Range / David Epstein

הדרך להצליח יכולה להתחיל בגיל צעיר מאוד, וגם ההיפך. הדרך להצליח יכולה להיות התמקדות בדבר אחד למשך המון זמן, וגם ההיפך. הדרך להצליח יכולה להתהוות על ידי הכשרה רשמית וממוסדת, וגם ההיפך.

צילום:
מעיין רימר

הציפור שמשכימה לקום תשיג את התולעת. 

תראו, למשל, את טייגר וודס - הוא החל לשחק גולף עוד לפני גיל שנתיים. מאז אביו לימד ודחף, עזר וייעץ, והפך את בנו לשחקן הגולף הטוב בעולם.

מה אפשר ללמוד כשקוראים את הספר RANGE?

1. הדרך להצליח יכולה להתחיל בגיל צעיר מאוד, וגם ההיפך.
2. הדרך להצליח יכולה להיות התמקדות בדבר אחד למשך המון זמן, וגם ההיפך.
3. הדרך להצליח יכולה להתהוות על ידי הכשרה רשמית וממוסדת, וגם ההיפך.

טייגר וודס מייצג בצורה מצוינת את הדרך להצליח.
מהו ההיפך?
למשל, רוג'ר פדרר.
בגיל צעיר שיחק עם אביו סקווש, התנסה בסקי, היאבקות, שחייה, סקייטבורד, שיחק כדורסל, כדוריד, טניס, טניס שולחן, בדמינטון וגם כדורגל.

אמא שלו הייתה מאמנת טניס אבל לא אימנה אותו ("הוא רק היה מעצבן אותי בכל מקרה")

כאשר מדובר בהכשרה של צעירים לפעילות שהיא יצירתית, חשוב לדעת למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים יצירתי.

יצירתיות היא הפקה של משהו חדש ובעל ערך, כאשר תכונות כמו פתיחות, סקרנות ונכונות לפתרון בעיות מהוות גורם חשוב.

אם כך, פתרון בעיות חדשות דורש יצירתיות, וכאשר אנחנו מדברים על יצירתיות בספורט (בעיקר במשחקי כדור בהם בעיות נוצרות כל הזמן ועליהן להיפתר במהירות), אנחנו מדברים על ספורטאים שיודעים להגיב למה שמתרחש סביבם ולהפיק פתרון שיהיה חדש (כי מעולם לא נתקלו בבעיה כזו) ויעיל (כדי לייצר מהלך שיעזור לספורטאי או לקבוצה).

ככל שלספורטאי יהיו יותר הקשרים ומצבים בהם חווה בעיה דומה, הוא יוכל להכליל בצורה יותר טובה ולמצוא פתרון מתאים יותר.

במאמר מצוין שנקרא How not to teach people to discover rules  - איך לא ללמד אנשים לגלות חוקים - גילו שכאשר נותנים לאנשים הכשרה מוקדמת ובה פרסים על דרך מסוימת שמשיגה תוצאות, הם נכשלים במבחן שדורש יצירתיות גדולה יותר, לעומת אנשים שלא קיבלו כאלו פרסים ובאים "טריים" לניסוי.

בתחום המדע ידוע כבר מספר שנים שמדענים שמצליחים יותר הם גם בעלי עניין בתחומים מגוונים יותר, ומבין אלה, מי שזוכים בפרס נובל הם בעלי תחומי עניין עד פי 22(!) מאלה שלא.

גם במוזיקה, בעיקר בג'אז שמתבסס פעמים רבות על אילתור תוך הקשבה לחברים המנגנים מסביב, יש חשיבות להתנסות - בשונה מלמידה פורמלית.

נגני ג'אז נוטים להשיב לשאלה אם הם יודעים תווים בתשובה "לא מספיק בשביל לפגוע לי בנגינה."

גם סיפור ההתמדה לטווח ארוך נידון בספר, ובשונה מספרים אחרים שתומכים בגישת "ווינרים לא מוותרים!", RANGE מראה שהיכולת להפסיק תחום שלא מעניין או יוצר הרגשה לא טובה היא חיונית כדי להתקדם בחיים ולמצוא תחום מעניין שיחזיק לטווח ארוך.

הציטוט המפורסם של צ'רצ'יל "לעולם, לעולם, לעולם לא לוותר" נקטע לקראת סופו - הנה הציטוט המלא:

"never give in, never give in, never, never, never, never - in nothing, great or small, large or petty - never give in except to convictions of honour and good sense.  


להתחייב בגיל צעיר לטווח ארוך למסלול שלא בטוח מתאים לך זה לא good sense בשום צורה. על כל אחד או אחת שהצליחו לפתח קריירה מפוארת בזכות התחלה מוקדמת ואימונים ממוקדים, יש כמה כאלה שלא הצליחו, ונשרפו בדרך.

מותר להגיד "זה כבר לא מעניין אותי, אני רוצה לנסות משהו אחר."

מותר להגיד "זה עדיין מעניין אותי אבל אני רוצה להוסיף משהו לחיים שלי."

לא חובה להגיע לפנסיה, אחרי 40 שנה של עשייה בתחום אחד, כדי להתחיל להתעניין בתחומים נוספים, ובטח אין סיבה למנוע מילדים או ילדות להתנסות ביותר מתחום אחד כשהם עדיין צעירים.

לבסוף, אנחנו נוטים לזלזל בחובבנים, אבל חשוב לזכור שמקור המילה חובבן היא מהמילה חיבה, ושנים לפני שאנחנו הופכים למקצוענים בתחום שבחרנו, רוב הסיכויים שהיינו חובבנים בו, כלומר חיבבנו את התחום ורצינו ללמוד ולדעת עליו עוד, להתנסות בו ולחוות אותו. יש לזה ערך רב בהתקדמות שלנו, וחשוב כאשר צועדים בדרך למקצוענות להישאר קצת חובבנים, ליתר ביטחון.

נקודה למחשבה לסיום: הציפור שמשכימה לקום תשיג את התולעת, אבל מי שישיג את הגבינה זה העכבר השני...  

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על קשיחות

עיניים משקרות

אימון אקראי על ידי גיוון ספורטיבי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית רחמילביץ

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 19

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 18

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 17

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג