התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

כמעט כל פעולה שספורטאים מבצעים במהלך תחרות או משחק מערבת קבלת החלטות, והיא אחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים אנשי אימון וספורטאים, ובצדק. אליה פורמן בפוסט ראשון שמציג את התיאוריה הראשונה בתחום קבלת ההחלטות.

צילום:

קבלת החלטות בספורט היא אחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים אנשי אימון וספורטאים, ובצדק. למעשה, כמעט כל פעולה שספורטאים מבצעים במהלך תחרות או משחק מערבת קבלת החלטות ולמרות שאנחנו נוטים לשייך אותה לביצועים 'גבוהים' יותר כמו בחירת תרגילי התקפה או בחירת זריקות ומסירות, גם בחירות פשוטות יותר, כביכול, כמו האם לסיים את הצעד וחצי ביד ימין או שמאל נכנסת תחת ההגדרה של קבלת החלטות ולפיכך דורשת התייחסות ואימון מתאימים.

על מנת להצליח לשפר את קבלת ההחלטות של הספורטאים שלנו דרושה הבנה מעמיקה יותר על טיבו של התהליך עצמו.

ב-2 הפוסטים הקרובים, הראשונים בסדרת הפוסטים על קבלת החלטות, ננסה להגדיר ולתאר בקצרה כיצד 2 התיאוריות המרכזיות בפסיכולוגיה של הספורט ולמידה מוטורית מנסות להסביר קבלת החלטות אצל ספורטאים.

תאוריית עיבוד המידע.

תיאוריית עיבוד המידע, או 'הגישה הבלתי ישירה', היא תאוריה וותיקה ונחקרת מאוד בספרות המקצועית שמחוברת לתחומי תוכן מעניינים אחרים כמו מדעי המחשב ומדעי הקוגניציה. הדבר החשוב ביותר לזכור לגבי הגישה הזו היא שהמהות שלה מבוססת, מתחילה ונגמרת, באחד הרכיבים המסתוריים ביותר שיש לנו: המוח.

למעשה, כל הפוקוס של גישת עיבוד המידע, בין אם ברמה התיאורטית או הפרקטית, היא להבין מה קורה במוח שלנו וכיצד אפשר להשפיע עליו. הרעיון המרכזי פשוט: למידע שאנחנו אוספים מהסביבה על ידי החושים שלנו אין כל משמעות בלי שהמוח שלנו יעבד אותו ויקודד אותו, ולכן האינטראקציה בינינו לבין הסביבה שלנו (משחק הספורט לצורך העניין) היא לא אינטראקציה ישירה.

משום כך, תפקידו של המוח בתהליך הוא לחבר בין פיסות המידע השונות שמתקבלות, להעניק להן משמעות והקשר, לזהות את התמונה שהתקבלה לאחר חיבור כל החלקים ולהתאים אותה לזיכרונות עבר. לאחר שתהליך הזיהוי הסתיים והסיטואציה נכנסת לתוך קונטקסט, המוח מאפשר לחבר לה פעולה או החלטה מתאימה בהתאם למשימה הנתונה.  

אז איך התהליך הזה מתרחש בקבלת החלטות בספורט?

דמיינו את עצמכם עם הכדור במצב של יתרון מספרי 2X1 במתפרצת. בשלב הראשוני טרם קבלת ההחלטה העיניים שלכם סורקות את השטח והתמונות שהן קולטות בצורה של אות ויזואלי, המכיל את המיקום של המתקיף הנוסף והמגן, עוברות למוח להמשך עיבוד. כעת חלקים מסוימים במוח מתאימים את התמונה עצמה, על קווי המתאר שלה, המרחק שלה מכם, המיקום שלה ביחס למטרה וכו', לתמונות שראיתם בעבר וכבר יש להן משמעות בשבילכם, או במילים אחרות – לסיטואציות שהתאמנתם עליהן.

לאחר שנוצרה התאמה בין האותות שהגיעו מבחוץ לבין הזיכרונות ששמורים אצלכם במוח, נוצר מידע (שלא בהכרח קורה במודעות) על הפעולות האפשריות לביצוע. בשלב זה המוח שולף מן המאגר הקיים אצלו את הפעולה המתאימה ביותר לסיטואציה (על סמך מספר אינדיקציות כמו איכות, העדפה אישית ואוטומטיות). לאחר שהביצוע מתרחש בפועל נוצר משוב מהשטח אם הפעולה הצליחה או לא והמידע המתקבל נכנס להמשך עיבוד לשיפור עתידי.

התיאור של התהליך שמתרחש על פי הגישה הבלתי ישירה מדגיש כמה נקודות שעוד נחזור אליהן בהמשך הפרויקט אבל חשוב להבין כבר עכשיו: ראשית, רובו המוחלט של תהליך קבלת ההחלטות, כפי שקראתם, מתרחש אצלנו במוח ולא באופן ישיר עם סביבת המשחק.

הנקודה השנייה והלא פחות מהותית להמשך היא שהחלק המוטורי (כלומר הביצוע הגופני עצמו) מתקיים במנותק מקבלת ההחלטות.

חשוב שנפנים את צמד הנקודות הללו, לא רק כי הן מהותיות לפיתוח יכולות של קבלת החלטות לאורה של תיאוריית עיבוד המידע, אלא משום שהן נקודות המחלוקת המרכזיות ביותר עם התאוריה המרכזית השנייה בתחום (אליה נגיע בפעם הבאה) ומתוך המחלוקת בין 2 התיאוריות האלה אפשר ללמוד הרבה מאוד על איך שחקנים מקבלים החלטות.

בפוסט הבא ניגע בגישה האקולוגית, או 'הגישה הישירה'. גישה הפוכה כמעט, מעניינת לא פחות אבל הרבה פחות אינטואיטיבית, לפענוח של קבלת החלטות ולהסבר על מה בעצם קורה שם במוח, או בכלל במקום אחר....

למעבר לפוסט השני, לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג