על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על כישרון?

צילום:
AFP

יש לו את זה! היא נולדה עם הכדור ביד. יש לו ידיים טובות. מכירים כאלה?

כשמישהו מפגין יכולת גבוהה ביחס לגילו הצעיר, ניתן לומר (ואף הרוב אומרים) שהוא מוכשר. לרוב, הוא באמת הוכשר –  על ידי שנים של אימונים שרוב האנשים שקוראים לו מוכשר לא ראו, משום שאף אחד לא הולך לצפות בילד בן 5 מתאמן. כשהילד הזה מגיע לגיל 11 הוא בולט ביחס לשאר בני גילו, שנמצאים "בפיגור" מבחינת כמות הזמן שהקדישו לספורט או למיומנות המדוברת.

מה זה כישרון?

יכולות מולדות (פיזיות, מנטליות)? תכונות כמו עקשנות, יכולת החלטה מהירה, יצירתיות ומחויבות קשה מאוד למדוד, ובהחלט אפשר ללמוד, מגיל צעיר מאוד. תכונות כמו מוטת ידיים או גובה אי אפשר ללמד, אבל האם אתם מכירים מישהו שקראו לו מוכשר משום שהיה גבוה? יותר קרוב לוודאי שהוא "פוטנציאל", אבל כולנו יודעים שפוטנציאל וכישרון זה לא אותו הדבר, נכון?

למי אנחנו קוראים מוכשר?

בדרך כלל, לכאלה בעלי היכולת לעשות מה שאחרים לא עושים (לכדרר, לקלוע, לדבר, להסתכל, לעודד, להבין):

"שחקנים בעלי כישורים גבוהים הם בעלי אימפקט גדול יותר על המשחק. מסירות מדויקת ושליטה בכדור, לפי הבדיקה שלנו, הם מדד עם קורלציה גבוהה יותר לניצחונות מאשר מהירות, כוח וכושר. זה ברור לאוהדים ולמאמנים ששחקנים כמו ליונל מסי וניימאר הם הטובים ביותר בקבוצתם בגלל הכישרון, עם זאת, גילינו ש־90% מהמחקרים על כדורגלנים מתבססים על איך לשפר את המהירות, הכוח, הגמישות והכושר של השחקנים, לא הכישרון".

דסקל כותב בקטע למעלה 'כישרון', אך מתכוון למיומנות, skill –  הנה הקטע במחקר אליו מתייחסת הפסקה הקודמת:

In both contests, players with greater skill and balance were more likely to perform better. However, maximal athletic ability was not associated with success in a game.

Skill was the only factor that was strongly associated with a player's performance in 11-a-side soccer matches

Finally, many coaches still feel that assessment of skill is their domain, and not that of scientists.

גם בפסקה הזו מתוך הכתבה שמדרגת שמות של שחקנים מופיעה כותרת של כישרון, אך הכותב מסביר שמדובר ברמת מיומנות נוכחית.

Talent

Self-explanatory, though it should be noted that this is present-day skill level. That hurts some of the soon-to-be retirees.

יש כאלה שמתכוונים לתחושה למשחק - גובה אפשר למדוד, קשה למדוד "תחושה למשחק". אנשים שונים בוחנים זאת בדרכים שונות: סקאוט אחד מסתכל על הדרך בה שחקן נע בהתקפה על חצי מגרש, סקאוט אחר בהתקפות מתפרצות שם מקבלים החלטות בשבריר שנייה, שלישי מתלהב משחקנים שנמצאים במקום נכון בזמן הנכון, "לא אכפת לי כמה גבוה הוא קופץ או כמה מהיר הוא, יש כאלה שנראה שיודעים ומבינים את המשחק בדרך בה הוא נועד לשחק, אלה השחקנים שהופכים להיות הטובים ביותר."

דסקל באחד מפרסומיו בנושא כתב: מאמנו של למפארד באקדמיה של ווסטהאם, טוני קאר, סיפר ליורדט: "במשחק הראשון שפרנק שיחק בילדים של ווסטהאם, אביו - פרנק למפארד האב - היה יושב ביציע וצועק לבנו, באופן תמידית, 'תמונות! תמונות!". מה זה אומר? קאר: "הוא פשוט רצה שפרנק יצלם תמונה בראשו של המגרש לפני שהוא מקבל את הכדור. למפארד לא נולד עם ראייה טובה יותר, הוא פשוט למד איך לעשות זאת מאביו והצעקות 'תמונות!"

הנה למפארד מצלם תמונות של המגרש

כמות מבטים היא מיומנות שעוזרת לשחקנים להתמצא במרחב, וצ'אבי הרננדס של ברצלונה עם 0.83 גישושים לשנייה מוביל בתחום הזה. אחד מהקשרים הטובים בכל הזמנים, אלוף אירופה עם ברצלונה, אלוף עולם עם נבחרת ספרד, אחד מהמוסרים הגדולים בכל הזמנים, אומר: "אני כל היום מחפש חללים, כל היום", "כל היום מביט סביבי. אנשים שלא משחקים לא תמיד מבינים עד כמה זה קשה להשיג חלל פנוי. למצוא אותו". כמו למפארד, גם צ'אבי לא נולד עם זה. "זה משהו שלמדתי בברצלונה במשחקי רונדו. רונדו זה משחק חימום בדרך כלל בו שחקן או שניים נמצאים בתוך מעגל שמורכב משחקנים אחרים. השחקנים האחרים צריכים להעביר זה לזה מסירות מבלי שהשחקנים במרכז המעגל יגעו בכדור. על זה מתבסס משחק המסירות של ברצלונה ובמהירות הנכונה, הוא מלמד שחקנים - כמו צ'אבי - שאי אפשר להוריד את העיניים מהמסירה הבאה. "זה התרגיל הטוב ביותר" אמר צ'אבי. "אתה לומד אחריות ולא לאבד את הכדור".

אלכס פרגוסון, שהיה המנג'ר של מנצ'סטר יונייטד עשרות שנים וזכה עימם באינספור תארים, אמר:

I constantly told my squad that working hard all your life is a talent.

ולבסוף, יש כאלה שמתייחסים לכישרון כיכולת להשיג הישגים דומים לאחרים בפחות מאמץ:

"The other guys here are working too hard, but you can see how fluid he is," Drew said. .

במחקר שנערך ב-2016 מסיקים המחברים שהויכוח nature vs nurture – תורשה מול סביבה – כבר צריך להיחשב עתיק, ברור שישנם גורמים משפיעים מכאן ומכאן, ונותר לדעת מה השפעה היחסית של כל אחד מהם.

רוצים המשך?

כיתבו לי מייל ואשלח לכם את הטור השני - coachgilad3@gmail.com

לסיום, הנה סרטון מצוין שמסביר את הקשר בין יכולת, גורמים פנימיים וגורמים חיצוניים ואיך הם יוצרים מה שכולנו מתייחסים אליו כ'כישרון':


מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 3

האם אפשר ללמד שליטה-עצמית?

המדע מאחורי מרד הנעורים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 2

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 1

החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים

סיכום 2021

סיכום 2021 באתר

למה ילדים משקרים

למה הורים לבנים לא מדברים על גזע?

השעה האבודה

Nurture Shock / Bronson & Merryman

The captain class / Sam Walker

הטיית העיגון

מחט עוד יותר טובה

מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך / אורן ארגז

עין הסערה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ננו גינזבורג

מחשבות על אימון - כדורעף

זריזות מזויפת

תפקידו של שף

The obstacle is the way / Ryan Holiday

Meditations / Marcus Aurelius

כל יום סרטון #61

כל יום סרטון #60

כל יום סרטון #59

כל יום סרטון #58

מכתבים אל סופר צעיר / קולום מק'קאן

כל יום סרטון #57

כל יום סרטון #56

כל יום סרטון #55

כל יום סרטון #54

למה לאמן?

כל יום סרטון #53

כל יום סרטון #52

כל יום סרטון #51

כל יום סרטון #50

כל יום סרטון #49

השלב של fuck it

כל יום סרטון #48

רעיונות שעוזרים להתקדם 2

כל יום סרטון #47

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם זיו ברתנא

כל יום סרטון #46

כל יום סרטון #45

כל יום סרטון #44

רעיונות שעוזרים להתקדם

כל יום סרטון #43

כל יום סרטון #42

היסטוריה של מהירות / עמית נויפלד

כל יום סרטון #41

כל יום סרטון #40

כל יום סרטון #39

כל יום סרטון #38

כל יום סרטון #37

כל יום סרטון #36

הטיית הזמינות

כל יום סרטון #35

כל יום סרטון #34

תכתבו אחד בעצמכם

כל יום סרטון #33

אמנות הכישלון

כל יום סרטון #32

כל יום סרטון #31

כל יום סרטון #30

כל יום סרטון #29

כל יום סרטון #28

כל יום סרטון #27

כל יום סרטון #26

קליעות עונשין ועקביות - לא מה שחשבנו

כל יום סרטון #25

כל יום סרטון #24

כל יום סרטון #23

Walk on warrior / John Willkom

כל יום סרטון #22

כל יום סרטון #21

כל יום סרטון #20

כל יום סרטון #19

הטיות יציגות

כל יום סרטון #18

לרצות, לתכנן, לבצע

כל יום סרטון #17

כל יום סרטון #16

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג