכות בעתיד היא תצטרך להתאמן לפחות כמו האחרות, ואולי יותר, כדי שיהיה לה סיכוי)


- "יו, איזה דפוק אני."

- זה לא מה שאומרים כשהמסמרים מתפזרים.

- "אז מה אומרים?"

- אומרים "המסמרים התפזרו, אני ארים אותם."


ילדים לומדים את המסרים האלה מהמבוגרים בחייהם, והם מעבירים אותם הלאה עוד לפני שהם הופכים למבוגרים בעצמם. ילדים בגיל 3 מתנהגים לילדים אחרים בפעוטון כמו שההורים שלהם עצמם מתנהגים אליהם.

כשילד בעל תבנית חשיבה מתפתחת צריך לייעץ לילד אחר מה לעשות אם הילד האחר מתקשה בפיתרון בעיה, הוא מייעץ לו לנסות שוב, לחשוב על עוד אסטרטגיות, לשאול את המורה. ילדים יודעים ומבינים כבר בגיל צעיר מה התבנית שהמבוגרים בחייהם משתמשים בה.

מורים ומאמנים.

איך מקדמים מישהו? סטנדרטים גבוהים ואווירה תומכת.

"אתם עוד תעשו דברים גדולים. אבל אתם צריכים לבוא לקראתי ולעזור לי לעזור לכם. אם לא תיתנו דבר מעצמכם, לא תוכלו לצפות לקבל דבר בתמורה. ההצלחה לא תבוא אליכם, אתם צריכים להגיע אליה."

מורים רבים מסתירים את חוסר היכולת שלהם עצמם מאחורי אמירות כמו "אין לה את זה, אין טעם להשקיע בה זמן."

מורים רבים אומרים "אני הולך לשפוט את גודל הכישרון שלך." מבלי ממש לומר זאת.

מאמנים רבים מצדיקים מילים לא יפות ויחס מעליב כ"ניסיון להקשיח את האופי" של הספורטאים/ות.

מאמנים רבים רוצים שהספורטאי יצדיק את הגדולה שלהם על ידי ביצוע מושלם ונטול טעויות של ההוראות שקיבל.

מאמנים רבים נותנים מעצמם רק לספורטאים המובילים, ה"מוכשרים."


מורים גדולים מאמינים בהתפתחות האינטלקט והיכולות, ותהליך הלמידה מרתק אותם.

מורים גדולים אומרים "אני הולך ללמד אותך." מבלי שיש להם צורך לומר זאת במילים.

מאמנים גדולים לא יוצרים מצבי סטרס שלא לצורך ומאמינים ביכולת של הספורטאים להתפתח.

מאמנים גדולים יודעים שספורטאים ייטעו ויפסידו, והם מכינים אותם לכך מנטלית, בעוד הם ממקדים אותם במה שחשוב – המאמץ ותשומת הלב המושקעים.

מאמנים גדולים נותנים מעצמם במידה שווה לכל הספורטאים. דקות משחק הן לא המדד היחיד לנתינה של מאמן.

קארים עבדול ג'באר, מגדולי שחקני הכדורסל בכל הזמנים, על ג'ון וודן, המאמן שלו במכללות.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג