אנלוגיות באימון

ברוב המקרים קשב חיצוני עדיף על פנימי כשמדובר על איכות הביצועים. אך מה עושים כשרוצים לתקן טכניקה של ספורטאי? ייתכן שהשימוש באנלוגיות מוטוריות יכול לספק פתרון מעניין

צילום:

בפוסט הקודם הזכרנו את המושג 'קשב' בהקשר של איכות הביצועים במאני טיים, וציינו שהממצאים בספרות מראים שברוב המקרים, ולא רק במאני טיים,  מיקוד קשב חיצוני (כלומר, התמקדות הספורטאי בגורמים חיצוניים לגוף שלו עצמו כמו המטרה או הציוד) יעלה את הסיכוי לביצוע של תנועות שוטפות וחלקות ובהמשך לביצועים אופטימליים. לעומת זאת, מיקוד קשב פנימי (שהוא התמקדות באיברי הגוף המבצעים כמו למשל ברגל הבועטת או ביד הקולעת) עשוי לפגוע בשטף של התנועה ואי לכך גם באיכות הביצועים ובתוצאה עצמה.

הממצאים הללו עשויים להיות בעייתיים כשמדובר בתיקונים טכניים לספורטאים (ייתכן שגם בלימוד טכניקה, אבל זה כבר לפוסט אחר).

משום שהתיקון הטכני מכוון בדרך כלל לשינוי או דיוק התנועה הגופנית, הוא יכלול באופן טבעי דגשים על הביצוע הגופני ולכן, כפועל יוצא מכך, הספורטאי עשוי לעבור למיקוד קשב פנימי. אז מה עושים? אחת הדרכים לפתור את הדילמה היא השימוש באנלוגיות.  

אנלוגיות בלמידה מוטורית הן הנחיות לביצוע שמתארות לספורטאי את הפעולה הרצויה מבלי למקד אותו בביצוע הטכני עצמו.

שלושה סוגי אנלוגיות מרכזיים:

אנלוגיית תרחיש – למשל, 'שלוף את העוגיות מהצנצנת' כדי לתאר את פעולת הכף היד בסוף זריקה בכדורסל.

אנלוגיית הגבלה – למשל, 'דמיין שיש לך רצועות שמונעות מהיד לזוז בזריקה' כשמנסים להגביל שימוש בידיים.

אנלוגיית מבוססת צורה – למשל, גרום לכדור לייצר צורה של קשת כשרוצים להדגיש את מימד הגובה בזריקה.

בסוג הנחייה שכזו אנחנו צפויים לקבל ביצועים באופן הרצוי בעינינו וזאת מבלי שהספורטאי יצטרך לחשוב על האיברים המבצעים שלו ויוכל להשאיר את מיקוד הקשב שלו חיצוני.

מה אומרים המחקרים על אנלוגיות?

גם במקרה הזה הממצאים מעורבים. למשל, במחקר על זריקת חיצים שהשווה בין הוראה מבוססת אנלוגיות להוראות מפורשות, כלומר אותן הוראות שמהן אמרנו שרצוי להימנע מחשש למיקוד קשב פנימי, לא נמצאו הבדלים בין סוגי ההוראות ונמצאו ביצועים איכותיים יותר דווקא כשלא היה משוב בכלל (1).

לעומת זאת, במחקר על 80 שחקניות כדורעף צעירות בגילאים 10 ו-11 נמצא יתרון ברור ללמידה באמצעות אנלוגיות שנשמר גם במבחן שבוצע זמן מה לאחר ההתערבות. היתרון אף בא לידי ביטוי בשאלונים שניתנו לתלמידות והעריכו את תחושת המסוגלות שלהן (2).

זוכרים את הביצועים במאני טיים? אז במחקר שבדק את הביצועים תחת-לחץ של זריקת עונשין בכדורסל עבור קבוצה שלמדה באמצעות אנלוגיה לעומת קבוצה שקיבלה הוראות טכניות מפורשות, נמצא שהקבוצה שקיבלה הוראות באמצעות אנלוגיה ביצעה דומה לרמה שבה ביצעה ללא לחץ וזאת בניגוד לקבוצת ההוראות הטכניות המפורשות שקרסה במאני טיים (3).

אז מה היה לנו ומה אפשר לקחת מזה?

1. הוראות מפורשות לביצועים טכניים עשויות להיות בעייתיות בהקשר של מעבר מיקוד הקשב מחיצוני לפנימי.

2. השימוש באנלוגיות, כלומר תיאור של הפעולה הרצויה מבלי להיכנס להיבטים טכניים גופניים, עשוי לשמש פתרון לדילמה הזו.

3. הממצאים הספרותיים מעורבים, אך ישנם ממצאים מחקריים שתומכים בשימוש באנלוגיות גם בשיפור הביצוע וגם בביצועים בזמן אמת.

קיומם של הממצאים, יחד עם הרציונל שתומך בשימוש בסוג ההוראה הזו, בהחלט תומך בשימוש באנלוגיות ככלי התערבותי למאמנים ואנחנו מזמינים אתכם להיות יצירתיים.

מקורות:

1. https://efsupit.ro/images/stories/septembrie2020/Art%20339.pdf

2. https://journals.humankinetics.com/view/journals/jsep/31/3/article-p337.xml

3. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1469029218305077

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 19

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 18

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 17

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג