Mastery / Robert Greene

השליטה במיומנות הפכה עם השנים למשהו שדומה לקסם עבור רוב האוכלוסיה. פעם אנשים היו מקדישים זמן רב ללמידת המקצוע שלהם, היום הם רוצים הכול מהר. אז איך הופכים למומחים? הספר מנסה לענות על השאלה הזו בדיוק.

צילום:
Vance Osterhout on Unsplash

האם יצירתיות, הכוח שמניע אותנו למצוא פתרונות ולפתור בעיות היא משהו שניתן לפתח, או לטפח?

למה זה מופיע אצלנו רק כשיש לנו דדליין או כשנוצר מצב מלחיץ במיוחד? האם אפשר להביא את התכונות האלו לידי ביטוי ולהפוך אותן למשהו שאנחנו משתמשים בו יומיום?

לפעמים נכנסים לחיים שלנו שיעמום, חוסר סבלנות, פחד ובלבול. אז אנחנו מפסיקים להתבונן סביבנו וללמוד.

במקרים אחרים אנחנו מתעניינים מאוד, מוכנים להקדיש שעות ואף ימים וחודשים כדי ללמוד מיומנויות חדשות, מרגישים חופשיים מפחד ומעזים להתנסות, וכך מתקדמים במלאכה בה בחרנו לעסוק.

להיות מאסטר = משמעת עצמית + רוח ילדותית.

השליטה במיומנות הפכה עם השנים, ובעיקר ב-20 השנים האחרונות, למשהו שדומה לקסם עבור רוב האוכלוסיה. פעם אנשים היו מקדישים זמן רב ללמידת המקצוע שלהם, קודם בצורה פסיבית, ולאחר מכן בתור עוזר או שוליה, עד שהיו נפרדים מהמורה או המנטור שלהם ויוצאים לדרך עצמאית.

כיום מצפים לשרירי בטן ב-5 דקות ביום, הפחתת משקל ב-20 דקות ביום, עבודה מכניסה מהבית בשעתיים ביום... ושלל פתרונות קסמים.

זה לא אמיתי.

הרבה מאוד ילדים בעולם שלנו מתחילים לעסוק במשהו ולא ממשיכים. ההבדל ביניהם לבין כל מוצארט או טייגר וודס, הוא שהם לקחו את תחום העניין שלהם, פגשו מישהו שיכול לעזור להם לפתח את הכישורים שגורמים להם תשוקה כזו גדולה והמשיכו לעשות. מבחינתם, זה הדבר שהם נולדו לעשות.

פעם לא הייתה אפשרות לכולם למצוא משהו שהם עשויים להיות מומחים בו.

אם נולדת אישה, או היית ממעמד נמוך או מאזור מסוים במדינה, לא יכולת לבחור. עשית מה שאמרו לך או מה שההורים שלך עשו.

ברוב המקומות בעולם, זה כבר לא המצב.

*****

כדי להפוך להיות מומחה במשהו ולשלוט בו, יש צורך בהרגשת חיבור חזקה לתחום, תשוקה ואהבה לנושא.

מי שמתחיל ללמוד בעזרת מניע של כסף, תהילה, תשומת לב וכו', לא יחזיק מעמד.

אחרי שהשגת שליטה בבסיס, יש שתי אפשרויות:

הראשונה – לצמצם, להתמחות, לדעת יותר ויותר על תחום הולך וקטן, כדי להיות המומחה מספר 1 בתחום שלך.

השניה – להתרחב, להרחיב אופקים, למצוא תחומים קשורים לתחום בו השגת שליטה, ולהתחיל להתפתח גם בהם.

אנחנו לומדים מהתרבות סביבנו כשאנחנו צעירים. איך השפה עובדת, איך מתנהגים, איך מתקשרים עם אחרים.

בהמשך החיים הדגש עובר להיות על למידה מספרים.

לאן נעלמה הלמידה מאחרים במהלך חיינו?

להיות עוזר, להיות שוליה, להיות זה שעומד מהצד, מקבל משימות קטנות שגדלות בהדרגה.

המטרה של להיות חניך או שוליה היא לא מעמד, לא תפקיד או כסף, לא תואר או תעודה, אלא הטרנספורמציה שלך – של המוח, של האופי – הטרנספורמציה הראשונה בדרך לשליטה ולמומחיות.

אם כך, איך משיגים שליטה בתחום מסוים והופכים להיות מומחים?

החלק הראשון:

התבוננות. באחרים, בקשרים ביניהם, בסביבה, באיך דברים נעשים. לא למשוך תשומת לב, לא לנסות להרשים. רק להבין איך דברים קורים ולאסוף מידע.

החלק השני:

העשייה עצמה, וככל שהיא מתקדמת ומתפתחת, היא הופכת להיות קלה יותר ומהנה יותר.

רכישת מיומנות יכולה לפעמים לשעמם.

מי שעובר את השלב הזה יצליח לשלוט במיומנות, וככל שהיא תהפוך אוטומטית, יהיה יותר קל ללמוד מיומנויות נוספות.

החלק השלישי:

התנסות. לקחת על עצמך פרויקט, לעשות משהו שיחשוף אותך לביקורת, לשיפוט חיצוני.

ההתנסות והביקורת יאפשרו לך לדעת איפה מקומך ביחס למה שרצוי, ומה עוד יש ללמוד עד השגת שליטה במיומנות.

בנוסף, אפשר בשלב הזה ללמוד איך התגובה שלך לביקורת, ולהשתפר גם בכך.

וגם, אנחנו צריכים מנטור.

למה?

כי יש מישהו שכבר עשה, כבר היה שם, יודע מה דרוש, יודע איך אפשר להגיע לשם. הוא לא ייתן לך קיצורי דרך – יש עבודה לעשות וזה אחריותך – אבל הוא יכול לייעל את הלמידה ולמקד אותה.

איך מוצאים מנטור?

יש לבחור מישהו/י שיכול (ורוצה) לעזור לכם ללמוד, ושיש משהו שאתם יכולים לעזור לו בו. אולי ארגון המשרד או המחסן, אולי העברת ציוד ממקום למקום, אולי סיוע במטלות מסוימות.

איך משתמשים במנטור?

כדאי לשאול ולברר על הדרך, לא רק על התוצאות. לראות איך עושה את הדברים ולא רק מה עושה. להשתמש ברעיונות שלו כדי לפתח רעיונות משל עצמך. ליצור מערכת יחסים דו כיוונית, כזו בה יש דיאלוג בינך ובינו.

איך נפרדים ממנטור?

יש כאלה שלא ירצו בכך. יספרו לך למה כדאי להישאר. עם זאת, הזמן יחלוף ויגיע הרגע להיפרד. אם בחרת מנטור שרוצה בטובתך ולא רק השתמש בך ככוח עבודה זול, הפרידה לא תהיה פרידה, אלא שמירה על קשר מרחוק – מקצועי וגם בין-אישי.

One repays a teacher badly if one remains only a pupil. –Friedrich Nietzche

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

לגדל ספורטאי/ת - תגובה

לגדל ספורטאי/ת

סימני דרך - קורל חזן

זכוכית מגדלת - ליעד אורבך

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 7

הדרישות מספורטאית אולימפית - אירה ויגדורצ'יק

Belichick (חלק 4 - הדרך של הפטריוטס)

Belichick (חלק 3 - אימון)

Belichick (חלק 2 - מאמן ראשי)

Belichick (חלק 1 - ההתחלה)

מאמנים מדברים על אימון - תובנות מ-6 פרקים ראשונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 6

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 2)

המאמנות כותבות - The Definite Dozen (חלק 1)

Reach for the Summit / Pat Summitt

תכנון - זה לא תמיד מצליח

Leading with the heart / Mike Krzyzewsky

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 5

Leading / Alex Ferguson

על יכולת גופנית - המאמנים מסכמים מה למדו וממי

כמה להתאמן וכמה לנוח?

על חזרות וגיוון

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 4

על חשיבות שחרור אחרי אימון

על חשיבות החימום לפני אימון

על יכולת ניתור

על חשיבות תרגילים להפחתת סיכון לפציעה

על חשיבות הגמישות

דבר אחד פשוט שספורטאים יכולים לעשות כבר מהיום כדי להשתפר

על חשיבות אימון הכוח

איך נראה שבוע אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

איך נראה יום אידאלי של ספורטאי/ת מקצועני/ת?

דברים שכדאי לדעת על יכולת גופנית

Do Nothing / Celeste Headlee

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 3

תובנות ממשחק הכדורסל - אלישה קלארק

מחשבות אחרונות על הסדרה The last dance

תובנות ממשחק הכדורסל - שיחה עם אגדות כדורסל יווניות

השחקן הוותיק שלי - וינס קרטר

The last dance 7+8 - מחשבה ראשונה

איך לקרוא יותר ספרים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 2

kaizen / Sarah Harvey

תובנות ממשחק הכדורסל - ארגון שחקניות הכדורסל

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג