התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

הפעם אליה פורמן מנסה להסביר את תהליך קבלת ההחלטות לאורה של גישה מעניינת שצוברת תנופה וראיות רבות בשנים האחרונות – 'הגישה האקולוגית'.

צילום:

בפוסט הקודם תיארנו (בקווים כלליים) את תהליך קבלת ההחלטות לאורה של גישת 'עיבוד המידע' הוותיקה. הפעם ננסה להסביר את התהליך, עד כמה שניתן, לאורה של גישה מעניינת שצוברת תנופה וראיות רבות בשנים האחרונות – 'הגישה האקולוגית' (לצורך הפוסט נכנה אותה – הגישה הישירה).

גישה זו לא רק שצומחת מתוך תחומי תוכן אחרים כמו ביולוגיה ומתמטיקה של מערכות דינמיות, אלא ממש חולקת עמם השקפת עולם פילוסופית, מתודולוגיה מחקרית וטרמינולוגיה (כלומר שימוש באותם מושגים). נקודות אלה הופכות את הגישה הישירה לפחות אינטואיטיבית ו'מחליקה בגרון' לעומת גישת עיבוד המידע אך בפוסט הקרוב ננסה לפשט את הרעיונות המרכזיים שלה (ובתקווה שלא נגיע לפישוט יתר).

בואו נתחיל:

שורש ההבדל בין תאוריית עיבוד המידע (לצורך הפוסט נכנה אותה -הגישה הבלתי ישירה) לגישה הישירה נטוע באופן בו אנחנו תופסים את הסביבה. כזכור בגישה הבלתי ישירה החושים שלנו קולטים את הסביבה החיצונית בתור אותות או רמזים שדורשים עיבוד חישובי (חישוב של מרחק, גודל, מהירות, חוקים ניוטונים וכו') ושיוך לקונטקסט (התאמה לסכמת זיכרונות מהעבר). שלבים אלה משמשים את המוח שלנו לבניית מודל פנימי של המציאות שבהמשך מאפשר לבחור החלטה ופעולה מתאימים.

לעומת זאת, הגישה הישירה גורסת שאנחנו קולטים את הסביבה באופן ישיר, ללא צורך בכל עיבוד או מודל פנימי ושאנחנו מסוגלים לעשות זאת משום שהמידע שהסביבה מציעה לנו הוא זמין ומדויק.

ננסה לדמות את השוני בנקודת המבט בין הגישות להבדל בין לשמוע שיר דרך מחשב (הגישה בלתי ישירה/עיבוד מידע) לבין לשמוע אותו דרך מכשיר רדיו (הגישה הישירה): שמיעת שיר במחשב דורשת העברת מידע דרך המקלדת, מעבר המידע למאגר השירים שיש למחשב בזיכרון, בחירת השיר ולבסוף השמעה שלו. לעומת זאת במכשיר הרדיו אין מאגר שירים לבחור ממנו, ועל מנת לשמוע את השיר הרצוי אנחנו צריכים לכוון אותו לתדר הנכון ככה שיקלוט אותו מהסביבה החיצונית.

השאלה שעשויה לצוץ כעת, ובצדק, היא איך אני יודע מה לעשות אם הביצועים אינם מבוססי זיכרונות? ההסבר דורש פוסט או יותר משל עצמו, אבל בפשטות:

בגישה הבלתי ישירה המודל הפנימי הוא זה שמתאר לי את המיקומים במרחב ומכוון את השרירים לפעולה מסוימת, שבסיסה בתוכנית מוטורית/תנועתית (שגם היא שמורה בזיכרון). החישוב של הרכיבים השונים מאפשר למוח "לנבא" מה צריך לעשות כך שתכנון הביצוע מתקיים באוף-ליין (כלומר, בלי קשר ישיר למה שקורה בסביבה ועל סמך משוואת מהירות למשל).

בגישה הישירה המידע מהסביבה הוא זה שמכוון את התנועה באון ליין בתהליך שנקרא 'צימוד' (coupling). הצימוד הוא חיבור של מה שאני רואה עם מה שאני עושה, ככה שהמידע הספציפי שאני ממוקד בו מאפשר לי לדייק את הביצוע תוך כדי תנועה ללא צורך לנבא את העתיד אלא להתאים את התנועות ביחס למה שאני רואה ורוצה לעשות.

איך כל זה משליך על קבלת החלטות?

מי שקרא בעיון את הפוסט הקודם זוכר שהדגשנו צמד נקודות מרכזיות שיהוו את מרכז המחלוקת בין שתי הגישות: ההתמקדות של הגישה הבלתי ישירה בתהליכים הקוגניטיביים (מה שקורה במוח) וניתוק קבלת ההחלטות ובחירת הפעולות מהסביבה החיצונית.

כפי שאולי כבר הבנתם, הגישה הישירה לא מסכימה עם ההנחות האלה כלל וכלל והיא נועצת את כל מרכז הכובד שלה במערכת היחסים בין הספורטאי לסביבה. משום שכל האינטראקציה שמייצרת קבלת החלטות מתרחשת כמערכת יחסים של הספורטאי ישירות עם הסביבה שלו, אין משמעות מיוחדת למה שמתרחש במוח שלנו והוא מהווה עוד חלק (אמנם חשוב, אך חלק) מההתרחשות עצמה. הדבר נכון גם לגבי הפעולות המוטוריות וקבלת ההחלטות – על פי הגישה הישירה הן אינן הקצה של תהליך עיבוד פנימי, אלא מהוות חלק ממערכת יחסית כוללת שמשפיעה על הסביבה ומושפעת ממנה באופן סימולטני.

במילים אחרות: היכולות המוטוריות שלי/המיומנויות שלי משפיעות על מה שאני רואה בסביבה ומה שאני רואה בסביבה משפיע על איזה פעולות מוטוריות אני יכול לעשות. לדוגמא: ספורטאי צעיר שלא מסוגל לסיים ביד החלשה שלו - שמאל לצורך העניין -  לא יהיה מסוגל להשתמש במידע הישיר שמראה לו שצד שמאל פנוי לזריקה וההפך.

כפי שכתבנו בתחילת הדברים הגישה האקולוגית איננה אינטואיטיבית ובמבט ראשון יכולה לבלבל ואולי אפילו מעט לתסכל. בפוסט הנוכחי השתדלנו לדלג מעל המונחים המורכבים שמרכיבים אותה והוויתור עליהם אולי מקל על הקריאה אבל מקשה על הפנמת רעיונותיה. בפוסטים הבאים נשתדל להיכנס מעט יותר לעובי הקורה ולעמוד על ההבדלים בין הגישות בפועל, על האופן שבו אנחנו מאמנים ותאמינו לנו – זה יכול להיות מהותי ביותר לדרך שבה אנחנו מתכננים אימון ומעבירים אותו בפועל.

מקורות:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25454700/

https://www.researchgate.net/publication/318316844_Ecological_cognition_Expert_decision-making_behaviour_in_sport



מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

על שינה וזיכרון

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 19

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 18

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 17

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג