התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

הפעם אליה פורמן מנסה להסביר את תהליך קבלת ההחלטות לאורה של גישה מעניינת שצוברת תנופה וראיות רבות בשנים האחרונות – 'הגישה האקולוגית'.

צילום:

בפוסט הקודם תיארנו (בקווים כלליים) את תהליך קבלת ההחלטות לאורה של גישת 'עיבוד המידע' הוותיקה. הפעם ננסה להסביר את התהליך, עד כמה שניתן, לאורה של גישה מעניינת שצוברת תנופה וראיות רבות בשנים האחרונות – 'הגישה האקולוגית' (לצורך הפוסט נכנה אותה – הגישה הישירה).

גישה זו לא רק שצומחת מתוך תחומי תוכן אחרים כמו ביולוגיה ומתמטיקה של מערכות דינמיות, אלא ממש חולקת עמם השקפת עולם פילוסופית, מתודולוגיה מחקרית וטרמינולוגיה (כלומר שימוש באותם מושגים). נקודות אלה הופכות את הגישה הישירה לפחות אינטואיטיבית ו'מחליקה בגרון' לעומת גישת עיבוד המידע אך בפוסט הקרוב ננסה לפשט את הרעיונות המרכזיים שלה (ובתקווה שלא נגיע לפישוט יתר).

בואו נתחיל:

שורש ההבדל בין תאוריית עיבוד המידע (לצורך הפוסט נכנה אותה -הגישה הבלתי ישירה) לגישה הישירה נטוע באופן בו אנחנו תופסים את הסביבה. כזכור בגישה הבלתי ישירה החושים שלנו קולטים את הסביבה החיצונית בתור אותות או רמזים שדורשים עיבוד חישובי (חישוב של מרחק, גודל, מהירות, חוקים ניוטונים וכו') ושיוך לקונטקסט (התאמה לסכמת זיכרונות מהעבר). שלבים אלה משמשים את המוח שלנו לבניית מודל פנימי של המציאות שבהמשך מאפשר לבחור החלטה ופעולה מתאימים.

לעומת זאת, הגישה הישירה גורסת שאנחנו קולטים את הסביבה באופן ישיר, ללא צורך בכל עיבוד או מודל פנימי ושאנחנו מסוגלים לעשות זאת משום שהמידע שהסביבה מציעה לנו הוא זמין ומדויק.

ננסה לדמות את השוני בנקודת המבט בין הגישות להבדל בין לשמוע שיר דרך מחשב (הגישה בלתי ישירה/עיבוד מידע) לבין לשמוע אותו דרך מכשיר רדיו (הגישה הישירה): שמיעת שיר במחשב דורשת העברת מידע דרך המקלדת, מעבר המידע למאגר השירים שיש למחשב בזיכרון, בחירת השיר ולבסוף השמעה שלו. לעומת זאת במכשיר הרדיו אין מאגר שירים לבחור ממנו, ועל מנת לשמוע את השיר הרצוי אנחנו צריכים לכוון אותו לתדר הנכון ככה שיקלוט אותו מהסביבה החיצונית.

השאלה שעשויה לצוץ כעת, ובצדק, היא איך אני יודע מה לעשות אם הביצועים אינם מבוססי זיכרונות? ההסבר דורש פוסט או יותר משל עצמו, אבל בפשטות:

בגישה הבלתי ישירה המודל הפנימי הוא זה שמתאר לי את המיקומים במרחב ומכוון את השרירים לפעולה מסוימת, שבסיסה בתוכנית מוטורית/תנועתית (שגם היא שמורה בזיכרון). החישוב של הרכיבים השונים מאפשר למוח "לנבא" מה צריך לעשות כך שתכנון הביצוע מתקיים באוף-ליין (כלומר, בלי קשר ישיר למה שקורה בסביבה ועל סמך משוואת מהירות למשל).

בגישה הישירה המידע מהסביבה הוא זה שמכוון את התנועה באון ליין בתהליך שנקרא 'צימוד' (coupling). הצימוד הוא חיבור של מה שאני רואה עם מה שאני עושה, ככה שהמידע הספציפי שאני ממוקד בו מאפשר לי לדייק את הביצוע תוך כדי תנועה ללא צורך לנבא את העתיד אלא להתאים את התנועות ביחס למה שאני רואה ורוצה לעשות.

איך כל זה משליך על קבלת החלטות?

מי שקרא בעיון את הפוסט הקודם זוכר שהדגשנו צמד נקודות מרכזיות שיהוו את מרכז המחלוקת בין שתי הגישות: ההתמקדות של הגישה הבלתי ישירה בתהליכים הקוגניטיביים (מה שקורה במוח) וניתוק קבלת ההחלטות ובחירת הפעולות מהסביבה החיצונית.

כפי שאולי כבר הבנתם, הגישה הישירה לא מסכימה עם ההנחות האלה כלל וכלל והיא נועצת את כל מרכז הכובד שלה במערכת היחסים בין הספורטאי לסביבה. משום שכל האינטראקציה שמייצרת קבלת החלטות מתרחשת כמערכת יחסים של הספורטאי ישירות עם הסביבה שלו, אין משמעות מיוחדת למה שמתרחש במוח שלנו והוא מהווה עוד חלק (אמנם חשוב, אך חלק) מההתרחשות עצמה. הדבר נכון גם לגבי הפעולות המוטוריות וקבלת ההחלטות – על פי הגישה הישירה הן אינן הקצה של תהליך עיבוד פנימי, אלא מהוות חלק ממערכת יחסית כוללת שמשפיעה על הסביבה ומושפעת ממנה באופן סימולטני.

במילים אחרות: היכולות המוטוריות שלי/המיומנויות שלי משפיעות על מה שאני רואה בסביבה ומה שאני רואה בסביבה משפיע על איזה פעולות מוטוריות אני יכול לעשות. לדוגמא: ספורטאי צעיר שלא מסוגל לסיים ביד החלשה שלו - שמאל לצורך העניין -  לא יהיה מסוגל להשתמש במידע הישיר שמראה לו שצד שמאל פנוי לזריקה וההפך.

כפי שכתבנו בתחילת הדברים הגישה האקולוגית איננה אינטואיטיבית ובמבט ראשון יכולה לבלבל ואולי אפילו מעט לתסכל. בפוסט הנוכחי השתדלנו לדלג מעל המונחים המורכבים שמרכיבים אותה והוויתור עליהם אולי מקל על הקריאה אבל מקשה על הפנמת רעיונותיה. בפוסטים הבאים נשתדל להיכנס מעט יותר לעובי הקורה ולעמוד על ההבדלים בין הגישות בפועל, על האופן שבו אנחנו מאמנים ותאמינו לנו – זה יכול להיות מהותי ביותר לדרך שבה אנחנו מתכננים אימון ומעבירים אותו בפועל.

מקורות:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25454700/

https://www.researchgate.net/publication/318316844_Ecological_cognition_Expert_decision-making_behaviour_in_sport



מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג