Reach for the Summit / Pat Summitt

בשנת 2012, שנתה האחרונה כמאמנת ראשית פט סאמיט הייתה המאמנת (אישה או גבר) שניצחה הכי הרבה משחקים בקריירת האימון במכללות בארה"ב, בכל רמה. 14 שנים לפני כן, כתבה סאמיט את הספר בו היא מפרטת את פילוסופיית האימון שלה (ובעצם, פילוסופיית החיים שלה) לפי 12 נקודות מרכזיות, הידועות בשמן The Definite Dozen.

צילום:
מעיין רימר

מאמנים בארה"ב, בעיקר המצליחים ביניהם, יודעים היטב לכתוב על הקריירה שלהם ועל החיים שלהם. סאמיט עושה את זה היטב גם היא, והיא משבצת בכל אחד מ-12 הפרקים אנקדוטות וסיפורים מחייה האישיים – על ההורים שלה ועל אחיה, על בעלה ועל הבן שלה שמככב בספר, וגם מחייה המקצועיים – על שחקניות שגייסה למכללה, על שחקניות שאימנה, על הצוות שלה וגם על יריבים, ניצחונות והפסדים זכורים במיוחד.

רציתי לשתף אתכם בכמה ציטוטים בולטים ומחשבות מעניינות מהספר:

"השחקניות כיבדו את המערכת [של טנסי] אבל המערכת מעולם לא הרגישה להם מאיימת."

 

"טעיתי, הרבה. מ-1974 עד 1986 הגענו לפיינל פור 7 פעמים, והפסדנו שם. חלק מזה היה אשמתי. טעיתי כשחשבתי שאני צריכה להפחיד את השחקניות כדי שיצייתו לי. טעיתי כשחטאתי באימון-יתר."

 

"לא היה הישג גדול יותר מאשר להיות ספורטאית אולימפית. אבל גם ידעתי שרציתי להשפיע על חייהן של נשים. זו הייתה התקופה שמצאתי את הייעוד שלי.

ספורט, זה היכה בי, יכול להוות פלטפורמה חשובה עבור תחושת ערך עצמי בשביל נשים. כך היה בשבילי. זה מראה לכם מה משחק יכול לעשות: זה יכול ללמד אותך לחקור ולהרחיב את היכולות של עצמך. לכן ההתפוצצות של השתתפות נשים בספורט ב-20 השנים האחרונות [מסוף שנות ה-70 עד לרגע כתיבת הספר] הייתה כל כך חשובה. חישבו על כך. באמת היה זמן בו אסרו על נשים לרוץ מרתון מחשש שנזיק לשחלות שלנו. כדורסל עבור נשים היה נייח כדי לוודא שלא נתעלף. אבל משחק חופשי מאפשר חוויה של מצוינות, מנטלית וגם פיזית. זה יותר מדי חשוב להתפתחות העצמית מכדי למנוע את זה מחצי מהאוכלוסיה."

 

"תשאלו את עצמכם. האם אי פעם שכרתם לעבודה מישהו שהיה יותר טוב מכם? אם התשובה היא לא, לכו מצאו את האדם הזה והעסיקו אותו. עכשיו.

הרבה לא יעשו את זה. הם מאוימים."

 

בטנסי הם השתמשו בשיטת תקשורת שנקראת "ריבאונד / שתי נקודות". כל פעם ששחקנית קיבלה מחמאה מסאמיט היא הייתה צריכה להגיד "שתי נקודות". כל פעם שקיבלה ביקורת, הייתה צריכה להגיד "ריבאונד!". זה הכריח אותן לשים לב גם למחמאות ולא רק לביקורת, וזה עזר לסאמיט לשים לב לאיזון בין השניים. המילה ריבאונד גם עזרה לשחקניות להגיב לביקורת בעשייה, כלומר לחזור מהר לעניינים.

אחרי הפסד כואב וגדול במיוחד בשנה עם ציפיות גבוהות, סאמיט רצתה לכנס עוד שיחה כואבת. היא החליטה שלא. היא הבינה שלפעמים 'יותר' זה לא יותר טוב. השחקניות קיבלו יום מנוחה, המאמנת קיבלה זמן לחשוב על הדברים. באותה השנה הן זכו באליפות המכללות.

 

לפני אימון אחד סאמיט שמה לב שהשחקניות לא קשובות במיוחד. היא אמרה להן שהחליטה לבטל את האימון (מה שכמובן משך מיד את תשומת הלב שלהן), אבל שיש בנקאי אחד שרוצה לתרום מילגה לשחקנית הראשונה שתגיע למשרד שלו והתחילה להגיד ברצף ובמהירות את ההנחיות להגיע למשרד. השחקניות היו מרותקות. כל אחת רצתה להיות הראשונה. אם הן רק היו מקשיבות ככה באימונים...

 

בלילה לפני משחק בפיינל פור המכללות הצוות עבד כל הלילה כדי להכין את הקבוצה.

בבוקר המשחק, למחרת, לא היה אימון.

המאמנים החליטו לתת לשחקניות לנוח והביאו אותן למגרש כדי לדמיין אתעצמן מבצעות כל מה שראו בוידאו.

טנסי ניצחו בהפרש גדול.

סאמיט מייחסת את ההחלטה וההצלחה שנבעה ממנה להיותה יותר בטוחה בעצמה ובוגרת בתור מאמנת.

 

פעם בכמה זמן סאמיט מארגנת ארוחה קבוצתית. כל אחת מהשחקניות מקבלת משימה להביא מאכל מסוים. כולן מתאספות ואוכלות, והלקח בסיום הוא שכל אחת תרמה את חלקה, והקבוצה הרוויחה. גם אם שחקנית מסוימת לא אהבה באופן אישי את המאכל שהיה עליה להביא, היא עשתה את תפקידה והקבוצה הרוויחה.

גם תיאום ציפיות נכנס יפה לקטגוריה של הארוחה הקבוצתית. אם לא ברור איזה מאכל באחריות כל אחת, הארוחה לא תצא טובה. לפעמים אנשים יביאו יותר מדי, לפעמים לא יביאו בכלל. חשוב לתאם מה התפקיד של כל אחת.

 

"פעם רציתי מאוד לשלוט בדרך בה השחקניות חושבות. אבל כדורסל זה משחק של מעברים מהירים. לא היה לשחקניות זמן לחשוב "מה פט תעשה במצב הזה?". היום אני מורה טובה יותר.  אני מעבירה את הידע שלי על המשחק ונותנת להן להחליט החלטות אינטליגנטיות בעצמן. זה לימוד אמיתי."

 

"מה שלמדתי מפיל ג'קסון זו היכולת שלו לאפשר לאנשים מקום; הייתה לו סבלנות וסובלנות לאינדיבידואלים, בלי לזנוח את העקרונות הקבוצתיים. הוא נותן לאנשים להיות מי שהם רוצים במסגרת הגבולות של הקבוצה."

 

"אני מוכנה לשאול משהו מכל אחד. לא אכפת לי מי או מה המקור. לאמץ רעיון יותר טוב מרעיון שהיה לך זה לא דבר שצריך להיות נבוך בגללו. במקום להתבייש בכך שמישהו עושה משהו היטב, או להגיד "אני שונא אותו על זה שהוא ניצח אותי", מה שאתם צריכים להגיד זה "זה נראה כמו רעיון טוב, אולי ננסה את זה בעצמנו?"

 

סאמיט גם נוהגת לפעמים לתת לעוזרים להעביר דברים במקומה באימון. זה שומר את הצוות מעורב ואת השחקניות בהקשבה. "אם השחקניות ישמעו את הקול שלי שוב ושוב", היא אומרת, "הן יפסיקו לשמוע אותו." לפעמים דרך אחרת להביע רעיון דומה יכולה לתת נקודת מבט שונה.

 

שלוש שנים לפני כתיבת הספר, סאמיט התחילה להקליט אימונים בוידאו אחרי שקיבלה השראה ממאמן נבחרת הגברים של טנסי. היא מיד הבינה את הערך בזה – לא רק עבור השחקניות – היא זכתה לצפות בעצמה מאמנת. היא הבינה שהיא צועקת המון ורוב הזמן היא שלילית. זה עזר לה לשנות את סגנון האימון שלה.

 

"אני רוצה לתת לשחקניות מבנה ומשמעת. אבל אני רוצה שהן ילמדו לתקן את עצמן. אני מקווה שהן יילמדו לכוון את עצמן כשיאבדו את הכיוון.

הצלחה אמיתית היא כשהן לא צריכות אותי יותר."

 

"כשאנחנו נתפסים לעניינים יומיומיים, אנחנו לפעמים שוכחים מה באמת חשוב לנו. אני אוהבת לשמור את המסמך הזה קרוב אליי, שירענן את זכרוני." היא כתבה לקראת סיום הספר, והציגה קיצור של 12 הדברים שחשובים לה כל כך. את הרשימה אפשר למצוא כאן למטה:

  

1. כבדי את עצמך ואת אחרים – Respect Yourself and Others

 

2. קחי אחריות מלאה – Take Full Responsibility

 

3. פתחי והפגיני נאמנות –  Develop and Demonstrate Loyalty

 

4. לימדי לתקשר בצורה מצוינת –Learn to Be a Great Communicator

 

5. טפלי במשמעת של עצמך, כדי שאף אחד אחר לא יצטרך לעשות זאת – Discipline Yourself So No One Else Has To  

 

6. הפכי את העבודה הקשה לתשוקה שלך – Make Hard Work Your Passion

 

7. אל תעבדי רק קשה, עבדי גם חכם – Don't Just Work Hard, Work Smart

 

8. שימי את הקבוצה לפנייך – Put the Team Before Yourself  

 

9. הפכי את הניצחון לגישה – Make Winning an Attitude  

 

10. תהיי תחרותית – Be a Competitor

 

11. שינוי זה חובה – Change Is a Must

 

12. התייחסי להצלחה כפי שאת מתייחסת לכישלון – Handle Success Like You Handle Failure

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

איך נראה שבוע אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

איך נראה יום אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

דברים שכדאי לדעת על יכולת גופנית

Do Nothing / Celeste Headlee

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 3

תובנות ממשחק הכדורסל - אלישה קלארק

מחשבות אחרונות על הסדרה The last dance

תובנות ממשחק הכדורסל - שיחה עם אגדות כדורסל יווניות

השחקן הוותיק שלי - וינס קרטר

The last dance 7+8 - מחשבה ראשונה

איך לקרוא יותר ספרים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 2

kaizen / Sarah Harvey

תובנות ממשחק הכדורסל - ארגון שחקניות הכדורסל

השחקן הוותיק שלי - ריי אלן

דברים מתפוררים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 1

השחקן הוותיק שלי - אייזיאה תומאס

10 מחשבות על תכנות

עונג שבת - סקוטי פיפן

על מפגש עם אנשים בימי קורונה - 2

השחקנית הותיקה שלי - ליעד סואץ קרני

השחקן הוותיק שלי - דניס סקוט

השחקן הוותיק שלי - פרוויס שורט

על מפגש עם אנשים בימי קורונה - 1

פיט קרול מארח את סטיב קר - פרק 1

10 דברים שלמדתי בקריירה שלי - גל מקל

השחקן הוותיק שלי - כריס מאלין

על חירות וחופש

Mastery / Robert Greene

The last pass / Gary M. Pomerantz

חוויות ותובנות מתואר שני באוסטרליה

Legacy / James Kerr

רע כמו שמתחשק לי / דניס רודמן

דוד וגוליית / מלקולם גלדוול

לחשוב כמו אלופים - ביטחון

עכשיו צריך לשנות הרגלים - וככה אפשר

על תרבות קבוצתית - ביקור בנימבורק ובאקדמיה בפראג

לחשוב כמו אלופים - תנאים קשים

לחשוב כמו אלופים - הקדמה

Coach Wooden and me / Kareem Abdul-Jabbar

יכול להיות שאנחנו בטוחים מדי בעצמנו

דרכים להרוויח ביטחון

לא חסר לך ביטחון - חסרה לך יכולת

יאניס על ביטחון ועבודה קשה

על למה מיינדפולנס זה לא טרנד חולף

התחלתי פאזל של 1000 חלקים

מדיטציה חמש דקות ביום - קובי בראיינט ממליץ

על מוסר עבודה ועל יעילות

אלו הם מים / דיוויד פוסטר וואלאס

Showboat - the Life of Kobe Bryant

עכשיו

אני רוצה להיות שם

עונג שבת - סברינה יונסקו

היום

מה זה מיינדפולנס (קשיבות)?

איך לשבת / How to sit

להיות ברגע הזה

שיטת מדידה שונה

לא קל לעקוב אחרי הכול

לברוח מגשם ומברד

כל יום רוטינה - סיכום האתגר

זכוכית מגדלת - הדר חדד

הופכים ערך לרוטינה

כל יום רוטינה - שבוע שמיני

The grandmaster / Brin-Jonathan Eduards

כל חודש פוסט באתר ארגון המאמנים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג