Range / David Epstein

הדרך להצליח יכולה להתחיל בגיל צעיר מאוד, וגם ההיפך. הדרך להצליח יכולה להיות התמקדות בדבר אחד למשך המון זמן, וגם ההיפך. הדרך להצליח יכולה להתהוות על ידי הכשרה רשמית וממוסדת, וגם ההיפך.

צילום:
מעיין רימר

לוידאו שמספר על הספר - לחצו כאן.

הציפור שמשכימה לקום תשיג את התולעת. 

תראו, למשל, את טייגר וודס - הוא החל לשחק גולף עוד לפני גיל שנתיים. מאז אביו לימד ודחף, עזר וייעץ, והפך את בנו לשחקן הגולף הטוב בעולם.

מה אפשר ללמוד כשקוראים את הספר RANGE?

1. הדרך להצליח יכולה להתחיל בגיל צעיר מאוד, וגם ההיפך.
2. הדרך להצליח יכולה להיות התמקדות בדבר אחד למשך המון זמן, וגם ההיפך.
3. הדרך להצליח יכולה להתהוות על ידי הכשרה רשמית וממוסדת, וגם ההיפך.

טייגר וודס מייצג בצורה מצוינת את הדרך להצליח.
מהו ההיפך?
למשל, רוג'ר פדרר.
בגיל צעיר שיחק עם אביו סקווש, התנסה בסקי, היאבקות, שחייה, סקייטבורד, שיחק כדורסל, כדוריד, טניס, טניס שולחן, בדמינטון וגם כדורגל.

אמא שלו הייתה מאמנת טניס אבל לא אימנה אותו ("הוא רק היה מעצבן אותי בכל מקרה")

כאשר מדובר בהכשרה של צעירים לפעילות שהיא יצירתית, חשוב לדעת למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים יצירתי.

יצירתיות היא הפקה של משהו חדש ובעל ערך, כאשר תכונות כמו פתיחות, סקרנות ונכונות לפתרון בעיות מהוות גורם חשוב.

אם כך, פתרון בעיות חדשות דורש יצירתיות, וכאשר אנחנו מדברים על יצירתיות בספורט (בעיקר במשחקי כדור בהם בעיות נוצרות כל הזמן ועליהן להיפתר במהירות), אנחנו מדברים על ספורטאים שיודעים להגיב למה שמתרחש סביבם ולהפיק פתרון שיהיה חדש (כי מעולם לא נתקלו בבעיה כזו) ויעיל (כדי לייצר מהלך שיעזור לספורטאי או לקבוצה).

ככל שלספורטאי יהיו יותר הקשרים ומצבים בהם חווה בעיה דומה, הוא יוכל להכליל בצורה יותר טובה ולמצוא פתרון מתאים יותר.

במאמר מצוין שנקרא How not to teach people to discover rules  - איך לא ללמד אנשים לגלות חוקים - גילו שכאשר נותנים לאנשים הכשרה מוקדמת ובה פרסים על דרך מסוימת שמשיגה תוצאות, הם נכשלים במבחן שדורש יצירתיות גדולה יותר, לעומת אנשים שלא קיבלו כאלו פרסים ובאים "טריים" לניסוי.

בתחום המדע ידוע כבר מספר שנים שמדענים שמצליחים יותר הם גם בעלי עניין בתחומים מגוונים יותר, ומבין אלה, מי שזוכים בפרס נובל הם בעלי תחומי עניין עד פי 22(!) מאלה שלא.

גם במוזיקה, בעיקר בג'אז שמתבסס פעמים רבות על אילתור תוך הקשבה לחברים המנגנים מסביב, יש חשיבות להתנסות - בשונה מלמידה פורמלית.

נגני ג'אז נוטים להשיב לשאלה אם הם יודעים תווים בתשובה "לא מספיק בשביל לפגוע לי בנגינה."

גם סיפור ההתמדה לטווח ארוך נידון בספר, ובשונה מספרים אחרים שתומכים בגישת "ווינרים לא מוותרים!", RANGE מראה שהיכולת להפסיק תחום שלא מעניין או יוצר הרגשה לא טובה היא חיונית כדי להתקדם בחיים ולמצוא תחום מעניין שיחזיק לטווח ארוך.

הציטוט המפורסם של צ'רצ'יל "לעולם, לעולם, לעולם לא לוותר" נקטע לקראת סופו - הנה הציטוט המלא:

"never give in, never give in, never, never, never, never - in nothing, great or small, large or petty - never give in except to convictions of honour and good sense.  


להתחייב בגיל צעיר לטווח ארוך למסלול שלא בטוח מתאים לך זה לא good sense בשום צורה. על כל אחד או אחת שהצליחו לפתח קריירה מפוארת בזכות התחלה מוקדמת ואימונים ממוקדים, יש כמה כאלה שלא הצליחו, ונשרפו בדרך.

מותר להגיד "זה כבר לא מעניין אותי, אני רוצה לנסות משהו אחר."

מותר להגיד "זה עדיין מעניין אותי אבל אני רוצה להוסיף משהו לחיים שלי."

לא חובה להגיע לפנסיה, אחרי 40 שנה של עשייה בתחום אחד, כדי להתחיל להתעניין בתחומים נוספים, ובטח אין סיבה למנוע מילדים או ילדות להתנסות ביותר מתחום אחד כשהם עדיין צעירים.

לבסוף, אנחנו נוטים לזלזל בחובבנים, אבל חשוב לזכור שמקור המילה חובבן היא מהמילה חיבה, ושנים לפני שאנחנו הופכים למקצוענים בתחום שבחרנו, רוב הסיכויים שהיינו חובבנים בו, כלומר חיבבנו את התחום ורצינו ללמוד ולדעת עליו עוד, להתנסות בו ולחוות אותו. יש לזה ערך רב בהתקדמות שלנו, וחשוב כאשר צועדים בדרך למקצוענות להישאר קצת חובבנים, ליתר ביטחון.

נקודה למחשבה לסיום: הציפור שמשכימה לקום תשיג את התולעת, אבל מי שישיג את הגבינה זה העכבר השני...  

לפוסט עם השוואה בין הגישה של RANGE לגישה שמציג הספר PEAK לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג