זכויות הקורא / Daniel Pennac / The rights of the reader

במשך שבועות תהיתי איך להתחיל את הסדרה הזו של מועדון קריאה. חשבתי על הספרים האהובים עליי, הספרים החדשים שקראתי, אולי בכלל להתחיל בציטוטים מפורסמים שמסבירים למה כיף וחשוב וכדאי לקרוא ספרים.

צילום:
מעיין רימר

בסופו של דבר, החלטתי לבחור בספר שלא מדבר על ספורט, אלא על קריאה. הייתי בטוח שרכשתי אותו בחו"ל, באחד ממסעותיי עם נבחרות ישראל השונות, אבל מבט זריז על הכריכה האחורית גילה שהוא נקנה בצומת ספרים. נו טוב.

הסופר, שהוא גם מורה, גם קורא, גם אבא וגם היה ילד שלמד לקרוא, לוקח אותנו דרך החיים שלו ותובנות שעלו אצלו בכל אחת מהתקופות, ותוך כדי אומר לנו שמותר לנו לקרוא מה שנרצה, איפה שנרצה, מתי שנרצה, וגם איך שנרצה, כל עוד אנחנו נהנים מהקריאה.

נשמע ברור מאליו, לא?

למה שנקרא דברים שאנחנו לא רוצים לקרוא, במקומות שאנחנו לא רוצים, בזמנים שאנחנו לא רוצים?

כי ההורים אמרו שלפני שיוצאים לשחק צריך לקרוא. כי בבית הספר הכריחו אותנו. כי באוניברסיטה אמרו שיהיה על זה מבחן או שצריך כך-וכך מקורות לתזה או שזו הקריאה לשיעור בשבוע הבא. כי קיבלנו מתנה ולא נעים להחליף או לא לקרוא. כי אני אראה אינטליגנט אם יראו אותי קורא ואשמע אינטליגנט אם אדע מה כתוב בספר. כי במקום העבודה יש רק כיסאות לא נוחים ותאורת פלורסנט. כי ברכבת יש רעש. כי מה יגידו אם אפסיק לקרוא אם הספר משעמם?

כמה דברים שעולים מהספר;

אפשר להכריח בני אדם לקרוא כמו שאפשר להכריח אותם לחלום או לאהוב.

כשאנחנו קוראים סיפורים לילדים (ולפעמים, גם למבוגרים) אנחנו עוזרים להם לעבד את העולם שלהם מבלי להתעסק בעולם שלהם עצמו, אלא בדמויות, בעלילות שלכאורה אין שום קשר אליהם.

הזמן עצמו, כל ערב, שמוקדש לקריאה, היה (ועדיין יכול להיות!) זמן קסום, זמן אליו שייכים רק הקורא והמאזין, פסק זמן מהחיים.

כשאנחנו מתחילים ללמד את הילדים לקרוא אנחנו מעבירים אותם מעולם קסום של מסעות והרפתקאות לעולם בו יש לשנן הברות. הקסם המשותף של הקריאה מוחלף במטלה יומיומית. אפשר להאשים את הטלוויזיה ואת הטלפונים הניידים, ואפשר לשאול את עצמנו האם אנחנו מסוגלים לשמור על הקריאה דבר מושך ומסקרן.

אפשר ללמד קריאה, אבל איך אפשר ללמד אהבה של קריאה?

 

לסיום, ציטוט אהוב שיאפשר לי להפסיק בדיוק בזמן:

"אנחנו, שרוצים לחלוק את אהבת הקריאה שלנו, לעתים יותר מדי קרובות נכנעים לפרשנות, ניתוח, ביקורת. במקום לספר, אנחנו מדברים על הספר."

מכירים מישהו שזה עשוי לעניין אותו? שתפו!
קבלת החלטות
פוטנציאל
שינה
אמונה
מטרה
סימני דרך
גיוון
עצמאות
קורונה
לחשוב כמו אלופים
ביצועים
כלים מנטליים
תחרותיות
משמעת
תקשורת
אחריות
מנהיגות
פציעה
יכולת גופנית
מנטור
פילוסופיה
שחקן ותיק
קושי
וודן
ביטחון
מיינדפולנס
זכוכית מגדלת
כיף
הקרבה
עונג שבת
הכנה
הרגל
מוטיבציה
שחיקה
תמיד קדימה
חוויה
הורים
סטנדרט
התמדה
גריט
למידה
הסבר
במשפט אחד
פשטות
קובי
student of the game
פודיום
רוטינה
קריירה
תירוץ
סדר עדיפויות
תרבות
פודקאסט
יצירתיות
עשייה
פירגון
הלך רוח
כישרון
אלברט איינשטיין
מיינדסט
אהבה
חינוך
שיחה
מאמץ
כשרון
מופנמים
אופי
מועדון קריאה
תכנון
דחיית סיפוקים
חסכון
דרך
זמן
תהליך
שקדנות
סבלנות
הרצאה
אסטרטגיה
הוראה
לימוד
התחלה
אנדרס אינייסטה
פפ גווארדיולה
תודה
אימון
השראה
הצלחה
מצוינות

על מנוחה ולמה היא חשובה

חשיבות הציפייה

חשיבות זמן התגובה

ג'ורדן, מאלון וקבלת החלטות בספורט

התאוריה של קבלת החלטות בספורט 2

על שינה וזיכרון

סוגים שונים של קבלת החלטות בספורט 1

שינה ורשתות חברתיות

התיאוריה של קבלת החלטות בספורט 1

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 19

סיכום 2020 באתר

חוב שינה והשלמת שעות שינה

שינה ומכשירים אלקטרוניים

5 מיתוסים על שינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 18

הקושי הכי גדול, הגאווה הכי גדולה

על מעברי שחקנים בין מועדונים

על סגלי מצוינות - כן או לא, למה ואיך?

על קידום המאמנים וטיפ למאמן המתחיל

מה חשוב למנהלים המקצועיים במאמנים במועדון?

על הקשר בין המועדון לבין הורים

אימון קבוצות במועדון - כן או לא ולמה?

סדר יום ממוצע של מנהל מקצועי

סגנון משחק ודגשים מקצועיים

ערכים מובילים במועדון

על מועדוני הכדורסל המובילים בישראל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 17

אנלוגיות באימון

על הקשר בין מאמנים לשחקנים

חשיבותה של השינה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 16

Quotable Michael Jordan / Pat Williams

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 2

על ביצוע במאני-טיים ומה שבא לפניו - 1

דני אבדיה, גנטיקה ומאמץ

לקלוע מישיבה על הספסל

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון - כדורסל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 15

הפרעת הקשר: אימון אקראי לעומת אימון חזרות

יישום בפועל של עקרונות עיצוב האימון

לעשות משהו דוחה

תמצא/י תשובה בעצמך

משוב חופשי ותרומתו לאימון

The inner game of tennis / W. Timothy Gallway

הנסיכה הכי גרועה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 14

שימוש בדמיון באימון בזמן קורונה

זה לא ארגז

היום מתחשק לי לאכול ילד!

עקרונות עיצוב אימון בגישת ההגבלות

5 מילים שכדאי להתחיל להגיד

למידה מווידאו בימי קורונה - 2

תיאוריית הדינמיקה האקולוגית ללמידה מוטורית

על אמונה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 13

למידה מווידאו בימי קורונה - 1

על התמדה

מודל האילוצים של Newell

Bird at the buzzer / Jeff Goldberg

על שעמום ולמידה

אימון עם חסימת ראייה

מטרת האימון

מיטל

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 12

למידה דיפרנציאלית - לספורטאים בימי הקורונה

טעימה מהעוגיות

להגביל כדי לאפשר

שימוש בציוד כדי להפוך אימון לדומה למשחק

דרכים להתמודדות עם לחץ

בית ספר לערכים ולספורט - חלק ב'

הקושי באימונים בתנאי בידוד

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק ב'

עיצוב סביבת למידה ייצוגית

10 דברים שעושים הקופצים למים הטובים בעולם - חלק א'

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 11

ציפייה - ניבוי ביצועים 2

קור רוח - poise

אימון על משטחים לא יציבים – לגיטימי או גימיק?

חזרות ללא חזרה

מכתב לעצמי - ג'יי הנסי

ציפייה - ניבוי ביצועים

תפיסה ופעולה

לחשוב כמו אלופים - לימודים

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 10

עין שקטה 2

הסוד של הכדורסל

תאוריית שילוב הכיף: שימור השתתפות ילדים ונוער בספורט

מכתב להורים אחרים בפארק

בית ספר לערכים ולספורט

עין שקטה - Quiet Eye

על כתמים, פרופורציות והקשר

שיפור ביצועים באמצעות מוטיבציה פנימית ותשומת לב ללמידה

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 9

ישיבה על הספסל

להגיע לקצה

סקירת מחקר על למידה לעומת ביצועים

דיבור עצמי

לצאת מהקווים - מאמנים מדברים על אימון - פרק 8

BOOST! / מיכאל בר-אלי

נקודת מבט חדשנית על שילוב האספקט המנטאלי בתהליך האימוני

אולי יעניינו אותך גם הפוסטים האלו...

בחזרה לעמוד הבלוג