האם אפשר ללמד שליטה-עצמית?

שליטה עצמית היא לא תכונה מולדת, אלא מיומנות שאפשר לפתח. תכנית מיוחדת בשם Tools of the mind עושה את זה בהצלחה ענקית.

צילום:
Caleb Gregory on Unsplash

לפרק הקודם בסדרה - המדע מאחורי מרד הנעורים -לחצו כאן.

לימודי נהיגה בגיל צעיר נשמעים כמו רעיון טוב – הם עוזרים לנערים ולנערות להיות יותר מודעים ויותר מיומנים כשהם עולים על הכביש, ואמורים למנוע התחלה מוקדמת לא מפוקחת.

אבל ההיפך קורה.

בגיל צעיר מתרחשות יותר תאונות קטלניות. לא מדובר כאן בידיעה כיצד לסובב הגה או כיצד לחנות. מדובר פה בקבלת החלטות. רשויות ומדינות שהחליטו למנוע מצעירים לנהוג בלילה או עם חברים במושב האחורי, הרוויחו שיפור של עשרות אחוזים בסטטיסטיקת התאונות שלהם.

אז למה תכניות התערבות בגיל צעיר לא עובדות, או עובדות במספר אחוזים קטן כל כך?

האם זה בגלל שהרף עבור המחקר נמוך מאוד? האם זה בגלל שכחברה, קשה לשנות הרגלים? האם זה בגלל שכילדים אנחנו ממילא עוד לא מפותחים וקשה לפגוע במטרה שנעה כל הזמן?

כל השאלות הנ"ל הן רק הקדמה כדי להציג תכנית מסוימת שעובדת.

Tools of the mind ממש עובדת.

והיא עובדת בזכות הכשרה למורים שבתורם משנים לא את התוכן של הלימודים, אלא את צורת הלימוד שלהם.

ילדים בגן חובה לומדים להקשיב זה לזה מקריאים סיפור, לומדים לכתוב בעזרת צלילים ותמונות, לשחק בעזרת תכנון מוקדם של התפקידים ולנקות כאשר המורה משמיעה את השיר שמסמל את תחילת הניקיון.

המחקר הראה שיפור משמעותי בכל המדדים של הילדים שהשתתפו בתכנית הזו, כולל אוצר מילים ואיי קיו, למרות שרוב הילדים שהשתתפו בתכנית באו מבתים בהם אנגלית היא השפה השנייה. התכנית הייתה כל כך מוצלחת שהפסיקו לה את המימון החיצוני עבור המחקר. המימון היה עבור ילדים שמתקשים ונמצאים בסיכון. אחרי שנה בתכנית הסיכון כבר לא היה קיים והילדים כבר לא התקשו...

למה התכנית עובדת?

כי הם מלמדים את הילדים לשמר את היכולת שלהם לשחק למשך יותר מכמה דקות. הם לומדים את התפקיד שלהם, הם מתחייבים אליו, הם יודעים ממה הוא מורכב והם מסוגלים להישאר נוכחים ומרוכזים.

לא צריך להגיד לאף אחד "תשים לב ותתרכז." הם מראש שמים לב ומתרכזים כי זה מה שתכנית המשחק דורשת מהם.

מחקר רוסי מפורסם משנות ה-50 הראה שאם מבקשים מילדים לעמוד ישר בלי לזוז הם מצליחים להתמיד בזה 2 דקות. אם אומרים להם לדמיין שהם חיילים שצריכים לעמוד בעמדה שלהם, הם מחזיקים מעמד 11 דקות. באופן דומה, ילד שיבקשו ממנו לכתוב סיפור, ירגיש חסר ביטחון לכתוב כל כך הרבה. ילד שידמיין שהוא מלצר במסעדה והוא צריך לרשום את ההזמנות של כולם יכתוב הרבה יותר מילים לאורך שעת המשחק מאשר ילד שמפחד לכתוב סיפור.

ילדים לא רק צריכים הפסקות כי זה כיף ואפשר לשחק בהן ולהירגע. ילדים צריכים משחק כי בתוך משחק אפשר למקם הרבה מאוד פעילויות שנחוצות להתפתחות שלהם – הלימודית וגם האנושית.

בנוסף, ילדים בתכנית לומדים לבדוק ולהעריך את עצמם ואת אחרים. הם לומדים להביע בקול את האות שהם אמורים לכתוב, הם לומדים בעזרת המורה איך נראות גירסאות טובות פחות וטובות יותר של האות, והם לומדים לתת משוב לחברים לכיתה על האותיות שהם כתבו.

היכולת להתמקד היא מיומנות שעשויה להועיל, כמו מתמטיקה או קריאה.

ההשערה היא שמה שהילדים עושים בתכנית המדוברת – מתכננים את הזמן שלהם ומציבים מטרות – עוזר להם לפתח את החלק במוח שאחראי על היכולת להתמקד.

שליטה קוגניטיבית עוזרת לנו להתעלם מהסחות דעת: לא רק חיצוניות (הוא אמר לי, היא עשתה לי...) אלא גם מהסחות דעת פנימיות (מחשבות או רגשות שעלולים להפריע).

עוד על תכנון כאן.

מי שלא מתמקד לא תמיד חסר יכולת להתמקד. לפעמים הוא חסר תשומת לב. הוא אפילו לא שם לב שמה שהוא צריך עכשיו זה להתמקד.

הילדים בתכנית שבודקים את עצמם ואת חבריהם מקבלים את המיומנות הזאת בכמויות. בני הנוער מתחילת הפרק, אלה שלומדים לנהוג אבל לא כל כך יודעים להתמקד, לפעמים אפילו לא יודעים שהם לא ממוקדים. דעתם מוסחת בקלות מדי.

עוד על היכולת לשים לב - להיות מיינדפול - כאן.

בפרקים קודמים הספר נגע ביכולת של רמת איי קיו לחזות הצלחה בלימודים. הסיבה שהוא לא עושה זאת בצורה חזקה היא שלימודים לרוב לא מתרחשים בסביבה נקייה ושקטה כמו המבחן. במילים אחרות, להיות ממושמע, רוב הזמן, זה יותר חשוב מאשר להיות חכם, והמדע היום יודע להגיד שגם התכונה הזו היא תכונה שאפשר לפתח והיא לא רק מולדת – היא מושפעת מסגנונות הורות, מכמה אנחנו אוכלים וגם מכמות האיי קיו שלנו.

לפרק הבא בסדרה - משחקים יפה עם אחרים - לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

לאמן ביעילות במשחקים

מה זה IZOF

לוודא מוכנות לתחרות

Rafa - My story / Rafael Nadal

The little big things / Tom Peters

Quiet power / Susan cain

לחיות עם כשלונות

הערכה למערכות

למה אנחנו לא לומדים מכישלון?

כשלונות מורכבים

לעצב סביבות למידה יעילות

טעויות בסיסיות

כשלונות אינטליגנטיים

Right kind of wrong / Amy Edmondson

למקסם למידה של הספורטאים

Blood on the horns 3

Blood on the horns 2

Blood on the horns / Roland Lazenby

Teambuilding / Rinus Michels

פתחו יכולות גופניות ומיומנות

Chop wood carry water / Joushua Medcalf

The tyranny of talent / Joe Baker

מנהיגות טרנספורמטיבית

בנו אמון וצרו לכידות

אנסון דוראנס פורש מאימון

The man watching - מה שחשוב

הציבו מטרות והגדירו תוצאות

The man watching - אופי של מאמן

חברו ערכים לפילוסופיית האימון

The man watching - תמיד קדימה

The man watching - סדר עדיפויות וגיוס

הצטרפות לקבוצת הווטסאפ

The man watching - למידה ומנהיגות

The man watching - אימונים

הגדירו תכלית וערכים מרכזיים

Coaching better every season

The man watching - נצחונות

The man watching - התחלה

The man watching / Tim Crothers

על נוכחות ושיעורי בית

שינה אופטימלית היא יתרון תחרותי

The last enforcer / Charles Oakley

Deep work / שעמום ומדיה חברתית

אפקט איינסטלונג

Deep work / תכלס

Deep work / Cal Newport

מה דרוש כדי להישאר ב-NBA

The manager / Mike Carson

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג