מי מפתח אצלנו מיינדסט?

פרק שביעי מתוך הספר כוחה של נחישות (Mindset) - הפעם על האנשים שמייצרים אצלנו תבניות חשיבה.

צילום:
Riccardo Annandale on Unsplash

רוצים לדעת עוד על הספר? לחצו כאן.

לפרק השני - בתוך תבניות החשיבה - לחצו כאן.

לפרק השלישי - על יכולת והישגים - לחצו כאן.

לפרק הרביעי - על ספורט - לחצו כאן.

לפרק החמישי - על מנהיגות - לחצו כאן.

לפרק השישי - על מערכות יחסים - לחצו כאן.

הורים.

אף הורה לא רוצה להזיק לילדים שלו או לחבל בהתפתחות שלהם. כולם עושים מה שעושים מתוך רצון אמיתי לעזור, להגן, לקדם ולפתח אותם.

הנה כמה דברים שהורים, מורים ומאמנים אומרים (ומה ההשפעה שלהם):

הצלחת ללמוד את זה כל כך מהר! את כל כך חכמה! (אם לא תלמדי משהו מהר, סימן שאת לא חכמה)

את כזו מבריקה, את מסוגלת להוציא 100 בלי ללמוד בכלל! (מי שמבריק לא לומד, אם אלמד סימן שאני לא מבריקה)

מי שמקבל מחמאות רק על הצלחה יודע שאם ייכשל, לא יקבל מחמאות, ואולי אף ייחשב כישלון.

עדיף להחמיא על מאמץ ועל התמדה, על תרגול ועל למידה, על חיפוש פתרונות ואסטרטגיות, ללא קשר לתוצאה.

מהירות ומושלמות הם האויבים של הלמידה. אם אנחנו מחמיאים על כך באופן ישיר או באופן עקיף (מספרים על אחרים שהם כאלה), אנחנו יוצרים ילדים בעלי תבנית חשיבה מקובעת. מה יקרה כשהם יצטרכו להקדיש מאמץ? למצוא פתרונות?

אם הם במקרה קיבלו מאיתנו משימה ופתרו אותה בקלות או בצורה מושלמת, אפשר להגיד להם משפט בסגנון של "אני מצטער שזה היה קל כל כך, לא התכוונתי לבזבז לך את הזמן, בוא נמצא משהו מאתגר יותר."

אליזבת סיימה את התחרות הראשונה שלה בחלק התחתון של הדירוג, ללא מדליה. היא מאוד התאכזבה. מה כדאי להגיד לה?

1. לדעתי דווקא היית הכי טובה. (זה כמובן לא נכון, היא לא הייתה הכי טובה)

2. הגיעה לך מדליה אבל השופטים טעו. (העברת האחריות למישהו אחר לא תעזור לילדה להשתפר)

3. לא נורא, זה לא הדבר הכי חשוב בעולם. (אם היא לא זכתה זה לא חשוב?)

4. עם יכולת כמו שלך בטח תזכי בפעם הבאה. (שום דבר כזה לא מובטח לה)

5. עדיין לא הגיעה לך מדליה. (זה נכון, ואם היא תרצה לזכות בעתיד היא תצטרך להתאמן לפחות כמו האחרות, ואולי יותר, כדי שיהיה לה סיכוי)


- "יו, איזה דפוק אני."

- זה לא מה שאומרים כשהמסמרים מתפזרים.

- "אז מה אומרים?"

- אומרים "המסמרים התפזרו, אני ארים אותם."


ילדים לומדים את המסרים האלה מהמבוגרים בחייהם, והם מעבירים אותם הלאה עוד לפני שהם הופכים למבוגרים בעצמם. ילדים בגיל 3 מתנהגים לילדים אחרים בפעוטון כמו שההורים שלהם עצמם מתנהגים אליהם.

כשילד בעל תבנית חשיבה מתפתחת צריך לייעץ לילד אחר מה לעשות אם הילד האחר מתקשה בפיתרון בעיה, הוא מייעץ לו לנסות שוב, לחשוב על עוד אסטרטגיות, לשאול את המורה. ילדים יודעים ומבינים כבר בגיל צעיר מה התבנית שהמבוגרים בחייהם משתמשים בה.

מורים ומאמנים.

איך מקדמים מישהו? סטנדרטים גבוהים ואווירה תומכת.

"אתם עוד תעשו דברים גדולים. אבל אתם צריכים לבוא לקראתי ולעזור לי לעזור לכם. אם לא תיתנו דבר מעצמכם, לא תוכלו לצפות לקבל דבר בתמורה. ההצלחה לא תבוא אליכם, אתם צריכים להגיע אליה."

מורים רבים מסתירים את חוסר היכולת שלהם עצמם מאחורי אמירות כמו "אין לה את זה, אין טעם להשקיע בה זמן."

מורים רבים אומרים "אני הולך לשפוט את גודל הכישרון שלך." מבלי ממש לומר זאת.

מאמנים רבים מצדיקים מילים לא יפות ויחס מעליב כ"ניסיון להקשיח את האופי" של הספורטאים/ות.

מאמנים רבים רוצים שהספורטאי יצדיק את הגדולה שלהם על ידי ביצוע מושלם ונטול טעויות של ההוראות שקיבל.

מאמנים רבים נותנים מעצמם רק לספורטאים המובילים, ה"מוכשרים."


מורים גדולים מאמינים בהתפתחות האינטלקט והיכולות, ותהליך הלמידה מרתק אותם.

מורים גדולים אומרים "אני הולך ללמד אותך." מבלי שיש להם צורך לומר זאת במילים.

מאמנים גדולים לא יוצרים מצבי סטרס שלא לצורך ומאמינים ביכולת של הספורטאים להתפתח.

מאמנים גדולים יודעים שספורטאים ייטעו ויפסידו, והם מכינים אותם לכך מנטלית, בעוד הם ממקדים אותם במה שחשוב – המאמץ ותשומת הלב המושקעים.

מאמנים גדולים נותנים מעצמם במידה שווה לכל הספורטאים. דקות משחק הן לא המדד היחיד לנתינה של מאמן.

קארים עבדול ג'באר, מגדולי שחקני הכדורסל בכל הזמנים, על ג'ון וודן, המאמן שלו במכללות.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

מה זה IZOF

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג