הרבה דברים עלולים להשתבש כשמנסים ללמוד משהו. רובם בטעות.
זה חלק 5.
הבעיה הכי גדולה עם שיפוט לא נכון וקבלת החלטות לא טובה היא שזה תמיד בטעות.
אנחנו אף פעם לא מחליטים החלטה שאנחנו יודעים שהיא לא טובה.
בעיה נוספת: יש המון דרכים בהן ההחלטות שלנו עלולות להשתבש.
בקישור הזה - כל הפוסטים על קבלת החלטות באתר.
למשל, הזיכרון שלנו לא חזק כמו שאנחנו חושבים.
זו בעיה, כי אנחנו מבססים החלטות רבות לא על מה שקרה, אלא על מה שאנחנו זוכרים שקרה.
שני דברים שונים.
הזיכרון מושפע מהשיא של האירוע, מהעוצמה של החלק הכי מרגש בו, מהקשרים שונים בהם חווינו את האירוע ומהמוח שלנו - כשהוא עושה מה שהוא תמיד עושה - משלים חתיכות חסרות בעצמו.
למשל, אנחנו יודעים משהו ואנחנו לא מבינים למה אחרים לא ולמה לוקח להם כל כך הרבה זמן ללמוד את זה.
זה קורה במתמטיקה וקורה גם עם מאמנים שמלמדים כל כך הרבה שנים הגנה אזורית והם לא מבינים למה השחקנים לא תופסים את זה מיד. זה כי הם שנה ראשונה לומדים נושא כזה מורכב.
גם שחקנים לשעבר שהחלו לאמן מתאכזבים להסביר לאחרים משהו שלהם נראה מאוד ברור. הם לא זוכרים שגם הם באותו גיל היו צריכים ללמוד.
למאמנים, חשוב לדעת שככל שאנחנו מבינים בצורה יותר ברורה נושא מסוים, כך אנחנו מפשטים אותו עבור עצמנו.
וכאשר נושא הופך להיות מופשט, הפרטים שלו פחות ברורים לספורטאים. ולכן הם מתקשים.
חשוב לזכור ללמד חדשים כאילו אנחנו עצמנו חדשים - דוגמאות פשוטות וניסיונות פשוטים.
אפקט דאנינג קרוגר משפיע על אנשים כי אנחנו צריכים שמישהו יגיד לנו שאנחנו לא יודעים כדי שנדע שאנחנו לא יודעים.
להיות זה שמבשר למישהו אחר שהוא לא יודע זה לא נעים.
אז לא מבשרים, והאדם ממשיך לחשוב שהוא יודע, כשהוא לא.
אז מה עושים?
ובכן, צריך מאמן. זוג עיניים חיצוניות לנו, אובייקטיביות, שיוכלו לשקף לנו את המצב ולהציע הצעות לשיפור ולהתקדמות.
וכן, גם מאמנים צריכים מאמנים. אבל זה נושא לזמן אחר.