Nurture Shock / Bronson & Merryman

הורים לא אוהבים ספרים שאומרים להם איך לעשות את התפקיד הזה. הם לא אוהבים לצבוע את התמונה לפי המספרים שמישהו אחר שירטט. הקדמה ופרק ראשון.

צילום:

בשבועות הקרובים אביא בסדרת הפוסטים את הלקחים שלי מתוך הספר שמיועד לעזור להורים ולמחנכים לטפח ולגדל ילדים בצורה הכי קרובה שאפשר לרצוי, בעזרת הידע שקיים בעולם לגבי התפתחות ילדים ומתבגרים.

הקדמה:

למה האינסטינקטים שלנו לגבי ילדים יכולים לטעות פעמים רבות כל כך?

הורים לא אוהבים ספרים שאומרים להם איך לעשות את התפקיד הזה. הם לא אוהבים לצבוע את התמונה לפי המספרים שמישהו אחר שירטט.

פעם האמינו שנשים מקבלות את אינסטינקט האמהות מיד עם הופעת ההורמונים של הלידה, ומחזיקות בידע האינסטינקטיבי הזה לפחות במשך 18 שנים.

עם זאת, האינסטינקט המדובר הוא רק כזה שגורם להורה להגן על הילד ולרצות לטפח אותו. איך לעשות את זה בצורה הטובה ביותר? זו כבר שאלה אחרת...

לתוך הדייסה של דעות ומחשבות של הורים חדשים, נמזגים ומתמזגים עוד כמה דברים שמשפיעים: אופטימיות מוגזמת, הטיות מוסריות, אופנות שחולפות, היסטוריה אישית, ועוד.

הספר ידבר על חלק חשוב מהדברים שהורים צריכים לדעת על טיפוח הילדים שלהם – חלק שלא מגיע בתור אינסטינקט, חלק שמראה שרוב ההנחות שלנו על גידול ילדים לאו דווקא נכונות.

המטרה, בסופו של דבר, היא ליצור עבור כל מי שבא במגע עם ילדים ומתבגרים – הורים, אנשי חינוך פורמלי ולא פורמלי, ועוד – בסיס מדעי יותר ומותאם יותר למציאות, כזה שיעזור לילדים להתפתח בצורה מיטבית.

נושאים שונים שיעלו במהלך הספר והפתיעו גם את הכותבים בזמן שחקרו את הנושא:

הערכה עצמית, לימוד נהיגה, הרעיון שילדים לא מבחינים בין צבעי העור ברמה הגזענית, אזהרה כלפי הילדים לא להלשין, זיהוי מוקדם של מחוננים, האמירה שטלוויזיה גורמת לילדים להשמין, וההנחה שזה סימן טוב שהילד יכול להגיד "לא" ללחץ חברתי.


פרק ראשון: ההשפעה ההפוכה של המילים הטובות.

הרבה מאוד הורים אומרים לילדים שלהם שהם "גאונים" או "חכמים כל כך!" או סתם "מושלמים."

הם יודעים שזה יעזור לילדים שלהם לפתח ביטחון עצמי, להרגיש טוב לגבי עצמם, להעז.

הם טועים.

זה עושה בדיוק ההיפך.

אחד המחקרים של קרול דווק הראה שמספיקה שורה אחת של מילה טובה כדי לגרום להבדל גדול בדרך בה ילדים מתייחסים ליכולת של עצמם.

יש הבדל ענקי בין "אתה בטח ממש חכם" לבין "בטח ממש התאמצת."

מי ששומע שהוא הצליח כי הוא התאמץ, ימשיך – באחוזים הרבה יותר גדולים – להתאמץ, גם אם המשימה הבאה קשה יותר.

מי ששומע שהוא הצליח כי הוא חכם, רוב הסיכויים שבפעם הבאה, הקשה יותר, הוא יחליט לעצמו "זה לא שווה לי לנסות, אני עלול לגלות שאני לא חכם."

עוד על המחקר של דווק בלחיצה כאן.

האפקט קיים אצל בנים וגם בנות, בגילאים שונים ובחתכים סוציו-אקונומיים שונים. זה משפיע על כולם.

חוקר מוביל במחקר על הערכה עצמית בדק את 15,000 המחקרים על הנושא, מצא שרובם הגדול נערכו בשיטה שקשה לסמוך עליה מבחינה מדעית (דיווח עצמי), לקח 200 מחקרים שכן היו מהימנים מספיק, ופסק להפתעת הרוב שהערכה עצמית גבוהה לא משפרת ציונים או הישגים בקריירה, לא הפחיתה שימוש באלכוהול ולא הפחיתה אלימות. הוא סיפר בזמנו שהתוצאות האלה היו "האכזבה הכי גדולה בקריירה שלי."

הוא חושב שהורים שממשיכים להחמיא בצורה כזו לילדים שלהם – למרות שהעדויות המדעיות מצביעות לכיוון ההפוך – בעצם עושים את זה גם כדי להחמיא לעצמם.

ילדים צעירים (עד גיל 7) מקבלים מחמאה כפי שהיא. ילדים יותר מבוגרים כבר מתחילים לחשוד בה. חלק חושב שמי שמקבל מחמאות הם דווקא אלה שהיכולת שלהם היא פחות טובה והם צריכים חיזוקים מבחוץ. חלק חושב שמי שמקבל ביקורת הם אלה שיכולים עדיין להשתפר, בעוד אלה שמקבלים מחמאות הם אלה שלא נשאר להם לאן להתקדם.

ילדים גם מתרגלים לכמות מחמאות גדולה, וקשה לגמול אותם. יש כאלה שחווים תסמיני גמילה כשהם לא מקבלים את השבחים שהם היו רגילים לקבל כשהיו צעירים יותר.

אז מה כדאי לעשות?

1. כדאי להחמיא, אבל בצורה ספציפית (על אירוע או מעשה מסוים, לא באופן כללי).

2. כדאי להחמיא, אבל בצורה שמשבחת דברים שאפשר לשלוט בהם (כמו מאמץ).

3. כדאי לדעת שאם אנחנו רוצים לפתח ביטחון עצמי, אנחנו צריכים לאפשר לילדים לבטוח בעצמם. זה אומר שהביטחון שלהם לא יבוא מאיתנו ומהמחמאות שלנו, אלא על ידי התנסות, כישלונות, התגברות על כישלונות ורכישת ביטחון עצמי.

עוד על ביטחון עצמי בלחיצה כאן.

לפוסט הבא עם הפרק השני מהספר - על שינה - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 3

האם אפשר ללמד שליטה-עצמית?

המדע מאחורי מרד הנעורים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 2

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 1

החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים

סיכום 2021

סיכום 2021 באתר

למה ילדים משקרים

למה הורים לבנים לא מדברים על גזע?

השעה האבודה

The captain class / Sam Walker

הטיית העיגון

מחט עוד יותר טובה

מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך / אורן ארגז

עין הסערה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ננו גינזבורג

מחשבות על אימון - כדורעף

זריזות מזויפת

תפקידו של שף

The obstacle is the way / Ryan Holiday

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג