האם אפשר ללמד שליטה-עצמית?

שליטה עצמית היא לא תכונה מולדת, אלא מיומנות שאפשר לפתח. תכנית מיוחדת בשם Tools of the mind עושה את זה בהצלחה ענקית.

צילום:
Caleb Gregory on Unsplash

לפרק הקודם בסדרה - המדע מאחורי מרד הנעורים -לחצו כאן.

לימודי נהיגה בגיל צעיר נשמעים כמו רעיון טוב – הם עוזרים לנערים ולנערות להיות יותר מודעים ויותר מיומנים כשהם עולים על הכביש, ואמורים למנוע התחלה מוקדמת לא מפוקחת.

אבל ההיפך קורה.

בגיל צעיר מתרחשות יותר תאונות קטלניות. לא מדובר כאן בידיעה כיצד לסובב הגה או כיצד לחנות. מדובר פה בקבלת החלטות. רשויות ומדינות שהחליטו למנוע מצעירים לנהוג בלילה או עם חברים במושב האחורי, הרוויחו שיפור של עשרות אחוזים בסטטיסטיקת התאונות שלהם.

אז למה תכניות התערבות בגיל צעיר לא עובדות, או עובדות במספר אחוזים קטן כל כך?

האם זה בגלל שהרף עבור המחקר נמוך מאוד? האם זה בגלל שכחברה, קשה לשנות הרגלים? האם זה בגלל שכילדים אנחנו ממילא עוד לא מפותחים וקשה לפגוע במטרה שנעה כל הזמן?

כל השאלות הנ"ל הן רק הקדמה כדי להציג תכנית מסוימת שעובדת.

Tools of the mind ממש עובדת.

והיא עובדת בזכות הכשרה למורים שבתורם משנים לא את התוכן של הלימודים, אלא את צורת הלימוד שלהם.

ילדים בגן חובה לומדים להקשיב זה לזה מקריאים סיפור, לומדים לכתוב בעזרת צלילים ותמונות, לשחק בעזרת תכנון מוקדם של התפקידים ולנקות כאשר המורה משמיעה את השיר שמסמל את תחילת הניקיון.

המחקר הראה שיפור משמעותי בכל המדדים של הילדים שהשתתפו בתכנית הזו, כולל אוצר מילים ואיי קיו, למרות שרוב הילדים שהשתתפו בתכנית באו מבתים בהם אנגלית היא השפה השנייה. התכנית הייתה כל כך מוצלחת שהפסיקו לה את המימון החיצוני עבור המחקר. המימון היה עבור ילדים שמתקשים ונמצאים בסיכון. אחרי שנה בתכנית הסיכון כבר לא היה קיים והילדים כבר לא התקשו...

למה התכנית עובדת?

כי הם מלמדים את הילדים לשמר את היכולת שלהם לשחק למשך יותר מכמה דקות. הם לומדים את התפקיד שלהם, הם מתחייבים אליו, הם יודעים ממה הוא מורכב והם מסוגלים להישאר נוכחים ומרוכזים.

לא צריך להגיד לאף אחד "תשים לב ותתרכז." הם מראש שמים לב ומתרכזים כי זה מה שתכנית המשחק דורשת מהם.

מחקר רוסי מפורסם משנות ה-50 הראה שאם מבקשים מילדים לעמוד ישר בלי לזוז הם מצליחים להתמיד בזה 2 דקות. אם אומרים להם לדמיין שהם חיילים שצריכים לעמוד בעמדה שלהם, הם מחזיקים מעמד 11 דקות. באופן דומה, ילד שיבקשו ממנו לכתוב סיפור, ירגיש חסר ביטחון לכתוב כל כך הרבה. ילד שידמיין שהוא מלצר במסעדה והוא צריך לרשום את ההזמנות של כולם יכתוב הרבה יותר מילים לאורך שעת המשחק מאשר ילד שמפחד לכתוב סיפור.

ילדים לא רק צריכים הפסקות כי זה כיף ואפשר לשחק בהן ולהירגע. ילדים צריכים משחק כי בתוך משחק אפשר למקם הרבה מאוד פעילויות שנחוצות להתפתחות שלהם – הלימודית וגם האנושית.

בנוסף, ילדים בתכנית לומדים לבדוק ולהעריך את עצמם ואת אחרים. הם לומדים להביע בקול את האות שהם אמורים לכתוב, הם לומדים בעזרת המורה איך נראות גירסאות טובות פחות וטובות יותר של האות, והם לומדים לתת משוב לחברים לכיתה על האותיות שהם כתבו.

היכולת להתמקד היא מיומנות שעשויה להועיל, כמו מתמטיקה או קריאה.

ההשערה היא שמה שהילדים עושים בתכנית המדוברת – מתכננים את הזמן שלהם ומציבים מטרות – עוזר להם לפתח את החלק במוח שאחראי על היכולת להתמקד.

שליטה קוגניטיבית עוזרת לנו להתעלם מהסחות דעת: לא רק חיצוניות (הוא אמר לי, היא עשתה לי...) אלא גם מהסחות דעת פנימיות (מחשבות או רגשות שעלולים להפריע).

עוד על תכנון כאן.

מי שלא מתמקד לא תמיד חסר יכולת להתמקד. לפעמים הוא חסר תשומת לב. הוא אפילו לא שם לב שמה שהוא צריך עכשיו זה להתמקד.

הילדים בתכנית שבודקים את עצמם ואת חבריהם מקבלים את המיומנות הזאת בכמויות. בני הנוער מתחילת הפרק, אלה שלומדים לנהוג אבל לא כל כך יודעים להתמקד, לפעמים אפילו לא יודעים שהם לא ממוקדים. דעתם מוסחת בקלות מדי.

עוד על היכולת לשים לב - להיות מיינדפול - כאן.

בפרקים קודמים הספר נגע ביכולת של רמת איי קיו לחזות הצלחה בלימודים. הסיבה שהוא לא עושה זאת בצורה חזקה היא שלימודים לרוב לא מתרחשים בסביבה נקייה ושקטה כמו המבחן. במילים אחרות, להיות ממושמע, רוב הזמן, זה יותר חשוב מאשר להיות חכם, והמדע היום יודע להגיד שגם התכונה הזו היא תכונה שאפשר לפתח והיא לא רק מולדת – היא מושפעת מסגנונות הורות, מכמה אנחנו אוכלים וגם מכמות האיי קיו שלנו.

לפרק הבא בסדרה - משחקים יפה עם אחרים - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 3

המדע מאחורי מרד הנעורים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 2

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 1

החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים

סיכום 2021

סיכום 2021 באתר

למה ילדים משקרים

למה הורים לבנים לא מדברים על גזע?

השעה האבודה

Nurture Shock / Bronson & Merryman

The captain class / Sam Walker

הטיית העיגון

מחט עוד יותר טובה

מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך / אורן ארגז

עין הסערה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ננו גינזבורג

מחשבות על אימון - כדורעף

זריזות מזויפת

תפקידו של שף

The obstacle is the way / Ryan Holiday

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג