על חשיבות החימום לפני אימון

שאלתי את מאמני היכולת הגופנית מה המטרה של חימום לפני אימון ואיך נראה חימום שהם אחראיים עליו. התשובות בפנים.

צילום:
Nik Shuliahin on Unsplash

עידן חרט:

המטרה של חימום היא להכניס את השחקן בהדרגתיות ובבטחה לאימון כדי שהאימון יוכל להתחיל בקצב טוב. סוג של להוריד קצת חלודה בצורה של העלאת טמפרטורות הגוף והגברת האלסטיות של השרירים, מעבר דרך טווחי התנועה הנדרשים לאימון. יש גם מטרה פסיכולוגית של מעבר ממצב של חוסר פעילות למצב של פעילות. כניסה לריכוז ו-MODE של אימון.

החימום חייב להתחיל בתנועה ועובר דרך מספר שלבים. כדאי גם להקפיד על הדרגתיות בעצימות כשלבסוף אנחנו רוצים להגיע לעצימות גבוהה. המטרה של התנועה היא בעיקר העלאת טמפרטורה, מה שישפר זרימת דם, הולכה עצבית ואלסטיות של השרירים. השחקנים יבצעו תנועות מגוונות וכלליות בכל המישורים, תנועות אתלטיות (מה שמכניס לחימום גם אלמנטים טכניים ומנצל יותר ביעילות את הזמן שלי עם הקבוצה) ויעברו לתנועות ספציפיות לענף. אחר כך סט של מתיחות דינמיות, שוב בתנועה עם כניסה ומעבר דרך טווחי תנועה גדולים יותר ממה שנדרש במשחק.

אחר כך אני עובר לחלק של אקטיבציה וזה בגדול הפעלת השרירים בתרגילים שנראים כמו תרגילי כוח עם משקל הגוף. נעבור על זויות שונות ונפעיל שרירים בפלג הגוף התחתון, העליון ושרירי ליבה. אני משתמש גם בגומיות (mini bands) לאקטיבציה של שרירים מייצבים סביב הירך, הברך ושרירי הישבן. אחר כך השחקנים יעשו סדרה של תנועות של בלימה אקסצנטרית שמשלבת פרופריוספציה (ניתורים ונחיתות שונות על רגל אחת). החימום בדרך כלל יסתיים בסדרה של פעולות עצימות יותר, אם זה ספרינטים, מתגברות, יציאה ובלימה, שינויי כיוון וקצת זריזות.

החימום שלי לא כולל מתיחות סטטיות או גליל, אבל אם יש שחקן שאוהב את זה הוא מוזמן לבצע אותם בצורה עצמאית.

אלחנן ביטן:

המטרה של החימום היא בעצם להיות "שער הכניסה" לאימון עצמו, על פי רוב אם החימום מתחיל באווירה טובה ובקצב שהולך ועולה עד השלב שבו האימון ה"רשמי" מתחיל, האימון עצמו יתבצע בצורה טובה יותר.

אם הוא מונוטוני ומשעמם ייקח הרבה יותר זמן לשחקנים להביא את יכולתם לידי ביטוי באימון.

אי אפשר לנתק את הצד המנטלי מהפיזי, ובדיוק בגלל זה קיים החימום להביא את הספורטאי מוכן ודרוך לאימון.

החימום שאני מעביר כמובן משתנה בהתאם ליום בשבוע וכו' אבל תמיד אשתדל שהוא יכלול תחרות או משחקון כלשהו כדי ליצור עניין כבר בתחילת האימון. תמיד יהיה בו חלק של עבודת כוח ושל שינוי כיוון וקצב.

רימון יבזורי:

העלאת קצב הלב והעברת דם לשרירי השלד, עירור של מערכת העצבים, חידוד הספורטאי בצורה הדרגתית על ידי גירוי בתבניות תנועה דומות למשחק, העלאת המוטיבציה, הגברת קצב הפעילות לרמת העצימות הדרושה לאותה יחידת אימון שתבוא אחרי חלק החימום.
החימום שאני אחראי עליו משלב תנועה בכל מימדי התנועה, עבודה עם הכדור, מתיחות דינאמיות, הגברת קצב בתבניות תנועה מהמשחק במצבים סגורים, משחקונים להגברת הקצב ושילוב כל המרכיבים יחד.

נדב לנסמן:

בשלבים הצעירים, החימום נועד ללמד את הילדים איך מתחממים.
בבוגרים, החימום צריך להיות עצמאי, לפי בחירת הספורטאי. שהוא יחליט מה טוב עבורו.
מטרת החימום הוא להכניס את הגוף למצב תנועה.

החימום אצלי:
באימון ארוך: שילוב תרגילי ליבה, תרגילי תנועה ומיקוד על תרגילים גופניים שנצטרך בעתיד.
באימון קצר: חמש דקות, עבודה עצמאית על תנועה. ושאר החימום קורה לפני הסטים, עם משקלי עבודה קלים.

ירון גנקין:

המטרה של חימום היא להביא את הספורטאי לאימון במצב אידאלי. בסופו של דבר, החימום הוא נגזרת של החלק העיקרי באימון מכיוון שאם מדובר באימון התאוששות אז החימום יהיה שונה מאשר חימום לאימון בו משחקים הרבה.

באופן כללי, אם ניקח חימום כללי של קבוצה מקצוענית (באימון נוער זה יהיה ממש אימון) אז תהיה תנועה בכל המישורים, עבודת כוח בטווח תנועה מלא או מתיחות דינמיות, ליבה דינמי, עלייה הדרגתית בקצב וכו'.

ג'ורדן סעדה:

המטרה של החימום היא בכמה היבטים: כמנגנון פיזיולוגי המטרה היא העלאת טמפרטורת הגוף, סיכוך הנוזל המפרקי, שיפור והגברת זרימת הדם. בהיבט המנטאלי הכנת הספורטאי לאימון. החימום שאני אחראי עליו יהיה בהתאם לתוכן האימון. הוא יתחיל מהעלאת מתחים, טווחי תנועה בכל המישורים בשילוב עם שיווי משקל, הכנה ספציפית של האצות, בלימות ושינויי כיוון, ותגובות למצבים משתנים.

צליל שושן:

כאשר מסתכלים על השבוע הכללי, לחימום יש משמעות גדול המבחינת הנפח השבועי (כ20% או 120 דק׳ במהלך השבוע, לקבוצה המתאמנת 6 פעמים בשבוע ובממוצע של 100 דק׳ לאימון; כך שזה יותר מאימון שלם). לכן, זו חובתנו לנצל את החימום לשיפור מרכיבים אתלטיים (במיוחד בגילאים הצעירים יותר)!

בנוסף, בסופו של דבר, מטרת החימום היא להביא את הספורטאי מוכן לחלקים המרכזיים של האימון.

מבחינתי יש שלושה מרכיבים שיהוו את האופן שבו החימום ייראה.

הראשון; כל חימום יתבסס על RAMP (Raise, Activate, Mobilize and Potentiate).

השני; מהן היחידות המתוכננות במהלך החימום. לדוגמא, פלאומטריקה, זריזות וכו'.

השלישי; מה כולל האימון באותו היום.

בשנים האחרונות עבדתי במקומות שבהם או שהייתה לי האפשרות לבנות חלקים שונים מהאימון הכולל או שהיו לנו ימים ספציפיים בשבוע שבהם ידוע מראש מהו הדגש, והחימום נבנה בהתאם לכך במשך כל השבוע. לדוגמא, בימים של תרגולים שונים של משחקי מעבר, תכנית החיזוקים לפני האימון כללה תרגילים של השרשרת הקדמית והאחורית. רוב החימום היה בדגש על תנועות ליניאריות והיה נגמר בריצות ליניאריות במרחקים דומים לתרגיל הראשון באימון.

מצד שני, ביום שבו האימון כולל משחקונים בשטחים קטנים אז החימום כלל תרגילי בלימה, שינויי כיוון והסתיים בתרגילי זריזות בשטחים קטנים (בתגובה לגירוי).

באופן הזה יש לך את היכולת לבנות את השבוע ואת היחידות הגופניות באופן מבוקר שעולה בקנה אחד עם התכנית הגלובלית של הקבוצה.

 

זאב שיף:

מטרה אחת היא להכין את הספורטאי לאימון. חשוב להבין את מטרת האימון ומה בדיוק עושים באימון ומשם לגזור את אופי החימום.

מעבר למטרה של להכין את השחקן לאימון, זה גם זמן מצוין להכניס אלמנטים של עבודה במינונים קטנים על מובילטי, יציבות, יציבה וכוח – אלמנטים שדורשים רמת תחזוקה כמעט יומיומית.

חזרה לפוסט המרכזי כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Coaching for life / Paul Annacone

על קצב 2

על קצב

על דקות משחק וקבוצתיות

על ספציפיות

על תקשורת

Mastery teaching / Madeline Hunter

יום הולדת שנתיים לאתר

Coach / Michael Lewis

טיפים לאימונים בקיץ (אבל לא רק)

חזרות

מתנת הכעס / ארון גנדי

שתי ערימות

על אימונים אישיים בקיץ

התו הלא נכון

כל יום קצת

אלוף העולם ליום אחד

ראשונה / יעל ארד

Win or learn / John Kavanagh

11 מאפיינים של מורים אהובים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אורן עמיאל

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 2

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 1

על קבלת משוב - חלק 2

Thanks for the feedback / Stone & Heen

קארים עבדול ג'באר וג'ון וודן על תהליך רוחני

עונג שבת - טים דאנקן

סיפור על טים דאנקן

Make Good Art / Neil Gaiman

לאף אחד לא אכפת

כישלון להתכונן הוא הכנה לכישלון

דברים שכדאי לדעת על אימונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אוהד רדקו

על ספורטאים ואובססיה

איך משפיעה רוטינה על ההתקדמות בספורט?

חוזה ל-10 ימים

ג'ניפר קפריאטי על לחץ

ג'ף בזוס על סטנדרטים גבוהים

אריסטו או סוקרטס

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם שגיא ברעם

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

לטפל בסחלב

טיפים לאימון קליעה

על "יום האישה"

גישת ההגבלות - מקורות נוספים

מומחים יודעים לאן להסתכל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם לירן וקנין

מומחים לא מסתכלים על הכדור

לאן מומחים מסתכלים?

עונג שבת - מאגסי בוגס

The boys of Dunbar / Alejandro Danois

דברים שמאמנים עושים

Raise your game / Alan Stein Jr

דברים שכדאי לדעת על אנשים מופנמים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמרי שוורץ

שיחות מטורפות – מעשי זן / יעקב רז

מה עובר לקוורטרבק בראש

כשהחלטה הופכת להרגל

מתי שופטים החלטה?

קבלת החלטות בתוך תרגילי אימון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם תומר גוטמן

הלב הנבון / ג'ק קורנפילד

להתאמן כמו במשחק, לשחק כמו באימון

המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד

שנה למותו של קובי בראיינט

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה - 2

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

Players first / John Calipari

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יונתן אלון

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג