עיצוב סביבת למידה ייצוגית

מה אנחנו צריכים להציג לספורטאים כדי שיפתחו מיומנויות מתאימות לסביבת התחרות? מה חשוב בבניית תרגילי אימון? לירן שפירא מסביר.

צילום:

יש שתי הנחות מרכזיות עליהן כתבתי בפעמים קודמות:

1) מטרת האימון היא למידה ופיתוח מיומנויות שיתורגמו לביצועים בתחרות.

2) הדרך לפיתוח מיומנות היא על ידי חיפוש מתמשך אחר פתרונות לבעיות.

אם נקבל את ההנחות האלו, עולה השאלה - איזה סוג בעיות אנחנו צריכים להציג לספורטאים כדי שיפתחו מיומנויות מתאימות לסביבת התחרות?

אחת ההצעות העולות ממחקרים היא לבחון את רמת הייצוגיות הסביבתית (REPRESENTATIVE ENVIRONMENT) של המשימות שאנחנו נותנים לספורטאים באימון.

בספורט, היכולת של ספורטאים להשתמש במידע מהסביבה לקבלת החלטות מושתתת על חיבור יעיל בין מערכות התפיסה והפעולה: Perception-Action Coupling.

אז איך ספורטאים לומדים על איזה מידע להתמקד? המידע הרלוונטי לשליטה בתנועות וקבלת החלטות מתגלה תוך כדי פעולות גומלין (INTERACTIONS) בין הספורטאי לסביבתו.

מחקרים עדכניים מציעים מעבר לכיוון משימות שיותר דומות למצב תחרות כדי לעודד פיתוח יכולות שיתורגמו לביצועים. לעיתים קרובות, ספורטאים אינם מקבלים מספיק הזדמנויות באימון לתרגל מיומנויות הקשורות ישירות למידע בו הם יתקלו בסביבת התחרות.

שיטה אחת היא לתת לספורטאים הזדמנויות להתחבר למידע הרלוונטי לביצועים בעזרת "עיצוב סביבת למידה ייצוגית" (REPRESENTATIVE LEARNING DESIGN).

שיטה זו דורשת מהמאמן לעצב משימות המדמות היבטים מרכזיים של סביבת התחרות. הרעיון העיקרי מאחורי השיטה היא שכאשר סביבת האימון מדמה את סביבת התחרות, יש יותר סיכוי שהמיומנויות הנלמדות בתהליך האימון יתורגמו לביצועים בתחרות.

שני מושגי מפתח שיעזרו למאמן לעצב סביבה ייצוגית הם תפקודיות (FUNCTIONALITY) ומהימנות פעולה (ACTION FIDELITY):

תפקודיות: המידע באימון הוא אותו מידע שמופיע בתחרות.

האם המידע שהספורטאים משתמשים בו להנחות את הפעולות שלהם הוא שימושי ורלוונטי למצב שיתקלו בו בתחרות?

מהימנות פעולה: רצף הפעולה המלא (מטרה-תפיסה-פעולה) הינו תמונת ראי של הפעולה בזמן תחרות.

זאת אומרת, האם הפעולה נראית, מרגישה ומתנהגת כמו בתחרות?

מאמנים שרוצים לעצב סביבת למידה ייצוגית לספורטאים שלהם צריכים לתכנן משימות דינמיות הלוקחות בחשבון את המשתנים מתוך התחרות שמשפיעים על תנועות והחלטות המתחרים.

משימות שנותנות אפשרות לדגום פתרונות ביחס למידע המתקבל מהסביבה ובכך מחזקות את החיבור בין מערכות התפיסה ופעולה.

כדי לשמר את עיקרון התפקודיות, צריך לוודא שהחלטות הספורטאים מונחות על ידי מידע שקיים גם בתחרות. כדי לשמור על עיקרון מהימנות הפעולה, אנחנו צריכים לראות שהפתרונות שהם מוצאים באימון הם ישימים גם בסביבת תחרות אמיתית ושהתנועות מתבצעות במהירות ועצימות תחרותית.

כדי לבחון את רמת הייצוגיות של משימה, מאמן יכול לשאול את עצמו את השאלות הבאות:

  1. האם מטרת המשימה דומה למטרת השחקנים בסיטואציית משחק?
  2. האם המשימה מעודדת גיוון פתרונות הדומים לפתרונות במשחק אמיתי?
  3. האם המהלך מתחיל באופן דומה למשחק?
  4. האם תנועת השחקן דומה לתנועה במשחק?
  5. האם המשימה מעודדת קבלת החלטות?

סרטון קצר באנגלית המדגים אימון ייצוגי:

מקורות:

Krause, L., Farrow, D., Pinder, R., Buszard, T., Kovalchik, S., & Reid, M. (2019). Enhancing skill transfer in tennis using representative learning design. https://doi.org/10.1080/02640414.2019.1647739

Krause, L., Farrow, D., Reid, M., Buszard, T., & Pinder, R. (2018). Helping coaches apply the principles of representative learning design: validation of a tennis specific practice assessment tool. Journal of Sports Sciences, 36(11), 1277–1286. https://doi.org/10.1080/02640414.2017.1374684

Pinder, R. A., Davids, K., Renshaw, I., & Araújo, D. (2011). Representative Learning Design and Functionality of Research and Practice in Sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 33(1), 146–155. https://doi.org/10.1123/jsep.33.1.146

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

טרי פראצ'ט על כתיבה ועל החיים

Terry Pratchett - A life with footnotes / Rob Wilkins

תרגילי אימון שכנראה לא שמעתם עליהם

עקרונות משחק

פיתוח שחקנים עדכני

מיישמים CLA בכדורסל

מדוע למידה היא לא לינארית

כוחה של תפיסה

מהי מיומנות?

להתגבר על הסטטוס קוו

Transforming basketball / Alex Sarama

The courage to teach / Parker Palmer

My turn - על כדורגל ואימון

My turn / Johan Cruyff

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג