מיינדסט - על יכולת והישגים

פרק שלישי מתוך הספר כוחה של נחישות (Mindset) - כל האמת על יכולת והישגים.

צילום:

רוצים לדעת עוד על הספר? לחצו כאן.

לפרק השני - בתוך תבניות החשיבה - לחצו כאן.

ילדים בחטיבת הביניים חווים שינויים רבים. בחיים החברתיים שלהם, בגוף ובמוח שלהם, וגם בלימודים. מסתבר שאלה שחווים ירידה בלימודים הם, בעיקר, ילדים בעלי תבנית חשיבה מקובעת. לעומתם, ילדים בעלי תבנית חשיבה מתפתחת דווקא חווים עלייה בלימודים.

נוסף על כך, בגיל ההתבגרות קיימת מוסכמה אצל רוב המתבגרים – להתאמץ כמה שפחות. אם אתה מתאמץ פחות, אתה יותר מקובל, יותר חכם, יותר... הכול.

זו דרך אחת להראות חוסר תלות במבוגרים – "אני לא עושה מה שאומרים לי" – אבל גם דרך לאנשים בעלי תבנית חשיבה מקובעת להגן על עצמם.

כאשר עוברים ללימודים באוניברסיטה, זה קורה שוב. אנשים זוכים להתמודד עם חומר ברמה שלא הכירו או דרישות שונות מהתיכון. אלה שפשוט קוראים שוב את החומר לא מצליחים להתקדם. מי שבאמת מתעניינים בחומר – אלה שמעניין אותם ללמוד, בעלי תבנית החשיבה המתפתחת – הם אלה שלבסוף מתגברים גם על המכשולים הכי גדולים בלימודי רפואה וגם מוציאים ציונים מעבר למה שציפו.

אז האם כל אחד יכול וכולנו נולדים עם אותו פוטנציאל? נראה שלא. איי קיו הוא תכונה שקשורה גם לגנטיקה. ועם זאת: איי קיו לא קשור לגנטיקה בלבד, ואיי קיו הוא לא מדד שמנבא בצורה חזקה הצלחה בלימודים (או בכל תחום אחר).

מורים שמבינים בחשיבות תבנית החשיבה המתפתחת שואלים את עצמם "איך אלמד?" ולא "האם אוכל ללמד?"

הם שואלים את עצמם "איך התלמידים יבינו בדרך הכי טובה?" ולא "האם הם בכלל יכולים להבין את זה?"

רק קיראו את הסיפור על ג'ורג' דנציג (ציטוט מתוך וויקיפדיה) ונסו לשער לעצמכם מה עוד המוח שלנו יוכל לעשות אם לא יהיו לו דעות קדומות על מה אנחנו יכולים ומה לא:

"באחד מהקורסים שלקח, דנציג הגיע מאוחר לאחד השיעורים וראה על הלוח שתי בעיות מהתחום של בדיקת השערות, והעתיק אותן למחברתו כשהוא סבור שאלו הם שיעורי הבית. הבעיות היו קשות מהרגיל, אך דנציג עמד במשימה ופתר אותן תוך כמה ימים. הוא הגיע למשרדו של ניימן, התנצל על האיחור בהכנת שיעורי הבית ושאל אם עדיין יש טעם להגיש את הפתרונות.

שישה שבועות מאוחר יותר, התבשר דנציג כי המנחה שלו כתב מבוא לאחד המאמרים שלו ומעוניין לשלוח אותו לפרסום. לדנציג רק אז התברר כי המנחה שלו רשם על הלוח באותו שיעור שתי השערות בסטטיסטיקה שטרם הוכחו, ושהוא היה הראשון שמצא את ההוכחות."

אבל, זה אינטליגנציה. יחסית קל להאמין שאפשר לפתח אינטליגנציה או ללמוד דברים חדשים בתחומים כאלה.

מה עם ציור? זה בטוח תכונה מולדת. אין סיכוי שאני אלמד לצייר!

ובכן, ציור הוא בעצם לא תכונה אחת. הוא מורכב מכמה מיומנויות שונות, ורובן בסך הכול דורשות יכולת ראייה בסיסית. קצוות, מרווחים, יחסים, אור וצל. כולנו כמעט מסוגלים להבחין באלמנטים הללו, רק שאין לנו שום הכשרה בנושא. זה שיש אנשים שמציירים עם הכשרה מינימלית לא אומר שאנחנו, עם הכשרה יותר נרחבת ויותר זמן, לא נצליח.

עוד כדאי לדעת, שמחמאות אינן מובילות לשיפור בתוצאות, ולמעשה, אם המחמאות מתייחסות ליכולת או לתחום אחר "מקובע" או מולד, הן אפילו מפריעות לילדים ומבוגרים להתפתח. תלמידים שמקבלים את התווית "מוכשר" או "מחוננת" אפילו מגיעים למצב בו הם משקרים לגבי תוצאות או מעתיקים כדי לשמר את המעמד שלהם בעיני הסביבה.

יותר מזה, גם תוויות שליליות (נשים לא מבינות מתמטיקה, שחורים לא מבינים בתכנות מחשבים) עלולות להפריע יותר לאנשים בעלי תבנית חשיבה מקובעת. אנשים כאלה יחששו לאבד תווית חיובית ויפחדו שהם יוכיחו את התווית השלילית.

תוכלו לקרוא עוד על תחום המחמאות כאן.

כשאנחנו ילדים, רוב ההערות שבנים זוכים לשמוע (פי 8 מבנות!) הן שליליות. בנים גם מקללים אחד את השני ומעליבים אחד את השני הרבה יותר מבנות. כשהם גדלים ומתבגרים, קצת ביקורת שלילית לא גורמת להם לחשוב על עצמם דברים רעים.

בנות גם מקבלות הרבה פחות ביקורת שלילית וגם נמנעות מלהתייחס זו לזו בצורה לא יפה פנים אל פנים, אז רוב החוויה שלהן היא של מחמאות ואמירות חיוביות. הן כמובן מאמינות למחמאות, אבל כשמגיע גיל בו כמות הביקורת או ההערות השליליות גדלה, הן מתחילות להאמין גם להן. חסר להן המנגנון שיש לבנים/גברים שאומר "לא צריך להתייחס..."

לסיכום הפרק הזה, משפט שתפס אותי ואני חושב שיישום שלו יוביל כל אחת וכל אחד להישגים במה שיבחר.

"הישגים גדולים דורשים מיקוד ברור, מאמץ כולל וארגז מלא באינספור אסטרטגיות."

לפרק הבא בסדרת הפוסטים - על מיינדסט בספורט - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 3

האם אפשר ללמד שליטה-עצמית?

המדע מאחורי מרד הנעורים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 2

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 1

החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים

סיכום 2021

סיכום 2021 באתר

למה ילדים משקרים

למה הורים לבנים לא מדברים על גזע?

השעה האבודה

Nurture Shock / Bronson & Merryman

The captain class / Sam Walker

הטיית העיגון

מחט עוד יותר טובה

מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך / אורן ארגז

עין הסערה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ננו גינזבורג

מחשבות על אימון - כדורעף

זריזות מזויפת

תפקידו של שף

The obstacle is the way / Ryan Holiday

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג