האם יש טכניקה אידאלית?

האם הדרך בה אנחנו מלמדים טכניקה מבוססת על ידע שקיים במדע? אליה פורמן מגלה לנו שלא. פירוט בפנים.

צילום:
Abhay siby Mathew on unsplash

אחת ההסכמות הרחבות בקרב מאמני כדורסל היא שטכניקה טובה משמעותית מאוד לביצועים. עבודה על טכניקת קליעה, למשל, בתנאים סטריליים ללא הגנה נחשבת לא רק חשובה אלא בסיסית ויסודית בשביל ללמד את השחקנים לזרוק נכון ומדויק.

אך האם יש להנחות הללו בסיס מדעי?

הרציונל המרכזי מאחורי אימון טכניקת קליעה ללא הגנה הוא שברגע שנלמד את השחקן לזרוק 'נכון' ונתרגל את הזריקה הנכונה במשך פעמים רבות נביא להטמעה שלה (אוטומטיות) עד שהוא יוכל לשחזר אותה באופן מדויק בכל פעם שהוא יזרוק במשחק, עם מינימום שגיאות טכניות ומקסימום אחוזי הצלחה.

הבעיה היא שהביסוס המדעי לרציונל שהוזכר לוקה ביותר.

הספרות המקצועית לא מציגה ראיות שתומכות בכך שיש בכלל דבר כזה – זריקה 'נכונה', או טכניקה 'אידאלית'. מחקרים שהשוו בין ספורטאי עילית ברמות הגבוהות הראו הבדלים בין אישיים גדולים בלא מעט רכיבים טכניים, מה שמקשה מאוד על ההגדרה של אותה זריקה אידאלית מלכתחילה.


ומה עם להוביל את המתאמן שלנו לרכוש טכניקה שתהיה אמנם אישית עבורו אך כזו שיוכל לשחזר באופן מדויק במצבי אמת?

מסתבר שכאשר בודקים את העקביות בין הזריקות של אותם ספורטאים, בחלק ניכר מהרכיבים של הטכניקה שלהם מתגלים הבדלים משמעותיים בין הזריקות.

במילים אחרות – הטכניקה של ספורטאי עילית שונה, במידה כזו אחרת, בכל פעם שהם מבצעים אותה.

למעשה, בחלק מהרכיבים של הטכניקה נמצא שככל שהספורטאי מגוון יותר, כלומר עקבי ומשוחזר פחות, כך עולים אחוזי הקליעה שלו (!).

ומה בנוגע לרכישת המיומנות עצמה?

ייתכן ולימוד הטכניקה ללא הגנה מאפשר כמות חזרות גבוהה יותר ופחות הפרעות ללמידה.

הנקודה החשובה בהקשר הזה היא שעל סמך הספרות המדעית – זריקה בלי הגנה וזריקה עם הגנה היא פשוט לא אותה זריקה.

מסתבר שהנוכחות של המגן (ולא רק) משנה מהותית את הדרך בה הספורטאי זורק לסל, כלומר ההמצאות של מגן (כפי שקיים במשחק) גורמת לספורטאי לפתח טכניקה שונה באופן משמעותי מאשר הטכניקה שהוא יפתח כשאין מגן בסביבתו. או במילים אחרות – כשאנחנו מלמדים שחקן לזרוק בלי הגנה – אנחנו מלמדים אותו זריקה אחרת ממה שיזרוק במצבי אמת.

לסיכום – העיקרון של עבודה על טכניקה אידאלית ללא הגנה, למרות שהוא נפוץ ובסיסי על פניו בקרב מאמני כדורסל, לא נתמך בראיות מספקות בספרות המקצועית ולמעשה הרציונל שמחזיק אותו רעוע למדי.

מה כן אפשר לעשות? על כך בפעם הבאה.

מקורות:

https://www.mdpi.com/1660-4601/18/6/3283/htm

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1469029216300942

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02701367.2003.10609090

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/24748668.2020.1820172

https://www.nature.com/articles/s41598-021-87001-8

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

The Culture Code / Daniel Coyle

רלף קליין - המאמן

עונג שבת - רלף קליין

Garry Vitty / 32 years of titles and tears

זמן לחגוג

זמן לשחק

זמן למוטיבציה

זמן לבקרה עצמית

זמן להתאמן

זמן להסתגל מבפנים

זמן ללמוד את השפה

זמן לטפח מנהיגות

זמן לקבוע סטנדרטים

זמן ליצור מערכות יחסים

זמן לקבל פרספקטיבה

זמן להבין את ההקשר

זמן לבחור צוות

הכול זה בצוות

על רוחות וזרמים

זמן לפתח צוות תומך

הקבוצה הראשונה שאימנתי

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

פרידה

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג