מודל האילוצים של Newell

בפוסט נוסף שתומך במאמנים בדרכי אימון מבוססות מדע, לירן שפירא מציג את המאפיינים של האימון שמבוסס על מגבלות/אילוצים.

צילום:
Sangga Rima Roman Selia on Unsplash

בשבוע שעבר כתבתי על החשיבות של כוונות הספורטאים והמאמן, ואיך הן משפיעות על תפיסת מידע וקבלת החלטות בזמן אימון. "מודל האילוצים" (CONSTRAINTS), שהוצג על ידי החוקר קארל ניואל (NEWELLׂ) בשנת 1986, מנסה להסביר איך גורמים שונים ׁׁ(כולל כוונות הספורטאי) משפיעים על התנהגות ופיתוח קואורדינציה. המודל מגדיר שלושה סוגי אילוצים המנחים את הספורטאי בחיפוש אחר פתרונות מוטוריים יעילים: הגדרת המטלה וחוקיה, תכונות אישיות, ותנאי הסביבה בה פועל הספורטאי.

אז מה הם אילוצים?

גבולות פנימיים או חיצוניים ותכונות המגבילות את מספר אפשרויות הפעולה הנתונות לספורטאי. לאילוצים יכולים להיות רכיבים מרחביים או זמניים או שניהם, הם נמצאים בכל מקום, והם פועלים בקנה מידת זמן של אלפיות שנייה ועד שנים. פעולות אינן נגרמות על ידי אילוצים, אלא פעולות מסוימות נשללות על ידן. כאמור, האילוצים נחלקים לשלושה סוגים:

אילוצי משימה (TASK):

ספציפיים למשימה המתבצעת. הם קשורים למטרת המשימה ולכללים השולטים במשימה. הם לא פיזיים, אלא מדובר באילוצים או דרישות מרומזות שיש לעמוד בהן על מנת שהתנועה תייצר פעולה מוצלחת. אילוצים משימתיים הם הקלים ביותר לתמרון על ידי המאמן, וניתן להשיג שינויים בהתנהגות הספורטאים על ידי הגבלת זמן, מרחב, מספר ספורטאים בכל קבוצה, עמדות התחלה, ניקוד וחוקים אחרים למשימה.

אילוצים אישיים (INDIVIDUAL):

גורמים המשפיעים ישירות על מערכת התנועה האישית של הספורטאי, כולל יכולות פיזיות, פיזיולוגיות, מורפולוגיות ופסיכולוגיות. השינויים באילוצים אישיים בדרך כלל קורים על פני זמן ארוך יותר, שכן שינויים פיזיים, פיזיולוגיים, מורפולוגיים ופסיכולוגיים בדרך כלל לוקחים זמן. אך הוראות ורמזים מילוליים יכולים להשפיע על התנהגות הפרט ועל מיקוד הקשב שלהם במידה רבה.

אילוצים סביבתיים (ENVIRONMENTALׂ):

חיצוניים למערכות התנועה של הספורטאי. משתנים הנוגעים למערך המרחבי והזמני של העולם הסובב הפועל על מערכת התנועה, כלומר משטח המשחק, מזג האוויר, אור הסביבה, רעש הקהל, הטמפרטורה. אילוצים סביבתיים הם גם קשים לניהול, אך דרכים פשוטות יהיו תרגול על משטחים שונים, קביעת אימונים בזמנים שונים (במיוחד זמנים דומים לתחרות), אימון בתנאי מזג אוויר שונים וכו'.

כשמאמן מודע ומבין את האילוצים השונים המשפיעים על פעולות הספורטאי, הוא יכול לתמרן את האילוצים כדי להנחות את הספורטאי לעבר גילוי פתרונות חדשים. הקשר ההדוק בין סביבת הספורטאי לפעולותיו נותן למאמן את האפשרות לגרום לשינויים גדולים בהתנהגות על ידי שינוי הסביבה בה פועל הספורטאי. לכן, עיצוב המשימות באימון ותמרון תנאי הסביבה הם כלים עוצמתיים העומדים לרשות המאמן, ושימוש נכון בכלים הללו יכול להוביל לתוצאות מעולות.

מקורות:

Glazier, P. S. (2017). Towards a Grand Unified Theory of sports performance. Human Movement Science, 56, 139–156. https://doi.org/10.1016/j.humov.2015.08.001

Newell, K. M. (1986). Constraints on the Development of Coordination. In Motor Development in Children: Aspects of Coordination and Control(pp. 341–360). https://doi.org/10.1007/978-94-009-4460-2_19

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

איך נראה שבוע אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

איך נראה יום אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

דברים שכדאי לדעת על יכולת גופנית

Do Nothing / Celeste Headlee

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 3

תובנות ממשחק הכדורסל - אלישה קלארק

מחשבות אחרונות על הסדרה The last dance

תובנות ממשחק הכדורסל - שיחה עם אגדות כדורסל יווניות

השחקן הוותיק שלי - וינס קרטר

The last dance 7+8 - מחשבה ראשונה

איך לקרוא יותר ספרים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 2

kaizen / Sarah Harvey

תובנות ממשחק הכדורסל - ארגון שחקניות הכדורסל

השחקן הוותיק שלי - ריי אלן

דברים מתפוררים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 1

השחקן הוותיק שלי - אייזיאה תומאס

10 מחשבות על תכנות

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג