אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

איך משפיעים אימונים על משטחים לא יציבים על ביצוע של ספורטאים בריאים ועל הפחתת הסיכוי לפציעה? האם כדאי להשתמש בהם? אם לא, למה? אם כן, מתי? עידן חרט ותום הררי עונים.

צילום:
Gustavo Torres on Unsplash

הקדמה ורקע

עידן חרט* ותום הררי** יצאו לבדוק איך משפיעים אימונים על משטחים לא יציבים – בוסו, פיתה וכו' – על שיפור יכולות אתלטיות או הפחתת סיכון לפציעות בקרב ספורטאים בריאים, לעומת השפעה של משטחים יציבים (לדוגמה רצפה, פרקט).

תומכי אימון על משטחים לא יציבים (מל"י) יכולים לטעון שאם היציבות משתפרת זה יכול להוביל ליציבות מוגברת בפעולות אתלטיות ומשם להפחתת פציעות כאלו ואחרות. זה אינו טיעון תקף אם הוא לא מבוסס על ראיות תצפיתיות ישירות, וזו הייתה מטרת הכתיבה – סקירת מחקרים שבדקו בצורה ישירה את התוצאות באוכלוסיה בריאה של ספורטאים. הם ביצעו חיפוש מקיף וסקרו עשרות מחקרים ולבסוף הגיעו למסקנות הבאות:

שיפור ביצועים (Athletic Performance)

מחקר על ספורטאי כדורגל מכללות מצא שלמרות ששתי הקבוצות השתפרו, קבוצת המשטחים היציבים הראתה ביצועים עליונים בכל הקטגוריות. למעשה, הוספה של אימון על מל"י פגעה באימון והביאה לתוצאות טובות פחות.

מסקנה דומה נובעת ממחקר על שחקניות כדורגל (ליגה שנייה במכללות) אשר ביצעו אימוני התנגדות על מל"י (בוסו). שתי הקבוצות השתפרו ברוב המדדים ללא הבדל מובהק ביניהן, אך קבוצת המל"י לא שיפרה את הניתור לגובה בניגוד לקבוצה היציבה. החוקרים הסיקו שאין לאימון על מל"י יתרון בשיפור ביצועים אתלטיים לעומת אימון על משטחים יציבים.

מחקרים על בני נוער (גילאי 15-16) מצאו ששתי הקבוצות השתפרו במידה דומה כך שלא היה יתרון בתוספת של תרגילים על משטחים לא יציבים.

מכיוון שאימון על מל"י מגביל את היכולת של הספורטאי לעבוד כנגד התנגדות גבוהה בצורה מתפרצת, אלמנט זה, אשר חיוני לביצועים אתלטיים, ישתפר פחות מאימון על מל"י (יותר מקבוצת בקרה אך ללא ערך מוסף אל מול אימון דומה על משטח יציב).

הפחתת הסיכון לפציעות

אם למל"י אין יתרון בשיפור ביצועים ספורטיביים, האם לפחות יש להם יתרון בהפחתת הסיכון לפציעות?

במחקרים שנמצאו ונסקרו הייתה מסקנה ברורה – עדיף לקיים אימוני יציבות מאשר לא לקיים אותם. אם מקיימים אותם, אפשר להפחית את הסיכון לפציעה. האם מצאו הבדל בין מל"י למשטחים יציבים? לא, כי לא בדקו. אבל מצאו הבדל בין אימון יציבות לכאלה שהיו פצועים בעבר לבין כאלה שלא היו – אימוני היציבות עזרו למי שחווה פציעה בעבר, אבל לא עזרו באופן מובהק מדעית למי שלא היה פצוע.

לא ניתן להסיק מה תורם יותר להפחתה בסיכון לפציעה – האם זה המשטחים הלא יציבים, היציבים, השילוב של שניהם, ואולי בכלל אפקט הפלסבו (אני חושב שמשהו עוזר לי, אז הוא עוזר, גם אם במציאות אין לו השפעה). לעיתים התערבות מסוימת (ניתוח, חבישה, תכנית אימון) עשויה להביא לתוצאות חיוביות מעצם ההתערבות עצמה.

עיקרון הספציפיות וההעברה (Carry-over)

עיקרון הספציפיות טוען שעל מנת לשפר מטלה מוטורית כלשהי, יש להתאמן ולתרגל קרוב ככל האפשר לדרישות הגופניות של המטלה ולסביבה בה היא מתבצעת. אנחנו לא נצפה שספרינטר ישתפר בריצה אם יתאמן בשחייה, לדוגמה, וגם לא נצפה שמישהו ישתפר בסיומות קרובלסל / רשת / שער אם ניתן לו לסיים במרחק גדול מהם. בהקשר לסקירה, סקווט על בוסו ישפר את הסקווט על בוסו.

סיכום ומסקנות

המסקנה המתבקשת מהמידע הזמין לנו היא שבכל הנוגע לשיפור ביצועים ספורטיביים בקרב אוכלוסייה צעירה, בריאה ומאומנת, למרות שאימון על מל"י יכול לשפר ביצועים (לעיתים אף במידה דומה לאימון סטנדרטי), אין בכך שום יתרון ולעיתים אף חיסרון. כמאמנים, הנתונים שהוצגו לא משכנעים אותנו להשתמש באמצעים אלו אם שיפור ביצועים זו המטרה שלנו.

בנוסף, לבצע תרגיל מתפרץ או תרגיל כוח מירבי על מל"י מעלה את רמת הסיכון של התרגיל (חוסר שליטה, נפילות), כך שזו עוד נקודת חיסרון. בשילוב עם מידע קיים לגבי יתרון בכוח בכל הנוגע לעמידות הספורטאי לפציעות, זה לטעמנו די והותר על מנת לוותר על הפרקטיקה הזו בקרב הספורטאים שלנו.

בנושא של הפחתת הסיכון לפציעות יש מספיק ראיות על מנת לתמוך בהחלטה לשלב תרגילי יציבות ופרופריוספציה על משטחים לא יציבים, אבל לא ניתן להגיד שיש להם עליונות כלפי תרגילים על משטחים יציבים. כלומר, אפשר לשלב אותם בתכנית התרגילים, אבל אין ראיות שמוכיחות שתרגילים על משטחים יציבים בלבד לא ישיגו את אותן תוצאות. ברמה הפרקטית, וכאשר מדובר בהוצאה כספית ניכרת, אם מל"י הם לא חלק מהדרישות של ענף הספורט, אי אפשר להמליץ עליהם כאשר אין הוכחה לכך שהם יותר יעילים מאשר משטחים יציבים.

חשוב מאוד להדגיש שמוטלת עלינו החובה לשמור על בריאות המתאמנים שלנו, ולכן נרצה להיזהר במינון ובעצימות של תרגילים דינמיים על משטחים לא יציבים כדי שלא נשים אותם בסיכון מיותר לפציעה באימון. לפיכך, מומלץ להיצמד לעיקרון ההדרגתיות, כך שלפי רמת הספורטאי/ת נתחיל ממנחים יציבים יותר ובהדרגה לפי גרף ההתקדמות שלו/ה נעבור למנחים מאתגרים יותר ברמת המשטח ו/או ברמת הדרישה בתרגיל (שתי רגליים לעומת רגל אחת, סטטי לעומת דינמי, ללא משקל לעומת עם משקל וכו').

אפשר להשיג חוסר יציבות גם על משטחים יציבים בצורה של תרגילים על רגל אחת לעומת שתי רגליים, מגע, משקלים חופשיים, גומיות ועוד. בענפי ספורט בהם הסביבה היא דינמית ומשתנה ויש מרכיב של "כאוס", סביר להניח שהיעילות הכי גבוהה תבוא מתרגול שמשלב משטחים יציבים ולא יציבים.

אימון יציבות שידמה את הסביבה והדרישות של ענף הספורט של המתאמן שלנו, ככל הנראה יתרום להפחתת פציעות באופן היעיל ביותר.

הטקסט המלא עם הפירוט המחקרי, כולל המקורות, נשלח לכל הרשומים באתר (זה בחינם, תמיד יהיה).

אפשר להירשם בקישור הזה

על הכותבים:

*עידן חרט הוא מדען ספורט ומאמן יכולות אתלטיות ובנייה גופנית בעל תואר שני במדעי הספורט מאוניברסיטת מרכז פלורידה בארה"ב. הוא עובד במרכז לרפואת ספורט במכון וינגייט ובאקדמיה למצוינות בכדורסל של איגוד הכדורסל בוינגייט.

מומלץ מאוד לעקוב אחרי עמוד הפייסבוק של עידן - לחצו כאן.

**תום הררי הוא פיזיותרפיסט בעל תואר שני בפיזיותרפיה (sport major) באוניברסיטת קרטין בפרת' (מערב אוסטרליה). בעברו מאמן כדורסל ומאמן יכולות גופניות במחלקת הנוער של מועדון כדורסל עמק יזרעאל. תחומי עיסוק - פציעות ופתולוגיות במערכת שלד-שריר-עצב, שיקום ואימון ספורטאים מקצוענים וחובבנים, פיתוח יכולות גופניות ולמידה ושליטה מוטורית.

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
פסח
כתיבה
הטיות
כל יום סרטון
פוקוס
כישלון
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

A season on the brink / John Feinstein

גנבת האושר

כשהכיסא עף למגרש

האם יש טכניקה אידאלית?

ניהול משחק בגילאים צעירים

שני נילים ותסמונת המתחזה

זה הבית שלי

זום אאוט

הסתברויות במקום ציפיות

מה אני עושה כשאני מתרגש

קל להיות עסוקים

Playing for keeps / David Halberstam

דרך הקאיזן / ד"ר רוברט מאורר

איך לקרוא יותר טוב? חלק 2

השפעת דברי המאמן על המשחק

איך לכתוב יותר טוב?

איך לקרוא יותר טוב?

סיכום עונה בקבוצת הנערות

טיפ טיפ, פוסט #2

נקודת מבט

אפקט דאנינג-קרוגר

תסמונת המתחזה

האם אני טוב/ה מספיק?

שימוש נבון בווידאו

לתת פתרון או לא?

Myths of sport coaching 2,5,10

הבנה/מהירות/הנאה - בחרו 2

טיפ טיפ, פוסט #1

Myths of sport coaching 1,4,9

על עצב וזיכרון

על עלים ועל הסתגלות

על השפעה ארוכת טווח

מולטי טאלנט

בתוך הראש שלנו

להתייחס לאדם כמו שהוא יכול להיות

על אימון והפקה מוזיקלית

על חשיבות המסע

ממבט ראשון / מלקולם גלדוול

10 מחשבות על להיות שוליה

עונג שבת - ג'ון סטוקטון

Assisted / John Stockton

שיווי משקל נאש

דרכים ליצור מזל - 6

Range VS Peak

הספר Peak - האם 10000 זה מספיק?

סיפורים על פופוביץ'

האתגר בכתיבה / טה-נהיסי קואטס

גריט - פרק 12 - תרבות של גריט

גריט - פרק 11 - איפה צומח גריט?

גריט - פרק 9 - תקווה

גריט - פרק 8 - תכלית

גריט - פרק 7 - אימון

גריט - פרק 6 - עניין

חשיבות הכתיבה וסיכום האימון

גריט - פרק 5 - איך מצמיחים גריט?

גריט - פרק 4 - כמה גריט יש לך?

גריט - פרק 2+3 - מאמץ וכישרון

גריט - פרק 1 - פשוט לבוא.

Grit / Angela Duckworth

do your job

פוסט סיכום יום הולדת

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם עודד קטש

טיפים ללמידה 48-50

טיפים ללמידה 45-47

טיפים ללמידה 43-44

טיפים ללמידה 42

טיפים ללמידה 40-41

Red and me / Bill Russell

טיפים ללמידה 37-39

תובנות ממשחק הכדורסל - קריסטל דיינג'רפילד

טיפים ללמידה 34-36

טיפים ללמידה 31-33

טיפים ללמידה 28-30

טיפים ללמידה 25-27

טיפים ללמידה 22-24

טיפים ללמידה 19-21

טיפים ללמידה 16-18

טיפים ללמידה 13-15

טיפים ללמידה 10-12

טיפים ללמידה 7-9

טיפים ללמידה 4-6

טיפים ללמידה 1-3

The little book of talent

מי מפתח אצלנו מיינדסט?

מיינדסט ומערכות יחסים

ג'ינו אוריימה - הפלייליסט המלא

מיינדסט - תבנית חשיבה של מנהיגים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - הפרק עם ליאת גלר

מיינדסט - תבנית חשיבה של אלופים

מאסטרקלאס במשחק עם סמואל ל. ג'קסון

Geno / Geno Auriemma

מיינדסט - על יכולת והישגים

מיינדסט - בתוך תבניות החשיבה

Mindset / Carol S. Dweck

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 7

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 6

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 5

שבעה מאפיינים של הקפטנים הגדולים - 4

למה ילדים מסוימים מתחילים לדבר מוקדם מאחרים

משחקים יפה עם אחרים

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג