אנלוגיות באימון

ברוב המקרים קשב חיצוני עדיף על פנימי כשמדובר על איכות הביצועים. אך מה עושים כשרוצים לתקן טכניקה של ספורטאי? ייתכן שהשימוש באנלוגיות מוטוריות יכול לספק פתרון מעניין

צילום:

בפוסט הקודם הזכרנו את המושג 'קשב' בהקשר של איכות הביצועים במאני טיים, וציינו שהממצאים בספרות מראים שברוב המקרים, ולא רק במאני טיים,  מיקוד קשב חיצוני (כלומר, התמקדות הספורטאי בגורמים חיצוניים לגוף שלו עצמו כמו המטרה או הציוד) יעלה את הסיכוי לביצוע של תנועות שוטפות וחלקות ובהמשך לביצועים אופטימליים. לעומת זאת, מיקוד קשב פנימי (שהוא התמקדות באיברי הגוף המבצעים כמו למשל ברגל הבועטת או ביד הקולעת) עשוי לפגוע בשטף של התנועה ואי לכך גם באיכות הביצועים ובתוצאה עצמה.

הממצאים הללו עשויים להיות בעייתיים כשמדובר בתיקונים טכניים לספורטאים (ייתכן שגם בלימוד טכניקה, אבל זה כבר לפוסט אחר).

משום שהתיקון הטכני מכוון בדרך כלל לשינוי או דיוק התנועה הגופנית, הוא יכלול באופן טבעי דגשים על הביצוע הגופני ולכן, כפועל יוצא מכך, הספורטאי עשוי לעבור למיקוד קשב פנימי. אז מה עושים? אחת הדרכים לפתור את הדילמה היא השימוש באנלוגיות.  

אנלוגיות בלמידה מוטורית הן הנחיות לביצוע שמתארות לספורטאי את הפעולה הרצויה מבלי למקד אותו בביצוע הטכני עצמו.

שלושה סוגי אנלוגיות מרכזיים:

אנלוגיית תרחיש – למשל, 'שלוף את העוגיות מהצנצנת' כדי לתאר את פעולת הכף היד בסוף זריקה בכדורסל.

אנלוגיית הגבלה – למשל, 'דמיין שיש לך רצועות שמונעות מהיד לזוז בזריקה' כשמנסים להגביל שימוש בידיים.

אנלוגיית מבוססת צורה – למשל, גרום לכדור לייצר צורה של קשת כשרוצים להדגיש את מימד הגובה בזריקה.

בסוג הנחייה שכזו אנחנו צפויים לקבל ביצועים באופן הרצוי בעינינו וזאת מבלי שהספורטאי יצטרך לחשוב על האיברים המבצעים שלו ויוכל להשאיר את מיקוד הקשב שלו חיצוני.

מה אומרים המחקרים על אנלוגיות?

גם במקרה הזה הממצאים מעורבים. למשל, במחקר על זריקת חיצים שהשווה בין הוראה מבוססת אנלוגיות להוראות מפורשות, כלומר אותן הוראות שמהן אמרנו שרצוי להימנע מחשש למיקוד קשב פנימי, לא נמצאו הבדלים בין סוגי ההוראות ונמצאו ביצועים איכותיים יותר דווקא כשלא היה משוב בכלל (1).

לעומת זאת, במחקר על 80 שחקניות כדורעף צעירות בגילאים 10 ו-11 נמצא יתרון ברור ללמידה באמצעות אנלוגיות שנשמר גם במבחן שבוצע זמן מה לאחר ההתערבות. היתרון אף בא לידי ביטוי בשאלונים שניתנו לתלמידות והעריכו את תחושת המסוגלות שלהן (2).

זוכרים את הביצועים במאני טיים? אז במחקר שבדק את הביצועים תחת-לחץ של זריקת עונשין בכדורסל עבור קבוצה שלמדה באמצעות אנלוגיה לעומת קבוצה שקיבלה הוראות טכניות מפורשות, נמצא שהקבוצה שקיבלה הוראות באמצעות אנלוגיה ביצעה דומה לרמה שבה ביצעה ללא לחץ וזאת בניגוד לקבוצת ההוראות הטכניות המפורשות שקרסה במאני טיים (3).

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. הוראות מפורשות לביצועים טכניים עשויות להיות בעייתיות בהקשר של מעבר מיקוד הקשב מחיצוני לפנימי.

2. השימוש באנלוגיות, כלומר תיאור של הפעולה הרצויה מבלי להיכנס להיבטים טכניים גופניים, עשוי לשמש פתרון לדילמה הזו.

3. הממצאים הספרותיים מעורבים, אך ישנם ממצאים מחקריים שתומכים בשימוש באנלוגיות גם בשיפור הביצוע וגם בביצועים בזמן אמת.

קיומם של הממצאים, יחד עם הרציונל שתומך בשימוש בסוג ההוראה הזו, בהחלט תומך בשימוש באנלוגיות ככלי התערבותי למאמנים ואנחנו מזמינים אתכם להיות יצירתיים.

מקורות:

1. https://efsupit.ro/images/stories/septembrie2020/Art%20339.pdf

2. https://journals.humankinetics.com/view/journals/jsep/31/3/article-p337.xml

3. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1469029218305077

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג