המדע מאחורי מרד הנעורים

מה עובר בראש של נערים ונערות מתבגרים? למה, עבור המתבגרים, להתווכח עם המבוגרים זה סימן לכבוד ומשהו שיכול לעזור לבנות את מערכת היחסים, וגם איך הם משקרים, על מה, ולמה.

צילום:
Ryan Snaadt on Unsplash

לפרק הקודם - החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים - לחצו כאן.

במחקר מעניין שנעשה על ידי חוקרת בעזרת סטודנטים בני 20 על אוכלוסיית תיכוניסטים בני 16-18, נמצא שנערים ונערות משקרים על בערך שליש מרשימה של 36 נושאים. הם משקרים בנוגע לדברים עליהם הם מוציאים את דמי הכיס שלהם, איזו מוזיקה הם שומעים, עם מי הם יצאו, האם נהג ברכב אדם שיכור, לגבי יחסי מין, לגבי שיעורי בית... לגבי הרבה דברים.

96% מהנערים והנערות במחקר הודו בכך שהם משקרים להורים שלהם.

הסיבה העיקרית לשקרים היא לא ניסיון להתחמק מעונש. היא דווקא רצון לשמור על מערכת יחסים טובה עם ההורים, שלא יהיו מאוכזבים.

ההורים, מצדם, חושבים שאם הם יהיו קשוחים וקפדניים, הילדים שלהם יספרו להם פחות ויסתירו יותר. הם מעדיפים להציב פחות חוקים ולהיות מסוגלים לעזור במקרה של בעיה, מאשר לא לדעת כי הילד מסתיר.

כשאין חוקים, הילדים חושבים שלהורה לא אכפת. יותר מדי חוקים לא הופך את הילדים ליותר מרדניים.

ההורים שמציבים מעט חוקים ואוכפים אותם ברצינות הם גם ההורים שהכי דואגים והכי אכפתיים לילדים שלהם ומנהלים איתם הכי הרבה שיחות. ילדים להורים כאלה משקרים להם פחות.

הילדים מעדיפים להסתיר דברים כי הם רוצים לפתח זהות משל עצמם, להסתדר לבד ולהתגבר על דברים. בקשת עזרה מהורה או וידוי על מעשה מעידים על כך שהילד לא מסוגל להסתדר בעצמו. השנים הכי משמעותיות בהיבט הזה הן 14-15, כאשר יותר ילדים מתנהגים כך בגיל 11 מאשר בגיל 18.

המחקר גם הביא את הצוות להבין שנערים ונערות שותים אלכוהול ומעשנים סמים כי משעמם להם. זה לא מספיק להגיד לילד לא לשתות או לעשן. צריך לעזור לו ל מצוא משהו מעניין עם הזמן שלו.

התכנית מדדה רמות שעמום ורמות מוטיבציה, ועזרה לילדים מגיל 13 להבין אם הם משועממים כל הזמן או רק נמצאים במצב רגעי של שעמום, ועזרה להם גם ללמוד על המוטיבציה שלהם – האם הם עושים משהו כי הוא מעניין, כי אמא רשמה אותם והם חייבים או כי החברים כולם הולכים.

הילדים שהיו משועממים יותר מאחרים, לא היו אלה עם יותר זמן פנוי. גם ילדים עם מעט זמן פנוי אבל בלי מוטיבציה פנימית, כאלה שההורים שלהם קבעו להם את כל הפעילויות, היו משועממים מאוד. הם פשוט היו רגילים שמישהו אחר ממלא להם את הזמן. הם לא ידעו מה לעשות איתו בעצמם.

ואחרי מעקב של 4 שנים, הסתבר שהתכנית עובדת מספיק בשביל הצלחה ברמה הסטטיסטית, אבל שהיא לא מאוד עוזרת מעבר למה שהילדים עושים עבור עצמם ללא התכנית.

האם יכול להיות שנערים פשוט נועדו להיות משועממים?

מחקר מעניין שנערך בעזרת משחק וידאו בתוך מתקן fMRI, הראה את זה בדיוק.

ילדים שזכו בפרסים תוך כדי המשחק, התלהבו מאוד ללא קשר לגודל הפרס.

מבוגרים שזכו בפרסים תוך כדי המשחק, התלהבו יותר ככל שהפרס גדל.

נערים שזכו בפרסים לא כל כך התלהבו מפרסים קטנים או בינוניים. למעשה, הם אפילו איבדו התלהבות... אבל כשהגיע פרס גדול, הם התלהבו כמו שהילדים והמבוגרים לא התלהבו בשום שלב.

עוד דבר שבלט הוא זה: כאשר הילדים זכו בפרס גדול והמוח הצביע על הנאה עצומה, החלק במוח שאחראי על הערכת סיכון והשלכות הלך והתעמעם.

רצון גדול לפרסים ענקיים וחוסר בתשומת לב לסיכונים והשלכות? נשמע כמו רוב המתבגרים שאנחנו מכירים. המוח שלהם פשוט לא מגיב לריגושים באותה צורה כמו מוח של ילדים. הוא צריך גירוי הרבה יותר חזק כדי לשחרר את אותה התגובה.

כמה חזק? ובכן, הם צריכים לנסות. הם לא יכולים להרגיש שלהשתכר זה רעיון רע, כי הם אף פעם לא חוו את זה. הם צריכים לחוות את זה כדי שבפעם הבאה תהיה נקודה להתייחס אליה.

מצד אחד, הם ישמחו ללכת לשחות עם כרישים.

מצד שני, אם נערים אחרים יגלו שהם אוהבים להקה שלא נחשבת מגניבה באותו רגע...

איך אפשר להשתמש בצד השני כדי לעזור להם עם הצד הראשון?


אצל הורים בתוך הראש ההיפך משקר זה אמת. אצל מתבגרים ההיפך מלשקר זה להתווכח.

הם מנסים לשכנע את המבוגר האחראי, להזיז אותו מעמדתו, וזה אומר שהם אומרים את האמת. נערים ונערות מתווכחים עם בעל(ת) הסמכות כי הם יודעים אצל מי נמצאת הסמכות. הם משתמשים בזה כדי לבדוק כמה באמת אכפת להורה מהנקודה המדוברת וכתוצאה מכך, כמה אכפת להורה מהם.

הוויכוח (שלפעמים הופך לריב) נשאר כחוויה שלילית אצל ההורים הרבה יותר זמן ובעוצמה יותר גדולה מאשר אצל המתבגרים.

הורה שמסוגל לעמוד על שלו, אבל למצוא היגיון בדברי המתבגר/ת ומדי פעם לשחרר קצת יותר חבל, יהיה הורה שזוכה גם לציות לחוקים, גם לשיתוף פעולה, וגם למתבגר/ת שמעריכים אותו ולא מרגישים צורך לשקר.

האם אפשר ללמד שליטה עצמית? הפרק הבא מתעסק בשאלה הזו.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

מיינדפולנס למתחילים / פדי ברוסנן

ציידים, לקטים, הורים 4

ציידים, לקטים, הורים 3

ציידים, לקטים, הורים 2

ציידים, לקטים, הורים / מייקלין דוקלף

להתמחות בתפקיד שלי / לדעת עוד תפקידים

ממוקדים / ניר אייל

Focus / Daniel Goleman

Sacred hoops 3

Sacred hoops 2

Sacred hoops / Phil Jackson

How to change 4

How to change 3

How to change 2

How to change / Katy Milkman

יום הולדת 4 לאתר

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג