PEAK / Anders Ericsson & Robert Pool

באחד מהספרים היותר חשובים שנכתבו בשנים האחרונות מתאר אריקסון את התקדמות המחקר בנושא מיומנות ומומחיות ומשתף עם הקוראים תובנות מהתחום בו הוא עוסק כבר עשרות שנים.

צילום:
מעיין רימר

לצפייה בסרטון ההקדמה לספר - לחצו כאן.

מה מאפיין מומחים:

מומחים לומדים היטב, במשך שנים ולפעמים עשרות שנים, הופכים את הידע והמידע למעשה, ולמעשה משנים את המוח שלהם: נהגי מוניות בלונדון נחקרו לפני, בזמן ואחרי הקורס המפרך שלהם. הקורס דורש ללמוד כל פינה קטנה ואתר נידח כדי לעבור את בחינת הכניסה והיה מדהים לגלות שהמוח של הנהגים שלומדים ועוברים את הבחינה גדל ומשתנה בהתאם. היכולת של הגוף להשתנות ידועה – אם דוחפים אותו החוצה מהומאוסטזיס, הוא שואף לחזור על ידי שינויים מבניים וכימיים, וכך גם המוח שלנו, דבר שעשוי להביא ללמידה משמעותית בעזרת אימון מתאים.

מאפיין נוסף של מומחים בתחומם הוא יכולת טובה של ייצוג מנטלי - זיהוי דפוס קיים במשחק, או במקרה של נהגי מוניות, מפת העיר. שחקני שחמט מומחים ניסו להיזכר במיקום הכלים על הלוח והראו שכשהחיילים היו מפוזרים בצורה שהייתה קשורה למשחק, הם זכרו את מיקום הכלים על הלוח בצורה הרבה יותר טובה מאלה שאינם מומחים. פיזור רנדומלי, כזה שלא קשור למשחק השחמט, לא נתן יתרון למומחים והם ביצעו בצורה דומה ללא-מומחים.

במהלך הספר אריקסון מסביר מה משמעות אימון בעל תכלית (Purposeful practice) ומציג את המאפיינים שלו (מטרות, תכנית פעולה מסודרת, פוקוס, פידבק, לצאת מאזור הנוחות).הוא מציע למתאמנים: אם משהו מסוים לא מצליח לכם "אל תנסו חזק יותר. תנסו אחרת."

אריקסון המשיך והרחיב לגבי המונח שטבע המציג אימון מכוון (Deliberate practice) כשיטה הטובה ביותר לפתח מומחיות בתחום מסוים:

1.     אימון מכוון עוזר לפתח מיומנויות שאחרים כבר הבינו איך לבצע ועבורן כבר יש שיטות לימוד או אימון אפקטיביות.

2.     אימון מכוון מתקיים מחוץ לאזור הנוחות ודורש מהמתאמנים לבצע דברים שקיימים קצת מחוץ לטווח היכולות הקיימות שלהם. הדבר דורש מאמץ כמעט מרבי, ולפיכך אינו מהנה בדרך כלל.

3.     אימון מכוון כולל מטרות ספציפיות ומוגדרות היטב, ולעתים קרובות כולל שיפור אספקט מסוים של הביצוע הדרוש. לאחר שנקבעה המטרה, המאמן יתכנן סדרה של שינויים קטנים שיביאו להשגת השינוי הדרוש בביצוע.

4.     אימון מכוון דורש את תשומת הלב המלאה של המתאמנים כמו גם פעולות מודעות. על המתאמנים להתרכז במטרה הספציפית.

5.     אימון מכוון כולל משוב (פידבק) ושינוי המאמצים של המתאמנים לפי המשוב הנ"ל. בהתחלה רוב המשוב יבוא מהמאמן שיוודא התקדמות, יצביע על בעיות ויציע דרכים להתמודד עם הבעיות הללו. עם הזמן ולאחר שרכשו ניסיון, המתאמנים צריכים ללמוד לבדוק את עצמם, לזהות טעויות ולבצע התאמות.

6.     אימון מכוון תלוי בייצוגים המנטליים הקיימים ועוזר להפיק אותם בו זמנית. ייצוג מנטלי איכותי ומפורט עוזר למתאמנים להבין כיצד עליהם לבצע ומשמש מקור להשוואה על מנת לזהות טעויות ולתקן אותן.

7.     אימון מכוון כמעט תמיד כולל בנייה או התאמה של מיומנויות קודמות על ידי התמקדות באספקטים מסוימים של המיומנויות הללו על מנת לשפר אותן באופן ספציפי. משום שמיומנויות חדשות בנויות על מיומנויות קודמות, יש חשיבות גדולה ליסודות שרכשו המתאמנים כאשר החלו להתאמן, על מנת שלא להצטרך להתחיל מחדש בבניית היסודות בשלב מתקדם יותר בתהליך.

 

חוק 10000 השעות הוא לא באמת חוק:

כשמלקולם גלדוול כתב את הספר 'מצוינים' (קריאה מומלצת), הוא בחר את המספר הכי קליט מתוך כל המחקר שביצעו על נגני כינור. 10000 שעות היה ממוצע מספר השעות שנגנים בני 20 ברמה גבוהה השקיעו לאורך הלימודים שלהם עד לאותה תקופה. אם היה בוחר נגנים בני 18 המספר היה הופך להיות 7400, וכמו 10000, גם הוא ממוצע. היו כאלה שהתאמנו יותר מ-10000 שעות, והיו כאלה שפחות, והגיעו לרמת מומחיות דומה. זאת ועוד – כדי להיות נגן ברמה עולמית, צריך להתאמן כ-20000 שעות. האם אפשר להגיע למומחיות בתחומים אחרים תוך פחות מכך? ודאי. תלוי בתחום, תלוי במיומנות שהוא דורש ותלוי ברמת התחרות שעומדת מולך.

החוק אמנם עזר בכך שגרם לאנשים להבין שדרוש זמן רב ואימונים ממושכים על מנת להגיע לרמה גבוהה, אך כמות אימונים של 10000 שעות אינה מספיקה – על האימונים להיות בעלי כל התכונות שמפורטות למעלה.

על ידע ומיומנות:

ידע הוא חשוב. קשה לפתח מיומנות ללא ידע. אך כפי שההגדרה של טכניקה היא שימוש יעיל בידע, כל פעם שאנחנו מלמדים טכניקה, לא מספיק שנסביר. התלמיד או המתאמנת צריכים להשתמש בידע הזה ולעשות זאת בצורה יעילה. כיצד? על ידי חזרה שמלווה במשוב איכותי מאיתנו.

ההדרכה והאימון חשובים מאוד על מנת לפתח מיומנות. עם זאת, לא כל מאמן מתאים לכל מצב או שאיפה. לפעמים עליך להחליף מאמן ככל שאתה מתקדם ברמתך, ואם אין לך מורה או מאמן אפשר לקבל משוב איכותי ממקומות אחרים: קומיקאים מופיעים עם החומר שלהם במופעי סטנד אפ ובודקים מה עובד (ומה לא – הנה שחר חסון עושה בדיוק את זה, יותר מפעם אחת]. אנשים שלומדים שפה חדשה צופים בפרק עם כתוביות מספר פעמים, עד שהם יודעים כיצד זה נשמע. לאחר מכן צופים בלי כתוביות ובודקים אם מבינים מה נאמר.

על כוח רצון:

אם קיים "כוח רצון" כתכונה גנטית, מדוע אנשים בעלי כוח רצון חזק עבור טניס הם לא בעלי כוח רצון חזק עבור לימודים בבית הספר? ואם מישהו למד שחמט המון שנים אבל לפני זה גם היה בג'ודו ובשחייה, איפה היה כוח הרצון הזה כשהיה בחוגים הראשונים. למה רק שחמט "תפס אותו"?

הבעיה השנייה עם כוח רצון (בדומה לכישרון) היא שאנחנו תמיד מייחסים אותו לאדם אחרי שהוא כבר עשה משהו כמה שנים. אנחנו כמעט אף פעם לא אומרים "ל-X יש כוח רצון אדיר, הוא יהיה זמר/שחקן/ספורטאי/תלמיד מעולה". אנחנו אומרים "X התמיד בשיעורים/אימונים כל כך הרבה זמן – בטח יש לו כוח רצון חזק." אם זה כל כך ברור, אנחנו צריכים להיות מסוגלים לנבא זאת.

על כישרון:

בפרק על כישרון אריקסון מספר את סיפורו של פגניני, עליו מספרת האגדה שפעם ניגן על כלי בעל ארבעה מיתרים כאשר לפתע נקרע מיתר אחד. הוא לא התבלבל והמשיך לנגן על שלושה... ואז עוד אחד נקרע והוא עדיין המשיך לנגן עם שניים ואז אחד... כולם התפעלו איך יכול היה לאלתר ככה יצירה כזו מופלאה. מסתבר שכתב את היצירה כך, ואז התאמן עליה כך. אף אחד לא ראה אותו עושה זאת, וכולם התפעלו.

ממש כמו כישרון. אף אחד לא רואה אותך מתאמן ומשקיע שעות, כולם מניחים שנולדת עם זה.

דבר דומה עשוי לקרות עם זוכים בפרס נובל: הם מפרסמים את המחקרים שלהם מוקדם יותר מאחרים ומפרסמים יותר מחקרים מאחרים שלא זכו בפרס היוקרתי –כלומר הם עובדים יותר קשה ויותר נכון מאחרים.

אריקסון ממשיך ונותן כדוגמה את וולפגנג אמדאוס מוצרט: מספרים שהיה בעל יכולות כתיבת מוזיקה מרשימות בגיל מאוד צעיר, וזה אכן מדהים, אלא אם כן לוקחים בחשבון שהלחנים שהלחין היו בכתב ידו של אביו, שהיה בעצמו מוזיקאי לא רע אבל לא כזה שהצליח בצורה יוצאת דופן. מוצרט עצמו התאמן שנים על גבי שנים לפני שיצא להופיע, ומכיוון שלא היו יותר מדי דברים שיפריעו לו (כמו בית ספר או משחקים בחוץ...), הצליח "לדחוס" כמות שעות גדולה בגיל צעיר מאוד.

סוואנט (Savant) הוא מישהו שנראה שאין לו כישורים של בני אדם רגילים, אך מציג יכולות יוצאות דופן של זיכרון או אלמנט אחר. בפועל, מדובר באנשים שלא כפופים למסגרות הרגילות, ולרוב בעלי תכונה של כפייתיות שמאפשרת להם להתעניין בדבר אחד ללא הסחות דעת שמקיפות את היומיום שלאנשים "רגילים". סוואנטים זוכים להתאמן שעות על גבי שעות על הנושא היחיד שמעניין אותם והופכים לסוואנטים בצורה דומה למומחים אחרים.

אם היינו יודעים לזהות "כישרון", היינו יודעים מראש מי יהפוך להיות מוצלח בתחומו. היינו חוזים מי יהפוך להיות גדול ומיומן ולא רק אנחנו – גם אנשים שמנהלים קבוצות ספורט מקצועניות ששוות מאות מיליוני דולרים לא מסוגלים לעשות זאת. ולא מדובר רק בילדים בני 7 או 13, גם ספורטאים בני 20 שנחשבים "מוכשרים" לא תמיד מגיעים לרמה שכולם צפו להם.

האם מישהו יצליח בתחומו? אנחנו יודעים לנחש באחוזים נמוכים. אנחנו יודעים להגיד בדיעבד שמישהו הוא "מוכשר", אנחנו אף פעם לא יודעים מספיק כדי לדעת אם האדם עבד והתאמן שנים (כמו זוכי פרס נובל), או שמישהו עשה במקומו את העבודה (כמו מוצרט) או שהוא בכלל סוג של נוכל (כמו פגניני שכתב והתאמן על יצירה עם מיתר אחד אבל לא סיפר לאף אחד).

האמת היא שאם יש בכלל "כישרון" במציאות, אנחנו לא יודעים לזהות אותו או לנבא אותו.

ההשלכות של הרעיון שבכלל קיים כישרון הן מרחיקות לכת. הן מפריעות לאנשים לנסות דברים חדשים ומפריעות לאנשים שמקבלים את המחמאה הלא נכונה (איזה מוכשר אתה!) להפסיק כשהם נתקלים לראשונה בקושי (כנראה אני לא כזה מוכשר...)

הגיע זמן לעבור לטיפוח תשוקה, עניין, מחויבות ומאמץ.

לסקירה מעניינת על הנושא של אימון מכוון באנגלית - לחצו כאן.

לחצו כאן כדי לקרוא עוד על מומחים והביטחון שלהם בביצועים של עצמם.

לחצו כאן כדי לקרוא עוד על כישרון.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

מיינדפולנס למתחילים / פדי ברוסנן

ציידים, לקטים, הורים 4

ציידים, לקטים, הורים 3

ציידים, לקטים, הורים 2

ציידים, לקטים, הורים / מייקלין דוקלף

להתמחות בתפקיד שלי / לדעת עוד תפקידים

ממוקדים / ניר אייל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג