להגביל כדי לאפשר

חשוב שספורטאים ילמדו לזהות לבד את ההזדמנויות הרלוונטיות להם ללא הוראות ישירות מהמאמן. איך אנחנו בתור מאמנים יכולים לעזור לספורטאים להתמקד על המידע הרלוונטי שיעזור להם לבצע בזמן התחרות? לירן שפירא מסביר.

צילום:

בפעם הקודמת כתבתי על הצורך של המאמן לעצב סביבת למידה ייצוגית שתאפשר לספורטאים הזדמנויות לפעול בהתאם למידע שהם צפויים להיתקל בו בזמן תחרות. שאלה שעולה מכאן היא: איך אנחנו בתור מאמנים יכולים לעזור לספורטאים להתמקד על המידע הרלוונטי שיעזור להם לבצע בזמן התחרות? לפי הגישה האקולוגית לתפיסה ופעולה (גיבסון 1979), המידע מהסביבה מתפרש אצל הספורטאי כהזדמנויות לפעולה הנקראות "התאפשרויות" (AFFORDANCES).

הספורטאי מפרש תכונות של הסביבה במונחים של הפעולות המתאפשרות לו - לדוגמא, רווח בין מגינים יכול להתפרש כהזדמנות למסירה או חדירה ביניהם. התאפשרויות הן דינמיות, הן יכולות להשתנות לאורך זמן לפי שינויים בסביבה או ביכולות האישיות של הספורטאי.

אחד הדברים שמאמנים יכולים לעשות כדי לעזור לספורטאי הוא להסב את תשומת ליבם לאפשרויות פעולה ספציפיות (מסירה/חדירה/זריקה) שהמידע בסביבת התחרות (רווח או שטח פנוי) שהספורטאי יכול לנצל לטובתו. משום שהסביבה משתנה במהירות ותלויה ביכולות האישיות של כל ספורטאי, חשוב שספורטאים ילמדו לזהות לבד את ההזדמנויות הרלוונטיות להם ללא הוראות ישירות מהמאמן. אז איך אנחנו יכולים לעזור להם מבלי לתת להם הוראות מילוליות? אחת השיטות לעשות את זה היא "להגביל כדי לאפשר" (Constrain to Afford).

כדי שהספורטאים שאנחנו מאמנים ילמדו לשים לב למידע חשוב מהסביבה, אנחנו צריכים לספק להם הזדמנויות רבות לכוונן (ATTUNE) את תשומת הלב שלהם להזדמנויות הפעולה שהסביבה מזמינה. ספורטאים שיודעים אל מה לשים לב, איך להסתגל לסביבה דינמית ואיך לנצל את ההזדמנויות הנפרשות בפניהם, יצליחו לבצע ברמה גבוהה יותר.

לעתים, ספורטאים אינם מצליחים לקלוט את המידע הנחוץ להם, ולכן אחד הדברים שמאמנים יכולים לעשות הוא להציב הגבלות (CONSTRAINTS) על אפשרויות פעולה מסוימות כדי להדגיש את הנוכחות של אפשרויות חדשות. גישה זו נקראת "Constrain to Afford". הגישה דורשת מהמאמן לעצב את גבולות הפעילות (גודל מגרש, מספר שחקנים, שיטת הניקוד, הגבלות זמן וכו') כך שזמינות של אפשרויות חדשות יתגלו בפני הספורטאים. למשל, יתרון מספרי בהתקפה בכדורגל "מזמין" את האפשרות למסירה לשחקן פנוי.

תנו להם הזדמנות וצורך לפעול

הרעיון מאחורי שיטת "להגביל כדי לאפשר" היא שהחלטות הספורטאי צריכות להגיע דרך בחירה שלו ולא בגלל שמכריחים אותו. ניקח בחשבון שההחלטה של "מתי לעשות" פעולה מסוימת היא לעתים חשובה כמו הפעולה עצמה, ולכן שניהם צריכים להיות מחוברים (COUPLED) לסביבת הביצוע. בנוסף, לא כל אפשרות לפעולה (לדוגמה, שחקן פנוי למסירה) צריכה להיבחר אם היא לא עוזרת להשגת המטרה (הוא לא בעמדה טובה להבקיע).

אם כך, הספורטאי צריך ללמוד לא רק אילו הזדמנויות פעולה קיימות, אלא גם אילו הזדמנויות כדאי לו לנצל ומתי לקחת אותן.

חשוב להדגיש שלא צריך להכריח את הספורטאי לבצע פעולה מסוימת ("חייב למסור"), אלא ליצור מצב שהספורטאי מקבל את ההחלטה בעצמו לפעול (מסירה) אחרי שסרק את הסביבה שלו (המגרש), זיהה את ההזדמנות (שחקן פנוי), והיה לו צורך לפעול (לחץ עליו משחקן הגנה). אם הספורטאים יתאמנו על קבלת החלטות ופעולה לפי מידע מהסביבה ולא על פי הוראות מהמאמן, אנחנו יכולים להיות יותר בטוחים שהפתרונות שהם משתמשים בהם באימון יהיו שמישים גם במצב תחרות, והקשר בין תפיסה ופעולה יתחזק.

דוגמאות לשינויים בעיצוב התרגיל/משחק שמזמינים את הספורטאים להגיב בצורה מסוימת מבלי להכריח אותם:

● גודל מגרש - להקטין או להגדיל את מגרש כדי לשנות דפוס פעולה

● מספר שחקנים- לתת יתרון מספרי לאחת הקבוצות

● שיטת הניקוד - נקודות בונוס על פעולות רצויות (למשל אסיסט), או מינוס על טעויות (איבוד כדור)

● הגבלת זמן - לקצר את שעון הזריקה בכדורסל כדי לעודד משחק מהיר

● הוראות לקבוצה היריבה - לחץ או שמירה אזורית יגרמו להתקפה לפעול אחרת

● רעש - הפעלת רמקולים כדי לגרום לספורטאים לתקשר יותר בקול רם או בצורה ויזואלית

לסיכום, כדי שספורטאים ילמדו לזהות הזדמנויות לפעולה וידעו מה כדאי להם לעשות ומתי לפעול, אנחנו צריכים לשים אותם במצבים באימון שמזמינים אותם לנצל הזדמנויות מבלי להכריח אותם לכך, ולאפשר להם לגלות מה עובד בעצמם.

מקורות:

Pinder, R. A., Davids, K., Renshaw, I., & Araújo, D. (2011). Representative Learning Design and Functionality of Research and Practice in Sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 33(1), 146–155.

Renshhaw, I., Davids, K., Newcombe, D., & Roberts, W. (2019). The Constraints-Led Approach: Principles for sports coaching and practice design. Routledge.

Renshaw, I., Araújo, D., Button, C., Chow, J. Y., Davids, K., & Moy, B. (2016). Why the Constraints-Led Approach is not Teaching Games for Understanding: a clarification. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(5), 459–480. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1095870

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 19

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 18

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 17

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג