עיצוב סביבת למידה ייצוגית

מה אנחנו צריכים להציג לספורטאים כדי שיפתחו מיומנויות מתאימות לסביבת התחרות? מה חשוב בבניית תרגילי אימון? לירן שפירא מסביר.

צילום:

יש שתי הנחות מרכזיות עליהן כתבתי בפעמים קודמות:

1) מטרת האימון היא למידה ופיתוח מיומנויות שיתורגמו לביצועים בתחרות.

2) הדרך לפיתוח מיומנות היא על ידי חיפוש מתמשך אחר פתרונות לבעיות.

אם נקבל את ההנחות האלו, עולה השאלה - איזה סוג בעיות אנחנו צריכים להציג לספורטאים כדי שיפתחו מיומנויות מתאימות לסביבת התחרות?

אחת ההצעות העולות ממחקרים היא לבחון את רמת הייצוגיות הסביבתית (REPRESENTATIVE ENVIRONMENT) של המשימות שאנחנו נותנים לספורטאים באימון.

בספורט, היכולת של ספורטאים להשתמש במידע מהסביבה לקבלת החלטות מושתתת על חיבור יעיל בין מערכות התפיסה והפעולה: Perception-Action Coupling.

אז איך ספורטאים לומדים על איזה מידע להתמקד? המידע הרלוונטי לשליטה בתנועות וקבלת החלטות מתגלה תוך כדי פעולות גומלין (INTERACTIONS) בין הספורטאי לסביבתו.

מחקרים עדכניים מציעים מעבר לכיוון משימות שיותר דומות למצב תחרות כדי לעודד פיתוח יכולות שיתורגמו לביצועים. לעיתים קרובות, ספורטאים אינם מקבלים מספיק הזדמנויות באימון לתרגל מיומנויות הקשורות ישירות למידע בו הם יתקלו בסביבת התחרות.

שיטה אחת היא לתת לספורטאים הזדמנויות להתחבר למידע הרלוונטי לביצועים בעזרת "עיצוב סביבת למידה ייצוגית" (REPRESENTATIVE LEARNING DESIGN).

שיטה זו דורשת מהמאמן לעצב משימות המדמות היבטים מרכזיים של סביבת התחרות. הרעיון העיקרי מאחורי השיטה היא שכאשר סביבת האימון מדמה את סביבת התחרות, יש יותר סיכוי שהמיומנויות הנלמדות בתהליך האימון יתורגמו לביצועים בתחרות.

שני מושגי מפתח שיעזרו למאמן לעצב סביבה ייצוגית הם תפקודיות (FUNCTIONALITY) ומהימנות פעולה (ACTION FIDELITY):

תפקודיות: המידע באימון הוא אותו מידע שמופיע בתחרות.

האם המידע שהספורטאים משתמשים בו להנחות את הפעולות שלהם הוא שימושי ורלוונטי למצב שיתקלו בו בתחרות?

מהימנות פעולה: רצף הפעולה המלא (מטרה-תפיסה-פעולה) הינו תמונת ראי של הפעולה בזמן תחרות.

זאת אומרת, האם הפעולה נראית, מרגישה ומתנהגת כמו בתחרות?

מאמנים שרוצים לעצב סביבת למידה ייצוגית לספורטאים שלהם צריכים לתכנן משימות דינמיות הלוקחות בחשבון את המשתנים מתוך התחרות שמשפיעים על תנועות והחלטות המתחרים.

משימות שנותנות אפשרות לדגום פתרונות ביחס למידע המתקבל מהסביבה ובכך מחזקות את החיבור בין מערכות התפיסה ופעולה.

כדי לשמר את עיקרון התפקודיות, צריך לוודא שהחלטות הספורטאים מונחות על ידי מידע שקיים גם בתחרות. כדי לשמור על עיקרון מהימנות הפעולה, אנחנו צריכים לראות שהפתרונות שהם מוצאים באימון הם ישימים גם בסביבת תחרות אמיתית ושהתנועות מתבצעות במהירות ועצימות תחרותית.

כדי לבחון את רמת הייצוגיות של משימה, מאמן יכול לשאול את עצמו את השאלות הבאות:

  1. האם מטרת המשימה דומה למטרת השחקנים בסיטואציית משחק?
  2. האם המשימה מעודדת גיוון פתרונות הדומים לפתרונות במשחק אמיתי?
  3. האם המהלך מתחיל באופן דומה למשחק?
  4. האם תנועת השחקן דומה לתנועה במשחק?
  5. האם המשימה מעודדת קבלת החלטות?

סרטון קצר באנגלית המדגים אימון ייצוגי:

מקורות:

Krause, L., Farrow, D., Pinder, R., Buszard, T., Kovalchik, S., & Reid, M. (2019). Enhancing skill transfer in tennis using representative learning design. https://doi.org/10.1080/02640414.2019.1647739

Krause, L., Farrow, D., Reid, M., Buszard, T., & Pinder, R. (2018). Helping coaches apply the principles of representative learning design: validation of a tennis specific practice assessment tool. Journal of Sports Sciences, 36(11), 1277–1286. https://doi.org/10.1080/02640414.2017.1374684

Pinder, R. A., Davids, K., Renshaw, I., & Araújo, D. (2011). Representative Learning Design and Functionality of Research and Practice in Sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 33(1), 146–155. https://doi.org/10.1123/jsep.33.1.146

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג