ציפייה - ניבוי ביצועים 2

מה ספורטאים עושים כשהם לא משתמשים בניבוי ומה גורם להם בכל זאת להפעיל אותו? מסתבר שזה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה, ובאופן לא מפתיע - אנחנו מתחילים לנחש כשאנחנו פשוט לא יודעים.

צילום:


מחקר שבוצע ב-2018 על חובטי בייסבול בדק כיצד הושפע הביצוע שלהם ממידע מוקדם על המגיש. למשתתפים במחקר ניתן מידע מוקדם על הנטיות והסבירות שמגיש מסוים יכה כדור בצורה מסוימת (למשל,  מגיש איקס נוטה לזרוק כדור מסובב, מישהו אחר נוטה לזרוק כדור מהיר וכו'). במקביל, חבשו החובטים משקפיים סטרובוסקופיות – משקפיים שהעדשה שלהם נפתחת ונסגרת בכפוף להוראה מבחוץ או תזמון שתוכנת בהם מראש, כך שבשלב מסוים לאורך הביצוע הם לא ראו את הכדור (1).

הממצאים העלו תמונה מעניינת. החוקרים גילו קשר מובהק בין תזמון חסימת הראייה של החובטים בתחילת המעוף של הכדור, לבין השימוש במידע מוקדם על הסבירות לסוג מסוים של הגשה. כלומר, כל עוד החובטים ראו את הכדור יוצא הם לא השתמשו במידע שניתן להם על הסיכוי שמגיש מסוים יגיש בצורה מסוימת. כאשר החובטים לא ראו את הכדור יוצא, גם כאשר הם כן יכלו לראות אותו בשלב מאוחר יותר של ההגשה, הם כיוונו את עצמם לחבוט בהתאם למידע המקודם שהיה להם.

אם נחבר את תוצאות הניסוי הנוכחי למה שלמדנו בפוסט הקודם, אפשר להניח שספורטאים מנבאים בהעדר מידע אופטי או כשיש להם מעט זמן להגיב.

במצבים מעין אלה, הם נוהגים לבסס את הניבוי על סבירות שנובעת מתוצאות קודמות, היכרות עם היריב, הזמן והתוצאה במשחק ועוד (1,2). אך מה קורה כששתי פיסות המידע, הויזואלי והקונטקסטואלי (כלומר המידע הידוע מראש) זמינים במידה שווה?

את זה חקרו הלם ושותפיו (helm et al., 2020): היכולת של המשתתפים בניסוי לזהות לאן שחקן כדוריד וירטואלי עומד לזרוק את הכדור, כאשר הם עוצרים את הוידאו ממש רגע לפני שהוא משחרר אותו. למשתתפים סופק מידע מראש בנוגע לסבירות שהדמות שהם רואים מבצעת הטעיה, כלומר מכוונת לכיוון אחד אבל משחררת את הכדור לכיוון אחר (2).

תוצאות הניסוי העלו שהמשתתפים ניצלו בראש ובראשונה את המידע הקינמטי (ז"א תנוחות הגוף של הזורקים) בשביל לדעת לאן הכדור עומד להיזרק, ובמצבים של חוסר בהירות בהם המידע הקינמטי לא היה מספיק איכותי, הם ניצלו את המידע שקיבלו מראש בשביל להגדיל את הסיכוי שלהם לנחש נכון.

נקודה נוספת ומעניינת מאוד שעלתה בסיכום הממצאים היא שלמידע הקונטקסטואלי היה גם חיסרון ברור במצבים מסוימים.

בניסוי התגלה שהסיכוי של המשתתפים לטעות, כלומר לנחש לא נכון, גדל כאשר הדמות פעלה באופן שונה מהמידע המוקדם לגביה, בעיקר במצבים שהמידע הקינמטי לא היה מספיק ברור. הנקודה הזו מעניינת במיוחד משום שהניסוי גם מראה שאם יש מידע הספורטאים משתמשים בו, ולכן מעלה את השאלה – האם מידע מוקדם, סקאוטינג למשל, הוא בעל פוטנציאל להזיק לביצוע?

בניסוי על 30 כדורגלנים מרמות שונות נבדקה היכולת שלהם להגיב לכדרור (דריבל) של היריב כאשר הם מודעים מראש לסבירות שהוא ילך בכיוון מסוים באחוזים שונים (67% שילך שמאלה או ימינה, 50% וכו'). נמצא שככל שהספורטאים היו מודעים יותר לסיכוי שהיריב יבחר בכיוון מסוים, כך גדל גם הסיכוי שלהם "לאכול" הטעיות. ספורטאים ברמה נמוכה היו חשופים יותר לנזק בביצוע בעקבות המידע המוקדם (3). מדוע זה קורה? חוקרים מסבירים שכאשר הכוונות והמטרות של הספורטאי מכוונות למקור מידע מסוים הם גם הופכים לרגישים אליו באופן מוגבר. התהליך הזה מייצר מצב שבו גם תנועה שבנסיבות אחרות לא הייתה מספיקה כדי לגרות את התגובה של הספורטאי, מספיקה כעת על מנת להביא לתחילת הביצוע.

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

נתחיל מלעשות קצת סדר:

1. ספורטאים מקצוענים ישתמשו בראש ובראשונה במידע הוויזואלי הזמין ביותר בשבילם – מעוף הכדור, המידע הקינמטי וכו', על מנת להדריך את עצמם בביצוע ולתקן אותו במהלכו.

2. בהיעדר מידע ויזואלי זמין, הם יפנו לשימוש במקורות מידע אחרים כמו מידע מוקדם על היריב והסיטואציה.

3. התבססות יתרה על מידע מוקדם יכולה גם להזיק לביצוע משום שהיא מכוונת את הספורטאי להיות רגיש לביצועים מסוימים, מה שהופך אותו לחשוף יותר להטעיות.

איך מאמנים את זה?

המסקנה העיקרית מסקירת הנושא היא שספורטאים צריכים בראש ובראשונה ללמוד להסתמך על מה שהם רואים. בשביל להצליח לעשות את זה ברמה גבוהה, הם צריכים גם ללמוד לאן להסתכל, מתי להסתכל ועל מה בדיוק להסתכל. הדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא לערב אותם בסיטואציות משחק שונות, עם מיקוד של המבט למקומות הרלוונטיים שגם מאפשרים משוב על איכות הביצוע. מידע קונטקסטואלי (סקאוטינג למשל או כל מידע שמגיע ממקור חיצוני ולא מהספורטאי) צריך להינתן בצורה חכמה ומדודה, ובעיקר בצורה כזו שלא תבוא על חשבון הרגישות של הספורטאי למה שהוא רואה.

מקורות:

1. Gray, R., & Cañal-Bruland, R. (2018). Integrating visual trajectory and probabilistic information in baseball batting. Psychology of Sport and Exercise, 36, 123-131.‏

2. Helm, F., Cañal-Bruland, R., Mann, D. L., Troje, N. F., & Munzert, J. (2020). Integrating situational probability and kinematic information when anticipating disguised movements. Psychology of Sport and Exercise, 46, 101607.‏

3. Jackson, R. C., Barton, H., & Bishop, D. T. (2020). Knowledge is power? Outcome probability information impairs detection of deceptive intent. Psychology of Sport and Exercise, 101744.‏

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יונתן אלון

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עומר בוקסנבאום

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם גלעד ערמון

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם רענן דגן

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עידן מימון

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם טל גרודמן

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם רן בן שמעון

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ישראל הלפרין

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג