המדע מאחורי מרד הנעורים

מה עובר בראש של נערים ונערות מתבגרים? למה, עבור המתבגרים, להתווכח עם המבוגרים זה סימן לכבוד ומשהו שיכול לעזור לבנות את מערכת היחסים, וגם איך הם משקרים, על מה, ולמה.

צילום:
Ryan Snaadt on Unsplash

לפרק הקודם - החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים - לחצו כאן.

במחקר מעניין שנעשה על ידי חוקרת בעזרת סטודנטים בני 20 על אוכלוסיית תיכוניסטים בני 16-18, נמצא שנערים ונערות משקרים על בערך שליש מרשימה של 36 נושאים. הם משקרים בנוגע לדברים עליהם הם מוציאים את דמי הכיס שלהם, איזו מוזיקה הם שומעים, עם מי הם יצאו, האם נהג ברכב אדם שיכור, לגבי יחסי מין, לגבי שיעורי בית... לגבי הרבה דברים.

96% מהנערים והנערות במחקר הודו בכך שהם משקרים להורים שלהם.

הסיבה העיקרית לשקרים היא לא ניסיון להתחמק מעונש. היא דווקא רצון לשמור על מערכת יחסים טובה עם ההורים, שלא יהיו מאוכזבים.

ההורים, מצדם, חושבים שאם הם יהיו קשוחים וקפדניים, הילדים שלהם יספרו להם פחות ויסתירו יותר. הם מעדיפים להציב פחות חוקים ולהיות מסוגלים לעזור במקרה של בעיה, מאשר לא לדעת כי הילד מסתיר.

כשאין חוקים, הילדים חושבים שלהורה לא אכפת. יותר מדי חוקים לא הופך את הילדים ליותר מרדניים.

ההורים שמציבים מעט חוקים ואוכפים אותם ברצינות הם גם ההורים שהכי דואגים והכי אכפתיים לילדים שלהם ומנהלים איתם הכי הרבה שיחות. ילדים להורים כאלה משקרים להם פחות.

הילדים מעדיפים להסתיר דברים כי הם רוצים לפתח זהות משל עצמם, להסתדר לבד ולהתגבר על דברים. בקשת עזרה מהורה או וידוי על מעשה מעידים על כך שהילד לא מסוגל להסתדר בעצמו. השנים הכי משמעותיות בהיבט הזה הן 14-15, כאשר יותר ילדים מתנהגים כך בגיל 11 מאשר בגיל 18.

המחקר גם הביא את הצוות להבין שנערים ונערות שותים אלכוהול ומעשנים סמים כי משעמם להם. זה לא מספיק להגיד לילד לא לשתות או לעשן. צריך לעזור לו ל מצוא משהו מעניין עם הזמן שלו.

התכנית מדדה רמות שעמום ורמות מוטיבציה, ועזרה לילדים מגיל 13 להבין אם הם משועממים כל הזמן או רק נמצאים במצב רגעי של שעמום, ועזרה להם גם ללמוד על המוטיבציה שלהם – האם הם עושים משהו כי הוא מעניין, כי אמא רשמה אותם והם חייבים או כי החברים כולם הולכים.

הילדים שהיו משועממים יותר מאחרים, לא היו אלה עם יותר זמן פנוי. גם ילדים עם מעט זמן פנוי אבל בלי מוטיבציה פנימית, כאלה שההורים שלהם קבעו להם את כל הפעילויות, היו משועממים מאוד. הם פשוט היו רגילים שמישהו אחר ממלא להם את הזמן. הם לא ידעו מה לעשות איתו בעצמם.

ואחרי מעקב של 4 שנים, הסתבר שהתכנית עובדת מספיק בשביל הצלחה ברמה הסטטיסטית, אבל שהיא לא מאוד עוזרת מעבר למה שהילדים עושים עבור עצמם ללא התכנית.

האם יכול להיות שנערים פשוט נועדו להיות משועממים?

מחקר מעניין שנערך בעזרת משחק וידאו בתוך מתקן fMRI, הראה את זה בדיוק.

ילדים שזכו בפרסים תוך כדי המשחק, התלהבו מאוד ללא קשר לגודל הפרס.

מבוגרים שזכו בפרסים תוך כדי המשחק, התלהבו יותר ככל שהפרס גדל.

נערים שזכו בפרסים לא כל כך התלהבו מפרסים קטנים או בינוניים. למעשה, הם אפילו איבדו התלהבות... אבל כשהגיע פרס גדול, הם התלהבו כמו שהילדים והמבוגרים לא התלהבו בשום שלב.

עוד דבר שבלט הוא זה: כאשר הילדים זכו בפרס גדול והמוח הצביע על הנאה עצומה, החלק במוח שאחראי על הערכת סיכון והשלכות הלך והתעמעם.

רצון גדול לפרסים ענקיים וחוסר בתשומת לב לסיכונים והשלכות? נשמע כמו רוב המתבגרים שאנחנו מכירים. המוח שלהם פשוט לא מגיב לריגושים באותה צורה כמו מוח של ילדים. הוא צריך גירוי הרבה יותר חזק כדי לשחרר את אותה התגובה.

כמה חזק? ובכן, הם צריכים לנסות. הם לא יכולים להרגיש שלהשתכר זה רעיון רע, כי הם אף פעם לא חוו את זה. הם צריכים לחוות את זה כדי שבפעם הבאה תהיה נקודה להתייחס אליה.

מצד אחד, הם ישמחו ללכת לשחות עם כרישים.

מצד שני, אם נערים אחרים יגלו שהם אוהבים להקה שלא נחשבת מגניבה באותו רגע...

איך אפשר להשתמש בצד השני כדי לעזור להם עם הצד הראשון?


אצל הורים בתוך הראש ההיפך משקר זה אמת. אצל מתבגרים ההיפך מלשקר זה להתווכח.

הם מנסים לשכנע את המבוגר האחראי, להזיז אותו מעמדתו, וזה אומר שהם אומרים את האמת. נערים ונערות מתווכחים עם בעל(ת) הסמכות כי הם יודעים אצל מי נמצאת הסמכות. הם משתמשים בזה כדי לבדוק כמה באמת אכפת להורה מהנקודה המדוברת וכתוצאה מכך, כמה אכפת להורה מהם.

הוויכוח (שלפעמים הופך לריב) נשאר כחוויה שלילית אצל ההורים הרבה יותר זמן ובעוצמה יותר גדולה מאשר אצל המתבגרים.

הורה שמסוגל לעמוד על שלו, אבל למצוא היגיון בדברי המתבגר/ת ומדי פעם לשחרר קצת יותר חבל, יהיה הורה שזוכה גם לציות לחוקים, גם לשיתוף פעולה, וגם למתבגר/ת שמעריכים אותו ולא מרגישים צורך לשקר.

האם אפשר ללמד שליטה עצמית? הפרק הבא מתעסק בשאלה הזו.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 3

האם אפשר ללמד שליטה-עצמית?

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 2

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 1

החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים

סיכום 2021

סיכום 2021 באתר

למה ילדים משקרים

למה הורים לבנים לא מדברים על גזע?

השעה האבודה

Nurture Shock / Bronson & Merryman

The captain class / Sam Walker

הטיית העיגון

מחט עוד יותר טובה

מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך / אורן ארגז

עין הסערה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ננו גינזבורג

מחשבות על אימון - כדורעף

זריזות מזויפת

תפקידו של שף

The obstacle is the way / Ryan Holiday

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג