ציפייה - ניבוי ביצועים

ספורטאי עילית צריכים להגיב לפעולות היריב במהירות רבה ובדיוק רב על מנת להיות תחרותיים ולהצליח לתפקד לאורך זמן. אחת האסטרטגיות המוצעות לפתירת הסוגיה הזו היא Anticipation - ניבוי ביצועים. אליה פורמן דן מה משמעות האסטרטגיה הזו, למה צריך אותה והאם ספורטאי עילית אכן משתמשים בה בשטח.

צילום:

מסתבר שמהרגע שאנחנו רואים מה עושה היריב ועד לרגע שהתנועה שלנו יוצאת לדרך עובר נתח זמן קריטי, דבר שעשוי להוביל לעיכוב היכולת להגיב באפקטיביות. מה משמעות האסטרטגיה הזו, למה צריך אותה והאם ספורטאי עילית אכן משתמשים בה בשטח.

תיאוריות שונות בלמידה מוטורית ובפסיכולוגיה של הספורט מנסות להסביר על מה מבוססים ההבדלים בין ספורטאי עילית לבין ספורטאים ברמה נמוכה יותר.

התשובה לשאלה הזו אולי נראית ברורה מאליה, אבל למעשה היא חמקמקה ומורכבת, ולעיתים קרובות חוקרים לא מצליחים לשים את האצבע על גורם מבדל ברור.

אחד הרעיונות המעניינים שעולים בהקשר הזה הוא שספורטאים ברמה הגבוה ביותר עושים שימוש רחב ב-anticipation ('ציפייה מוקדמת לביצוע' או 'ניבוי לביצוע', בתרגום חופשי).

על מנת לרדת לעומקו של עניין דמיינו את עצמכם במשחק טניס מול יריב מוכשר ומנוסה שחובט מכת פתיחה. בשביל להצליח לחבוט חזרה בכדור שהוא שחרר לעברכם ולהישאר במשחק עליכם לזהות לאן עף הכדור, להספיק להגיע למיקום טוב מספיק שיאפשר חבטה נגדית ולהצליח לחבוט בו בצורה אפקטיבית שתשאיר את הכדור במגרש.

בתוך שרשרת הפעולות הפשוטות, לכאורה, מסתתר מכשול משמעותי: זה לא כ"כ קל, מסתבר, לזהות בזמן לאן יגיע הכדור. מחקרי מעבדה מצאו בעבר שהתגובה לאות הויזואלי שאנחנו קולטים עוברת עיכוב של כ-200 מילי-שניות. במילים אחרות, מהרגע שאנחנו רואים ועד הרגע שאנחנו מתחילים לזוז חולף זמן, זמן שבו הכדור כבר התחיל את התנועה שלו ואנחנו עדיין לא (1).

פעולות רבות במשחקי ספורט מתבצעות במהירות גבוהה (חבטה בטניס, יציאה מהמקום במשחקי כדור), כך שעיכוב הזמנים המובנה דורש התאמה של הספורטאי על מנת שיוכל לייצר תגובה מדויקת ולא להישאר בפיגור תמידי.

אחת התאוריות שמנסה להסביר כיצד זה קורה היא הציפייה המוקדמת לביצוע - הספורטאי לומד לנבא את המהלך עוד לפני שהוא ממש התרחש. במחקר שנעשה בשנת 1984 על טניסאים מקצוענים נמצא שהתגובה שלהם לפעולה של היריב החלה כ-120 מילישניות אחרי סיום התנועה שלו. בקיזוז זמן העיכוב של האות הויזואלי (200 מיל') החוקרים שיערו שהטניסאים החלו את התגובה שלהם כ-80 מיל' לפני שהיריב ביצע את התנועה עצמה. כלומר, הם ניבאו לאן היריב יכה את הכדור עוד לפני שהוא ממש עשה את זה, והאסטרטגיה הזו אפשרה להם להרוויח זמן ולהגיע למיקום הרצוי בזמן הרצוי (2).

הרעיון המעניין הזה הוביל לביצוע מספר גדול של מחקרי מעבדה אשר ניסו לבדוק לא רק את קיום התופעה עצמה, אלא גם את ההבדל ביכולת של ספורטאים ברמות שונות ומענפים שונים לבצע ניבוי.

המחקרים בוצעו לרוב במתודולוגיה של עיוורון חלקי – המשתתפים צפו בווידאו של מהלך כלשהו שנקטע לפני הסוף (למשל התחלה של זריקה או בעיטה של ספורטאי אחר), והם התבקשו לנחש מה עומד לקרות: לאן ילך הכדור, איפה הוא ייפול, האם מדובר בביצוע של ממש או הטעיה מכוונת של היריב ועוד. הממצאים ברוב המקרים חד משמעיים: ככל שהספורטאי מנוסה יותר ושייך לרמה גבוהה יותר, הוא מנבא טוב יותר בהשוואה לספורטאים פחות איכותיים.

למה זה קורה? מדובר בשאלה מורכבת שהיא עניין לפוסט אחר (או כמה פוסטים אחרים), אבל בגדול החוקרים מסבירים שספורטאי ברמה גבוהה יותר ועם ניסיון רב יותר, מסוגל לפענח בצורה מדויקת יותר את שפת הגוף של היריב ולשאוב רמזים מסגירים ממנו בנוגע לכוונות העתידיות שלו (3,4,5,6).

היכולת של ספורטאי עילית לנבא טוב יותר מספורטאים ברמה נמוכה-יותר מבוססת היטב, אך שאלה מעניינת יותר נותרה בעינה – האם ספורטאי עילית אכן משתמשים באסטרטגיה הזו כדי לנצח משחקים?

אנחנו שוב חוזרים לטניס. ב-2013 בוצע מחקר מעניין מאוד של קבוצת חוקרים צרפתים שניתחו לעומק עשרות משחקים של שחקני טופ 10 בסבב ה-ATP וניסו לפענח כמה מבין המהלכים שלהם התבססו על אסטרטגיה של ניבוי מהלכים.

הם האטו את הוודיאו למהירות שתאפשר להם לזהות בדיוק מתי החלה התנועה של הנבדקים לעומת תחילת התנועה של היריב, ואז מדדו את התדירות של מקרים בהם התנועה החלה לפני שהיריב ממש ביצע את הפעולה שלו.

מה הם מצאו?

הספורטאים ביצעו ניבוי ב-5% עד 13% מהמקרים בלבד והוא הניב עבורם תוצאות מדויקות הרבה פחות, מאשר המקרים בהם החלו להגיב אחרי שהכדור כבר עזב את המחבט (בין 85% ל-95% מהמקרים). החוקרים טוענים שהנבדקים השתמשו בניבוי כאשר הם מצאו את עצמם בפיגור משמעותי, מה שאילץ  אותם "לנחש" קדימה בשביל לסגור את הפער, כמו מעין אסטרטגית חירום (6).

אם כן, עושה רושם שלמרות שיכולות ניבוי קיימות אצל ספורטאים ברמה גבוהה, השימוש בהם לא בהכרח רחב או יעיל בשטח. אז מה בכל זאת מאפשר לספורטאים להגיב בצורה אפקטיבית בסביבות ביצוע דינאמיות ועמוסות גירויים, ואיך אפשר לאמן את זה?

לחיצה כאן ואתם בפוסט הבא.

מקורות:

1. Hick, W. E. (1952). On the rate of gain of information. Quarterly Journal of experimental psychology, 4(1), 11-26.‏

2. Howarth, C., Walsh, W. D., Abernethy, B., & Snyder, C. (1984). A field examination of anticipation in squash. Australian Journal of Science and Medicine in Sport, 16(3), 6-10.‏

3. Bennett, S. (2008). Ventral and dorsal contribution to visual anticipation in fast ball sports. International Journal of Sport Psychology, 39(2), 97-177.‏

4. Brenton, J., & Müller, S. (2018). Is visual–perceptual or motor expertise critical for expert anticipation in sport?. Applied Cognitive Psychology, 32(6), 739-746.‏

5. Faubert, J. (2013). Professional athletes have extraordinary skills for rapidly learning complex and neutral dynamic visual scenes. Scientific reports, 3, 1154.‏

6. Triolet, C., Benguigui, N., Le Runigo, C., & Williams, A. M. (2013). Quantifying the nature of anticipation in professional tennis. Journal of Sports Sciences, 31(8), 820-830.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג