אפקט טמין

האם כדי להיות הכי טובים כדאי לנו להתמחות, או אולי דווקא ללמוד תחומים שונים מהנושא בו אנו עוסקים?

צילום:

דיויד אפסטין ומלקולם גלדוול כתבו ספרים שאני מאוד אוהב לקרוא ולמדתי מהם הרבה.

במאמר קצר משותף הם בוחנים נושא מעניין שחשבתי שכדאי לחלוק איתכם – ספורטאים, ספורטאיות, מאמנים, מאמנות וכל מי שנהנה מספורט ומהחיים סביבו.

לפני כמה שנים גלדוול ראיין את הווארד טמין. טמין בדיוק זכה בפרס נובל בזכות הגילויים שלו בביולוגיה מולקולרית, ובזמן הראיון דיבר על דברים שקשורים לפילוסופיה ולספרות.

גלדוול ואפסטין כותבים שאנחנו מבחינים שאנשים כמו טמין יודעים הרבה דברים מעבר לתחום שלהם. אבל מי קבע שזה "מעבר לתחום"? מי קבע שידע בספרות הוא מעבר לתחומו של המדען?

הגילוי של טמין עבורו קיבל פרס נובל היה כל כך נועז – הוא ערער על משהו שנקרא "הדוגמה המרכזית" (the central dogma) – שהיית חייב דימיון כדי להגות אותו. ואיפה מוצאים יותר דימיון מבספרות?

תחומי העניין של טמין לא היו חיצוניים לתפקידו בתור מדען. ניתן אפילו לטעון שהם עמדו לשירותו בתפקיד הזה.

קבוצת חוקרים חקרה באותם ימים את "אפקט טמין". נתנו לסטודנטים לרפואה העשרה באומנות, או ליתר דיוק, איך מסתכלים על אומנות. ניסו לבדוק האם לימודים שנחשבים רחוקים מתחום הרפואה יעזרו לסטודנטים לאופתלמולוגיה (רפואת עיניים).

התשובה הייתה כן, באופן משמעותי.

לקחו סטודנטים לרפואה ולימדו אותם תחום שונה משמעותית מהמקצוע בו הם עתידים לעסוק, וזה הפך אותם לרופאים טובים יותר.

אמנם אלו רק 36 סטודנטים, אבל ההשלכות מרחיקות לכת. עד עכשיו ברפואה המגמה הייתה להתמחות יותר ויותר ככל שעוברות השנים. יש רופאי-לב שמתמחים רק בחדר אחד של הלב... ואולי כדאי דווקא ההיפך!

בדומה, גם הטניסאים באקדמיה המפורסמת בעולם בפלורידה מתחילים טניס בגיל 5 או 6. הטניס, כמו הרפואה ותחומים אחרים, צריך לעמוד בדרישות העידן שאנחנו נמצאים בו ולהתמחות. האמונה היא שכדי להיות שחקן טניס גדול צריך לשחק המון טניס.

קבוצת החוקרים שחוקרת את "אפקט טמין" רוצה שנחשוב על כך שאולי צריך תקופת הכנה מאוד גדולה כדי להיות שחקן טניס גדול, אבל שאולי לא כל ההכנה הזאת צריכה להיות על המגרש.

ידוע כבר שנים גם שבתחום המדע ידוע כבר מספר שנים שמדענים שמצליחים יותר הם גם בעלי עניין בתחומים מגוונים יותר, ומבין אלה, מי שזוכים בפרס נובל הם בעלי תחומי עניין עד פי 22(!) מאלה שלא.

גם ספורטאים יכולים להפוך לגדולים אחרי מגוון רחב של פעילויות בילדות.

גם גלילאו גליליי הסתכל על הירח ולא ראה עיגול חלק אלא אור וצל, בדומה להכשרה שרכש כאמן. כתב עליו מארק פיטרסון: "נראה הגיוני שמי שיש לו הכשרה בראיית דברים, ושחושב על התהליך של הראייה, רואה יותר דברים ורואה אותם טוב יותר."

סטודנטים לרפואה לומדים בעיקר חוקים, רשימות ואלגוריתמים. הצרה באלגוריתם היא שהוא יכול לפתור רק בעיות שהוגדרו בתוכו מראש.

ומה אם יש בעיה חדשה לפתור?

אז נכון, ישנה מגבלת זמן ואולי מגבלות אחרות של משאבים – אי אפשר ללמד את כולם הכול. אבל המחקר המדובר שופך אור על הסגנון בו אנחנו בוחרים ללמד ולהכשיר אנשים, ומציע אפשרות חדשה, ואם אנחנו מאוד עסוקים בשיפור ביצועים וכל חלקיק אחוז עשוי לעזור, הנה תחום שאפשר להתחיל בו עכשיו.


באוגוסט 2019 כתבתי פוסט בנושא דומה על אמירה של ניל גיימן, סופר שאני מאוד אוהב לקרוא.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 3

האם אפשר ללמד שליטה-עצמית?

המדע מאחורי מרד הנעורים

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 2

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 1

החיפוש אחר אינטליגנציה בגן הילדים

סיכום 2021

סיכום 2021 באתר

למה ילדים משקרים

למה הורים לבנים לא מדברים על גזע?

השעה האבודה

Nurture Shock / Bronson & Merryman

The captain class / Sam Walker

הטיית העיגון

מחט עוד יותר טובה

מיינדפולנס והמהפכה השקטה בחינוך / אורן ארגז

עין הסערה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ננו גינזבורג

מחשבות על אימון - כדורעף

זריזות מזויפת

תפקידו של שף

The obstacle is the way / Ryan Holiday

Meditations / Marcus Aurelius

כל יום סרטון #61

כל יום סרטון #60

כל יום סרטון #59

כל יום סרטון #58

מכתבים אל סופר צעיר / קולום מק'קאן

כל יום סרטון #57

כל יום סרטון #56

כל יום סרטון #55

כל יום סרטון #54

למה לאמן?

כל יום סרטון #53

כל יום סרטון #52

כל יום סרטון #51

כל יום סרטון #50

כל יום סרטון #49

השלב של fuck it

כל יום סרטון #48

רעיונות שעוזרים להתקדם 2

כל יום סרטון #47

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם זיו ברתנא

כל יום סרטון #46

כל יום סרטון #45

כל יום סרטון #44

רעיונות שעוזרים להתקדם

כל יום סרטון #43

כל יום סרטון #42

היסטוריה של מהירות / עמית נויפלד

כל יום סרטון #41

כל יום סרטון #40

כל יום סרטון #39

כל יום סרטון #38

כל יום סרטון #37

כל יום סרטון #36

הטיית הזמינות

כל יום סרטון #35

כל יום סרטון #34

תכתבו אחד בעצמכם

כל יום סרטון #33

אמנות הכישלון

כל יום סרטון #32

כל יום סרטון #31

כל יום סרטון #30

כל יום סרטון #29

כל יום סרטון #28

כל יום סרטון #27

כל יום סרטון #26

קליעות עונשין ועקביות - לא מה שחשבנו

כל יום סרטון #25

כל יום סרטון #24

כל יום סרטון #23

Walk on warrior / John Willkom

כל יום סרטון #22

כל יום סרטון #21

כל יום סרטון #20

כל יום סרטון #19

הטיות יציגות

כל יום סרטון #18

לרצות, לתכנן, לבצע

כל יום סרטון #17

כל יום סרטון #16

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג