ג'ון וודן על סדר ותכנון

בספרו You haven't taught until they have learned מפרט אחד משחקניו לשעבר של ג'ון וודן את העקרונות שהפכו אותו למורה ומאמן מהחשובים אי פעם.

צילום:

עקרונות האימון של ג'ון וודן - חלק א'

"כישלון להתכונן הוא הכנה לכישלון."

בדומה לדין סמית', האימונים של ג'ון וודן היו מתוכננים ברמת הדקות.
לכל פעילות הוקדש זמן מסוים, ולא היו פשרות לגבי הזמן הזה.
כשהוא שרק לסיום התרגיל, שחקנים מאמנים ועוזרים אחרים זזו ביעילות והכינו את התרגיל הבא.  אפילו לפני שהשחקנים הגיעו למקומם, וודן כבר היה אומר בקול רם את ההנחיות לתרגיל. שחקנים בוגרים ומנוסים גם עזרו להעביר את המסר לשאר השחקנים.

יעילות, אינטנסיביות, חריצות ותכליתיות שלטו בריכוז ובמאמץ שנדרשו מהשחקנים.

ההרגשה אצל השחקנים הייתה שהאימונים היו מתוכננים, לא רק בפני עצמם, אלא שהם היו קשורים זה לזה, כל אימון מתחבר למה שנעשה באימון קודם לו, ומכין דבר מה שיקרה בהמשך.

וודן הקדיש שעתיים בכל בוקר לתכנון האימון של אותו יום. בשעתיים הללו אסור היה להפריע לו ולצוות. כשאחד השחקנים ניסה לברר מה יקרה אם הבוס של וודן תנסה ליצור איתו קשר, המזכירה של וודן אישרה:

"אפילו המנהלת של הספורט באוניברסיטה לא תפריע לזמן הקדוש ביותר ביום – שעת תכנון האימון."

ג'ון וודן אהב את השחקנים שלו מאוד, אבל היה לו סדר עדיפויות ברור: בשעת תכנון האימון אין הפרעות.

אחרי שסיים את גיוס השחקנים והרכבת הקבוצה, הוא תיכנן את הנושאים המרכזיים לאימונים באותה שנה. הנושאים כללו הקדשת זמן באימונים למשימות קבוצתיות וגם למשימות אישיות, רעיונות לסוגי הגנה שונים, זמן ליכולת קליעה של שני שחקנים מסוימים ועוד...

עוד מחשבות על תכנית שנתית בלחיצה כאן

התכנית השבועית לזמן שלפני תחילת העונה הייתה בנויה בצורה דומה – נושאים בהם יש לגעת, לפי שבוע. כך הוא וידא שהם מגיעים לכל החומר. תרגילי התקפה שנלמדו בשבוע מסוים תורגלו בשבוע לאחר מכן מול יריבת אימון.

התכנית השבועית לזמן העונה הייתה יחסית קבועה כי ימי המשחק היו קבועים יחסית. שחקנים שקיבלו פחות זמן משחק במשחקים הרשמיים שיחקו יותר באימונים שלאחר מכן כדי שלא יהיו חלודים. הוא היה מקציב זמן לכושר גופני וליסודות המשחק וכמובן, מכין את הקבוצה למשחקים הבאים.

עוד מחשבות על תכנית שבועית בלחיצה כאן

את התכנית היומית (מערך האימון) לכל אחד מהימים וודן תכנן בקפידה. הוא נעזר במחברות שלו מהשנים הקודמות כדי למצוא תרגילי אימון טובים בנושאים דומים, והשתמש בעקרונות הבאים כדי לתכנן:

1. יסודות לפני יצירתיות.
מסירה, שיווי משקל, תנועה ללא כדור, כדרור, וכו' הם הבסיס. יש לתרגל אותם עד שהם הופכים אוטומטיים. השחקנים לא צריכים להיות מודעים למה שהם עושים. הם צריכים לבצע במהירות שיא, בלי לחשוב, ולעשות זאת בטכניקה שתועיל להם ותעזור להם להשלים את המשימה.

2. להשתמש במגוון.
השלד של האימון היה דומה מאוד, אבל וודן שמר הפתעות כדי לשבור את המונוטוניות של האימונים.
הוא שינה את סדר הנושאים בתוך האימון, הוא שידרג תרגילי אימון פשוטים והפך אותם ליותר מורכבים. היו תרגילים שוודן השאיר זהים, אבל היו כאלה שהוא פיתח ככל שהתקדמה השנה.
וודן גם השתדל שהתרגילים בתוך האימון עצמו יתחברו זה לזה והשחקנים יבינו כיצד הם משתלבים.

3. לימוד חומר חדש.
וודן שם לב היטב לשבץ חומר חדש בחלק הראשון של האימון.
זה היה חשוב משום שהשחקנים לא היו עייפים והמוח שלהם היה מסוגל לקלוט מידע חדש.
זה עזר גם להכניס את החומר החדש הזה למשחקונים של סיום אותו אימון. החלק השני של האימון הורכב ממשחקים על מגרש מלא, עם עצירות להערות והארות. שם השחקנים רכשו מושג לגבי מה נדרש כדי ליישם תחת לחץ את מה שלמדו.

4. מעברים מהירים.
בתוך האימון כל שחקן ידע לאן לרוץ לתרגיל הבא ובאיזה סל הוא מתרגל. העוזרים היו מכינים את הציוד מראש כי הם היו מקבלים את תכנית האימון מראש.

5. מורכבות גדלה והולכת.
בתחילת העונה תרגילי אימון בעיקר התרכזו במיומנות אחת כל אחד. בהמשך, הוא שילב בתרגילים מספר גדל והולך של מיומנויות כדי לאתגר את השחקנים ולקרב את האימונים למשחק.

6. כושר גופני.
כשאתה מוכן לדחוף את עצמך גם כשאתה מאוד עייף, אתה תשתפר – גופנית וגם מנטלית. זה כל מה שוודן דרש. להגיע לקצה ואז לדחוף עוד קצת.
בתחילת העונה האימונים היו ארוכים יותר, אבל יותר זמן הוקדש להסברים, התרגילים היו קצרים יותר ופחות תרגילים היו דורשניים מבחינה פיזית. כמו כן, היו יותר הפסקות.
בהמשך העונה, אימונים הכילו שני תרגילים דורשניים ברצף, תרגילים ארוכים יותר ופחות הפסקות.
התוצאה הייתה קבוצה – שנה אחרי שנה – שהיכולת הגופנית שלה, וכתוצאה מזה, גם היכולת המנטלית, היו בצמרת של ארה"ב.

7. להימנע משינוי התכנית בזמן האימון.
גם אם הוא חשב שתרגיל מסוים דורש עוד זמן, הוא לא שינה. גם אם הוא חשב על רעיון לתרגיל אחר, הרבה יותר טוב. המקום המתאים למחשבות כאלה היה על גב כרטיס האימון שלו. בסיום האימון הצוות היה מרכז את המחשבות והדרכים לשיפור, ומיישם באימונים הבאים.

וודן האמין שבטווח הארוך, שינויים מעכשיו לעכשיו יגרמו רק יותר בעיות. מחקרים אצל מורים הראו שכאשר מתכננים מראש פתרונות לבעיות שעשויות לצוץ, התלמידים מתקדמים יותר. אם ממציאים פתרונות על המקום, זה מבלבל את הילדים.

בנוסף, וודן לא ראה צורך להאריך את האימון ללא התראה מוקדמת. אם השחקנים לא יכולים לדעת מתי האימון יסתיים, הם ישמרו כוחות ולא יבצעו ברמה הכי גבוהה.

8. לסיים בנימה חיובית.
אחד השחקנים זוכר שוודן תמיד סיים את האימון במשחקון כיפי או יוצא דופן.
בעבר אסור היה להטביע בכדורסל המכללות. באחד האימונים וודן איפשר להם לקיים תחרות הטבעות, וכולם היו בטירוף. כמובן, הם רק חיכו שהאימון הבא יתחיל...

עוד מחשבות על תכנית יומית בלחיצה כאן

אחד השחקנים של וודן מספר שהוא ניגש למורה יוצאת דופן אליה שם לב באחד מהימים שלימד בבית הספר, אמר לה שהוא נפעם מההתנהלות בשיעור ושאל אותה איך היא עושה את זה.

היא אמרה לו שהיא תשמח לשבת איתו, אבל שהיא מתכננת כרגע את השיעור של מחר, אז אם הוא רוצה, אפשר לקבוע פגישה.

הם קבעו פגישה.
ועוד לפני הפגישה הוא הבין – מי שמתכננת ככה, קשה לה להיכשל.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג