שיטות לחקר המומחיות והמצוינות

מהי מומחיות וכיצד מודדים ומעריכים אותה? איתי בסביץ' ואדסון פילהו.

צילום:

פרק 3 מתוך הספר "מומחיות ומצוינות: מבט רב תחומי" / איתי בסביץ' ואדסון פילהו

ההגעה למצוינות היא תחום שנחקר ונלמד כבר מאות שנים, והמסקנה העיקרית היא שישנן דרכים שונות להגיע למצוינות, כפי שהדגים דיוויד אפסטין בספרו "מולטי טאלנט".

למרות השונות, ישנן תכונות מסוימות שעשויות לקדם את התהליך ברמה האישית כמו מעורבות ההורים ותכנון הקריירה וברמה הקבוצתית כמו חשיבות האימונים, המוטיבציה והתמיכה החברתית.

הפרק עוסק בשלוש שאלות:

1. מהי מומחיות, ממה היא מורכבת ומה האינטראקציות בין המרכיבים שלה?

2. מהם המדדים שמייצגים את מהות המומחיות ואת התהליכים והתוצאות של ביצועים מוצלחים?

3. איך משפרים ספורטאים? שיטות לפיתוח מומחיות ומצוינות.

1. מומחיות כרוכה בביצועים ברמה גבוהה עקבית במשימות שמייצגות את הדרישות החשובות בתחום מסוים.

אם הביצועים לא ברמה גבוהה, או לא עקביים, האדם לא יכול להיחשב מומחה. אם הביצועים ברמה גבוהה אך בתחומים לא משמעותיים, המומחיות לא תושג.

עוד הגדרות כוללות את היכולת לקבל החלטות מיטביות בזמן הפעילות (בשונה מטכניקה אישית מבודדת), היכולת לשפר אנשים אחרים בתחומי אימון או הוראה (בשונה מהעברת מידע), ייצוגים מנטליים וסכמות מנטליות מורכבות בתחום הביצוע ועומס ועיבוד קוגניטיבי מופחתים בעת הביצוע.

מומחים מעריכים את עצמם יותר במדויק מאשר מתחילים. מתחילים נוטים להעריך את עצמם יתר על המידה. מומחים מצליחים להשתפר יותר כי הם מודעים לתחומים בהם ניתן לעשות זאת.

בעלי הישגים נוטים לתבנית חשיבה מתפתחת שמובילה לעלייה ברמת המאמץ, המוטיבציה, הלמידה והאימון לשיפור הביצועים והידע.

גם אימון הוא מרכיב חשוב בהשגת מומחיות. היכולת לפתח את הביצועים בצורה עקבית וממוקדת מבדילה בין מומחים ובין אלה שאינם מומחים.

למרות הקושי שמעורב באימונים ממוקדים לאורך זמן, אנשים מסוימים מצליחים לעמוד בהם. רמת המוטיבציה שלהם נשארת גבוהה, בהתחלה בעזרת גורמים חיצוניים, אך בהמשך בעזרת גורמים פנימיים (הנאה, שאיפה להתמחות).

הסביבה של האדם משפיעה גם היא על פיתוח מומחיות. בני המשפחה ונטיותיהם היומיומיות משפיעות על האדם, חבריו לכיתה או השכנים שלו גורמים לו להתעניין ולעסוק בתחומים מסוימים על פני אחרים, וההצטרפות למועדוני ספורט או קבוצות עניין אחרות עוזרות לפתח את התחום, גם בעזרת מורה/מאמן שמצליח לעורר עניין והתלהבות.

ברמה הפסיכופיזיולוגית, מומחים מצליחים להתמקד רק במאפיינים ההכרחיים של הביצוע, ולכן נמצאים בעוררות פחות גבוהה ומסוגלים להפנות משאבים פיזיים ומנטליים לתהליכים "גבוהים" יותר כמו ויסות קשב וציפייה.

גם הגנטיקה משפיעה על הביצועים, כאשר יכולת אירובית, אינטליגנציה, הרכב סיבי שריר וגובה כולם בעלי תקרה מסוימת אשר שונה בין בני אדם.

2. איך מודדים מומחיות ומצוינות?

א. מדידת תוצאות ביצועים.

בתחומים רבים קשה לזהות, למדוד ולחזות מומחיות.

כאשר מנסים לעשות זאת, יש למדוד מיומנויות שהן ספציפיות ורלוונטיות לתחום, כמו קבלת החלטות במצבי משחק עבור שחקני כדורגל, למשל.

בנוסף ,יש למדוד לאורך זמן, כדי לנטרל אפשרות למצבים חד פעמיים או הזדמנויות מקריות.

גם מדדים סובייקטיביים (תלויי אדם) יכולים לשמש כדי להעריך מומחיות, כמו הערכה של שופטים, בני גיל, מאמנים, יריבים או המתחרים עצמם.

מדדים אובייקטיביים (כמו מהירות, גובה או מרחק) עשויים להצביע בצורה חד משמעית על מומחיות בתחום מסוים, כמו גם ניצחונות על יריבים בצורה עקבית או השגת ניקוד רב שנתי גבוה יותר.

ב. מדידת תהליכי ביצועים.

זיהוי מנגנונים בסיסיים ותהליכים יכולים לשמש לחזות ולנבא ביצועים ברמה גבוהה בעקביות.

כדאי למדוד תהליכים כאשר קשה למדוד בצורה אובייקטיבית תוצאות, וגם בשביל לייעל שיטות אימון לפיתוח מומחיות. 

פרוטוקולים של חשיבה בקול רם, גם תוך כדי ביצוע וגם לאחר ביצוע, עוזרים להבין מה עובר למומחים בראש. במצב כזה חשוב שיספרו צעד אחר צעד מה עבר להם בראש, ולא יסכמו או יקצרו. 

מומחים בדרך כלל משלבים נתונים ביחד עם יעדים, ולא מתבססים על השערות בלבד.

שיטה נוספת היא מעקב אחר תנועות עיניים בעת ביצוע, שיטה המאפשרת להבין מה מחפש המומחה כאשר הוא פועל. זאת ניתן להשוות למה מחפש המתחיל. לדוגמה, מומחה מסתכל לאזורים הרלוונטיים יותר פעמים ולאורך יותר זמן מאשר מתחיל.

ג. שיטות מחקר לאימון מומחיות ומצוינות.

מטרת הבחינה השיטתית של שיטות אימון המובילות למומחיות היא להאיץ את הלמידה ולפתח מיומנות מומחה ביעילות ובזמן קצר יותר מהרגיל.

רצוי להאריך את השלב הקוגניטיבי של הרכישה וההדרכה לצורך למידה ושיפורים, משום שכאשר המבצע עובר לאוטומטיות, קטנה מאוד היכולת לשים לב ולהפנות קשב לשיפור ביצועים.

עדיין קיימת שאלה האם עקרונות האימונים זהים בכל רמות המיומנות.

עדיין לא ברור איזו שיטת אימונים יעילה יותר (מפורשת או מרומזת) והאם יש הבדל בין מתחילים לבין מומחים גם לא מה סוג האימון האופטימלי ומה אורכו.

נקודות למחקר עתידי:

ההשוואה בין מומחים למתחילים יכולה לעזור להבין מה מבדיל בין שתי הרמות, אך כדי לפתח רמות מומחיות גבוהות יותר מהקיימות יש להמשיך ללמוד את התחום ולא להסתפק בקיים.

רוב המחקר בתחום המומחיות הוא ברמה האישית, ובשנים האחרונות החל מחקר גם על מומחיות ברמה הקבוצתית שיכול לעזור בעתיד לביצועים קבוצתיים.

עוד תחומים אליהם המחקר יכול להתקדם הם השפעת תחומי ידע שונים זה על זה על מנת לפתור בעיות רב-תחומיות (כמו למשל עזרה של אמנות לרפואה) ושיתופי פעולה בין מומחים בתחומים שונים על מנת לקדם כל תחום בנפרד ואת המומחיות האנושית כולה.

לחצו כאן כדי לחזור לפוסט המרכזי עם הקישורים לכל הפוסטים מהספר.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

מיינדפולנס למתחילים / פדי ברוסנן

ציידים, לקטים, הורים 4

ציידים, לקטים, הורים 3

ציידים, לקטים, הורים 2

ציידים, לקטים, הורים / מייקלין דוקלף

להתמחות בתפקיד שלי / לדעת עוד תפקידים

ממוקדים / ניר אייל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג