גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גם אם מניחים שיש דבר כזה כישרון, זה לא מספיק. צריך להתאמץ.

צילום:

מה הסיפור מאחורי הספר? לחצו כאן.

לפרק 1 לחצו כאן.

פרק 2. איך הסיח הכישרון את תשומת לבי.

פרק 3. המאמצים חשובים פי שניים.

כשאנג'לה דאקוורת' הפסיקה להיות יועצת בחברת ייעוץ מנהלים ענקית והפכה להיות מורה, היא הבחינה שהיו כאלה שהבינו מתמטיקה בצורה יותר טובה מאחרים. זה לא גרם לציונים שלהם להיות הרבה יותר טובים. היא שמה לב גם שאלה שהבינו לאט יותר אבל שאלו שאלות והתעניינו, קיבלו ציונים מעל המצופה.

דאקוורת' ראתה את ההבדלים בין תלמידים "מוכשרים" לתלמידים "נחושים" ועזבה את ההוראה כדי לחקור את הנושא במסגרת לימודים מתקדמים בפסיכולוגיה. היא מצאה עבודה משנת 1869 (כן כן, 1869) שהגיעה למסקנה שהאנשים יוצאי הדופן מיוחדים משלוש סיבות: כישרון, להיטות, יכולת לעבוד קשה.

למה אנחנו נעולים על כישרון? הרי כל מי שנשאל אותו את מי הוא יעדיף – אדם שעובד קשה או אדם שנחשב מוכשר, יעדיף את האדם שעובד קשה.

זה נכון במוזיקה, בספורט, בעבודה במשרד... אז למה אנחנו משיבים ככה לשאלה, אבל במציאות מעדיפים את "המוכשרים"?

האם כישרון זה דבר רע? לא. האם יש משהו רע בללמוד תחום מסוים מהר מאחרים? ממש לא.

אז מה בעצם הנזק בתיוג אנשים כמוכשרים מלידה? מה בעצם מפריע כל כך בתכניות כמו אקס פקטור וכוכב נולד? ובכן, אנחנו פשוט נותנים משקל מאוד גדול למשהו ש(לכאורה) נקבע מראש, ולא בטוח שמשפיע על ההישגים שלנו בעולם האמיתי, ומשקל יחסית קטן לדבר היחיד שיש לנו שליטה עליו – התשוקה ויכולת ההתמדה שלנו.

קשה למכור לאנשים מעשים רגילים ושגרתיים. זה לא דרמטי. זה לא קסום. כשלא ברור איך ניסיון ואימונים מביאים מישהו לרמת ביצוע גבוהה, הרבה יותר קל לתייג אותו ככישרון מלידה. כשרואים מישהי רק פעם ב-4 שנים, כשמתקיימת אולימפיאדה, ולא כל יום כשהיא מתאמנת, יותר קל להניח שקיים בה איזשהו כישרון טבעי.

הפילוסוף ניטשה חלק את מחשבותיו בנושא הזה ב-1925 בספר "אנושי, אנושי מדי." כאשר הכול מושלם, הוא כתב, אנחנו לא שואלים איך זה נהיה. אהבתנו העצמית מקדמת את הסגידה לגאונות. אם אנחנו חושבים על הגאון כדבר קסום, אנחנו לא צריכים להשוות את עצמנו אליו או להתחרות בו.

המנחה של דאקוורת' נזף בה יום אחד שאין לה תיאוריה. אחרי שבכתה וקיללה אותו (לא בפניו, כמובן), היא החלה לחשוב והבינה שהוא צודק. אם כישרון לא מוביל בהכרח להישגים, מה כן?

לבסוף היא יצאה לדרך עם משהו בסגנון הזה:

כישרון * מאמץ = מיומנות.

מיומנות * מאמץ = הישגים.

נכון, יש איפשהו בפנים גם מזל, כמו פציעות או זכייה בפרס כספי, ויש שם גם הזדמנויות, כמו מורה מעולה בתחום המסוים שבמקרה גר באותה שכונה. אבל יש סיבה שהמאמץ מופיע שם פעמיים.

וויל סמית' אמר זאת יפה בראיון יום אחד: אם אני ואתה נתחרה מי רץ יותר זמן על הליכון, או שאתה מפסיק קודם, או שאני מת.

וודי אלן, שנחשב לתסריטאי ובמאי קולנוע פורה במיוחד, אמר: "שמונים אחוז מההצלחה בחיים הם פשוט לבוא לאן שצריך."

כן, זה חשוב להתאמץ באימון הבודד. כן, אם יש יכולת מולדת כלשהי שתעזור לנו זה יופי. אבל אם לא נחזור למחרת ונתאמן, לא נתקדם.

המאמץ עוזר להפוך יכולת מולדת למיומנות אמיתית.

המאמץ הופך את המיומנות לפרודוקטיבית.

לפרק 4 לחצו כאן.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הוא לא נחמד

רוצים לאמן את המוח?

על עקביות

על התמחות מוקדמת וגיוון - המחקר

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג