אפקט טמין

האם כדי להיות הכי טובים כדאי לנו להתמחות, או אולי דווקא ללמוד תחומים שונים מהנושא בו אנו עוסקים?

צילום:

דיויד אפסטין ומלקולם גלדוול כתבו ספרים שאני מאוד אוהב לקרוא ולמדתי מהם הרבה.

במאמר קצר משותף הם בוחנים נושא מעניין שחשבתי שכדאי לחלוק איתכם – ספורטאים, ספורטאיות, מאמנים, מאמנות וכל מי שנהנה מספורט ומהחיים סביבו.

לפני כמה שנים גלדוול ראיין את הווארד טמין. טמין בדיוק זכה בפרס נובל בזכות הגילויים שלו בביולוגיה מולקולרית, ובזמן הראיון דיבר על דברים שקשורים לפילוסופיה ולספרות.

גלדוול ואפסטין כותבים שאנחנו מבחינים שאנשים כמו טמין יודעים הרבה דברים מעבר לתחום שלהם. אבל מי קבע שזה "מעבר לתחום"? מי קבע שידע בספרות הוא מעבר לתחומו של המדען?

הגילוי של טמין עבורו קיבל פרס נובל היה כל כך נועז – הוא ערער על משהו שנקרא "הדוגמה המרכזית" (the central dogma) – שהיית חייב דימיון כדי להגות אותו. ואיפה מוצאים יותר דימיון מבספרות?

תחומי העניין של טמין לא היו חיצוניים לתפקידו בתור מדען. ניתן אפילו לטעון שהם עמדו לשירותו בתפקיד הזה.

קבוצת חוקרים חקרה באותם ימים את "אפקט טמין". נתנו לסטודנטים לרפואה העשרה באומנות, או ליתר דיוק, איך מסתכלים על אומנות. ניסו לבדוק האם לימודים שנחשבים רחוקים מתחום הרפואה יעזרו לסטודנטים לאופתלמולוגיה (רפואת עיניים).

התשובה הייתה כן, באופן משמעותי.

לקחו סטודנטים לרפואה ולימדו אותם תחום שונה משמעותית מהמקצוע בו הם עתידים לעסוק, וזה הפך אותם לרופאים טובים יותר.

אמנם אלו רק 36 סטודנטים, אבל ההשלכות מרחיקות לכת. עד עכשיו ברפואה המגמה הייתה להתמחות יותר ויותר ככל שעוברות השנים. יש רופאי-לב שמתמחים רק בחדר אחד של הלב... ואולי כדאי דווקא ההיפך!

בדומה, גם הטניסאים באקדמיה המפורסמת בעולם בפלורידה מתחילים טניס בגיל 5 או 6. הטניס, כמו הרפואה ותחומים אחרים, צריך לעמוד בדרישות העידן שאנחנו נמצאים בו ולהתמחות. האמונה היא שכדי להיות שחקן טניס גדול צריך לשחק המון טניס.

קבוצת החוקרים שחוקרת את "אפקט טמין" רוצה שנחשוב על כך שאולי צריך תקופת הכנה מאוד גדולה כדי להיות שחקן טניס גדול, אבל שאולי לא כל ההכנה הזאת צריכה להיות על המגרש.

ידוע כבר שנים גם שבתחום המדע ידוע כבר מספר שנים שמדענים שמצליחים יותר הם גם בעלי עניין בתחומים מגוונים יותר, ומבין אלה, מי שזוכים בפרס נובל הם בעלי תחומי עניין עד פי 22(!) מאלה שלא.

גם ספורטאים יכולים להפוך לגדולים אחרי מגוון רחב של פעילויות בילדות.

גם גלילאו גליליי הסתכל על הירח ולא ראה עיגול חלק אלא אור וצל, בדומה להכשרה שרכש כאמן. כתב עליו מארק פיטרסון: "נראה הגיוני שמי שיש לו הכשרה בראיית דברים, ושחושב על התהליך של הראייה, רואה יותר דברים ורואה אותם טוב יותר."

סטודנטים לרפואה לומדים בעיקר חוקים, רשימות ואלגוריתמים. הצרה באלגוריתם היא שהוא יכול לפתור רק בעיות שהוגדרו בתוכו מראש.

ומה אם יש בעיה חדשה לפתור?

אז נכון, ישנה מגבלת זמן ואולי מגבלות אחרות של משאבים – אי אפשר ללמד את כולם הכול. אבל המחקר המדובר שופך אור על הסגנון בו אנחנו בוחרים ללמד ולהכשיר אנשים, ומציע אפשרות חדשה, ואם אנחנו מאוד עסוקים בשיפור ביצועים וכל חלקיק אחוז עשוי לעזור, הנה תחום שאפשר להתחיל בו עכשיו.


באוגוסט 2019 כתבתי פוסט בנושא דומה על אמירה של ניל גיימן, סופר שאני מאוד אוהב לקרוא.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
ספר הכדורסל האחרון
פיל ג'קסון
פסיכולוגיה של הספורט
כל יום החלטה
צוות
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

Barca / תזונה

למאמנ/ת אין יום רע

Barca / מסי

Barca / גווארדיולה ושיטות האימון

Barca / הארכיטקט

יום הזיכרון (ועוד 364 של שכחה)

Barca / Simon Kuper

Let them play / Jerry Lynch

ויל 8

ויל 7

ויל 6

ויל 5

ויל 4

ויל 3

ויל 2

ויל / וויל סמית'

Second set of eyes / Cody Royle

אינטואיציה באימון

הדופק כמראה של הנפש

מערכות יחסים באימון

בשביל מה צריך מאמן?

עוד פרספקטיבה

Clear thinking

Second set of eyes

לטובים ביותר יש מאמנ/ת

המיתוס הכי גדול באימון מקצועני

היא לא רוצה לנצח כמוני

שיחה עם סרחיו לארה-ברסיאל

חוקים להעסקת מאמן NFL

שיאנית הניצחונות בכדורסל המכללות

תכניות לשנה החדשה

חרדת ביצוע בספורט

מנטליות של חגורה לבנה

פציעות ראש, צוואר ופנים בכדורסל

רגשות וקוגניציה בספורט התחרותי

פציעות כדורסל: אפידמיולוגיה וגורמי סיכון

ניהול מיידי של טראומה אקוטית על המגרש בכדורסל

ידע של נהג

איך לא ליפול להטיית ההישרדות

צ'ארלי מאנגר

לרצות מה שבאמת משנה

החלטות בפעולה 2

כמה "הרהורי כפירה" על מומחים ומומחיות

החלטות בפעולה 1

מנהלים חולשה

מועצת מנהלים אישית

בונים כוח

nice VS kind

האויבים של חשיבה צלולה

Clear thinking / Shane Parrish

ביומכניקה של תנועות ופציעות פלג גוף עליון בכדורסל

שיפוט וקבלת החלטות בספורט

The infinite game

Legacy

ממוקדים

דום לב והחייאה בכדורסל

11 אליפויות חלק 6

11 אליפויות חלק 5

11 אליפויות חלק 4

11 אליפויות חלק 3

11 אליפויות חלק 2

11 אליפויות / פיל ג'קסון

master the basics

The last season / Phil Jackson

More than a game / Phil Jackson

מתכוננים לגרוע מכל

קשב וביצוע בספורט

How children succeed / Paul Tough

Make it stick

Make it stick - שיפור יכולות

Make it stick - על סגנונות למידה

קריירת הספורט

Make it stick - להימנע מהאשליה שיודעים

Make it stick - להשתמש בקושי

Make it stick - לגוון

Make it stick - להיזכר

Make it stick / Brown, Roediger, McDaniel

Greenlights / Matthew McConaughey

Edge 3

Edge 2

Edge / Ben Lyttleton

מנהיגות בספורט 2

The creative act: A way of being 4

דברים שאסור לפספס בבדיקות על המגרש

The creative act: A way of being 3

The creative act: A way of being 2

מנהיגות בספורט 1

The creative act: A way of being / Rick Rubin

Nudge מתי להשתמש?

Nudge דרכים לעזור

Nudge / Thaler, Sunstein

שבילי המיינדפולנס 4

גישת הקופסה השחורה / מת'יו סייד

שבילי המיינדפולנס 3

שבילי המיינדפולנס 2

שבילי המיינדפולנס / מתי ליבליך

Top dog / Bronson & Merryman

You're not listening / Kate Murphy

נשימה / ג'יימס נסטור

The art of living / Thich Nhat Hanh

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג