עיצוב סביבת למידה ייצוגית

מה אנחנו צריכים להציג לספורטאים כדי שיפתחו מיומנויות מתאימות לסביבת התחרות? מה חשוב בבניית תרגילי אימון? לירן שפירא מסביר.

צילום:

יש שתי הנחות מרכזיות עליהן כתבתי בפעמים קודמות:

1) מטרת האימון היא למידה ופיתוח מיומנויות שיתורגמו לביצועים בתחרות.

2) הדרך לפיתוח מיומנות היא על ידי חיפוש מתמשך אחר פתרונות לבעיות.

אם נקבל את ההנחות האלו, עולה השאלה - איזה סוג בעיות אנחנו צריכים להציג לספורטאים כדי שיפתחו מיומנויות מתאימות לסביבת התחרות?

אחת ההצעות העולות ממחקרים היא לבחון את רמת הייצוגיות הסביבתית (REPRESENTATIVE ENVIRONMENT) של המשימות שאנחנו נותנים לספורטאים באימון.

בספורט, היכולת של ספורטאים להשתמש במידע מהסביבה לקבלת החלטות מושתתת על חיבור יעיל בין מערכות התפיסה והפעולה: Perception-Action Coupling.

אז איך ספורטאים לומדים על איזה מידע להתמקד? המידע הרלוונטי לשליטה בתנועות וקבלת החלטות מתגלה תוך כדי פעולות גומלין (INTERACTIONS) בין הספורטאי לסביבתו.

מחקרים עדכניים מציעים מעבר לכיוון משימות שיותר דומות למצב תחרות כדי לעודד פיתוח יכולות שיתורגמו לביצועים. לעיתים קרובות, ספורטאים אינם מקבלים מספיק הזדמנויות באימון לתרגל מיומנויות הקשורות ישירות למידע בו הם יתקלו בסביבת התחרות.

שיטה אחת היא לתת לספורטאים הזדמנויות להתחבר למידע הרלוונטי לביצועים בעזרת "עיצוב סביבת למידה ייצוגית" (REPRESENTATIVE LEARNING DESIGN).

שיטה זו דורשת מהמאמן לעצב משימות המדמות היבטים מרכזיים של סביבת התחרות. הרעיון העיקרי מאחורי השיטה היא שכאשר סביבת האימון מדמה את סביבת התחרות, יש יותר סיכוי שהמיומנויות הנלמדות בתהליך האימון יתורגמו לביצועים בתחרות.

שני מושגי מפתח שיעזרו למאמן לעצב סביבה ייצוגית הם תפקודיות (FUNCTIONALITY) ומהימנות פעולה (ACTION FIDELITY):

תפקודיות: המידע באימון הוא אותו מידע שמופיע בתחרות.

האם המידע שהספורטאים משתמשים בו להנחות את הפעולות שלהם הוא שימושי ורלוונטי למצב שיתקלו בו בתחרות?

מהימנות פעולה: רצף הפעולה המלא (מטרה-תפיסה-פעולה) הינו תמונת ראי של הפעולה בזמן תחרות.

זאת אומרת, האם הפעולה נראית, מרגישה ומתנהגת כמו בתחרות?

מאמנים שרוצים לעצב סביבת למידה ייצוגית לספורטאים שלהם צריכים לתכנן משימות דינמיות הלוקחות בחשבון את המשתנים מתוך התחרות שמשפיעים על תנועות והחלטות המתחרים.

משימות שנותנות אפשרות לדגום פתרונות ביחס למידע המתקבל מהסביבה ובכך מחזקות את החיבור בין מערכות התפיסה ופעולה.

כדי לשמר את עיקרון התפקודיות, צריך לוודא שהחלטות הספורטאים מונחות על ידי מידע שקיים גם בתחרות. כדי לשמור על עיקרון מהימנות הפעולה, אנחנו צריכים לראות שהפתרונות שהם מוצאים באימון הם ישימים גם בסביבת תחרות אמיתית ושהתנועות מתבצעות במהירות ועצימות תחרותית.

כדי לבחון את רמת הייצוגיות של משימה, מאמן יכול לשאול את עצמו את השאלות הבאות:

  1. האם מטרת המשימה דומה למטרת השחקנים בסיטואציית משחק?
  2. האם המשימה מעודדת גיוון פתרונות הדומים לפתרונות במשחק אמיתי?
  3. האם המהלך מתחיל באופן דומה למשחק?
  4. האם תנועת השחקן דומה לתנועה במשחק?
  5. האם המשימה מעודדת קבלת החלטות?

סרטון קצר באנגלית המדגים אימון ייצוגי:

מקורות:

Krause, L., Farrow, D., Pinder, R., Buszard, T., Kovalchik, S., & Reid, M. (2019). Enhancing skill transfer in tennis using representative learning design. https://doi.org/10.1080/02640414.2019.1647739

Krause, L., Farrow, D., Reid, M., Buszard, T., & Pinder, R. (2018). Helping coaches apply the principles of representative learning design: validation of a tennis specific practice assessment tool. Journal of Sports Sciences, 36(11), 1277–1286. https://doi.org/10.1080/02640414.2017.1374684

Pinder, R. A., Davids, K., Renshaw, I., & Araújo, D. (2011). Representative Learning Design and Functionality of Research and Practice in Sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 33(1), 146–155. https://doi.org/10.1123/jsep.33.1.146

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

מיינדפולנס למתחילים / פדי ברוסנן

ציידים, לקטים, הורים 4

ציידים, לקטים, הורים 3

ציידים, לקטים, הורים 2

ציידים, לקטים, הורים / מייקלין דוקלף

להתמחות בתפקיד שלי / לדעת עוד תפקידים

ממוקדים / ניר אייל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג