מטרת האימון

לירן שפירא ממשיך בסדרת הפוסטים שנועדה לחשוף בפני מאמנים וספורטאים משני המינים את המחקר מאחורי האימון ואת הדברים שכל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי לשדרג את איכות האימונים.

צילום:
Jimmy Ofisia on Unsplash

בשבוע הקודם כתבתי על הרעיון של "להגביל כדי לאפשר", שבבסיסו אומר שהמאמן צריך לעצב תרגילים ומשחקים המנחים את הספורטאי לבחור לפעול בצורה מסוימת על ידי מתן הזדמנות וצורך לפעול מבלי להכריח אותו. לפי גישה זו, ההחלטה של הספורטאי איך ומתי לפעול מתבססת על שני דברים עיקריים:

1) המידע מהסביבה שנתפס אצל הספורטאי כהזדמנויות לפעולה

2) הצורך שמניע אותו לפעול, כלומר המטרה שלו.

אם כך, המטרה שמניעה את הספורטאי לפעול יכולה להיות חשובה באותה מידה כמו עיצוב התרגיל.

לכן, הדבר הראשון שחשוב שנשאל את עצמנו כדי לעצב סביבת אימון מיטבית הוא: "מהי מטרת האימון?"

כשמאמן מתחיל לתכנן את האימון עליו קודם כל להציב מטרה, אשר תהיה הגורם המניע את ההחלטות שלו ושל הספורטאים. מוכרח להיות תיאום בין כוונות המאמן לכוונות הספורטאי. פער בין כוונות הספורטאי למטרות המאמן יכול להוביל לכישלון ולתסכול משני הצדדים.

ניתן לשפר את תיאום הכוונות על ידי מסגור המשימה בתוך התמונה הגדולה של סביבת התחרות, לדוגמה איך התרגיל יעזור לביצועים במשחק. המאמן יכול להגדיר באופן מילולי את המטרות ואת הציפיות שלו מהספורטאים במהלך כל תרגיל. למשל, חשוב שהספורטאים ידעו האם המטרה העיקרית היא למידה או ביצוע:

כאשר מטרת האימון מוגדרת בבירור כמוכוונת למידה, זה יוצר אקלים המאפשר לספורטאים לקחת סיכונים ולבצע טעויות כחלק מתהליך החיפוש אחר פתרונות מגוונים. זאת לעומת מטרה של ביצוע, בו הספורטאים ינסו לבצע את הפעולות שהם הכי בטוחים בהם והמאמן מודד את ההתקדמות שלהם.

לאחר שמטרת האימון מוגדרת על ידי המאמן ומובנת היטב על ידי הספורטאי, חשוב שהתרגיל שמעצב המאמן יאפשר לספורטאים הזדמנויות לפעול בהקשר למטרה שלהם. משימתו של המאמן היא להשתמש בידע שלו על הענף כדי ליצור מצבים שיזמינו את הספורטאי לנצל את האפשרויות העומדות בפניו. הוא יכול לעשות זאת על ידי שינוי של תנאי המשחק, החוקים, מספר השחקנים, ההוראות ליריב, גודל המגרש ועוד.

כאשר החלטות הספורטאי והמאמן מונחות על ידי המטרה של האימון, זה מאפשר לנו להעביר את המיקוד שלנו מפעולות לפעולות-גומלין עם הסביבה.

המיקוד על היכולת להסתגל לסביבה וללמוד לקלוט את המידע המתקבל ממנו, מאפשר לספורטאי להפסיק לחשוב על הפעולות שלו בתור 'טכניקות' שהוא צריך לחזור עליהן ולזכור, ובמקום זה לחשוב על הפעולות כפתרונות יעילים לבעיות שהוא נתקל בהן בזמן התחרות.

הרעיון של "חזרות ללא חזרה" שכתבתי עליו בפוסט לפני שבועיים, מתייחס לצורך לשים את הספורטאי בסביבות דינמיות בהן הוא נדרש לחזור על הניסיון לפתור בעיות בדרכים מגוונות להשגת המטרה.

השינוי בדגש, לא רק פעולות אלא פעולות-גומלין, הינו רעיון חשוב בגישה האקולוגית לפיתוח מיומנויות. המושג 'פעולות-גומלין' מכיל בתוכו את היחסים המורכבים בין כוונות הספורטאי, התפיסה והפעולה במשימה מוכוונת מטרה.

מקור:

Renshhaw, I., Davids, K., Newcombe, D., & Roberts, W. (2019). The Constraints-Led Approach: Principles for sports coaching and practice design. Routledge.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 19

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 18

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 17

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג