Mastery / Robert Greene

השליטה במיומנות הפכה עם השנים למשהו שדומה לקסם עבור רוב האוכלוסיה. פעם אנשים היו מקדישים זמן רב ללמידת המקצוע שלהם, היום הם רוצים הכול מהר. אז איך הופכים למומחים? הספר מנסה לענות על השאלה הזו בדיוק.

צילום:
Vance Osterhout on Unsplash

האם יצירתיות, הכוח שמניע אותנו למצוא פתרונות ולפתור בעיות היא משהו שניתן לפתח, או לטפח?

למה זה מופיע אצלנו רק כשיש לנו דדליין או כשנוצר מצב מלחיץ במיוחד? האם אפשר להביא את התכונות האלו לידי ביטוי ולהפוך אותן למשהו שאנחנו משתמשים בו יומיום?

לפעמים נכנסים לחיים שלנו שיעמום, חוסר סבלנות, פחד ובלבול. אז אנחנו מפסיקים להתבונן סביבנו וללמוד.

במקרים אחרים אנחנו מתעניינים מאוד, מוכנים להקדיש שעות ואף ימים וחודשים כדי ללמוד מיומנויות חדשות, מרגישים חופשיים מפחד ומעזים להתנסות, וכך מתקדמים במלאכה בה בחרנו לעסוק.

להיות מאסטר = משמעת עצמית + רוח ילדותית.

השליטה במיומנות הפכה עם השנים, ובעיקר ב-20 השנים האחרונות, למשהו שדומה לקסם עבור רוב האוכלוסיה. פעם אנשים היו מקדישים זמן רב ללמידת המקצוע שלהם, קודם בצורה פסיבית, ולאחר מכן בתור עוזר או שוליה, עד שהיו נפרדים מהמורה או המנטור שלהם ויוצאים לדרך עצמאית.

כיום מצפים לשרירי בטן ב-5 דקות ביום, הפחתת משקל ב-20 דקות ביום, עבודה מכניסה מהבית בשעתיים ביום... ושלל פתרונות קסמים.

זה לא אמיתי.

הרבה מאוד ילדים בעולם שלנו מתחילים לעסוק במשהו ולא ממשיכים. ההבדל ביניהם לבין כל מוצארט או טייגר וודס, הוא שהם לקחו את תחום העניין שלהם, פגשו מישהו שיכול לעזור להם לפתח את הכישורים שגורמים להם תשוקה כזו גדולה והמשיכו לעשות. מבחינתם, זה הדבר שהם נולדו לעשות.

פעם לא הייתה אפשרות לכולם למצוא משהו שהם עשויים להיות מומחים בו.

אם נולדת אישה, או היית ממעמד נמוך או מאזור מסוים במדינה, לא יכולת לבחור. עשית מה שאמרו לך או מה שההורים שלך עשו.

ברוב המקומות בעולם, זה כבר לא המצב.

*****

כדי להפוך להיות מומחה במשהו ולשלוט בו, יש צורך בהרגשת חיבור חזקה לתחום, תשוקה ואהבה לנושא.

מי שמתחיל ללמוד בעזרת מניע של כסף, תהילה, תשומת לב וכו', לא יחזיק מעמד.

אחרי שהשגת שליטה בבסיס, יש שתי אפשרויות:

הראשונה – לצמצם, להתמחות, לדעת יותר ויותר על תחום הולך וקטן, כדי להיות המומחה מספר 1 בתחום שלך.

השניה – להתרחב, להרחיב אופקים, למצוא תחומים קשורים לתחום בו השגת שליטה, ולהתחיל להתפתח גם בהם.

אנחנו לומדים מהתרבות סביבנו כשאנחנו צעירים. איך השפה עובדת, איך מתנהגים, איך מתקשרים עם אחרים.

בהמשך החיים הדגש עובר להיות על למידה מספרים.

לאן נעלמה הלמידה מאחרים במהלך חיינו?

להיות עוזר, להיות שוליה, להיות זה שעומד מהצד, מקבל משימות קטנות שגדלות בהדרגה.

המטרה של להיות חניך או שוליה היא לא מעמד, לא תפקיד או כסף, לא תואר או תעודה, אלא הטרנספורמציה שלך – של המוח, של האופי – הטרנספורמציה הראשונה בדרך לשליטה ולמומחיות.

אם כך, איך משיגים שליטה בתחום מסוים והופכים להיות מומחים?

החלק הראשון:

התבוננות. באחרים, בקשרים ביניהם, בסביבה, באיך דברים נעשים. לא למשוך תשומת לב, לא לנסות להרשים. רק להבין איך דברים קורים ולאסוף מידע.

החלק השני:

העשייה עצמה, וככל שהיא מתקדמת ומתפתחת, היא הופכת להיות קלה יותר ומהנה יותר.

רכישת מיומנות יכולה לפעמים לשעמם.

מי שעובר את השלב הזה יצליח לשלוט במיומנות, וככל שהיא תהפוך אוטומטית, יהיה יותר קל ללמוד מיומנויות נוספות.

החלק השלישי:

התנסות. לקחת על עצמך פרויקט, לעשות משהו שיחשוף אותך לביקורת, לשיפוט חיצוני.

ההתנסות והביקורת יאפשרו לך לדעת איפה מקומך ביחס למה שרצוי, ומה עוד יש ללמוד עד השגת שליטה במיומנות.

בנוסף, אפשר בשלב הזה ללמוד איך התגובה שלך לביקורת, ולהשתפר גם בכך.

וגם, אנחנו צריכים מנטור.

למה?

כי יש מישהו שכבר עשה, כבר היה שם, יודע מה דרוש, יודע איך אפשר להגיע לשם. הוא לא ייתן לך קיצורי דרך – יש עבודה לעשות וזה אחריותך – אבל הוא יכול לייעל את הלמידה ולמקד אותה.

איך מוצאים מנטור?

יש לבחור מישהו/י שיכול (ורוצה) לעזור לכם ללמוד, ושיש משהו שאתם יכולים לעזור לו בו. אולי ארגון המשרד או המחסן, אולי העברת ציוד ממקום למקום, אולי סיוע במטלות מסוימות.

איך משתמשים במנטור?

כדאי לשאול ולברר על הדרך, לא רק על התוצאות. לראות איך עושה את הדברים ולא רק מה עושה. להשתמש ברעיונות שלו כדי לפתח רעיונות משל עצמך. ליצור מערכת יחסים דו כיוונית, כזו בה יש דיאלוג בינך ובינו.

איך נפרדים ממנטור?

יש כאלה שלא ירצו בכך. יספרו לך למה כדאי להישאר. עם זאת, הזמן יחלוף ויגיע הרגע להיפרד. אם בחרת מנטור שרוצה בטובתך ולא רק השתמש בך ככוח עבודה זול, הפרידה לא תהיה פרידה, אלא שמירה על קשר מרחוק – מקצועי וגם בין-אישי.

One repays a teacher badly if one remains only a pupil. –Friedrich Nietzche

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

כל יום סרטון #20

כל יום סרטון #19

הטיות יציגות

כל יום סרטון #18

לרצות, לתכנן, לבצע

כל יום סרטון #17

כל יום סרטון #16

כל יום סרטון #15

כל יום סרטון #14

כל יום סרטון #13

כל יום סרטון #12

כל יום סרטון #11

כל יום סרטון #10

כל יום סרטון #9

כל יום סרטון #8

כל יום סרטון - סיכום האתגר

כל יום סרטון #7

כל יום סרטון #6

הטיות קוגניטיביות - פתיחה

כל יום סרטון #5

כל יום סרטון #4

כל יום סרטון #3

כל יום סרטון #2

כל יום סרטון #1

סיימנו פאזל של 1000 חלקים

לנצח בקרבות היום יום / אריק זאבי

מרדונה של כולם / דייגו ארמנדו מרדונה

יום אחד בשנה

רפלקציה וחשבון נפש

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם יחיעם שרעבי

אם בית הספר היה ספר

בית מלאכה לכתיבה / רוני גלבפיש

אפקט טמין

SAVI

על גרג פופוביץ' וארנבים

Golden / Marcus Thompson II

על ביטחון ומיקוד

איך אתה מספיק כל כך הרבה דברים?

the power of now / Eckhart Tolle

כל פעם קצת

גאונים נכשלים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עמית הימלשטיין

אבישג סמברג ואמונה

Coaching for life / Paul Annacone

על קצב 2

על קצב

על דקות משחק וקבוצתיות

על ספציפיות

על תקשורת

Mastery teaching / Madeline Hunter

יום הולדת שנתיים לאתר

Coach / Michael Lewis

טיפים לאימונים בקיץ (אבל לא רק)

חזרות

מתנת הכעס / ארון גנדי

שתי ערימות

על אימונים אישיים בקיץ

התו הלא נכון

כל יום קצת

אלוף העולם ליום אחד

ראשונה / יעל ארד

Win or learn / John Kavanagh

11 מאפיינים של מורים אהובים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אורן עמיאל

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 2

שנה של אימונים לצד רוי וויליאמס - 1

על קבלת משוב - חלק 2

Thanks for the feedback / Stone & Heen

קארים עבדול ג'באר וג'ון וודן על תהליך רוחני

עונג שבת - טים דאנקן

סיפור על טים דאנקן

Make Good Art / Neil Gaiman

לאף אחד לא אכפת

כישלון להתכונן הוא הכנה לכישלון

דברים שכדאי לדעת על אימונים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם אוהד רדקו

על ספורטאים ואובססיה

איך משפיעה רוטינה על ההתקדמות בספורט?

חוזה ל-10 ימים

ג'ניפר קפריאטי על לחץ

ג'ף בזוס על סטנדרטים גבוהים

אריסטו או סוקרטס

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם שגיא ברעם

איך להתאמן באופן עצמאי

על כישלון

עקרונות האימון של דין סמית'

מה חשוב בספורטאים ברמה גבוהה

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 3

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 2

מאסטרקלאס בכתיבה עם מלקולם גלדוול - 1

A coach's life / Dean Smith

רוי וויליאמס פורש מאימון

במדבר

חופש מ... וחופש ל...

קיר

The infinite game / Simon Sinek

הרהורים עצמיים

מה עושים כשאין אנרגיה?

The sixth man / Andre Iguodala

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם נטע קרומר

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג