מיינדסט - על יכולת והישגים

פרק שלישי מתוך הספר כוחה של נחישות (Mindset) - כל האמת על יכולת והישגים.

צילום:

רוצים לדעת עוד על הספר? לחצו כאן.

לפרק השני - בתוך תבניות החשיבה - לחצו כאן.

ילדים בחטיבת הביניים חווים שינויים רבים. בחיים החברתיים שלהם, בגוף ובמוח שלהם, וגם בלימודים. מסתבר שאלה שחווים ירידה בלימודים הם, בעיקר, ילדים בעלי תבנית חשיבה מקובעת. לעומתם, ילדים בעלי תבנית חשיבה מתפתחת דווקא חווים עלייה בלימודים.

נוסף על כך, בגיל ההתבגרות קיימת מוסכמה אצל רוב המתבגרים – להתאמץ כמה שפחות. אם אתה מתאמץ פחות, אתה יותר מקובל, יותר חכם, יותר... הכול.

זו דרך אחת להראות חוסר תלות במבוגרים – "אני לא עושה מה שאומרים לי" – אבל גם דרך לאנשים בעלי תבנית חשיבה מקובעת להגן על עצמם.

כאשר עוברים ללימודים באוניברסיטה, זה קורה שוב. אנשים זוכים להתמודד עם חומר ברמה שלא הכירו או דרישות שונות מהתיכון. אלה שפשוט קוראים שוב את החומר לא מצליחים להתקדם. מי שבאמת מתעניינים בחומר – אלה שמעניין אותם ללמוד, בעלי תבנית החשיבה המתפתחת – הם אלה שלבסוף מתגברים גם על המכשולים הכי גדולים בלימודי רפואה וגם מוציאים ציונים מעבר למה שציפו.

אז האם כל אחד יכול וכולנו נולדים עם אותו פוטנציאל? נראה שלא. איי קיו הוא תכונה שקשורה גם לגנטיקה. ועם זאת: איי קיו לא קשור לגנטיקה בלבד, ואיי קיו הוא לא מדד שמנבא בצורה חזקה הצלחה בלימודים (או בכל תחום אחר).

מורים שמבינים בחשיבות תבנית החשיבה המתפתחת שואלים את עצמם "איך אלמד?" ולא "האם אוכל ללמד?"

הם שואלים את עצמם "איך התלמידים יבינו בדרך הכי טובה?" ולא "האם הם בכלל יכולים להבין את זה?"

רק קיראו את הסיפור על ג'ורג' דנציג (ציטוט מתוך וויקיפדיה) ונסו לשער לעצמכם מה עוד המוח שלנו יוכל לעשות אם לא יהיו לו דעות קדומות על מה אנחנו יכולים ומה לא:

"באחד מהקורסים שלקח, דנציג הגיע מאוחר לאחד השיעורים וראה על הלוח שתי בעיות מהתחום של בדיקת השערות, והעתיק אותן למחברתו כשהוא סבור שאלו הם שיעורי הבית. הבעיות היו קשות מהרגיל, אך דנציג עמד במשימה ופתר אותן תוך כמה ימים. הוא הגיע למשרדו של ניימן, התנצל על האיחור בהכנת שיעורי הבית ושאל אם עדיין יש טעם להגיש את הפתרונות.

שישה שבועות מאוחר יותר, התבשר דנציג כי המנחה שלו כתב מבוא לאחד המאמרים שלו ומעוניין לשלוח אותו לפרסום. לדנציג רק אז התברר כי המנחה שלו רשם על הלוח באותו שיעור שתי השערות בסטטיסטיקה שטרם הוכחו, ושהוא היה הראשון שמצא את ההוכחות."

אבל, זה אינטליגנציה. יחסית קל להאמין שאפשר לפתח אינטליגנציה או ללמוד דברים חדשים בתחומים כאלה.

מה עם ציור? זה בטוח תכונה מולדת. אין סיכוי שאני אלמד לצייר!

ובכן, ציור הוא בעצם לא תכונה אחת. הוא מורכב מכמה מיומנויות שונות, ורובן בסך הכול דורשות יכולת ראייה בסיסית. קצוות, מרווחים, יחסים, אור וצל. כולנו כמעט מסוגלים להבחין באלמנטים הללו, רק שאין לנו שום הכשרה בנושא. זה שיש אנשים שמציירים עם הכשרה מינימלית לא אומר שאנחנו, עם הכשרה יותר נרחבת ויותר זמן, לא נצליח.

עוד כדאי לדעת, שמחמאות אינן מובילות לשיפור בתוצאות, ולמעשה, אם המחמאות מתייחסות ליכולת או לתחום אחר "מקובע" או מולד, הן אפילו מפריעות לילדים ומבוגרים להתפתח. תלמידים שמקבלים את התווית "מוכשר" או "מחוננת" אפילו מגיעים למצב בו הם משקרים לגבי תוצאות או מעתיקים כדי לשמר את המעמד שלהם בעיני הסביבה.

יותר מזה, גם תוויות שליליות (נשים לא מבינות מתמטיקה, שחורים לא מבינים בתכנות מחשבים) עלולות להפריע יותר לאנשים בעלי תבנית חשיבה מקובעת. אנשים כאלה יחששו לאבד תווית חיובית ויפחדו שהם יוכיחו את התווית השלילית.

תוכלו לקרוא עוד על תחום המחמאות כאן.

כשאנחנו ילדים, רוב ההערות שבנים זוכים לשמוע (פי 8 מבנות!) הן שליליות. בנים גם מקללים אחד את השני ומעליבים אחד את השני הרבה יותר מבנות. כשהם גדלים ומתבגרים, קצת ביקורת שלילית לא גורמת להם לחשוב על עצמם דברים רעים.

בנות גם מקבלות הרבה פחות ביקורת שלילית וגם נמנעות מלהתייחס זו לזו בצורה לא יפה פנים אל פנים, אז רוב החוויה שלהן היא של מחמאות ואמירות חיוביות. הן כמובן מאמינות למחמאות, אבל כשמגיע גיל בו כמות הביקורת או ההערות השליליות גדלה, הן מתחילות להאמין גם להן. חסר להן המנגנון שיש לבנים/גברים שאומר "לא צריך להתייחס..."

לסיכום הפרק הזה, משפט שתפס אותי ואני חושב שיישום שלו יוביל כל אחת וכל אחד להישגים במה שיבחר.

"הישגים גדולים דורשים מיקוד ברור, מאמץ כולל וארגז מלא באינספור אסטרטגיות."

לפרק הבא בסדרת הפוסטים - על מיינדסט בספורט - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג