PEAK / Anders Ericsson & Robert Pool

באחד מהספרים היותר חשובים שנכתבו בשנים האחרונות מתאר אריקסון את התקדמות המחקר בנושא מיומנות ומומחיות ומשתף עם הקוראים תובנות מהתחום בו הוא עוסק כבר עשרות שנים.

צילום:
מעיין רימר

לצפייה בסרטון ההקדמה לספר - לחצו כאן.

מה מאפיין מומחים:

מומחים לומדים היטב, במשך שנים ולפעמים עשרות שנים, הופכים את הידע והמידע למעשה, ולמעשה משנים את המוח שלהם: נהגי מוניות בלונדון נחקרו לפני, בזמן ואחרי הקורס המפרך שלהם. הקורס דורש ללמוד כל פינה קטנה ואתר נידח כדי לעבור את בחינת הכניסה והיה מדהים לגלות שהמוח של הנהגים שלומדים ועוברים את הבחינה גדל ומשתנה בהתאם. היכולת של הגוף להשתנות ידועה – אם דוחפים אותו החוצה מהומאוסטזיס, הוא שואף לחזור על ידי שינויים מבניים וכימיים, וכך גם המוח שלנו, דבר שעשוי להביא ללמידה משמעותית בעזרת אימון מתאים.

מאפיין נוסף של מומחים בתחומם הוא יכולת טובה של ייצוג מנטלי - זיהוי דפוס קיים במשחק, או במקרה של נהגי מוניות, מפת העיר. שחקני שחמט מומחים ניסו להיזכר במיקום הכלים על הלוח והראו שכשהחיילים היו מפוזרים בצורה שהייתה קשורה למשחק, הם זכרו את מיקום הכלים על הלוח בצורה הרבה יותר טובה מאלה שאינם מומחים. פיזור רנדומלי, כזה שלא קשור למשחק השחמט, לא נתן יתרון למומחים והם ביצעו בצורה דומה ללא-מומחים.

במהלך הספר אריקסון מסביר מה משמעות אימון בעל תכלית (Purposeful practice) ומציג את המאפיינים שלו (מטרות, תכנית פעולה מסודרת, פוקוס, פידבק, לצאת מאזור הנוחות).הוא מציע למתאמנים: אם משהו מסוים לא מצליח לכם "אל תנסו חזק יותר. תנסו אחרת."

אריקסון המשיך והרחיב לגבי המונח שטבע המציג אימון מכוון (Deliberate practice) כשיטה הטובה ביותר לפתח מומחיות בתחום מסוים:

1.     אימון מכוון עוזר לפתח מיומנויות שאחרים כבר הבינו איך לבצע ועבורן כבר יש שיטות לימוד או אימון אפקטיביות.

2.     אימון מכוון מתקיים מחוץ לאזור הנוחות ודורש מהמתאמנים לבצע דברים שקיימים קצת מחוץ לטווח היכולות הקיימות שלהם. הדבר דורש מאמץ כמעט מרבי, ולפיכך אינו מהנה בדרך כלל.

3.     אימון מכוון כולל מטרות ספציפיות ומוגדרות היטב, ולעתים קרובות כולל שיפור אספקט מסוים של הביצוע הדרוש. לאחר שנקבעה המטרה, המאמן יתכנן סדרה של שינויים קטנים שיביאו להשגת השינוי הדרוש בביצוע.

4.     אימון מכוון דורש את תשומת הלב המלאה של המתאמנים כמו גם פעולות מודעות. על המתאמנים להתרכז במטרה הספציפית.

5.     אימון מכוון כולל משוב (פידבק) ושינוי המאמצים של המתאמנים לפי המשוב הנ"ל. בהתחלה רוב המשוב יבוא מהמאמן שיוודא התקדמות, יצביע על בעיות ויציע דרכים להתמודד עם הבעיות הללו. עם הזמן ולאחר שרכשו ניסיון, המתאמנים צריכים ללמוד לבדוק את עצמם, לזהות טעויות ולבצע התאמות.

6.     אימון מכוון תלוי בייצוגים המנטליים הקיימים ועוזר להפיק אותם בו זמנית. ייצוג מנטלי איכותי ומפורט עוזר למתאמנים להבין כיצד עליהם לבצע ומשמש מקור להשוואה על מנת לזהות טעויות ולתקן אותן.

7.     אימון מכוון כמעט תמיד כולל בנייה או התאמה של מיומנויות קודמות על ידי התמקדות באספקטים מסוימים של המיומנויות הללו על מנת לשפר אותן באופן ספציפי. משום שמיומנויות חדשות בנויות על מיומנויות קודמות, יש חשיבות גדולה ליסודות שרכשו המתאמנים כאשר החלו להתאמן, על מנת שלא להצטרך להתחיל מחדש בבניית היסודות בשלב מתקדם יותר בתהליך.

 

חוק 10000 השעות הוא לא באמת חוק:

כשמלקולם גלדוול כתב את הספר 'מצוינים' (קריאה מומלצת), הוא בחר את המספר הכי קליט מתוך כל המחקר שביצעו על נגני כינור. 10000 שעות היה ממוצע מספר השעות שנגנים בני 20 ברמה גבוהה השקיעו לאורך הלימודים שלהם עד לאותה תקופה. אם היה בוחר נגנים בני 18 המספר היה הופך להיות 7400, וכמו 10000, גם הוא ממוצע. היו כאלה שהתאמנו יותר מ-10000 שעות, והיו כאלה שפחות, והגיעו לרמת מומחיות דומה. זאת ועוד – כדי להיות נגן ברמה עולמית, צריך להתאמן כ-20000 שעות. האם אפשר להגיע למומחיות בתחומים אחרים תוך פחות מכך? ודאי. תלוי בתחום, תלוי במיומנות שהוא דורש ותלוי ברמת התחרות שעומדת מולך.

החוק אמנם עזר בכך שגרם לאנשים להבין שדרוש זמן רב ואימונים ממושכים על מנת להגיע לרמה גבוהה, אך כמות אימונים של 10000 שעות אינה מספיקה – על האימונים להיות בעלי כל התכונות שמפורטות למעלה.

על ידע ומיומנות:

ידע הוא חשוב. קשה לפתח מיומנות ללא ידע. אך כפי שההגדרה של טכניקה היא שימוש יעיל בידע, כל פעם שאנחנו מלמדים טכניקה, לא מספיק שנסביר. התלמיד או המתאמנת צריכים להשתמש בידע הזה ולעשות זאת בצורה יעילה. כיצד? על ידי חזרה שמלווה במשוב איכותי מאיתנו.

ההדרכה והאימון חשובים מאוד על מנת לפתח מיומנות. עם זאת, לא כל מאמן מתאים לכל מצב או שאיפה. לפעמים עליך להחליף מאמן ככל שאתה מתקדם ברמתך, ואם אין לך מורה או מאמן אפשר לקבל משוב איכותי ממקומות אחרים: קומיקאים מופיעים עם החומר שלהם במופעי סטנד אפ ובודקים מה עובד (ומה לא – הנה שחר חסון עושה בדיוק את זה, יותר מפעם אחת]. אנשים שלומדים שפה חדשה צופים בפרק עם כתוביות מספר פעמים, עד שהם יודעים כיצד זה נשמע. לאחר מכן צופים בלי כתוביות ובודקים אם מבינים מה נאמר.

על כוח רצון:

אם קיים "כוח רצון" כתכונה גנטית, מדוע אנשים בעלי כוח רצון חזק עבור טניס הם לא בעלי כוח רצון חזק עבור לימודים בבית הספר? ואם מישהו למד שחמט המון שנים אבל לפני זה גם היה בג'ודו ובשחייה, איפה היה כוח הרצון הזה כשהיה בחוגים הראשונים. למה רק שחמט "תפס אותו"?

הבעיה השנייה עם כוח רצון (בדומה לכישרון) היא שאנחנו תמיד מייחסים אותו לאדם אחרי שהוא כבר עשה משהו כמה שנים. אנחנו כמעט אף פעם לא אומרים "ל-X יש כוח רצון אדיר, הוא יהיה זמר/שחקן/ספורטאי/תלמיד מעולה". אנחנו אומרים "X התמיד בשיעורים/אימונים כל כך הרבה זמן – בטח יש לו כוח רצון חזק." אם זה כל כך ברור, אנחנו צריכים להיות מסוגלים לנבא זאת.

על כישרון:

בפרק על כישרון אריקסון מספר את סיפורו של פגניני, עליו מספרת האגדה שפעם ניגן על כלי בעל ארבעה מיתרים כאשר לפתע נקרע מיתר אחד. הוא לא התבלבל והמשיך לנגן על שלושה... ואז עוד אחד נקרע והוא עדיין המשיך לנגן עם שניים ואז אחד... כולם התפעלו איך יכול היה לאלתר ככה יצירה כזו מופלאה. מסתבר שכתב את היצירה כך, ואז התאמן עליה כך. אף אחד לא ראה אותו עושה זאת, וכולם התפעלו.

ממש כמו כישרון. אף אחד לא רואה אותך מתאמן ומשקיע שעות, כולם מניחים שנולדת עם זה.

דבר דומה עשוי לקרות עם זוכים בפרס נובל: הם מפרסמים את המחקרים שלהם מוקדם יותר מאחרים ומפרסמים יותר מחקרים מאחרים שלא זכו בפרס היוקרתי –כלומר הם עובדים יותר קשה ויותר נכון מאחרים.

אריקסון ממשיך ונותן כדוגמה את וולפגנג אמדאוס מוצרט: מספרים שהיה בעל יכולות כתיבת מוזיקה מרשימות בגיל מאוד צעיר, וזה אכן מדהים, אלא אם כן לוקחים בחשבון שהלחנים שהלחין היו בכתב ידו של אביו, שהיה בעצמו מוזיקאי לא רע אבל לא כזה שהצליח בצורה יוצאת דופן. מוצרט עצמו התאמן שנים על גבי שנים לפני שיצא להופיע, ומכיוון שלא היו יותר מדי דברים שיפריעו לו (כמו בית ספר או משחקים בחוץ...), הצליח "לדחוס" כמות שעות גדולה בגיל צעיר מאוד.

סוואנט (Savant) הוא מישהו שנראה שאין לו כישורים של בני אדם רגילים, אך מציג יכולות יוצאות דופן של זיכרון או אלמנט אחר. בפועל, מדובר באנשים שלא כפופים למסגרות הרגילות, ולרוב בעלי תכונה של כפייתיות שמאפשרת להם להתעניין בדבר אחד ללא הסחות דעת שמקיפות את היומיום שלאנשים "רגילים". סוואנטים זוכים להתאמן שעות על גבי שעות על הנושא היחיד שמעניין אותם והופכים לסוואנטים בצורה דומה למומחים אחרים.

אם היינו יודעים לזהות "כישרון", היינו יודעים מראש מי יהפוך להיות מוצלח בתחומו. היינו חוזים מי יהפוך להיות גדול ומיומן ולא רק אנחנו – גם אנשים שמנהלים קבוצות ספורט מקצועניות ששוות מאות מיליוני דולרים לא מסוגלים לעשות זאת. ולא מדובר רק בילדים בני 7 או 13, גם ספורטאים בני 20 שנחשבים "מוכשרים" לא תמיד מגיעים לרמה שכולם צפו להם.

האם מישהו יצליח בתחומו? אנחנו יודעים לנחש באחוזים נמוכים. אנחנו יודעים להגיד בדיעבד שמישהו הוא "מוכשר", אנחנו אף פעם לא יודעים מספיק כדי לדעת אם האדם עבד והתאמן שנים (כמו זוכי פרס נובל), או שמישהו עשה במקומו את העבודה (כמו מוצרט) או שהוא בכלל סוג של נוכל (כמו פגניני שכתב והתאמן על יצירה עם מיתר אחד אבל לא סיפר לאף אחד).

האמת היא שאם יש בכלל "כישרון" במציאות, אנחנו לא יודעים לזהות אותו או לנבא אותו.

ההשלכות של הרעיון שבכלל קיים כישרון הן מרחיקות לכת. הן מפריעות לאנשים לנסות דברים חדשים ומפריעות לאנשים שמקבלים את המחמאה הלא נכונה (איזה מוכשר אתה!) להפסיק כשהם נתקלים לראשונה בקושי (כנראה אני לא כזה מוכשר...)

הגיע זמן לעבור לטיפוח תשוקה, עניין, מחויבות ומאמץ.

לחצו כאן כדי לקרוא עוד על כישרון.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג