להגביל כדי לאפשר

חשוב שספורטאים ילמדו לזהות לבד את ההזדמנויות הרלוונטיות להם ללא הוראות ישירות מהמאמן. איך אנחנו בתור מאמנים יכולים לעזור לספורטאים להתמקד על המידע הרלוונטי שיעזור להם לבצע בזמן התחרות? לירן שפירא מסביר.

צילום:

בפעם הקודמת כתבתי על הצורך של המאמן לעצב סביבת למידה ייצוגית שתאפשר לספורטאים הזדמנויות לפעול בהתאם למידע שהם צפויים להיתקל בו בזמן תחרות. שאלה שעולה מכאן היא: איך אנחנו בתור מאמנים יכולים לעזור לספורטאים להתמקד על המידע הרלוונטי שיעזור להם לבצע בזמן התחרות? לפי הגישה האקולוגית לתפיסה ופעולה (גיבסון 1979), המידע מהסביבה מתפרש אצל הספורטאי כהזדמנויות לפעולה הנקראות "התאפשרויות" (AFFORDANCES).

הספורטאי מפרש תכונות של הסביבה במונחים של הפעולות המתאפשרות לו - לדוגמא, רווח בין מגינים יכול להתפרש כהזדמנות למסירה או חדירה ביניהם. התאפשרויות הן דינמיות, הן יכולות להשתנות לאורך זמן לפי שינויים בסביבה או ביכולות האישיות של הספורטאי.

אחד הדברים שמאמנים יכולים לעשות כדי לעזור לספורטאי הוא להסב את תשומת ליבם לאפשרויות פעולה ספציפיות (מסירה/חדירה/זריקה) שהמידע בסביבת התחרות (רווח או שטח פנוי) שהספורטאי יכול לנצל לטובתו. משום שהסביבה משתנה במהירות ותלויה ביכולות האישיות של כל ספורטאי, חשוב שספורטאים ילמדו לזהות לבד את ההזדמנויות הרלוונטיות להם ללא הוראות ישירות מהמאמן. אז איך אנחנו יכולים לעזור להם מבלי לתת להם הוראות מילוליות? אחת השיטות לעשות את זה היא "להגביל כדי לאפשר" (Constrain to Afford).

כדי שהספורטאים שאנחנו מאמנים ילמדו לשים לב למידע חשוב מהסביבה, אנחנו צריכים לספק להם הזדמנויות רבות לכוונן (ATTUNE) את תשומת הלב שלהם להזדמנויות הפעולה שהסביבה מזמינה. ספורטאים שיודעים אל מה לשים לב, איך להסתגל לסביבה דינמית ואיך לנצל את ההזדמנויות הנפרשות בפניהם, יצליחו לבצע ברמה גבוהה יותר.

לעתים, ספורטאים אינם מצליחים לקלוט את המידע הנחוץ להם, ולכן אחד הדברים שמאמנים יכולים לעשות הוא להציב הגבלות (CONSTRAINTS) על אפשרויות פעולה מסוימות כדי להדגיש את הנוכחות של אפשרויות חדשות. גישה זו נקראת "Constrain to Afford". הגישה דורשת מהמאמן לעצב את גבולות הפעילות (גודל מגרש, מספר שחקנים, שיטת הניקוד, הגבלות זמן וכו') כך שזמינות של אפשרויות חדשות יתגלו בפני הספורטאים. למשל, יתרון מספרי בהתקפה בכדורגל "מזמין" את האפשרות למסירה לשחקן פנוי.

תנו להם הזדמנות וצורך לפעול

הרעיון מאחורי שיטת "להגביל כדי לאפשר" היא שהחלטות הספורטאי צריכות להגיע דרך בחירה שלו ולא בגלל שמכריחים אותו. ניקח בחשבון שההחלטה של "מתי לעשות" פעולה מסוימת היא לעתים חשובה כמו הפעולה עצמה, ולכן שניהם צריכים להיות מחוברים (COUPLED) לסביבת הביצוע. בנוסף, לא כל אפשרות לפעולה (לדוגמה, שחקן פנוי למסירה) צריכה להיבחר אם היא לא עוזרת להשגת המטרה (הוא לא בעמדה טובה להבקיע).

אם כך, הספורטאי צריך ללמוד לא רק אילו הזדמנויות פעולה קיימות, אלא גם אילו הזדמנויות כדאי לו לנצל ומתי לקחת אותן.

חשוב להדגיש שלא צריך להכריח את הספורטאי לבצע פעולה מסוימת ("חייב למסור"), אלא ליצור מצב שהספורטאי מקבל את ההחלטה בעצמו לפעול (מסירה) אחרי שסרק את הסביבה שלו (המגרש), זיהה את ההזדמנות (שחקן פנוי), והיה לו צורך לפעול (לחץ עליו משחקן הגנה). אם הספורטאים יתאמנו על קבלת החלטות ופעולה לפי מידע מהסביבה ולא על פי הוראות מהמאמן, אנחנו יכולים להיות יותר בטוחים שהפתרונות שהם משתמשים בהם באימון יהיו שמישים גם במצב תחרות, והקשר בין תפיסה ופעולה יתחזק.

דוגמאות לשינויים בעיצוב התרגיל/משחק שמזמינים את הספורטאים להגיב בצורה מסוימת מבלי להכריח אותם:

● גודל מגרש - להקטין או להגדיל את מגרש כדי לשנות דפוס פעולה

● מספר שחקנים- לתת יתרון מספרי לאחת הקבוצות

● שיטת הניקוד - נקודות בונוס על פעולות רצויות (למשל אסיסט), או מינוס על טעויות (איבוד כדור)

● הגבלת זמן - לקצר את שעון הזריקה בכדורסל כדי לעודד משחק מהיר

● הוראות לקבוצה היריבה - לחץ או שמירה אזורית יגרמו להתקפה לפעול אחרת

● רעש - הפעלת רמקולים כדי לגרום לספורטאים לתקשר יותר בקול רם או בצורה ויזואלית

לסיכום, כדי שספורטאים ילמדו לזהות הזדמנויות לפעולה וידעו מה כדאי להם לעשות ומתי לפעול, אנחנו צריכים לשים אותם במצבים באימון שמזמינים אותם לנצל הזדמנויות מבלי להכריח אותם לכך, ולאפשר להם לגלות מה עובד בעצמם.

מקורות:

Pinder, R. A., Davids, K., Renshaw, I., & Araújo, D. (2011). Representative Learning Design and Functionality of Research and Practice in Sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 33(1), 146–155.

Renshhaw, I., Davids, K., Newcombe, D., & Roberts, W. (2019). The Constraints-Led Approach: Principles for sports coaching and practice design. Routledge.

Renshaw, I., Araújo, D., Button, C., Chow, J. Y., Davids, K., & Moy, B. (2016). Why the Constraints-Led Approach is not Teaching Games for Understanding: a clarification. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(5), 459–480. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1095870

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג